Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Er det ikke forkastelig at mennesker skal moralisere over andres livsstil, jobb og valg? Jeg er ikke spesielt glad i at andre står med pekefingeren og forteller deg hvordan du skal leve og hvor mye en har i mot valgene en tar. Men det ligger vel mer i mange menneskers natur enn andres. Det må en jo bare leve med. Men det går jo an å være litt motvekt. 

Vist du hadde en vennine, som var gravid, og hun ønsket å dele en flaske vin. Hadde du sagt: kjør på, jeg ønsker ikke å være den som står med pekefingore. Det er ikke ulovlig å drikke i Norge, ei heller fullstendig forskning på alkohol og graviditet.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, Observer said:

Men disse "uskyldige" bildene kan lett misbrukes og gjøres om til noe annet. Ta en kikk på det som skrives om Dark room. Det finnes syke mennesker i verden, og det er mulig å finne ut absolutt det meste om Eriksens barn på bakgrunn av det foreldrene legger ut. Hvordan de ser ut, i verste fall også hvor man kan finne dem. Alle mulige opplysninger som kan brukes til grooming. Jeg ville ikke sovet godt hvis jeg visste at jeg hadde satt barnet mitt i fare ved å eksponere hen på denne måten. Denne muligheten til å bli kjent med barna serverer Eriksens syke mennesker over hele verden på daglig basis. 

Absolutt alle bilder kan det. Det er krisemaksimering over en lav sko her, og det tar jo helt av! Dere har et så stort ønske om at dette skal være tilfelle at dere mister hodet over noen påkledde bilder av barn på blogg. Det er reklamebannere overalt med barn, de finnes på TV, på nettet, i moteblader, blader beregnet for barn. Man finner barn på stranda og alt er bare et mobilklikk unna, om alle tenkte slik som det her så måtte man holde barna innestengt i huset frem til de blir 16 år. Om det virkelig var så grusomt slik det fremstilles her inne og hadde grobunn i virkeligheten så ville det kommet en lov mot det øyeblikkelig, men det har det ikke. Barnevernet ville vært der med en gang, men det har de heller ikke (eller så ville de stoppet med det). Og med tanke på hvor upopulær denne bloggeren var her inne før hun fikk barn og fikk like mye hets, så kan man bare spekulere i hva motivasjonen egentlig er.

En fjær blir til tusen høns og det her er helt latterlig hvor mye man skal overdramtisere noen bilder av påkledde barn i en tilsynelatende koselig setting en gang i blant, om man tenker så mye på det og får griller i hodet så er det kanskje en selv som seksualiserer det og virkelig bør gå inn i seg selv. Jeg personlig klarer virkelig ikke å se "de stakkars barna" narrativet dere forsøker så iherdig å skape, ungene ser ut til å ha det glimrende! 

Det som faktisk er farlig for barna er disse trådene, og det er ingen andre som står for enn dere selv.

Endret av Nebel86
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Liver skrev:

Vist du hadde en vennine, som var gravid, og hun ønsket å dele en flaske vin. Hadde du sagt: kjør på, jeg ønsker ikke å være den som står med pekefingore. Det er ikke ulovlig å drikke i Norge, ei heller fullstendig forskning på alkohol og graviditet.

Har Caroline drukket alkohol mens hun var gravid?? 

Ellers så ville jeg ikke applaudert det nei. Ville ikke bv vært involvert om ei gravid dame drakk ei flaske vin? Om de fikk vite det mener jeg? Jeg regner jo med det. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE skadelig for de eksponerte barna at noen  er helt og holdent på deres side og taler deres sak. 

Jeg har ingenting i mit at man kan se barn på bilder i reklame, på film  - i teateret, eller ute blant folk. Som jeg sagt snart tusen ganger, så er det koblingen mellom en lang, lang rekke personopplysninger og bilder som bekymrer meg. Barnas oppvekst dokumenteres for absolutt alle som vil se, høre og lese. Helt uten at hverken foreldrene eller barna har noen som helst kontroll. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har Caroline drukket alkohol mens hun var gravid?? 

