Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Lady T skrev:

Hun hadde nok ikke hatt så mye problemer med å få en norsk mann heller. Med forelskelse og alt det du nevner. 

Det kan jo du spekulere i 😊😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Lady T skrev:

 

Slike ting kan dere vel heller spekulere i den dagen Mette nekter H familiegjenforening eller noe sånt... noe som ikke har skjedd 😊

Det skjer sikkert ikke heller. Poenget er at hun kan. Og at det vil være flere år til H kan være sikker på at han kan bli i Norge og må håpe på at MA ikke skifter mening. Du mente at det var kvalmt å snakke om maktbalanse. Prøver å understreke at det er en skjevhet og det ville være veldig naivt om de involverte ikke var bevisste på dette. Ingen som kaller H for sæddonor heller som en annen nevnte, men MA sitter foreløpig med bukta og begge endene. Det er han som har mest å tape på et brudd. Det må være et tap han er forberedt på å ta i verste fall. Regner med han er såpass realist.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye flisespikkeri! Synd at diskusjonen blir så polarisert. Etter å ha lest hva som er skrevet i tråden i det siste, sitter jeg igjen med et inntrykk av at det meste Mette sier eller gjør tolkes i verste mening av noen. Greier virkelig ikke å bli provosert for at Mette legger ut Ellos-reklame like etter fødsel, eller at de måtte testkjøre bussruta hjem fra sykehuset (er det noe som er uoversiktlig så er det kollektivtilbudet i Bergen!)

Som flere har påpekt er det ikke så rart at man en knapp uke etter fødsel ser mørkt på å gjennomføre et nytt svangerskap. Man er sliten, søvn er mangelvare og det er mye hormoner og følelser i omløp. I tillegg er det ikke uvanlig å bruke mye tid og krefter på å komme i gang med amming, noe Mette har fortalt at hun sliter med. Kanskje forandrer Mette mening når rutinene er mer på plass, eller kanskje H sier seg fornøyd med ett barn når han ser hvor mye jobb det innebærer. 

Joda, slik som situasjonen er nå er det en ujevn maktbalanse, Mette er på alle måter på hjemmebane, men tviler på at det er noe som kynisk blir brukt for å få overtaket. Hadde hun derimot sagt at hun var kjempeklar for å få en til hadde jeg ikke blitt overrasket om det hadde kommet kommentarer om at det var uansvarlig å planlegge en ny baby før familiegjenforeningen er i boks, at hun er for gammel for å få flere barn, osv...

Husker det ble ramaskrik da Mette forsvarte sin bruk av skaut på landsbygda i Tyrkia, det ble kommentert at hun gjorde alt for og tekkes H og at han hadde henne rundt lillefingeren (Vil understreke at jeg ikke forsvarer bruk av hijab eller kvinnesynet i Islam.) Det er helt naturlig at det blir en ubalanse i makten når den ene parten er i sine vante omgivelser mens den andre er gjest, men det behøver ikke nødvendigvis bety at dette blir utnyttet.

Og en ting til: Dere som er så opphengt i denne «negative» aldersforskjellen, hadde det vært et tema hvis H var 40 og Mette 30?

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Opi skrev:

Her var det mye flisespikkeri! Synd at diskusjonen blir så polarisert. Etter å ha lest hva som er skrevet i tråden i det siste, sitter jeg igjen med et inntrykk av at det meste Mette sier eller gjør tolkes i verste mening av noen. Greier virkelig ikke å bli provosert for at Mette legger ut Ellos-reklame like etter fødsel, eller at de måtte testkjøre bussruta hjem fra sykehuset (er det noe som er uoversiktlig så er det kollektivtilbudet i Bergen!)

Som flere har påpekt er det ikke så rart at man en knapp uke etter fødsel ser mørkt på å gjennomføre et nytt svangerskap. Man er sliten, søvn er mangelvare og det er mye hormoner og følelser i omløp. I tillegg er det ikke uvanlig å bruke mye tid og krefter på å komme i gang med amming, noe Mette har fortalt at hun sliter med. Kanskje forandrer Mette mening når rutinene er mer på plass, eller kanskje H sier seg fornøyd med ett barn når han ser hvor mye jobb det innebærer. 

Joda, slik som situasjonen er nå er det en ujevn maktbalanse, Mette er på alle måter på hjemmebane, men tviler på at det er noe som kynisk blir brukt for å få overtaket. Hadde hun derimot sagt at hun var kjempeklar for å få en til hadde jeg ikke blitt overrasket om det hadde kommet kommentarer om at det var uansvarlig å planlegge en ny baby før familiegjenforeningen er i boks, at hun er for gammel for å få flere barn, osv...

Husker det ble ramaskrik da Mette forsvarte sin bruk av skaut på landsbygda i Tyrkia, det ble kommentert at hun gjorde alt for og tekkes H og at han hadde henne rundt lillefingeren (Vil understreke at jeg ikke forsvarer bruk av hijab eller kvinnesynet i Islam.) Det er helt naturlig at det blir en ubalanse i makten når den ene parten er i sine vante omgivelser mens den andre er gjest, men det behøver ikke nødvendigvis bety at dette blir utnyttet.

Og en ting til: Dere som er så opphengt i denne «negative» aldersforskjellen, hadde det vært et tema hvis H var 40 og Mette 30?

Er det MA selv som har skrevet om mannens ønske om flere barn, eller er det noe som er skapt her inne? 
Hvem er opphengt i aldersforskjellen? Kanskje noen som må skrive noe negativt om alt, men jeg opplever ikke det debatteres negativt her. Jeg er selv i et til nå 13 år langt forhold med en mann som er 12 år yngre enn meg. Opplever sjeldent fordommer mot det. Akkurat aldersforskjellen synes jeg det er MA som flagger og gjør til et tema. Mulig hun synes det er mer oppsiktsvekkende og uvanlig eller kontroversielt enn det er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CMarie skrev:

Er det MA selv som har skrevet om mannens ønske om flere barn, eller er det noe som er skapt her inne? 
Hvem er opphengt i aldersforskjellen? Kanskje noen som må skrive noe negativt om alt, men jeg opplever ikke det debatteres negativt her. Jeg er selv i et til nå 13 år langt forhold med en mann som er 12 år yngre enn meg. Opplever sjeldent fordommer mot det. Akkurat aldersforskjellen synes jeg det er MA som flagger og gjør til et tema. Mulig hun synes det er mer oppsiktsvekkende og uvanlig eller kontroversielt enn det er.

Selvsagt var det Mette selv som brakte temaet på banen, men noe som i utgangspunktet var et spontant svar på et spørsmål fra en Snapchat-følger ble blåst opp til en stor diskusjon her inne. Mette må selvsagt regne med at det hun deler offentlig blir gjenstand for diskusjon, men synes ofte det hun sier/gjør blir tatt ut av kontekst og at hun får unødvendig mye tyn.

Angående aldersforskjellen, virker som at enkelte er raske med å dra alderen hennes opp og hans ned, og bruke dette for å tegne et bilde av H som den lille og hjelpeløse som blir overkjørt av Mette. Rett skal være rett, det har heldigvis blitt mindre mas om aldersforskjellen enn det var i begynnelsen.

I mine øyne blir det mye pirk, sammenlignet med andre bloggere er det lite graverende ting man kan ta Mette på synes jeg. Til forskjell fra resten av bloggerne slippes også også kritiske kommentarer gjennom sensuren, og det virker som hun tar til seg konstruktiv kritikk. Personlig skjønner jeg ikke at hun orker å gå i diskusjon med kritikerne, men forstår at hun har behov for å eie sin historie.
Jeg kunne aldri tenkt meg å dele så mye som det Mette gjør, men jeg synes likevel det er underholdende å følge med i hennes kanaler. Det er et forfriskende innslag i et blogglandskap som ellers domineres av selvsentrerte og materialistiske folk. Dessuten synes jeg det er tøft av henne å ta opp temaer som ofte ikke blir snakket så høyt om som f.eks. dårlig økonomi, å ha få venner, usikkerhet rundt egen kropp og psykisk helse. Ikke minst respekterer jeg henne veldig for å være varsleren i ABIP-saken, hun kan være veldig stolt av å ha vært med på å forhindre at flere har blitt ofre for ABDs kyniske oppførsel.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Opi Takk for reflektert svar, er enig i veldig mye av det du skriver. Jeg siterer ikke hele posten din, det blir for langt. 
Men når det gjelder avsnitt 1 er det med flere barn, usikkerhet, uenighet osv skrevet om flere ganger på bloggen. Jeg har ikke Snapchat så har ikke fanget det opp der. På bloggen har hun bragt temaet på bane i tid tilbake også.   
Avsnitt 2: Enig i at aldersforskjellen er blitt «brukt» litt i negativ forstand av noen få brukere. 
Men det er MA selv som i flere bloggposter har gjort mannen sin liten, og det har vært vondt å lese. Da er det hun som tydeliggjør maktubalansen mellom dem, noen ganger blir han beskrevet nesten som et barn og hun har en overbærende, litt nedlatende måte å beskrive ham og forholdet mellom  dem.  Da tydeliggjør hun aldersforskjell, språk/kultur, økonomi og rettigheter klart, så alle (inkl H) vet hvem som sitter med kortene på hånden.
 

