Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gogglebox skrev (14 minutter siden):

Syns det var noe kjent med "Siv" 

Skjermbilde 2025-09-08 kl. 22.57.24.png

Skjermbilde 2025-09-08 kl. 22.59.29.png

What??? 🙈 Det kan ikke være mulig.

• Liker 35
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er som før i Særp altså😂😂😂 Pinlig

• Liker 15
  • Nyttig 10
Skrevet
Stargaze skrev (27 minutter siden):

Nei, det gjør hun virkelig ikke!

Syns du. 

Skrevet
Kollontaj skrev (42 minutter siden):

Nei, men deler av innholdet over lang tid kommuniserer dessverre det inntrykket, verre siste årene. 

Jeg syns ikke det. Man kan si at hun har et ansvar for hvordan det hyn legger ut kan kan tolkes, men man ikke tolke alt i verste mening. At noen har fått nok av henne er helt innenfor, men man kan ikke kalle noen proana "bare" fordi man ikke liker dem.  Her er det jo tolkninger som ligger bak beskyldningene, og innholdet hennes kan tolkes ulikt. Proana tolkes ikke, det er tydelig. 

• Liker 1
Skrevet
Littelulla skrev (1 minutt siden):

Jeg syns ikke det. Man kan si at hun har et ansvar for hvordan det hyn legger ut kan kan tolkes, men man ikke tolke alt i verste mening. At noen har fått nok av henne er helt innenfor, men man kan ikke kalle noen proana "bare" fordi man ikke liker dem.  Her er det jo tolkninger som ligger bak beskyldningene, og innholdet hennes kan tolkes ulikt. Proana tolkes ikke, det er tydelig. 

Det kommer sikkert an på øyet som ser, men det skal ikke så mye kritisk sans til for å se sener som strekkes og fokuseres på, inhul mage som trekkes inn, stort hode og liten kropp fremheves, mikroporsjoner med pasta eller noe annen bleik mat, klesstørrelser som oppgis som å ha god plass i str 32, går med barnas klær osv osv. Over tid ser man et mønster. I tillegg ser vi vel aldri CBE.no spise noe, de isene og sjokoladene som vises, tror jeg ikke på at havner i hennes mage. 

• Liker 24
  • Nyttig 13
Skrevet

Orker knapt å se på carolinebergeriksenno bare pga det hodet vendt til siden i snart 16 (?)år nå. Så vanvittig absurd. Og hvilke signaler gir så sterke komplekser? Gi meg et ansikt som beveger seg naturlig og ser folk rett inn i øya for kontakt. Snakk ikke opp helse før det skjer.

• Liker 19
Skrevet
Littelulla skrev (7 timer siden):

Dette skal jeg ikke si meg uenig i, men det er fortsatt ikke proana? Om hun skulle vært anorektisk selv (det vet vi jo ikke om hun er) så vil det ikke være proana at hyn deler selfies, etc. Hun oppmuntrer til å spise godt, hun snakker ikke opp "jo tynnere jo bedre". Det er ingenting ved henne som fronter å skulle være anorektisk som noe bra. Er hun et sunt forbilde? Nja... Men proana? Nei.

Å kalle noen proana er ekstremt drøyt, og der skal man være mer sikker enn å "synse" at hun er noe... Det er en grusom ting å kalle noen. 

Å kalle henne proana er å tillegge henne en mening om at hun ønsker mennesker, hvor især unge jenter er utsatte, en stygg og dødelig sykdom. 

Å si noe sånt om et annet menneske er drøyt når hun ikke faktisk viser/sier at hun er det. 

Så hvis dette er hele begrunnelsen for å kalle henne proana burde flere gå i seg selv å se på hva de sier og hva det betyr..... 

Jeg vet ikke hvor lenge du har lest i denne tråden, eller hvor langt bakover du har lest. Men det er dokumentert av både meg og mange andre i tråden at det CBE i praksis driver med stadig oftere har blitt nærmere proana.

