Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
6 hours ago, Bypass said:

Jeg har master i ernæring - og om man leser hele den artikkelen som det er linket til over så starter de med å beskrive næringstett som grønnsaker, frukt og bær.

begrepene næringstett og energitett brukes ofte sammen og mat kan også være både energitett og næringstett! 

Frukt, bær, grønnsaker er næringstett mat med lite kalorier (lite ernergitett)

laks, avokado, nøtter er næringstett og energitett mat (mange kalorier)

Dagens ernæringstime over...

Syns og det er litt smålig å klage på ordbruken til cbe her.

Jeg jobber med et helt annet fagfelt, men jeg har ofte opplevd at forskjellige fagmiljøer bruker begreper på litt forskjellig måte. Særlig gjelder dette begreper som er oversatt fra andre språk. Det viktige er jo hvorvidt de anbefaler samme type mat mot samme type utfordringer.

Her er f.eks en rimelig offisiell kilde som bruker nutrient-dense food på samme måte som cbe bruker næringstett mat. 

https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/nutrient-dense-food

https://edis.ifas.ufl.edu/fs176

Endret av gjest:)
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 hours ago, lillesnøfnugg said:

Næringstetthet handler om mengde næringsstoffer i forhold til mengde kalorier. I praksis innebærer det mengde vitaminer og mineraler i en matvare.  Du som har en master i ernæring, kan du forklare denne? 

Du forklarer igrunnen mye av dette selv når du sier at næringstetthet dreier seg om mengde næringsstoffer i forhold til mengde kalorier. Mye næringsstoffer (vitaminer og mineraler) og lite kalorier (karbo, fett, proteiner) vil gi et høyere forhold mellom næringsstoffer og kalorier enn samme mengde næringsstoffer og mer kalorier. 

Med din definisjon av næringstett, er det altså den mest kalorifattige maten som er mest næringstett.

Så vidt jeg kan se etter å h sett kjapt på google-treffene, så finnes det i Norge mer eller mindre offisielle råd for energi- og næringstett mat. Dette er kost tilpasset grupper i befolkningen som har problemer med å få i seg nok mat.

Cbe gir ikke her råd til denne gruppen mennesker og jeg ser virkelig ikke problemet med at hun forklarer hvorfor 100 gr eple er sunnere enn 100 gr brus med å benytte ordet næringstett.

Endret av gjest:)
  • Liker 9
Skrevet

De har moderert seg endel mtp uttalelser om kosthold i forhold til LCHF-perioden ihvertfall, det synes jeg er bra :) Men at de "aldri har vært borti noen som kaller frukt og bær for «sukkerbomber» før" må de lenger ut på landet med, med mindre de har bodd under en sten :P 

• Liker 15
Skrevet
15 minutter siden, Crash skrev:

De har moderert seg endel mtp uttalelser om kosthold i forhold til LCHF-perioden ihvertfall, det synes jeg er bra :) Men at de "aldri har vært borti noen som kaller frukt og bær for «sukkerbomber» før" må de lenger ut på landet med, med mindre de har bodd under en sten :P 

Neeh, men de bor vel i en boble?

• Liker 12
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
3 timer siden, gjest:) skrev:

Du forklarer igrunnen mye av dette selv når du sier at næringstetthet dreier seg om mengde næringsstoffer i forhold til mengde kalorier. Mye næringsstoffer (vitaminer og mineraler) og lite kalorier (karbo, fett, proteiner) vil gi et høyere forhold mellom næringsstoffer og kalorier enn samme mengde næringsstoffer og mer kalorier. 

Med din definisjon av næringstett, er det altså den mest kalorifattige maten som er mest næringstett.

Så vidt jeg kan se etter å h sett kjapt på google-treffene, så finnes det i Norge mer eller mindre offisielle råd for energi- og næringstett mat. Dette er kost tilpasset grupper i befolkningen som har problemer med å få i seg nok mat.

Cbe gir ikke her råd til denne gruppen mennesker og jeg ser virkelig ikke problemet med at hun forklarer hvorfor 100 gr eple er sunnere enn 100 gr brus med å benytte ordet næringstett.

Tuller du nå?? Forstår ikke leserne hennes noe så åpenbart? Til og med 5 åringen min forstår at epler er sunnere enn brus. Blogglesere hennes  tror jeg stillet i egen liga. 

Skrevet
På 4.1.2020 den 10.01, Pasha skrev:

Nå er vist LKE i gang med PT studier da (Story på Instagram).. mulig de har innsett at de må fullføre ting de har begynt på tidligere,  og få litt mer kjøtt på beinet i forhold til netfit

Trodde han hadde fullført, jf fb sida hans?

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, lillesnøfnugg said:

Tuller du nå?? Forstår ikke leserne hennes noe så åpenbart? Til og med 5 åringen min forstår at epler er sunnere enn brus. Blogglesere hennes  tror jeg stillet i egen liga. 

Snakk om å ta ting utav sin kontekst. Cbe kan kritiseres for mange ting. Bruk av ordet næringstett i kommentarfeltet er ikke en av dem.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, Kleenex skrev:

Trodde han hadde fullført, jf fb sida hans?

Kanskje han trur han kan ta utdannelsen 2 ganger og få dobbel tittel som pt?

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Pasha skrev:

Kanskje han trur han kan ta utdannelsen 2 ganger og få dobbel tittel som pt?

Pt Åge💝

• Liker 17
Gjest Snøsøta
Skrevet
5 timer siden, Crash skrev:

"Spiser ikke bananer lenger,så denne snoothien har jeg kuttet ut. Litt trist,siden den smaker himmelsk :/"

"...Men jeg ville uansett ikke spist banan, i og med at banan er raske karbohydrater."

"Banan er raske karbohydrater(påvirker blodsukkeret) og bør være forbeholdt de som «uheldigvis» må fylle opp glukogenlagrene etter trening."

Hilsen Fotballfrue, 9 år siden

https://www.carolinebergeriksen.no/2011/01/16/oppskrift-pizza-pa-lavkarbovis/comment-page-1/#comment-61101

Skrevet
11 timer siden, Medici skrev:

Hun skulle ikke være med på Bloggerne heller, men så falt lesertallene... Etter hvert som det blir mindre og mindre stuerent å eksponere mindreårige ikke-samtykkekompentente barn og CBE en dag også forholder seg til det kan nok 71 grader nord bli aktuelt. I tillegg til Kjendisfarmen...

Sant, men det programmet er jo en blogg i TV-form, der frua kan doje seg som hun stort sett gjør på bloggen. Vil tro det er lite regi der kontra 71 grader nord, samt at sistnevnte har ganske harde utfordringer. Og gud forby at frua skal vise seg uten sminke, svett og upolert. Det tror jeg virkelig aldri vil skje. 

• Liker 17
Skrevet

Det går liksom ikke an å spise vanlig, sunn norsk mat som man har vokst opp med. Frua bør ta seg en banan. Spiser ikke ditt og datt. Chillax sier jeg, som barna mine pleier å si. 

• Liker 16
Skrevet
57 minutter siden, Snøsøta skrev:

"Spiser ikke bananer lenger,så denne snoothien har jeg kuttet ut. Litt trist,siden den smaker himmelsk :/"

"...Men jeg ville uansett ikke spist banan, i og med at banan er raske karbohydrater."

"Banan er raske karbohydrater(påvirker blodsukkeret) og bør være forbeholdt de som «uheldigvis» må fylle opp glukogenlagrene etter trening."

Hilsen Fotballfrue, 9 år siden

https://www.carolinebergeriksen.no/2011/01/16/oppskrift-pizza-pa-lavkarbovis/comment-page-1/#comment-61101

Hun svarer iallfall like «hyggelig» i kommentarfeltet den gangen også. 😏 

• Liker 22
Skrevet
6 timer siden, Kollontaj skrev:

Hun svarer iallfall like «hyggelig» i kommentarfeltet den gangen også. 😏 

Jepp, og hun skriver også at hun ikke vet hvor mange kalorier det er i denne pizzaen, «bare at det er færre enn i vanlig hjemmelaget pizza».... God dokumentasjon der altså. At hun ble sett på som en lavkarbo-guru er for meg en gåte... 

Hun påstår også at masse fett uten kombinasjon med karbohydrater er «kjempesunt». Der strides vel strengt tatt de lærde. Og så tenker jeg vel at det er en grunn til at de ikke går på streng lavkarbo/LCHF-kosthold lenger. Hadde de vært så frelst så hadde de vel fortsatt?

• Liker 28
Skrevet
5 timer siden, Aquarius04 skrev:

Jepp, og hun skriver også at hun ikke vet hvor mange kalorier det er i denne pizzaen, «bare at det er færre enn i vanlig hjemmelaget pizza».... God dokumentasjon der altså. At hun ble sett på som en lavkarbo-guru er for meg en gåte... 

Hun påstår også at masse fett uten kombinasjon med karbohydrater er «kjempesunt». Der strides vel strengt tatt de lærde. Og så tenker jeg vel at det er en grunn til at de ikke går på streng lavkarbo/LCHF-kosthold lenger. Hadde de vært så frelst så hadde de vel fortsatt?

Da fruemannen spilte for Odd, måtte han slutte med lavkarbo fordi hele laget testet dette ut og sluttet fordi de fikk dårlige resultater. Hvis jeg ikke husker helt feil... 

• Liker 6
Skrevet

Men for et engasjement før i tiden da? 175 kommentere på et pizzainnlegg. 

Hun var jo minst like uspiselig mot dem som våget seg på annet enn nesegrus beundring den gangen også. Merkelig at hun ikke blir bedre på å ta mot kritikk/tilbakemeldinger som ikke går på hvor vakker og flink hun er. 

• Liker 24
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavsrett. 

Sol, admin.

Skrevet

Klarer ikke finne det igjen, men mente å ha lest at søstera skulle bo hos de en stund fremover. 
Dersom, lett som en plett å skjerme/utelate noen fra bloggen om man vil.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...