Ellers så ville jeg ikke applaudert det nei. Ville ikke bv vært involvert om ei gravid dame drakk ei flaske vin? Om de fikk vite det mener jeg? Jeg regner jo med det. 

 

Dette var en lignelse - for å vise at man noen ganger skal bry seg når noen gjør noe skadelig, selv når dette ikke er forbudt. Antar jeg.  

Og kanskje bv ville brydd seg? :vetikke: Barmevernet har vært involvert hos andre bloggere som eksponerer mye. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 14.24, SoWhat? skrev:

Er helt enig at en burde forvente mer, men det ser du jo at nærmest er en utopi? 

En må tenke på at blogger og eksponering av barn er noenlunde nytt. Det er sånn at en til slutt reagerer. En gjør ikke det med en gang. Ingen snakket om hvor ille det skulle være for ti år siden. Nå har Caroline sagt at hun vil eksponere barna i mye mindre grad. Det er bra! Ikke sant? Men hun får jo ikke akkurat kreditt for det. 

Jeg er mer bekymret for barn og babyer i reklame. Det veldig få diskuterer det  

Grunnen til at CBE ikke får kred for å uttale at hun vil skjerme barna mer, er jo fordi hun gjør det stikk motsatte. Hun uttalte at hun ville skjerme barna mer, og så kjørte hun i gang med å utlevere barna på landsdekkende TV (TV2s Bloggerne), i tillegg til å fortsette med å utlevere de små både i tekst og i bilder på samtlige av sine kanaler hvor hun har nærmere 350 000 følgere. Du kan ikke få ros for å si noe når du deretter gjør det stikk motsatte. Blogger Anne Brith Davidsen gjør nøyaktig det samme; sier hun skjermer barna samtidig som de figurerer nærmest daglig på snapchat i tillegg til at de brukes i f eks tannlegereklame på mors blogg.

Du er mer bekymret for barn og babyer i reklame? Bloggerbarna er da på jobb nærmest daglig; CBEs barn nå sist i morsdagsinnlegget i sine pysjamaser fra Kappahl. Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim har skrevet flere kronikker om dette, som bedriften velger å ikke svare på:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim

Endret av Ultiva
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Er det ikke forkastelig at mennesker skal moralisere over andres livsstil, jobb og valg? Jeg er ikke spesielt glad i at andre står med pekefingeren og forteller deg hvordan du skal leve og hvor mye en har i mot valgene en tar. Men det ligger vel mer i mange menneskers natur enn andres. Det må en jo bare leve med. Men det går jo an å være litt motvekt. 

Du ser ingen betenkeligheter med å eksponere barn så ettertrykkelig at det finnes minst 30 000 (tretti TUSEN) treff på ene barnet alene? Det er helt innafor og noe barnet bare må finne seg i?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har Caroline drukket alkohol mens hun var gravid?? 

Ellers så ville jeg ikke applaudert det nei. Ville ikke bv vært involvert om ei gravid dame drakk ei flaske vin? Om de fikk vite det mener jeg? Jeg regner jo med det. 

 

Det var bare for å trekke en paralell til det jeg mener CBE gjør. F.eks er det en risiko for å skade barnet i magen om man spiser spekemat, drikker alkohol eller snuser. For å unngå å ta en unødvendig risiko blir man anbefalt å avstå fra dette i et svangerskap for det er for mange ukjente risikoer.

Det samme mener jeg med å dele for mye om barna sine på nett samt bilder. Forskningen er kanskje ikke komplett, men f.eks Kripos anbefaler å ta forhåndsregler slik som jordmødre gjør. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig lyst til å be dere komme med noe positivt om Caroline jeg da. Har dere noe positivt å si om henne? Hadde jo vært fint å se. Og viktig på flere måter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Dette var en lignelse - for å vise at man noen ganger skal bry seg når noen gjør noe skadelig, selv når dette ikke er forbudt. Antar jeg.  

