Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pust skrev (7 timer siden):

Ikke mye utvikling å spore - bare en variant av samme - når man publiserer kommentarer som hetser tredjepersoner. CBE har selv tatt en redaksjonell avgjørelse og trykket «publiser» på kommentarene i dette innlegget. https://www.carolinebergeriksen.no/2021/03/10/laks-med-quinoa-gronnkal-og-gronne-linser/

«Men det som faktisk er skremmende er at de som sitter på kg ikke virker friske? Altså det er jo ikke normalt? Jeg hadde som person blitt redd hadde noen mennesker som fremstår som psykisk syke sittet årevis som anonyme på nett å snakket drit….»

Det tenker jeg også på, det er ikke lenge siden og foreldet når de bare bruker andre metoder. De kan ikke skylde på at andre skriver kommentarer på bloggen når det er de selv som velger hva de vil publisere og ikke. Noen nevnte for en stund tilbake noe om at CBE har bidratt til å gjøre "psyk" til et skjellsord, og det er jo sant. I en tid hvor det har blitt mer utfordrende å ha psykiske utfordringer enn før, og psykiatrien så vidt klarer å hjelpe de som trenger det, med nedstenging og holde avstand til andre, har firmaet og personen CBE valgt å bruke slike uttalelser som et sidespark til brukere på kvinneguiden. Jeg tror jeg kan legge hånden på hjertet og si at det er styggere sagt og gjort enn noen kommentar rettet mot dem. 

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det, til tross for mange brukeres iherdige forsøk, tydeligvis fortsatt er nødvendig med en oppklaring: 

Trusler og hets enten selvskrevet eller publisering av samme er noe LKE/bloggeierne har holdt på med i mange mange år. Helt siden de startet å blogge og helt fram til denne måned. Eksemplene som provoserte så veldig i går kveld er en 7 år gammel drapstrussel og en 1,5 år gammel grov hets. Begge fra LKE. I tillegg utdypet jeg med linker til mange fler. https://influencere.wordpress.com/cbe-diverse/. Disse er deler av et mønster som fortsatt er høyest aktuelt - siden de fortsatt holder på på presis samme måte. Trusler og hets går ikke ut på dato og det er forstemmende å lese hvordan det bagatelliseres. @Hut Mener du virkelig at drapstrusler er noe man bare skal neglisjere og vifte bort som gammel nytt når det har gått en stund :sjokkbla:? Tenker det et ganske mange ofre for drapstrusler som er uenige med deg der. 

• Liker 45
Skrevet
FotbaIlflua skrev (50 minutter siden):

Det morsomme her er jo at sitatet, som skal disse brukerne på kvinneguiden, passer på en prikk på LKE sin veldokumenterte oppførsel i kommentarfeltene i egen og konas blogg. Artig at de ikke tenkte på det før de trykket publiser. 

Ja det er rett og slett morsomt. 😂Kampestein og glasshus. 

• Liker 24
Skrevet
Stjernekikkeren skrev (19 minutter siden):

Det tenker jeg også på, det er ikke lenge siden og foreldet når de bare bruker andre metoder. De kan ikke skylde på at andre skriver kommentarer på bloggen når det er de selv som velger hva de vil publisere og ikke. Noen nevnte for en stund tilbake noe om at CBE har bidratt til å gjøre "psyk" til et skjellsord, og det er jo sant. I en tid hvor det har blitt mer utfordrende å ha psykiske utfordringer enn før, og psykiatrien så vidt klarer å hjelpe de som trenger det, med nedstenging og holde avstand til andre, har firmaet og personen CBE valgt å bruke slike uttalelser som et sidespark til brukere på kvinneguiden. Jeg tror jeg kan legge hånden på hjertet og si at det er styggere sagt og gjort enn noen kommentar rettet mot dem. 

:Nikke:
I en tid der det er så fokus på ufarliggjøre og nøytralisere stigmaet ved psykisk sykdom så velger altså CBE å bruke det i negativ omtale av folk hun er uenig med. Igjen så blomstrer det antikvariske og hensynsløst arrogante menneskesynet hos bloggeren :kvalm: Skjønner ikke at noen kan finne dette inspirerende. 