Hvis man ikke over lang tid har sett hvordan CBE og LKE har drevet, så kan jeg forstå at det virker som om påstandene om thinspo og proana kan høres skarpe ut. Men om man har fulgt med på hva hun legger ut over lang tid, så er tegnene helt tydelige. CBE og LKE har senest i år skrytt av seg selv og sine farlig lave fettprosenter, fettprosenter som er unormalt lave for deres kropper, for ingen av dem er naturlig så skrapa som de da viste seg frem å være (før filter og redigering og posering). Dette er dokumentert i tråden.

Nå har CBE og LKE slettet mye av det som har ligget ute på nett av dem, men søker du så finner du fremdeles artikler som beskriver at CBE i 2011 innrømmet at hun i 2006 var så dårlig at hun ble sykehusinnlagt, at målet hennes på den tiden var å bli tynnest mulig, at forbildet hennes var Mary Kate Olsen og at CBE ønsket å bli like tynn som MKO (MKO var på den tiden både alvorlig spiseforstyrret og avhengig av narkotika...).

Spol frem så er den ene skandalen etter den andre med bilderedigering, juks og bedrag, hopping mellom ulike dietter, ekstreme poseringer, ekstreme filter - alt for å se tynnest mulig ut. Hun har vist at hun trener på det som fremstår som manisk vis, samme med mannen - trener uansett, sykdom, skade, ingen søvn... spiller ingen rolle, for de måååå trene likevel. Og så forsøker de å sminke det de gjør med å påstå at de er disiplinerte (ofte i antydningen "i motsetning til andre"), at man må være disiplinert for å få "resultater" (som treningsmessig viser seg å være altfor liten i forhold til hvor mye hun/de legger ut at de trener). Det er årevis med mer og mindre direkte budskap om at hun spiser noe bare fordi hun har trent så og så mye. Og alt dette gjøres med den ekstreme anspentheten og poseringen og filterbruk som skal fremstille henne som mye tynnere enn hun faktisk er, ofte farlig tynn. 

Dette er ledsaget av oppfordringer av kaloritelling, av manisk trening, manisk opptatthet av utseende. En stund virket det som om CBE og LKE "bare" frontet en ortorektisk livsstil, men det bikket raskt over i thinspo, og enda raskere over i proana. 

Proana er ikke bare de som har innhulede kinn, er mørke under øynene, atrofisk muskulatur (og indre organer...), farlig lav fettprosent, knokler og bein. Proana frontes av flere influensere som forsøker å skjule at det er det de driver med. De gjør det med "delikat" innhold. De gjør det med å si at de spiser godt - samtidig som de viser matporsjoner som er mindre enn barnehagebarn trenger å spise for å få sunn vekst, matporsjoner som viser veldig lite næring, altfor lite proteiner og riktig fett og også nesten støvsugd for grønnsaker. Ord og tale har ingenting med hverandre å gjøre hos disse influenserne.

Du står selvfølgelig fritt til å mene hva du vil, men pr. i dag er Caroline Berg Eriksen (og Lars-Kristian Eriksen) godt inne i sine andre tiår som farlige influensere.

Og jo, så lenge hun helt bevisst med alle virkemidler forsøker å fremstille seg på proana-vis, og forsøker å gjøre dette til sitt image, og velger å selge varer og tjenester (for seg selv og andre) på samme måte, så er det hun gjør proana.

Det er lurt å huske på at anoreksia også kommer i mange ulike grader, hvor overgangene er glidende.

Om CBE har en spiseforstyrrelse eller ikke, det er helt uvesentlig i dette. Poenget er at hun og ektemannen helt bevisst velger å produsere og selge innhold som i helhet viser at de fronter proana i en usunn blanding av ortorektisk forhold til trening og utseende.

Poenget er at dette imaget og dette narrativet er en del av bedriftsstrategien CBE og LKE har brukt over mange år. Det er bedriftsinnholdet de velger.

I ditt innlegg ilegger du meg utsagn og meninger jeg ikke har kommet med. Jeg har aldri påstått at noen som er anorektiske ønsker at andre skal få spiseforstyrrelser! Men det er en kjent sak at mange med anoreksi søker oppmerksomhet, de ønsker å vise frem hvor "flinke anorektikere" de er, de ønsker å få tilbakemeldinger som "fina, du er så flott" når de viser seg frem som helsefarlig tynne. 

Det er tidligere i tråden, siste par år, lagt ut flere forskningartikler som også viser forholdet mellom influensere og spiseforstyrrelser/anoreksia.

Det at CBE ikke tar ansvar for sine helsefarlige råd og innhold på sine kanaler, det betyr ikke at det hun gjør ikke er farlig for andre, for det er farlig!

I 2013 fikk Caroline Berg Eriksen vite at en av hennes følgere havnet på sykehus med alvorlig anoreksi: https://www.bladet.no/nyheter/i/PyG2QR/leste-fotballfrue-ble-syk

Den gang, som i dag, så tok/tar CBE ikke ansvar for det hun gjør.

Husk, her diskuteres CBE og LKE som bedriftseiere, deres valgte bedriftsinnhold, bedriftsstrategier, og alt relatert til dette.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 24
Skrevet
Littelulla skrev (1 time siden):

Da har vi ulik formening om det. Jeg kan selvsagt ta feil. 

Skal jeg ta utgangspunkt i det du sier mener jeg fortsatt ikke hun kan kalles proana. At hennes kropp har unormalt lav fettprosent er jeg enig i, men hun fro ter fortsatt næringsrik mat og at det er viktig med nok næring. Jeg syns heller ikke hun har fokus på den typen kontroll på mat som anorektikere har. 

Hun viser pulvermat, hun viser måltider som er ekstremt små og lite næringsrike, måltider så godt som uten både grønnsaker og nok proteinkilder (fra gode proteinkilder). 

Hjelper ikke om hun innimellom sier at det er viktig å spise nok, når hun i praksis viser at hun gjør det motsatte.

Det spiller ingen rolle om CBE og LKE spiser mye grønnsaker og gode proteiner og store nok porsjoner "resten av dagen" når vi ikke ser dem, for det de velger som bedriftsinnhold, det de velger å påvirke følgere med, det er innhold som viser altfor små porsjoner med altfor lite næring for voksne som i tillegg trenger så mye som hun og mannen påstår at de gjør.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
~ Ada ~ skrev (22 minutter siden):

Orker knapt å se på carolinebergeriksenno bare pga det hodet vendt til siden i snart 16 (?)år nå. Så vanvittig absurd. Og hvilke signaler gir så sterke komplekser? Gi meg et ansikt som beveger seg naturlig og ser folk rett inn i øya for kontakt. Snakk ikke opp helse før det skjer.

Det virker tvangsmessig den måten hun konsekvent vender ene siden til kamera.

Men det å gjøre dette er jo også en måte å få vise frem sener på...

• Liker 16
Skrevet
Frisk Frosk skrev (7 timer siden):

Det virker tvangsmessig den måten hun konsekvent vender ene siden til kamera.

Men det å gjøre dette er jo også en måte å få vise frem sener på...

Det også. Trist å se så mange levende reklameplakater i influenserverden for at man ikke er god nok som man er, vist på alle tenkelige måter. Ikke minst er det skuffende på kvinners vegne, når heller ikke øvrig innhold representerer noe med substans og kvalitet. Det samme gjelder makkeren og. Nå tror jeg verken kvinner eller menn i nevneverdig grad identifiserer seg med noen av dem da de ikke følger med i tiden, men stusselig er det.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gogglebox skrev (11 timer siden):

Noen som lurer fruen? hehe
Litt trist at den eneste "kunden" hun har å vise til er en falsk tulleprofil

Endret av Katten89
  • Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten89 skrev (1 time siden):

Eller "noen" som lurer potensielle kunder...

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Katten89 skrev (3 timer siden):

Tipper det er et eksempelfoto og ikke en reel skjermdump fra en kundekorrespondanse. Artig allikevel at de ikke har tatt seg tid til å dobbeltsjekke og endre bildet til noe mer realistisk. Ser den dukker opp flere steder på siden der. Viser hvor lite hun egentlig bryr seg om produktet hun selger. Hun er bare interessert i å tjene penger

Endret av Gogglebox
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Edit: Jeg tok feil, men lar innleget under stå uendra (såpass må jeg tåle når jeg går hardt ut).

Nå er vel ikke cbe kjent for god uttale (snarere tvert imot), men ganske spesielt å ikke kunne uttale tjenesten ho selv har navngitt. 

Cbe uttaler "FitFemme" konsekvent som "Fit Fam". 

Nå er ikke jeg stødig i fransk, men jeg er ganske sikker på at "femme" uttales "fem".

Endret av Stjertmeis
Feilinnrømmelse
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Stjertmeis skrev (24 minutter siden):

Nå er vel ikke cbe kjent for god uttale (snarere tvert imot), men ganske spesielt å ikke kunne uttale tjenesten ho selv har navngitt. 

Nå er ikke jeg stødig i fransk, men jeg er ganske sikker på at "femme" uttales "fem".

Femme uttales fam :)

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Denkjempestorepæra skrev (Akkurat nå):

Femme uttales fam :)

Seriøst? Gjør det? Jeg kan ikke fransk, men jeg har alltid hørt det uttalt som "fem" 😆 men nå er det vel strengt tatt ikke SÅ ofte jeg hører det heller. 

Men okay, da tok jeg feil (og lærte noe). Den skal frua ha 👌🏼

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
Stjertmeis skrev (2 timer siden):

Edit: Jeg tok feil, men lar innleget under stå uendra (såpass må jeg tåle når jeg går hardt ut).

Femme på fransk uttales fam, så akkurat her sier hun det riktig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Cinzia skrev (16 minutter siden):

Femme på fransk uttales fam, så akkurat her sier hun det riktig. 

Det er allerede påpekt over av noen andre, og jeg har lagt til i innledningen at jeg tok feil 🫡

Endret av Stjertmeis
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Isola2 skrev (På 8.9.2025 den 13.37):

Teamet består av Lasse The Horse and Car Killer, PT-Åge, og en lege jeg ikke husker navnet på i farten🤔😎

Gogglebox skrev (15 timer siden):

Hahahaha! Det der er bare for bra.

Til @Littelulla, du lurte på dette med proana, og mente CBE (med "team"⬆️) ikke driver med sånt:

Link til en artikkel om redigeringsskandalen (du finner mer om du søker): https://www.vg.no/rampelys/i/8gllG/berg-eriksen-beklager-fototukling

Kort sammendrag: CBE og LKE pleide f.eks. å kutte av henne halve ryggen på bilder, slik at hun så tynnest mulig ut.

Så har man f.eks. denne sjarmerende saken om PT-Åges, *host* jeg mener LKE sine uttalelser om andre kvinners kropp og vekt: https://www.seher.no/kjendis/15-20-kilo-for-tung/64738776

Og sånn har det rullet og gått siden oppstart av bloggen Fotballfrue.no i 20pilogbue.

*Boom 200 kalorier i banken!*-videoen ligger her bak i oktober 2024 et sted. Her er én link om saken: https://www.tv2.no/underholdning/reagerer-vondt-i-magen/17067870/

Det er bare å bla bakover i tråden, eller litt enklere; Å google Caroline Berg Eriksen + Kvinneguiden + ord eller uttrykk du lurer på. 

• Liker 11
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...