Og kanskje bv ville brydd seg? :vetikke: Barmevernet har vært involvert hos andre bloggere som eksponerer mye. 

Ok. Da fikk du svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har egentlig lyst til å be dere komme med noe positivt om Caroline jeg da. Har dere noe positivt å si om henne? Hadde jo vært fint å se. Og viktig på flere måter. 

Hun leverer jevnt og trutt. Hun clickbaiter aldri. Bloggen har et ryddig og pent utseende. Hun har truffet bloggbølgen  på tilnærmet perfekt sted og ridd den med stor kommersiell  suksess. Hadde hun ikke vært så stor ig harr så stor definisjonsmakt i sin bransje, hadde det vært lite mening i å debattere de eriske aspektene ved hennes virksomhet. 

Hvorfor er det viktig for deg at jeg sier noe oent om henne? Er det din  tur til å si moe pent om meg nå? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forskjellen mellom barn som reklamerer for Cubus eller Colgate, og bloggerbarn som reklamerer for foreldrenes sponsorer da, så handler det om gjenkjennelighet. Jeg husker ikke hvordan et eneste barn jeg har sett på reklame på tv i det siste ser ut. Men jeg kan lukke øynene og se for meg Carolines to barn, Funkygines barn, Nettenesteas barn, Tone Damlis datter, Anne Brit(h?)s barn, Annas barn og sikkert flere, men disse poppet opp da jeg skulle komme på eksempler. Jeg husker ikke barna i barnehagen til mitt barn engang, aner ikke hvor de bor eller hvem som er foreldre til alle. Eller om de har søsken eller alle besteforeldrene i live liksom. Men det vet jeg om fruas barn. 

Endret av Pearl2.0
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, pøbelsara skrev:

Hun leverer jevnt og trutt. Hun clickbaiter aldri. Bloggen har et ryddig og pent utseende. Hun har truffet bloggbølgen  på tilnærmet perfekt sted og ridd den med stor kommersiell  suksess. 

Hvorfor er det viktig for deg at jeg sier noe oent om henne? Er det din  tur til å si moe pent om meg nå? 

Syns det er viktig at en har et noenlunde nyansert syn på ting. Ellers snakker en kun ut fra følelser, og det er ikke helt heldig. Følelser er ofte irrasjonelt. Takk for svar 🙂

Ja, jeg kan si det positive at du ihverfall klarer å være objektiv og ærlig. Det er bra egenskaper! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg har egentlig lyst til å be dere komme med noe positivt om Caroline jeg da. Har dere noe positivt å si om henne? Hadde jo vært fint å se. Og viktig på flere måter. 

Det er underforstått at bloggeier har  oppnådd mye. Ellers ville hun ikke hatt anledning til å drive en bedrift som blir tatt opp når man debatterer samfunnsutviklingen. Hvilke personlige egenskaper privatpersonen Caroline har skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner henne. 

For jeg tror (håper) det finnes et slags skille mellom illusjonen som vises utad, og privatpersonene som lever i Ville Kulås. Jeg håper virkelig at det er privatliv der, og at hele boligen ikke er et stort showroom for bloggen.

Det er ikke slik at man deletar i denne tråden fordi man misliker privatpersonene bak, er misunnelige, eller ønsker dem noe vondt. Tvert om ønsker jeg hele familien alt godt, men jeg skulle også inderlig ønske at de ble flinkere på enkelte saker vedrørende driften av ASet. Det er ikke en liten personlig dagbok, det er en millionbedrift. Fra millionbedrifter forventer man at det leveres en vare som forholder seg til gjeldende lovverk. Det er også min personlige mening at bedrifter av en viss størrelse har et samfunnsansvar, som blant annet går ut på å oppføre seg ærlig og redelig. 

