Zenhouse Skrevet 11. august 2020 #9221 Del Skrevet 11. august 2020 6 timer siden, Visvas skrev: Det finnes et system for både arbeidsgiver og arbeidstaker også i restaurantbransjen, usikkert på hva det heter. Men vet det er mulig å ta diverse til retten og få medhold ved feks useriøse oppsigelser begge veier og diverse. Tror aldri min mann har jobbet uten kontrakt, selv ikke som ung. Tror det er mest vanlig å jobbe med kontrakt, er jo faktisk ulovlig uten. På hotell så er det nok mer normalt med 8 til 12 timers arbeidsdager, mens jeg aldri har hørt om noen som jobber kun 8 timer på en vanlig restaurant. Som ansatt på restaurant har de gjerne grunnlønn og så kommer det prosent av dagens innkomme og tips oppå det igjen. Aldri hørt om denne typisk norske overtidsbetalingen som Mette skrev om (det betyr selvfølgelig ikke at det ikke eksisterer, men jeg har ikke hørt om det. Ingen av de i familien som driver restauranter driver på den måten). Godt at kontrakter er vanlig i restaurant bransjen der også! Innholdet da i forhold til oppsigelse, arbeidstid osv er kanskje noe vi med norske øyne synes er anderledes, men at en har rettigheter er det viktigste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 11. august 2020 #9222 Del Skrevet 11. august 2020 Det er faktisk mye mer regler og rettigheter i Tyrkia enn man ved første øyekast skulle tro. At mange velger å ikke følge, være korrupte, gjøre ulovlige ting tross høye bøter, fengsel ect betyr heldigvis ikke at det ikke ligger et regelverk i bunn. Lang vei å gå på veldig mye, men det ligger der. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 14. august 2020 #9223 Del Skrevet 14. august 2020 Spørs om Mette orker å ha mannen der permanent hun som trenger så mye egentid? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 14. august 2020 #9224 Del Skrevet 14. august 2020 12 minutter siden, Surikatt skrev: Spørs om Mette orker å ha mannen der permanent hun som trenger så mye egentid? Ja, det blir nok en utfordring, særlig ettersom det nok vil ta tid før han får seg jobb blir han nok gående mye hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 14. august 2020 #9225 Del Skrevet 14. august 2020 9 timer siden, Kritt skrev: Ja, det blir nok en utfordring, særlig ettersom det nok vil ta tid før han får seg jobb blir han nok gående mye hjemme. Virker ikke som hun er så flink til å komme seg ut av huset og skaffe seg litt alene tid heller. Blir nok tøft og utfordrende. Har jo ikke kjent så mye på samboer følelsen. Men tror det var veldig fornuftig at datra flytta ut også med tanke på at han kommer på sikt 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 15. august 2020 #9226 Del Skrevet 15. august 2020 Ja, å være oppi hverandre 24/7 på et lite loft med provisorisk hybelkjøkken, og måtte ringe før en går ned i hovedetasje, det virket lite bærekraftig på sikt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Twistdott Skrevet 15. august 2020 #9227 Del Skrevet 15. august 2020 4 timer siden, Lopploella skrev: Ja, å være oppi hverandre 24/7 på et lite loft med provisorisk hybelkjøkken, og måtte ringe før en går ned i hovedetasje, det virket lite bærekraftig på sikt. Skal man kritisere andre, så er det kanskje lurt å sette seg inn i det man kritiserer - Mette bor ikke på et loft nå, men har hele huset for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 15. august 2020 #9228 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) 9 minutter siden, Twistdott skrev: Skal man kritisere andre, så er det kanskje lurt å sette seg inn i det man kritiserer - Mette bor ikke på et loft nå, men har hele huset for seg selv. Jeg vet det, og det var ikke kritikk. Jeg skrev «det virket», ikke «det virker». Det var jo slik situasjonen var de ukene hun hadde mannen i Norge, og det blir sikkert fint å slippe det neste gang. Endret 15. august 2020 av Lopploella 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 16. august 2020 #9229 Del Skrevet 16. august 2020 Det ser ut som det passer Mette fint at mannen er i Tyrkia så hun kan få alenetiden sin. Jeg kan ikke se for seg hvordan han skal bo der permanent. Tipper det blir altfor intenst for henne og spesielt når hverdagen setter inn og man må på jobb. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 17. august 2020 #9230 Del Skrevet 17. august 2020 Virker ikke som hun gjør så mye annet enn å være sammen med babyen hele tiden, vet en del blir så oppslukt i babyen at de blir "handlingslammet". Men tenkte kanskje det var mer førstemammagreie. Ikke får hun klippet plenen for at plenklipperen er i stykker, ikke rukket å levere den på verksted. Ok det,men kunne sikkert lånt av naboen/foreldre/besteforeldre. Oppussingen står likedann som når hun var gravid, mye slike småting hun kunne gjort. Men det ser ut som "dørstokkmila" er lang fra å gjøre annet enn babyrelatert og det mest nødvendige av husarbeid. Hadde hjulpet på både psyken og vektnedgangen hun snakker om å faktisk gjøre litt fysiske krevende arbeide der hjemme, både inne og ute. Babyen sover sikkert mange ganger i løpet av dagen, så hun kunne fått benyttet anledningen til andre ting enn å se på at den sover 🙈 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 17. august 2020 #9231 Del Skrevet 17. august 2020 26 minutter siden, Flettfrid skrev: Virker ikke som hun gjør så mye annet enn å være sammen med babyen hele tiden, vet en del blir så oppslukt i babyen at de blir "handlingslammet". Men tenkte kanskje det var mer førstemammagreie. Ikke får hun klippet plenen for at plenklipperen er i stykker, ikke rukket å levere den på verksted. Ok det,men kunne sikkert lånt av naboen/foreldre/besteforeldre. Oppussingen står likedann som når hun var gravid, mye slike småting hun kunne gjort. Men det ser ut som "dørstokkmila" er lang fra å gjøre annet enn babyrelatert og det mest nødvendige av husarbeid. Hadde hjulpet på både psyken og vektnedgangen hun snakker om å faktisk gjøre litt fysiske krevende arbeide der hjemme, både inne og ute. Babyen sover sikkert mange ganger i løpet av dagen, så hun kunne fått benyttet anledningen til andre ting enn å se på at den sover 🙈 Jeg stusset også litt da hun tidligere skrev at dagene ble lange med baby som våknet tidlig. Ikke rart det, tenkte jeg, når du knapt beveger deg utenfor døren og ikke treffer andre enn den nærmeste familie. Selv syntes jeg dagene gikk som en røyk da jeg var i foreldrepermisjon, jeg var heldig og traff venninner (gamle og nye) i samme situasjon og jeg gikk turer ute hver eneste dag. Jeg hadde en fantastisk tid :). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tildittbeste Skrevet 17. august 2020 #9232 Del Skrevet 17. august 2020 5 timer siden, Kritt skrev: Jeg stusset også litt da hun tidligere skrev at dagene ble lange med baby som våknet tidlig. Ikke rart det, tenkte jeg, når du knapt beveger deg utenfor døren og ikke treffer andre enn den nærmeste familie. Selv syntes jeg dagene gikk som en røyk da jeg var i foreldrepermisjon, jeg var heldig og traff venninner (gamle og nye) i samme situasjon og jeg gikk turer ute hver eneste dag. Jeg hadde en fantastisk tid :). Svara kommer stadig på Snap. Om hvorfor ting er som de er🤔 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alex_rude Skrevet 17. august 2020 #9233 Del Skrevet 17. august 2020 7 timer siden, Kritt skrev: Jeg stusset også litt da hun tidligere skrev at dagene ble lange med baby som våknet tidlig. Ikke rart det, tenkte jeg, når du knapt beveger deg utenfor døren og ikke treffer andre enn den nærmeste familie. Selv syntes jeg dagene gikk som en røyk da jeg var i foreldrepermisjon, jeg var heldig og traff venninner (gamle og nye) i samme situasjon og jeg gikk turer ute hver eneste dag. Jeg hadde en fantastisk tid :). Ok? Ikke alle som er så heldig og har venner og familie i samme situasjon da. Hun beveger no seg ut av døren🤪. Alvorlig talt, hvor lavt kan en egentlig synke med kritikken🙄 