Noen skriver det ikke ville vært reaksjoner om aldersforskjellen var motsatt. Det er ikke aldersforskjellen som plager meg, det et måten H blir fremstilt på.  Hadde en yngre kvinne blitt fremstilt slik av sin 10 år eldre ektemann hadde jeg reagert like mye.
 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, CMarie skrev:

@Opi Takk for reflektert svar, er enig i veldig mye av det du skriver. Jeg siterer ikke hele posten din, det blir for langt. 
Men når det gjelder avsnitt 1 er det med flere barn, usikkerhet, uenighet osv skrevet om flere ganger på bloggen. Jeg har ikke Snapchat så har ikke fanget det opp der. På bloggen har hun bragt temaet på bane i tid tilbake også.   
Avsnitt 2: Enig i at aldersforskjellen er blitt «brukt» litt i negativ forstand av noen få brukere. 
Men det er MA selv som i flere bloggposter har gjort mannen sin liten, og det har vært vondt å lese. Da er det hun som tydeliggjør maktubalansen mellom dem, noen ganger blir han beskrevet nesten som et barn og hun har en overbærende, litt nedlatende måte å beskrive ham og forholdet mellom  dem.  Da tydeliggjør hun aldersforskjell, språk/kultur, økonomi og rettigheter klart, så alle (inkl H) vet hvem som sitter med kortene på hånden.
 

Noen skriver det ikke ville vært reaksjoner om aldersforskjellen var motsatt. Det er ikke aldersforskjellen som plager meg, det et måten H blir fremstilt på.  Hadde en yngre kvinne blitt fremstilt slik av sin 10 år eldre ektemann hadde jeg reagert like mye.

Er enig i at Mettes fremstillingen av mannen og forholdet dem imellom til tider kan skurre litt ja. Jeg har vel kanskje ofte satt det på kontoen for at hun har formulert seg litt uheldig og klønete. Husker at Mette selv skrev en gang at hun ikke hadde et normalt filter, og tror det virker litt som hun er typen som snakker først og tenker etterpå.

Men jeg tror ikke at Mette først og fremst motiveres av å provosere, og at hun bevisst kaster brannfakler for å generere klikk. Det er mulig jeg er naiv, jeg tror rett og slett at det hun skriver er i beste mening, og at hun blir oppriktig lei seg hvis noen «misforstår» henne. Dette handlingsmønsteret gir konstant næring til den etterhvert godt etablerte symbiosen mellom bloggen og KG. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri reagert på aldersforskjellen mellom dem, det er framstillingen av han jeg har reagert på. Samt jeg ser ikke grunnen til alt oppstyret hennes rundt at noen skrev hun var 40 når hun var 39 og et halvt. Jeg hadde ikke reagert på det selv så jeg forsto ikke hva som var galt med det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tyrkisk statsborger så han kommer seg nok til Tyrkia på et vis selv om ikke grensene er åpne. Men nå er det snakk om å åpne grensene veldig snart så da er det nok ikke et problem uansett hvis det ikke skjer noe veldig dramatisk i løpet av nærmeste tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CMarie skrev:

Kanskje hun ville ha litt romantikk på kjøpet? At forelskelsen kom som en bonus? 
Eller at hun rett og slett ikke ønsket at familie, venner og barnet selv skulle vite det var et resultat av en kalkulert ONS på byen? Tross alt bedre for barnet å vite hvem far er og at far ønsker en relasjon.

Hun forelsker seg ganske fort og er impulsiv på det meste. Så jeg er veldig spent på når hun går lei. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mermoronåsåå skrev:

Hun sier mannen skal hjem i. 14 dager.. Hvordan? Det går vel ikke noe fly? 

Han skal hjem OM 14 dager. Kommer han seg ikke hjem, så skal han ikke hjem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har nevnt alder mest er jo Mette selv. Og det at hun er bestemor og gravid. Var en artikkel om det også. Så at alderen nevnes innimellom er jo hennes egen feil. Ofte har hun nevnt at hun snart er for gammel til å få barn, og at de da vil ha to kjapt.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/bestemor-er-gravid-6824873

Er vel ingen her som oppriktig mener at hun er for gammel til å få barn, ingen andre enn henne selv. Så hvorfor reageres det så på når folk nevner alderen hennes ? Hvorfor er det sårt at det nevnes at hun er i førtiårene bare dager før hun fylte førti. ? Jeg forstår det ikke. Hun har jo lagt opp til det selv.

Kjenner flere par med større aldersforskjell enn det der, så den reagerer jeg absolutt ikke på

Endret av lilletyrkia
skrivefeil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, lilletyrkia skrev:

Den som har nevnt alder mest er jo Mette selv. Og det at hun er bestemor og gravid. Var en artikkel om det også. Så at alderen nevnes innimellom er jo hennes egen feil. Ofte har hun nevnt at hun snart er for gammel til å få barn, og at de da vil ha to kjapt.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/bestemor-er-gravid-6824873

Er vel ingen her som oppriktig mener at hun er for gammel til å få barn, ingen andre enn henne selv. Så hvorfor reageres det så på når folk nevner alderen hennes ? Hvorfor er det sårt at det nevnes at hun er i førtiårene bare dager før hun fylte førti. ? Jeg forstår det ikke. Hun har jo lagt opp til det selv.

Kjenner flere par med større aldersforskjell enn det der, så den reagerer jeg absolutt ikke på

Det med at hun «er i førtiårene» reageres vel mest på når noen skriver at hun er det mens H er i tyveårene.. 
 

Og man sliter vel med å få barn over en viss alder, eller? Er vel derfor hun følte hun hadde «dårlig tid» mtp å bli gravid fort. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lady T skrev:

Det med at hun «er i førtiårene» reageres vel mest på når noen skriver at hun er det mens H er i tyveårene.. 
 

Og man sliter vel med å få barn over en viss alder, eller? Er vel derfor hun følte hun hadde «dårlig tid» mtp å bli gravid fort. 

Men hun ER jo i 40-årene og H ER i 20-årene. 

Mette har da vært åpen om aldersforskjellen deres hele veien hun, hadde/har(?) det selv i bioen sin. Hvorfor hisse seg opp for at noen skriver det? Det er jo sant OG Mette har selv skrevet mye om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Måne, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Visvas skrev:

Men hun ER jo i 40-årene og H ER i 20-årene. 

Mette har da vært åpen om aldersforskjellen deres hele veien hun, hadde/har(?) det selv i bioen sin. Hvorfor hisse seg opp for at noen skriver det? Det er jo sant OG Mette har selv skrevet mye om det. 

Det har skjedd flere ganger at folk har skrevet at Mette er en 40-åring som er sammen med en i 20-årene. Dette har blitt skrevet når Mette har vært i 30-årene, så det har jo ikke vært sant. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Visvas skrev:

Men hun ER jo i 40-årene og H ER i 20-årene. 

Mette har da vært åpen om aldersforskjellen deres hele veien hun, hadde/har(?) det selv i bioen sin. Hvorfor hisse seg opp for at noen skriver det? Det er jo sant OG Mette har selv skrevet mye om det. 

Mette ble 40 forrige uke, og kommentarene her i tråden om at hun er i førtiårene har pågått i flere år. Mannen hennes er i 20-årene ja, men han er snart 30. 

For å snu om på kjønnene så er det vel ca samme aldersforskjell mellom Mette og mannen som det er mellom bloggeren Pilotfrue og mannen, men i det ekteskapet så er det mannen som er eldst, og de får ikke samme negative kommentarene om aldersforskjell som Mette og mannen gjør. 

Merkelig nok så synes mange, generelt sett, at stor aldersforskjell er verst hvis det er kvinnen som er eldst. At mannen i forholdet er betydelig eldre enn kvinnen er mere sosialt akseptert. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, JaVel skrev:

Det har skjedd flere ganger at folk har skrevet at Mette er en 40-åring som er sammen med en i 20-årene. Dette har blitt skrevet når Mette har vært i 30-årene, så det har jo ikke vært sant. 

Nei det er tydelig at man ser dette veldig forskjellig. Jeg går ikke ut og krangler om noen feilaktig sier jeg er et halvt år eldre enn det jeg er fordi jeg har mista oversikten over alderen min den dagen jeg fylte 32. For meg er det ikke viktig å runde alderen ned, jeg er så gammel som jeg er uansett. Ikke hopper jeg i taket når noen mener jeg ser yngere ut enn jeg er heller, kropp og sjel er så gammel som den er. Jeg bruker aldri sminke og kan ikke "lyve av meg noen år" på det(ikke har jeg behov for det heller), så når det blir sagt at Mette er så naturlig og ekte som tørr og vise seg usminket selv om hun unnskylder akkurat det i omtrent hver Snap så ser jeg heller ingen bragd ved det. Hadde hun IKKE kommentert at hun var usminket/ustelt hver gang så hadde JEG syntes det var mye mer naturlig og ekte. 

Endret av Visvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visvas skrev:

Men hun ER jo i 40-årene og H ER i 20-årene. 

Mette har da vært åpen om aldersforskjellen deres hele veien hun, hadde/har(?) det selv i bioen sin. Hvorfor hisse seg opp for at noen skriver det? Det er jo sant OG Mette har selv skrevet mye om det. 

Er det noen som hisser seg opp da?😅 Jeg har ikke kommentert de kommentarene om aldersforskjellen før nå, men jeg leser de jo og tolker at de som skriver at M er i 40-årene og H i 20-årene som at de er veldig opptatt av å påpeke aldersforskjellen... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...