Jeg vet ikke helt hvorfor du mener det er viktig for denne dabetten å si noe fint om privatpersonen bak bloggen, men som de fleste andre mennesker har sikker også hun behov for positiv bekreftelse innimellom. Det går jeg utifra at hun får via eget kommentarfelt. Jeg forstår et ønske om at debatten er mer nyansert, det er ikke slik at man er enten for eller i mot Caroline. Jeg tror de fleste deltagerne i denne tråden har få meninger om bedriftseier bak cbe as. 

Det jeg er kritisk til er hvordan denne virksomheten drives. Jeg stusser på de juridiske og etiske vurderingene som er tatt når man eksponerer barn, ikke merker reklame , har alkohol i reklame, uttaler seg fagperson om ting man ikke kan... Jeg opplever at de har blitt mer rederlige enn de var når det kommer til bildejuks, og å gå etter enkeltpersoner som er kritiske. Om det er beuindringsverdig i seg selv vet jeg ikke, men jeg har observert en bedring.

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nebel86 skrev:

Absolutt alle bilder kan det. Det er krisemaksimering over en lav sko her, og det tar jo helt av! Dere har et så stort ønske om at dette skal være tilfelle at dere mister hodet over noen påkledde bilder av barn på blogg. Det er reklamebannere overalt med barn, de finnes på TV, på nettet, i moteblader, blader beregnet for barn. Man finner barn på stranda og alt er bare et mobilklikk unna, om alle tenkte slik som det her så måtte man holde barna innestengt i huset frem til de blir 16 år. Om det virkelig var så grusomt slik det fremstilles her inne og hadde grobunn i virkeligheten så ville det kommet en lov mot det øyeblikkelig, men det har det ikke. Barnevernet ville vært der med en gang, men det har de heller ikke (eller så ville de stoppet med det). Og med tanke på hvor upopulær denne bloggeren var her inne før hun fikk barn og fikk like mye hets, så kan man bare spekulere i hva motivasjonen egentlig er.

En fjær blir til tusen høns og det her er helt latterlig hvor mye man skal overdramtisere noen bilder av påkledde barn i en tilsynelatende koselig setting en gang i blant, om man tenker så mye på det og får griller i hodet så er det kanskje en selv som seksualiserer det og virkelig bør gå inn i seg selv. Jeg personlig klarer virkelig ikke å se "de stakkars barna" narrativet dere forsøker så iherdig å skape, ungene ser ut til å ha det glimrende! 

Det som faktisk er farlig for barna er disse trådene, og det er ingen andre som står for enn dere selv.

For det første: "Om det hadde grobunn i virkeligheten"? Det har jo det. 30 000 treff ved googlesøk på den ene datterens navn er da bevis nok på at det har grobunn i virkeligheten. Hvis ikke er det bare å sjekke bloggen til Asti som flere andre linker til. 

For det andre: Samfunnet fungerer ikke slik at med en gang noe er problematisk så blir det automatisk utarbeidet og vedtatt en lov som forbyr det. Internett og spesielt SoMe er fortsatt forholdsvis nytt, og det finnes ingen voksne i dag som har blitt eksponert på blogg o.l som barn.  Endringer tar tid. Hvis man leser litt historie finner massevis av eksempler på ting som har vært lovlig før, som i dag ville ha vært utenkelig. Jeg tviler ikke et sekund på at det en gang kommer en lov mot eksponering av barn på nett. Spørsmålet er om den kommer før eller etter SoMe-barna blir voksne og eventuelt snakker ut om hvordan de opplevde barndommen sin. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, oblt skrev:

Det er underforstått at bloggeier har  oppnådd mye. Ellers ville hun ikke hatt anledning til å drive en bedrift som blir tatt opp når man debatterer samfunnsutviklingen. Hvilke personlige egenskaper privatpersonen Caroline har skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner henne. 

For jeg tror (håper) det finnes et slags skille mellom illusjonen som vises utad, og privatpersonene som lever i Ville Kulås. Jeg håper virkelig at det er privatliv der, og at hele boligen ikke er et stort showroom for bloggen.

Det er ikke slik at man deletar i denne tråden fordi man misliker privatpersonene bak, er misunnelige, eller ønsker dem noe vondt. Tvert om ønsker jeg hele familien alt godt, men jeg skulle også inderlig ønske at de ble flinkere på enkelte saker vedrørende driften av ASet. Det er ikke en liten personlig dagbok, det er en millionbedrift. Fra millionbedrifter forventer man at det leveres en vare som forholder seg til gjeldende lovverk. Det er også min personlige mening at bedrifter av en viss størrelse har et samfunnsansvar, som blant annet går ut på å oppføre seg ærlig og redelig. 

Jeg vet ikke helt hvorfor du mener det er viktig for denne dabetten å si noe fint om privatpersonen bak bloggen, men som de fleste andre mennesker har sikker også hun behov for positiv bekreftelse innimellom. Det går jeg utifra at hun får via eget kommentarfelt. Jeg forstår et ønske om at debatten er mer nyansert, det er ikke slik at man er enten for eller i mot Caroline. Jeg tror de fleste deltagerne i denne tråden har få meninger om bedriftseier bak cbe as. 

Det jeg er kritisk til er hvordan denne virksomheten drives. Jeg stusser på de juridiske og etiske vurderingene som er tatt når man eksponerer barn, ikke merker reklame , har alkohol i reklame, uttaler seg fagperson om ting man ikke kan... Jeg opplever at de har blitt mer rederlige enn de var når det kommer til bildejuks, og å gå etter enkeltpersoner som er kritiske. Om det er beuindringsverdig i seg selv vet jeg ikke, men jeg har observert en bedring.

 

Ok. Tskk for mer ryddig svar.

Jeg har ikke nevnt misunnelse, at noen misliker eller vil dem noe vondt.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har egentlig lyst til å be dere komme med noe positivt om Caroline jeg da. Har dere noe positivt å si om henne? Hadde jo vært fint å se. Og viktig på flere måter. 

Hun har inspirert meg i forhold til trening, eller daglig mosjon er det vel heller. Men viktig. Vi trenger ikke alle hoppe opp trapper eller bygge mye muskler. 

Jeg har sansen for oppskrifter på mat og drikke - «min» type mat! 

Jeg liker måten de fremstår som par i Bloggerne,  tror de har funnet «sin» greie i kommunikasjonen med hverandre, og begge virker komfortable med det. 

Bloggen er veldrevet og ser proff ut, bildene er fine  og kunsteriske til tider. 

Men- det veier ikke opp for det som gjorde at jeg hoppa av som leser, nemlig eksponering av barna, nebbete svar i kommentarfelt og bildejuks. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har egentlig lyst til å be dere komme med noe positivt om Caroline jeg da. Har dere noe positivt å si om henne? Hadde jo vært fint å se. Og viktig på flere måter. 

Denne debatten handler om en bedrift, ikke en privatperson,

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenhouse skrev:

Hun har inspirert meg i forhold til trening, eller daglig mosjon er det vel heller. Men viktig. Vi trenger ikke alle hoppe opp trapper eller bygge mye muskler. 

Jeg har sansen for oppskrifter på mat og drikke - «min» type mat! 

Jeg liker måten de fremstår som par, tror de har funnet «sin» greie i kommunikasjonen med hverandre, og begge virker komfortable med det. 

Bloggen er veldrevet og ser proff ut, bildene er fine  og kunsteriske til tider. 

Men- det veier ikke opp for det som gjorde at jeg hoppa av som leser, nemlig eksponering av barna, nebbete svar i kommentarfelt og bildejuks. 

Bare for å si det, så er det en lettelse å se at noen av dere kommer med et mer nyansert bilde! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...