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 18. august 2020 #9234 Del Skrevet 18. august 2020 9 timer siden, Alex_rude skrev: Ok? Ikke alle som er så heldig og har venner og familie i samme situasjon da. Hun beveger no seg ut av døren🤪. Alvorlig talt, hvor lavt kan en egentlig synke med kritikken🙄 I motsetning til Mette liker jeg å være med folk og i aktivitet, og oppsøkte derfor nære og fjerne venninner i samme situasjon da jeg hadde permisjon. Var også med i barselgrupper, og fikk nye gode venninner der. Alle har mulighet til det om de vil. Jeg påpeker at hun og jeg er svært ulike, det ligger ikke nødvendigvis kritikk i dét. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visvas Skrevet 18. august 2020 #9235 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg er en som trives med å være hjemme, men jeg presser meg ut for ungene mine sin skyld. De har jeg gjort selv om jeg ikke har hverken hatt lyst eller ork i lange perioder. Samt at jeg selvfølgelig synes det er greit å møte venninner, gjerne på dagtid med barn. Jeg vet jo selvfølgelig at alle er forskjellige, jeg tenker at alle, spesielt barn, har behov for å være sosiale innimellom. Men hun er kanskje ekstra forsiktig i disse koronatider og er normalt mer ute enn vi ser på sosiale medier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alex_rude Skrevet 18. august 2020 #9236 Del Skrevet 18. august 2020 1 time siden, Kritt skrev: I motsetning til Mette liker jeg å være med folk og i aktivitet, og oppsøkte derfor nære og fjerne venninner i samme situasjon da jeg hadde permisjon. Var også med i barselgrupper, og fikk nye gode venninner der. Alle har mulighet til det om de vil. Jeg påpeker at hun og jeg er svært ulike, det ligger ikke nødvendigvis kritikk i dét. Tja.. jeg oppfattet deg som nedlatende, og DU gjorde det riktige. Mens Mette bare er en patetisk eremitt liksom nesten 🤪. Er litt spesielt nå med corona også da. Tviler på at det er så mange barselgrupper osv oppe og går 🙄.. Flust Med venninner er det heller ikke alle som har. Pluss at Mette er 40. Godt mulig hennes venner/bekjente er ferdig med barn for lenge siden. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Twistdott Skrevet 18. august 2020 #9237 Del Skrevet 18. august 2020 Ikke har hun enormt med reklame av ting som ikke fungerer, hun skjermer barna, det er ingen luksus på noen områder, hun lever et stille og rolig liv - hun lever sikkert det livet som hun synes er best for henne. Hva er det egentlig å kritisere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menca Skrevet 18. august 2020 #9238 Del Skrevet 18. august 2020 1 time siden, Kritt skrev: I motsetning til Mette liker jeg å være med folk og i aktivitet, og oppsøkte derfor nære og fjerne venninner i samme situasjon da jeg hadde permisjon. Var også med i barselgrupper, og fikk nye gode venninner der. Alle har mulighet til det om de vil. Jeg påpeker at hun og jeg er svært ulike, det ligger ikke nødvendigvis kritikk i dét. Hva har din barseltid med denne tråden å gjøre? 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 18. august 2020 #9239 Del Skrevet 18. august 2020 29 minutter siden, Menca skrev: Hva har din barseltid med denne tråden å gjøre? Godt spørsmål 😝. Men hadde en viss relevans i forhold til at Mette fant dagene lange under permisjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 18. august 2020 #9240 Del Skrevet 18. august 2020 2 timer siden, Kritt skrev: I motsetning til Mette liker jeg å være med folk og i aktivitet, og oppsøkte derfor nære og fjerne venninner i samme situasjon da jeg hadde permisjon. Var også med i barselgrupper, og fikk nye gode venninner der. Alle har mulighet til det om de vil. Jeg påpeker at hun og jeg er svært ulike, det ligger ikke nødvendigvis kritikk i dét. Mette er 40 år, det er ikke sikkert hun har så mange venninner og bekjente på samme alder som er hjemme i barselpermisjon. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg