Medici Skrevet 4. januar 2020 #14521 Skrevet 4. januar 2020 (endret) Næringstett mat = ekstra mye vitaminer og mineraler i følge CBE. Bær, grønnsaker og frukt er eksempler på næringstett mat... https://m.imgur.com/a/Agwg3vy Fra: https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/04/holder-pa-gode-vaner-og-forsoke-skape-noen-nye/ Endret 4. januar 2020 av Medici 17
Gjest pop up bruker Skrevet 4. januar 2020 #14522 Skrevet 4. januar 2020 5 timer siden, Oline12 skrev: Jeg syns de smoothiebowlsene ser kjempegode ut. Generelt syns jeg hun har fine matbilder. Det syns jeg også. Trist at hun har vondt for å kreditere andre for oppskriftene, men måten hun presenterer er ofte inspireremde syns jeg.
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 4. januar 2020 #14523 Skrevet 4. januar 2020 (endret) Og folk skjønner ikke at det er helt på trynet at bloggere skal få holde på slik? Det er ren vranglære. Energi- og næringstett kost skal ha en høyere fett- og proteinprosent enn nøkkelrådskost. Proteininnhold bør være 15–20 prosent, og fettinnholdet bør ligge mellom 35 og 40 prosent. Størstedelen av økningen av fettet bør komme fra umettet fett. Karbohydratinnholdet i denne kosten bør ligge på 40–50 prosent. Ved å redusere karbohydratnivået vil også volumet i måltidet gå ned, og maten vil dermed får et høyere innhold av næringsstoffer. Grønnsaker og frukt har ikke det som kreves for å være næringstett alene. https://ndla.no/subjects/subject:41/topic:1:189367/topic:1:189700/resource:1:140405 Endret 4. januar 2020 av lillesnøfnugg
MiniMjau Skrevet 4. januar 2020 #14524 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, Medici skrev: Næringstett mat = ekstra mye vitaminer og mineraler i følge CBE. Bær, grønnsaker og frukt er eksempler på næringstett mat... https://m.imgur.com/a/Agwg3vy Fra: https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/04/holder-pa-gode-vaner-og-forsoke-skape-noen-nye/ 🙄 det er jo direkte feil. 19
Kollontaj Skrevet 4. januar 2020 #14525 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, Medici skrev: Næringstett mat = ekstra mye vitaminer og mineraler i følge CBE. Bær, grønnsaker og frukt er eksempler på næringstett mat... https://m.imgur.com/a/Agwg3vy Fra: https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/04/holder-pa-gode-vaner-og-forsoke-skape-noen-nye/ Uffda. Er ingen ekspert, men det er ikke det jeg har lært om næringstett mat. 16
Medici Skrevet 4. januar 2020 #14526 Skrevet 4. januar 2020 (endret) 3 minutter siden, Kollontaj skrev: Uffda. Er ingen ekspert, men det er ikke det jeg har lært om næringstett mat. Ikke jeg heller. Har riktignok en helsefaglig bachelor, men det blir stusselig sammenlignet med ekspertisen til the Eriksens.. Endret 4. januar 2020 av Medici 39
Aquarius04 Skrevet 4. januar 2020 #14527 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, Medici skrev: Ikke jeg heller. Har riktignok en helsefaglig bachelor, men det blir stusselig sammenlignet med ekspertisen til the Eriksens.. Tipper også om du eller noen andre med litt mer faglig tyngde prøver å skrive noe om dette i kommentarfeltet, så vet jo de best. Hun er jo ifht kunnskap helt bak mål 🙄 20
Inocybe Skrevet 4. januar 2020 #14528 Skrevet 4. januar 2020 Hadde det ikke vært kjekt om det hadde vært en person med (en nesten fullført) utdannelse innen ernæring som hadde kunnet hjelpe henne med slikt før hun sprer mer vranglære? 🙄 Ikke så overrasket over Nutrilett er en del av kostholdet når hun åpenbart ikke vet bedre enn dette... 26
Bypass Skrevet 4. januar 2020 #14529 Skrevet 4. januar 2020 13 minutter siden, Kollontaj skrev: Uffda. Er ingen ekspert, men det er ikke det jeg har lært om næringstett mat. Du blander næringstett og energitett. frukt, grønnsaker, bær, osv er næringstett mat, men ikke energitett. Så om hun har sagt det har hun rett. 2
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 4. januar 2020 #14530 Skrevet 4. januar 2020 8 minutter siden, Bypass skrev: Du blander næringstett og energitett. frukt, grønnsaker, bær, osv er næringstett mat, men ikke energitett. Så om hun har sagt det har hun rett. Nei, hun tar faktisk feil.
Gjest Hoppetau Skrevet 4. januar 2020 #14531 Skrevet 4. januar 2020 (endret) 15 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Nei, hun tar faktisk feil. Jupp! Det er hun som blander næringstett mat med vitaminrik mat. Det kan jo selvsagt tenkes at Caroline har rett og at Norskhelseinstitutt tar feil? Googlet man næringstettmat får man masse helseinfo rettet til feks kreftpasienter og eldre om kaloririke, fetteik og proteinrik mat hvor man får i seg mange kalorier av å spise små porsjoner. Endret 4. januar 2020 av Hoppetau
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 4. januar 2020 #14532 Skrevet 4. januar 2020 6 minutter siden, Hoppetau skrev: Jupp! Det er hun som blander næringstett mat med vitaminrik mat. Det kan jo selvsagt tenkes at Caroline har rett og at Norskhelseinstitutt tar feil? Googlet man næringstettmat får man masse helseinfo rettet til feks kreftpasienter og eldre om kaloririke, fetteik og proteinrik mat hvor man får i seg mange kalorier av å spise små porsjoner. Skremmende at bloggere kan drive med feilinfo på denne måten, noe sier meg at hun ikke har kunnskap når det gjelder noe så elementært som ernæring.