• Liker 38
Skrevet
Aricia skrev (8 timer siden):

https://nattogdag.no/2015/01/det-er-fint-at-fotballfrue-legger-seg-flat-selv-om-hun-er-helt-flat-fra-for/

Må bare sitere litt fra screenshotet fra slutten av artikkelen også, der LKE glemmer å logge av før han skriver støttekommentar til seg selv: 

https://nattogdag.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/01/LKE_VVP.jpg

Oi, avslørt. Godt han har lært seg å logge inn som kona nå da når han skriver skrytekommentarer på CBE.no

• Liker 31
Skrevet
Lin11 skrev (13 timer siden):

Mulig at det forvrengte synet enkelte har på kvinner som «dumme og deilige objekter»  smitter over på andre arenaer og kommentarfelt? Der influensere  inkludert CBE er med på å bygge opp under disse stereotypiske holdningene? Samme gjelder kommentarfeltet til Caroline Berg Eriksen.no, der brukere  på KG blir stemplet som feite og ulekre i motsetning til Caroline og hennes følgere.

Maayaaa skrev (12 timer siden):

Jeg er temmelig sikker på at @Ultiva absolutt ikke mente at hver enkelt kvinnelig influencer har hovedansvaret her. Jeg tror hun pekte på at problemet ved å fremstille seg som *bare* delikat og lekker uten annen dybde er med på å opprettholde en illusjon om at kvinnens viktigste rolle er å se bra ut. 

Dette kan influencere lett endre på, men enkelte velger å ikke gjøre det. Det er også fullt mulig å både se delikat og lekker ut samtidig som man fronter viktigere saker. 

CecilieX skrev (11 timer siden):

Men altså

Hvordan samfunnet endres og hva som påvirker er ekstremt sammensatt. Hver og en av oss bidrar til utviklingen. Influencere påvirker i kraft av å nå ut til mange. De påvirker jo den enkelte av oss som igjen bidrar. 

Når influencere fronter fokus på klær, kropp, utseende og matlaging og lite annet da settes kvinnekampen flere år tilbake. Joda, de tjener penger og kan betraktes som karrierekvinner, men det veier ikke opp for fordummingen. 

Man blir som man omgås, sier et uttrykk, og når vi velger disse som idealer, da sier vi samtidig at verdiene de fronter også er våre idealer. CBE viser frem en hverdag som ligger nær opptil femtitallshusmoren. Sminke seg, velge antrekk, pynte i huset, lage mat. Holde seg i form. Ta vare på barn. 

Ikke noe samfunnsengasjement eller fokus på noe annet enn sin snevre verden og sin innerste krets. Glimtene vi får av karriere eller noen form for yrkesutøvelse  handler om å iføre seg antrekk og posere som om man var travel yrkesutøver.  

Selvfølgelig bærer de noe ansvar for negative holdninger til kvinner. 

Beklager at jeg kastet inn en brannfakkel for så å bli utilgjengelig! Men her har heldigvis flere brukere, blant annet @Lin11@Maayaaaog @CecilieX,   tatt meg på kornet og forklart nøyaktig hva jeg mener når jeg påpeker det bedrøvelige i at kvinnelige statsråder ufarliggjøres og nedverdiges som leppestift-brigade og strømpebukseregjering. 

:roser:

https://www.aftenposten.no/verden/i/qAQ6de/kvinnelige-statsraader-hetses-henges-ut-som-leppestift-brigade-og-stroe

• Liker 28
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å slippe denne «ansvar for voldtekt» stråmannen likevel. Ikke fordi den er relevant ut fra hva man kan tillegge meg av meninger men fordi den er en ypperlig parallell å trekke til diskusjonen rundt hvordan man som enkeltmenneske bidrar. 

Med bakgrunn i #metoo, så har man jo satt på dagsorden dette med hva hver enkelt kan gjøre for å påvirke menns holdninger til kvinner. Flere og flere tar til ordet for eget ansvar. Mødre til sønner innser hvordan de kan påvirke. Ikke nødvendigvis bare til hvordan egen sønn opptrer, men hvordan egen sønn påvirker de gutter og menn som de senere møter.  Om mor til en sønn som har en venn som endte opp med å voldta bærer ansvar for den voldtekten? Tja. Det er som nevnt komplekse årsakssammenhenger. Likevel: jeg har sett flere videoer av unge menn som nå innser at de bærer et ansvar bare ved å tie. Den som tier samtykker. Så når garderobepraten tar av og det hagler med humor rettet mot kvinner og du ler med, da er du en del av problemet. Som far går du så hjem og pakker dyna rundt datteren din og bekymrer deg for hvilken verden hun vil vokse opp i, uten å forstå at din latter / highfive / stillhet i møte med slike holdninger nettopp vil indirekte bidra til det samfunnet du ikke vil at datteren din skal vokse opp i. 

Og her er vi ved kjernen; vi er alle en del av samfunnet og hver og en av oss har betydning for utviklingen. Problemet med CBE er at hun ikke er åpen for at hun har et ansvar. Hun har blitt kritisert offentlig flere ganger, men det fører ikke til endringer. Gode argumenter preller av. 10 år med blogging og problemstillingene er de samme; bloggens potensiale til å påvirke negativt. 

Og det er dette jeg ikke skjønner, best illustrert ved at hun selger seg inn som påvirker, men fraskriver seg ansvar for påvirkning. Hun erkjenner selv å ha blitt negativt påvirket av folk på internett, men snur ikke problemstillingen på hodet og vender blikket mot seg selv. 

Min siste rest av tro på endring forsvant etter post-partum bilde to. Da hun la ut bildet etter første fødsel flommet kritikken og hun sa at «om hun hadde visst, så ville hun aldri gjort det». For så å gjenta det få år etterpå. 

Her er ingen endringsvilje, ingen refleksjon rundt eget ansvar. Ikke noe fokus på selv selv bidragsyter i samfunnet. Bloggen er fortsatt fullstappet av perfeksjon og kroppsfokus. 

Skrevet (endret)
CecilieX skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke helt å slippe denne «ansvar for voldtekt» stråmannen likevel. Ikke fordi den er relevant ut fra hva man kan tillegge meg av meninger men fordi den er en ypperlig parallell å trekke til diskusjonen rundt hvordan man som enkeltmenneske bidrar. 

Med bakgrunn i #metoo, så har man jo satt på dagsorden dette med hva hver enkelt kan gjøre for å påvirke menns holdninger til kvinner. Flere og flere tar til ordet for eget ansvar. Mødre til sønner innser hvordan de kan påvirke. Ikke nødvendigvis bare til hvordan egen sønn opptrer, men hvordan egen sønn påvirker de gutter og menn som de senere møter.  Om mor til en sønn som har en venn som endte opp med å voldta bærer ansvar for den voldtekten? Tja. Det er som nevnt komplekse årsakssammenhenger. Likevel: jeg har sett flere videoer av unge menn som nå innser at de bærer et ansvar bare ved å tie. Den som tier samtykker. Så når garderobepraten tar av og det hagler med humor rettet mot kvinner og du ler med, da er du en del av problemet. Som far går du så hjem og pakker dyna rundt datteren din og bekymrer deg for hvilken verden hun vil vokse opp i, uten å forstå at din latter / highfive / stillhet i møte med slike holdninger nettopp vil indirekte bidra til det samfunnet du ikke vil at datteren din skal vokse opp i. 

Og her er vi ved kjernen; vi er alle en del av samfunnet og hver og en av oss har betydning for utviklingen. Problemet med CBE er at hun ikke er åpen for at hun har et ansvar. Hun har blitt kritisert offentlig flere ganger, men det fører ikke til endringer. Gode argumenter preller av. 10 år med blogging og problemstillingene er de samme; bloggens potensiale til å påvirke negativt. 

Og det er dette jeg ikke skjønner, best illustrert ved at hun selger seg inn som påvirker, men fraskriver seg ansvar for påvirkning. Hun erkjenner selv å ha blitt negativt påvirket av folk på internett, men snur ikke problemstillingen på hodet og vender blikket mot seg selv. 

Min siste rest av tro på endring forsvant etter post-partum bilde to. Da hun la ut bildet etter første fødsel flommet kritikken og hun sa at «om hun hadde visst, så ville hun aldri gjort det». For så å gjenta det få år etterpå. 

Her er ingen endringsvilje, ingen refleksjon rundt eget ansvar. Ikke noe fokus på selv selv bidragsyter i samfunnet. Bloggen er fortsatt fullstappet av perfeksjon og kroppsfokus. 

Godt forklart! :blomst:

Påvirkeren får altså betalt for å påvirke, men vil ikke innse at det er det hun gjør. Hun vil heller ikke innse hvilke metabudskap hun legger ut, når hun velger hvordan hun annonserer for diverse produkter og tjenester. En mulig forklaring kan være at påvirkeren ikke forstår problemstillingen, noe jeg kan godta når det gjelder de yngste i bransjen, men her dreier det seg om en voksen kvinne med mange, mange år i bransjen, - så hvorfor denne merkelige innstillingen til eget arbeid? 

Endret av Pust
Rettet skrivefeil
  • Liker 33
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

https://www.carolinebergeriksen.no/2011/06/27/om-kropp-mat-trening-og-sann/comment-page-1/

Her er innlegget der hun forteller om hvordan hun lot seg påvirke av Olsen-tvillingene.

Helt uforståelig hvordan hun ikke ser hvordan eget fokus på kropp på bilder som popper opp i feeden til 300.000 følgere kan ha store negative konsekvenser. Bilder som via bevissthet om posering og massiv filterbruk viser en kropp som slett ikke ville sett ut slik i virkeligheten. Igjen, jeg er ekstremt takknemlig for påvirkere som Danae Mercer som viser triksene, som igjen gir bevissthet rundt hvordan vi blir lurt. 

Tilføyelse: Da jeg bladde meg gjennom noen innlegg fra 2011, slo det meg plutselig at i samme tidrommet som hun skrev dette innlegget redigerte hun bildene sine for å fremstå som mager. 501 kommentarer er det på innlegget og flere svært unge jenter skriver om egne spiseforstyrrelser. Hun visste altså at mange av leserne slet, og likevel pushet hun på dem bilder av redigert kropp. 

https://m.imgur.com/gallery/or4FX

Fy f**n. 

Endret av CecilieX
Skrevet
Maayaaa skrev (12 timer siden):

Edit; Tross min tilstand kan jeg korrekt bruk av og/å. Kanskje det gjør meg litt mindre psykisk syk/fet/misunnelig/arbeidsledig.

Äsch, lite stavfel avskrivas glatt med ”lek med språket” 😇

• Liker 10
Gjest Lin11
Skrevet
Pust skrev (13 timer siden):

Det er litt skremmende at Caroline, som er bloggeier og derfor har det juridiske og etiske ansvaret for hva som publiseres på hennes blogg, velger å legge ut slike kommentarer. 
Jeg vil bare legge til at det å ha en psykisk lidelse ikke er synonymt med det å være uopplyst eller mangle etiske normer. 

Man kan vel spørre seg om denne bedriften er den rette til å innta posisjonen som opplyste og med høy etisk moral? Det samme gjelder de som velger å skrive slikt på en blogg. 

Skrevet
Aricia skrev (13 timer siden):

Dette var et hyggelig gjensyn ja - selv om det nok er for utdatert for enkelte!

:) 

Jeg er særlig svak for denne passasjen, fra ordvekslingen med Nils Horvei: 

:rulle: 

Jeg vil ikke spore helt av her, men jeg vet ikke hvor gunstig det er å linke til en artikkel som tar Ørjan "langt over grensen" Burøe som en seriøs kilde. Han hevder at Lars-Kristian er creepy fordi han sendte en venneforespørsel til kona på fb. Han er IKKE personen til å kommentere andre menns oppførsel slik han har holdt på og tråkket over grensen til flere kvinner som har bedt han gi faen. Når det er sagt har jeg ikke stort til overs for det LK har drevet på med heller, så ikke misforstå, bare hang meg litt opp i akkurat det der

• Liker 13
Skrevet
Sursøtsaus skrev (39 minutter siden):

Jeg vil ikke spore helt av her, men jeg vet ikke hvor gunstig det er å linke til en artikkel som tar Ørjan "langt over grensen" Burøe som en seriøs kilde. Han hevder at Lars-Kristian er creepy fordi han sendte en venneforespørsel til kona på fb. Han er IKKE personen til å kommentere andre menns oppførsel slik han har holdt på og tråkket over grensen til flere kvinner som har bedt han gi faen. Når det er sagt har jeg ikke stort til overs for det LK har drevet på med heller, så ikke misforstå, bare hang meg litt opp i akkurat det der

Egentlig enig med deg, men ganske sikker på at Natt&Dag og mange av leserne syntes ØBs uttalelser var passe ironiske, gitt at mange visste en del om ØB allerede da. Sånn sett passer det inn i intervjuet, nesten litt meta. ☺️

• Liker 19
Skrevet
Klink skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er ingenting cbe har annet enn ved bilder, skrevet om eller fortalt om.

Hun har sikkert operert, men litt spekulering og detektivarbeid er det, selv om dere nå vil si at bilder viser tydelig at hun har operert. 

Det har også vært snakk om fylte lepper, og en gang husker jeg det ble spekulert i hvorfor hun ikke filmet seg selv eller noe på en dag. Da var det nok fordi hun hadde fylt leppene sine’! Det er spekulasjoner. Bildene viser det sikkert like tydelig, men ingen vet helt sikkert hva hun har gjort? Hun redigerer jo bilder også. 

Spekulering? Alle bilder før den uka CBE lå i senga ei uke med «sykdom» (ja, de bløffer om sånt også) var med små bryst, alle bilder etter den uka er med ganske store bryst. Det er ikke spekulering.  

• Liker 44
Skrevet
Klink skrev (19 minutter siden):

Ja, men det er ingenting cbe har annet enn ved bilder, skrevet om eller fortalt om.

Hun har sikkert operert, men litt spekulering og detektivarbeid er det, selv om dere nå vil si at bilder viser tydelig at hun har operert. 

Det har også vært snakk om fylte lepper, og en gang husker jeg det ble spekulert i hvorfor hun ikke filmet seg selv eller noe på en dag. Da var det nok fordi hun hadde fylt leppene sine’! Det er spekulasjoner. Bildene viser det sikkert like tydelig, men ingen vet helt sikkert hva hun har gjort? Hun redigerer jo bilder også. 

Dette blir rafte utsagn. Det er ikke noe detektivarbeid når du ser protesen i brystet. At hun har fylt på leppene er vel heller ikke noe spekulasjon, det har hun vel fortalt selv. 

om det en gang har blitt spekulert i hvorfor hun ikke filmet seg selv er vel også spekulasjon da, om du ikke har beviset? 

• Liker 23
Skrevet
Sursøtsaus skrev (1 time siden):

Helt enig med deg i det!

Anbefaler gjerne å hoppe fullstendig over intervjuet med Burøe, og lese det som står før og etter. Det øvrige står godt på egenhånd uten.

• Liker 16
Skrevet

Bare å gå inn på fruas insta, der får vi en liten filmsnutt om hvordan det er å ta på seg en nyvasket bukse... 😅 Lite å finne på om dagen.

• Liker 32
Skrevet
Minnie Mus skrev (1 minutt siden):

Bare å gå inn på fruas insta, der får vi en liten filmsnutt om hvordan det er å ta på seg en nyvasket bukse... 😅 Lite å finne på om dagen.

Tenk at det er dette de lever av.. :sjokkbla:

• Liker 16
Skrevet
Minnie Mus skrev (2 minutter siden):

Seriøst?🤦‍♀️

Snakk om å legge ut produktivit innhold🥱

• Liker 9
Gjest Lin11
Skrevet
NewStart87 skrev (5 minutter siden):

Tenk at det er dette de lever av.. :sjokkbla:

Tenker at annonsører som velger å reklamere på denne kanalen er  like small -minded. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...