Gå til innhold

Flere som synes Oslo er et jævlig og deprimerende sted ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Generelt så er vel hovedstadsforakt et fenomen i alle land?

Mange tyskere hater Berlin, de synes det er en skitten og radikal hipsterby. Dansker på Jylland synes København er snobbete og arrogant. Briter synes London er et rent trafikkhelvete og lengter bare hjem til den trygge stampuben i den vesle hjembyen sin. Osv osv.

Man føler gjerne en nedarvet irritasjon/bitterhet over at hovedstaden får så mye av statsbudsjettet, samt at man har en porsjon mindreverdighetskompleks. Nordmenn fra periferien føler seg gjerne som en fisk på land når de besøker Oslo og prøver å navigere seg gjennom folkemengden, trikkesystemet og hippe restauranter, det føles ukjent og man oversetter denne engstelige følelsen til forakt for byen.

Om man besøker en tilsvarende by i utlandet har man ikke samme følelsen, for der går man under kategorien "turist" og da er det helt greit å vandre rundt uten å ha peiling. Man er der bare for å kikke og oppleve noe nytt, man føler seg ikke så selvbevisst som man blir i sitt eget lands hovedstad. 

Anonymkode: 791aa...8eb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt så er vel hovedstadsforakt et fenomen i alle land?

Mange tyskere hater Berlin, de synes det er en skitten og radikal hipsterby. Dansker på Jylland synes København er snobbete og arrogant. Briter synes London er et rent trafikkhelvete og lengter bare hjem til den trygge stampuben i den vesle hjembyen sin. Osv osv.

Man føler gjerne en nedarvet irritasjon/bitterhet over at hovedstaden får så mye av statsbudsjettet, samt at man har en porsjon mindreverdighetskompleks. Nordmenn fra periferien føler seg gjerne som en fisk på land når de besøker Oslo og prøver å navigere seg gjennom folkemengden, trikkesystemet og hippe restauranter, det føles ukjent og man oversetter denne engstelige følelsen til forakt for byen.

Om man besøker en tilsvarende by i utlandet har man ikke samme følelsen, for der går man under kategorien "turist" og da er det helt greit å vandre rundt uten å ha peiling. Man er der bare for å kikke og oppleve noe nytt, man føler seg ikke så selvbevisst som man blir i sitt eget lands hovedstad. 

Anonymkode: 791aa...8eb

Du har tydeligvis ikke lest gjennom tråden. Jeg er fra Oslo. 

Jeg er fullstendig i stand til å se / føle om andre byer også er kjipe selv om jeg ikke har vokst opp der. 

Så dette handler ikke om en generell hovedstadsforakt. 

Anonymkode: 1b32f...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om Margit-Berit som er gift med sin tremenning ikke liker Oslo?😂

Det er jo bare positivt så slipper vi at innavlede mennesker flytter hit.

Anonymkode: 992f1...ced

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Har faen ingen venner her. Er 21 år jente og burde vært enkelt! Men finner ingen. Føler meg helt dum som flyttet hit. Alltid vært en drøm om å bo i Oslo, men det e bare utrolig deprimerende å bo her uten kjente folk! Mine folk bor 9 timer unna og kommer aldri hit. Prøver hele tiden å finne venner, men hvor finner man dem? Vil liksom ha jentevenner og ikke guttevenner. Men sykt vanskelig å finne jentevenner asså😭

Anonymkode: 008a5...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste m Oslo er som sagt denne tunge ekle energien som ligger over som et lokk. Skulle ikke forundre meg om Oslo har skyhøy selvmords-rate. Oslo er jo også kjent for å være verdens hovedstad for heroin-bruk. 

Anonymkode: 1b32f...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg om Margit-Berit som er gift med sin tremenning ikke liker Oslo?😂

Det er jo bare positivt så slipper vi at innavlede mennesker flytter hit.

Anonymkode: 992f1...ced

Hva slags merkelig tilsvar var dette? 

Anonymkode: 1b32f...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man kommer inn til Oslo møtes man av gravearbeid overalt, tiggere, uteliggere, narkomane , ungdomsgjenger, ødelagte stygge veier, skitt og søppel, kjedebutikker, kjedecafeer, folk er kledd i mørke klær og har apatiske blikk. 

Fy faen så sjelløst, kaldt og deprimerende sted. 

Grünerløkka er en hipster-joke, Frogner kaldt og en parodi på seg selv. Majorstuen er et stort kryss. Alle utesteder er tilnærmet like. Uansett hvor mye du betaler møter du dårlig service og slitte lokaler. 

Tragisk. 

Anonymkode: 1b32f...258

Ja, sentrum er ikke så veldig mye å skryte av og personlig så forstår jeg ikke helt hva som frister med å bo i sentrum. Heldigvis så er Oslo så mye mer enn det. ;) Og sentrum har en tendens til å blomstre på våren, og sommeren. 

Selv så er jeg utrolig forelsket i stemningen der vi bor. Den er varm, flott og folk er virkelig helt fantastisk. Både hjelpsomme, blide, sosiale og høflige. ;) Den ser flott ut og det er ingenting som føles verken dystert eller tungt. Kunne aldri bodd et annet sted!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke lest gjennom tråden. Jeg er fra Oslo. 

Jeg er fullstendig i stand til å se / føle om andre byer også er kjipe selv om jeg ikke har vokst opp der. 

Så dette handler ikke om en generell hovedstadsforakt. 

Anonymkode: 1b32f...258

Kanskje ikke for DEG, men du er ikke midtpunktet i denne tråden, og det er mange som skriver her som er fra andre steder enn Oslo. Et fenomen kan eksistere selv om ikke alle føler det sånn. 

Anonymkode: 791aa...8eb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA! Har faen ingen venner her. Er 21 år jente og burde vært enkelt! Men finner ingen. Føler meg helt dum som flyttet hit. Alltid vært en drøm om å bo i Oslo, men det e bare utrolig deprimerende å bo her uten kjente folk! Mine folk bor 9 timer unna og kommer aldri hit. Prøver hele tiden å finne venner, men hvor finner man dem? Vil liksom ha jentevenner og ikke guttevenner. Men sykt vanskelig å finne jentevenner asså😭

Anonymkode: 008a5...d8e

Kolleger på jobb, gjennom utdanning, gjennom fritidsaktiviter, ute på byen, i køen på kinoen, t-banen, naboen der du bor, dugnaden i borettslaget, frivillig arbeid gjennom en eller annen organisasjon du forguder - det er mange steder i Oslo som trenger frivillige for å få ting til å gå rundt, hund og begynne å skravle med felles hundefolk om hundeting, en politikk organisasjon og gå på noen møter. Bare å begynne et sted. ;) 

Øyafestivalen søker frivillige til å jobbe. Kunne det vært noe for deg? Miniøya søker også. Spillexpo pleier å søke etter frivillige til varemessen i Lillestrøm, men den avholdes vel ikke før i oktober så der det litt tidlig å søke. Det er en litt myk overgang da det er kun for en kort periode. ;) 

Endret av Sylveon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo er kanskje "nitrist", men andre steder i Norger er enda værre. Så det er nok beste alternativ i Norge. Lillehammer er ikke noen by. Det er en fin gågate og et kjøpesenter. Ikke mer.

Anonymkode: 56930...bc3

Det er litt det jeg føler når jeg er utenfor Oslo og besøker venninner som har flyttet vekk. Det er en fin gågate og et kjøpesenter. Jeg kjenner at jeg holder på å gå på veggen av kjedsomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ødelegger Oslo (bortsett fra mdg) er alle innflyttere fra gudsforlatte bygder. Som ikke vet hvordan man oppfører seg blant andre mennesker (skjønner det er vanskelig å ta hensyn til andre når man kun er vandt til å være omgitt av kuer eller reinsdyr). 

Ellers er ikke Oslo verdens kuleste by, men det finnes absolutt ikke noe annet alternativ i Norge! 

Anonymkode: 41eea...85d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke for DEG, men du er ikke midtpunktet i denne tråden, og det er mange som skriver her som er fra andre steder enn Oslo. Et fenomen kan eksistere selv om ikke alle føler det sånn. 

Anonymkode: 791aa...8eb

Nå startet jeg denne tråden så tror vel min mening er viktig i tråden sånn sett. 

Anonymkode: 1b32f...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke for DEG, men du er ikke midtpunktet i denne tråden, og det er mange som skriver her som er fra andre steder enn Oslo. Et fenomen kan eksistere selv om ikke alle føler det sånn. 

Anonymkode: 791aa...8eb

Helt utrolig at det går an... 😅😅😅

dette handler ikke om å generalisere heller. Jeg personlig mener at det er en mørk tung depressiv energi over Oslo. 

Jeg er fra Oslo. Jeg er kjent i Oslo. 

Jeg har bodd utenfor Oslo. Jeg har reist og vært i mange land, i større og mindre byer. Svært få steder har denne fæle energien. Med unntak av deler i NY muligens. 

Anonymkode: 1b32f...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som ødelegger Oslo (bortsett fra mdg) er alle innflyttere fra gudsforlatte bygder. Som ikke vet hvordan man oppfører seg blant andre mennesker (skjønner det er vanskelig å ta hensyn til andre når man kun er vandt til å være omgitt av kuer eller reinsdyr). 

Ellers er ikke Oslo verdens kuleste by, men det finnes absolutt ikke noe annet alternativ i Norge! 

Anonymkode: 41eea...85d

Er det noen som ikke klarer å oppføre seg som folk, så er det byfolk på "ferie" ute på bygda. Setter seg ned og driter akkurat der det passer dem, kaster søppel overalt, tramper inn i hagen til folk og parkerer i vildens sky. Spar meg.

Anonymkode: be318...8c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle byer og steder har sin sjarm. Dette gjelder også Oslo. 

Anonymkode: 76186...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker med Oslo er gamlebyen og at man er nærme marka. Også er det mange fine transportmuligheter for å komme seg vekk når man trenger det. Jeg er nok her mest fordi jeg har hele omgangskretsen min her. Ellers så er jeg ikke spesielt glad i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har tydeligvis ikke lest gjennom tråden. Jeg er fra Oslo. 

Jeg er fullstendig i stand til å se / føle om andre byer også er kjipe selv om jeg ikke har vokst opp der. 

Så dette handler ikke om en generell hovedstadsforakt. 

Anonymkode: 1b32f...258

Jeg føler meg også fullt i stand til det selv om jeg ikke vokste opp i Oslo. Jeg har bodd og jobbet der i totalt 15 år og føler at jeg kjenner byen veldig godt, men det hjelper dessverre ikke. Jeg synes den er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Når man kommer inn til Oslo møtes man av gravearbeid overalt, tiggere, uteliggere, narkomane , ungdomsgjenger, ødelagte stygge veier, skitt og søppel, kjedebutikker, kjedecafeer, folk er kledd i mørke klær og har apatiske blikk. 

Fy faen så sjelløst, kaldt og deprimerende sted. 

Grünerløkka er en hipster-joke, Frogner kaldt og en parodi på seg selv. Majorstuen er et stort kryss. Alle utesteder er tilnærmet like. Uansett hvor mye du betaler møter du dårlig service og slitte lokaler. 

Tragisk. 

Anonymkode: 1b32f...258

Ville aldri bodd i Oslo, nei. Eller andre storbyer, for den saks skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...