Pasha Skrevet 5. januar 2020 #14533 Skrevet 5. januar 2020 Ser at noen spør om 71grader nord kommentarfeltet og cbe svarer at hun har blitt spurt men at det aldri har passet... hadde jo vært veldig moro å sett henne der, og hvordan hun hadde greid seg "ufiltrert: 28
Lopploella Skrevet 5. januar 2020 #14534 Skrevet 5. januar 2020 (endret) «Denne informasjonen er beregnet på kreftpasienter og deres pårørende. Vi håper at også andre som har med kostråd til kreftpasienter å gjøre vil finne nyttig informasjon. Du spiser lite når du har dårlig appetitt, derfor bør du velge mat som er næringstett, det vil si mat som i små porsjoner inneholder mange kalorier og næringsstoffer. Du kan med fordel velge fete matvarer, for eksempel tilsette smør, fløte, seterrømme, créme fraiche eller fete oster og tørrmelk i matretter der du synes det passer.» Kilde NHI: https://nhi.no/sykdommer/kreft/rad-til-kreftpasienter/fargerik-og-naringstett-mat/ Tror også vi kan begynne å bruke et nytt begrep, bloggertetthet. Det handler ikke om antall bloggere pr innbygger, men rett og slett om bloggeres kunnskapsnivå kombinert med manglende evne til å innrømme at de tar feil i den aller minste ting. Endret 5. januar 2020 av Lopploella 43
Bypass Skrevet 5. januar 2020 #14535 Skrevet 5. januar 2020 9 timer siden, Kollontaj skrev: Uffda. Er ingen ekspert, men det er ikke det jeg har lært om næringstett mat. Jeg har master i ernæring - og om man leser hele den artikkelen som det er linket til over så starter de med å beskrive næringstett som grønnsaker, frukt og bær. begrepene næringstett og energitett brukes ofte sammen og mat kan også være både energitett og næringstett! Frukt, bær, grønnsaker er næringstett mat med lite kalorier (lite ernergitett) laks, avokado, nøtter er næringstett og energitett mat (mange kalorier) Dagens ernæringstime over... 12
Inocybe Skrevet 5. januar 2020 #14536 Skrevet 5. januar 2020 Klart NHI og andre tungvektere innen helse tar feil i deres bruk av begrepene og CBE har rett. Ellers er det leserne som ikke forstår det hun skriver for CBE er alltid tydelig og klar. Ja da, hos CBE er alt som vanlig 🙈. 25
Halle-Palle Skrevet 5. januar 2020 #14537 Skrevet 5. januar 2020 (endret) 3 timer siden, Pasha skrev: Ser at noen spør om 71grader nord kommentarfeltet og cbe svarer at hun har blitt spurt men at det aldri har passet... hadde jo vært veldig moro å sett henne der, og hvordan hun hadde greid seg "ufiltrert: Det kommer faktisk aldri til å skje. Det er få ting jeg er så sikker på som det. Å vise seg usminket og så sliten at man gråter er hun ikke trygg nok til. Å slippe kontrollen slik er ikke for alle, for all del, men enda mindre for en som er avhengig av heiarop og stadig positiv tilbakemeldinger. Men interessant hadde det vært. Endret 5. januar 2020 av Halle-Palle Skrivefeil 31
Medici Skrevet 5. januar 2020 #14538 Skrevet 5. januar 2020 Hun skulle ikke være med på Bloggerne heller, men så falt lesertallene... Etter hvert som det blir mindre og mindre stuerent å eksponere mindreårige ikke-samtykkekompentente barn og CBE en dag også forholder seg til det kan nok 71 grader nord bli aktuelt. I tillegg til Kjendisfarmen... 20
FotbaIlflua Skrevet 5. januar 2020 #14539 Skrevet 5. januar 2020 48 minutter siden, Halle-Palle skrev: Det kommer faktisk aldri til å skje. Det er få ting jeg er så sikker på som det. Å vise seg usminket og så sliten at man gråter er hun ikke trygg nok til. Å slippe kontrollen slik er ikke for alle, for all del, men enda mindre for en som er avhengig av heiarop og stadig positiv tilbakemeldinger. Men interessant hadde det vært. I tillegg kommer hun til å falle gjennom mtp at hun er så enormt veltrent. Det hjelper ikke å ha tatt burpees når du skal bestige høye fjelltopper og padle i flere mil. 23
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. januar 2020 #14540 Skrevet 5. januar 2020 3 timer siden, Bypass skrev: Jeg har master i ernæring - og om man leser hele den artikkelen som det er linket til over så starter de med å beskrive næringstett som grønnsaker, frukt og bær. begrepene næringstett og energitett brukes ofte sammen og mat kan også være både energitett og næringstett! Frukt, bær, grønnsaker er næringstett mat med lite kalorier (lite ernergitett) laks, avokado, nøtter er næringstett og energitett mat (mange kalorier) Dagens ernæringstime over... Næringstetthet handler om mengde næringsstoffer i forhold til mengde kalorier. I praksis innebærer det mengde vitaminer og mineraler i en matvare. Du som har en master i ernæring, kan du forklare denne?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå