Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

14 timer siden, SoWhat? skrev:

Hvis du ikke bør under en stein eller ikke ser annet enn bloggere( CBE) så får du nok med deg at barn ofte blir avbildet. Tør nesten ikke tenke på Beckham-familien og den enorme risikoen de utsetter seg for... her hjemme gjelder det bla de kongelige tassene( som begynner å bli store da). De er jo født til et liv i offentligheten. Skrekk og gru. Jeg leser egentlig ikke blogger, så i den verden vet jeg ikke ærlig talt. Men fins ikke de mammabloggene? 

Har også venner på fb, hvor av to legger ut bilder av barna i nesten hver statusoppdatering. 

Det er mange eksempler, for utvid horisonten litt og begynn å legg merke til barn du ser o pressen, på alle sosiale medier ol. Jeg tror ikke at dere egentlig vil beskytte barn. Jeg tror dere liker å ta Caroline for alle feil hun gjør. Hun skal ifølge dere være feilfri. 

At noen tankeløse foreldre helt uten filter poster bilder av barna sine er ikke et argument for at det er greit å eksponere barn. Vil vi ha det slik?? De kongelige i Norge er faktisk særdeles flinke til å beskytte privatlivet til barna sine. Jeg fikk f.eks sjokk da jeg så hvor gammel eldste datteren til Haakon og Mette-Marit (eller var det faktisk Ari og Martha sin datter tro??) var blitt. har ikke sett bilder av rommene til de kongelige barna, jeg har ikke sett private bilder av dem i sengen, vet ikke hvordan de feiret forrige bursdag, hva de fikk i gaver på julaften. 

Jeg hadde reagert på venner som stadig la ut bilder av barna sine i alle slags mulige private settinger på en åpen facebookprofil. Om poenget ditt er at vi bør fokusere på eksponering av barn generelt er jeg enig, det er det mange av oss som gjør også. Jeg har en jobb der jeg i de siste årene har sett en skremmende utvikling blant ungene jeg jobber med, ifh sosiale medier og påvirkningen den har. Jeg synes ikke det er noe vi skal godta, "det er bare slik samfunnet har blitt". Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde syntes det var greit om mannen din postet bilder av deg i alle mulige private settinger uten ditt samtykke? Hvorfor er det da greit med et barn? 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, miss spjåk skrev:

At noen tankeløse foreldre helt uten filter poster bilder av barna sine er ikke et argument for at det er greit å eksponere barn. Vil vi ha det slik?? De kongelige i Norge er faktisk særdeles flinke til å beskytte privatlivet til barna sine. Jeg fikk f.eks sjokk da jeg så hvor gammel eldste datteren til Haakon og Mette-Marit (eller var det faktisk Ari og Martha sin datter tro??) var blitt. har ikke sett bilder av rommene til de kongelige barna, jeg har ikke sett private bilder av dem i sengen, vet ikke hvordan de feiret forrige bursdag, hva de fikk i gaver på julaften. 

Jeg hadde reagert på venner som stadig la ut bilder av barna sine i alle slags mulige private settinger på en åpen facebookprofil. Om poenget ditt er at vi bør fokusere på eksponering av barn generelt er jeg enig, det er det mange av oss som gjør også. Jeg har en jobb der jeg i de siste årene har sett en skremmende utvikling blant ungene jeg jobber med, ifh sosiale medier og påvirkningen den har. Jeg synes ikke det er noe vi skal godta, "det er bare slik samfunnet har blitt". Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde syntes det var greit om mannen din postet bilder av deg i alle mulige private settinger uten ditt samtykke? Hvorfor er det da greit med et barn? 

Hvilke skremmende utvikling har du sett? Jeg er oppriktig interessert i det. 

Det blir ikke lagt ut bilder av barna i alle mulige private settinger. Da hadde jeg reagert med sterk kritikk også. Bildene Caroline legger ut er helt innafor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SoWhat? skrev:

Nei. Tror ikke mange ikke vet hvem hun er. 

Dette er ikke Usa. Her i Norge får kjendiser som oftest være i fred, om vi ser bortifra Se & Hør.. Jeg har støtt på kjendiser rett som det er, det var ingen som tok opp mobilkamera eller forfulgte dem. Noe av grunnen er vel at likhetstanken står veldig sterkt i norge, vi har ikke de store klasseforskjellene og janteloven står sterkt- man skal ikke tro man er noe. At caroline selv ville ta kontrollen over bildebruken rettferdiggjør ikke å utlevere barndommen. Selv om det vi ser selvfølgelig er en liten prosent av hverdagen deres. Kanskje hadde en ihuga fan lastet opp et bilde eller to, men du får meg ikke til å tro at antall bilder på avveie i det hele tatt er i nærheten av de tusenvis av bildene caroline har lagt ut av barna. Vi snakker både instagram, snap og på bloggen.

Bortsett fra pilotfrue har jeg aldri lest om en kjendis som har stått fram og klaget over at ungene blir forfulgt og tatt bilde av. Rart vi ikke hører Jenny skavlan gå ut med dette- hun har jo aldri vist datteren....Eller kjendiser i en helt annen skala enn caroline. Merkelig det der. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Klink skrev:

Opplevelsene er da like genuine selv om de skrives om i bloggen. 

Eg seier ikkje at ikkje opplevinga var genuin for ungen der og då, men når ein så veks opp så ser ein at foreldra har bretta ut heile opplevinga framføre resten av verda, med både tekst og bilete (med reklame i liten skrift i hjørnet). Kanskje vil ungane til CBE reagera, kanskje dei syns det er heilt greitt, men dette bloggerfenomenet er jo framleis så nytt at ein enno ikkje har fått heilt oversikt over kva slags følger dette får for ungane når dei veks opp. Ein kan jo elles på nett lesa artikkel på artikkel om ungar og nettvett og at foreldre må halda oppsyn med kva ungane deler eller ikkje, korleis kan ein då forsvara at foreldre ikkje har nettvett og utleverer ekstremt mykje om ungane sine sjølv?

Eg veit at det i fagmiljø nær meg er fleire forskningsprosjekt om barn og sosiale medier (både det å eksponera og det å verta eksponert) som defintivt vil vera veldig interessante å lesa. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, miss spjåk skrev:

Dette er ikke Usa. Her i Norge får kjendiser som oftest være i fred, om vi ser bortifra Se & Hør.. Jeg har støtt på kjendiser rett som det er, det var ingen som tok opp mobilkamera eller forfulgte dem. Noe av grunnen er vel at likhetstanken står veldig sterkt i norge, vi har ikke de store klasseforskjellene og janteloven står sterkt- man skal ikke tro man er noe. At caroline selv ville ta kontrollen over bildebruken rettferdiggjør ikke å utlevere barndommen. Selv om det vi ser selvfølgelig er en liten prosent av hverdagen deres. Kanskje hadde en ihuga fan lastet opp et bilde eller to, men du får meg ikke til å tro at antall bilder på avveie i det hele tatt er i nærheten av de tusenvis av bildene caroline har lagt ut av barna. Vi snakker både instagram, snap og på bloggen.

Bortsett fra pilotfrue har jeg aldri lest om en kjendis som har stått fram og klaget over at ungene blir forfulgt og tatt bilde av. Rart vi ikke hører Jenny skavlan gå ut med dette- hun har jo aldri vist datteren....Eller kjendiser i en helt annen skala enn caroline. Merkelig det der. 

Nei jeg syns ikke at det er så merkelig. Har aldri sett at Skavland har engasjert så mange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei jeg syns ikke at det er så merkelig. Har aldri sett at Skavland har engasjert så mange. 

Jenny Skavlan står mellom anna bak appen tise som har over 400 000 brukarar, det kan ein verkeleg kalla engasjement.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, decker skrev:

Jenny Skavlan står mellom anna bak appen tise som har over 400 000 brukarar, det kan ein verkeleg kalla engasjement.

Ser lite debatter om henne her. Leser lite om henne ellers. Hun vekker bare ikke så mange følelser. Caroline er vel litt mer..utsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei jeg syns ikke at det er så merkelig. Har aldri sett at Skavland har engasjert så mange. 

Nei, nå var jenny skavlan bare et eksempel på en kjendis som nettopp har hatt som prinsipp å ikke vise et eneste bilde av datteren. Men poenget mitt misset du tror jeg- jeg har ikke hørt eller lest om en eneste kjendis som føler at barna har blitt misbrukt på nettet eller har følt at fansen har utlevert barna deres. Hvorfor skulle dette bare gjelde caroline? Argumentet som du lener deg på- (altså tar jeg utgangspunkt i det du skrev om at caroline opplevde at blogglesere tok bilde av datteren hennes og at det da var bedre å selv ta kontrollen)  gir ingen mening.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, miss spjåk skrev:

Nei, nå var jenny skavlan bare et eksempel på en kjendis som nettopp har hatt som prinsipp å ikke vise et eneste bilde av datteren. Men poenget mitt misset du tror jeg- jeg har ikke hørt eller lest om en eneste kjendis som føler at barna har blitt misbrukt på nettet eller har følt at fansen har utlevert barna deres. Hvorfor skulle dette bare gjelde caroline? Argumentet som du lener deg på- (altså tar jeg utgangspunkt i det du skrev om at caroline opplevde at blogglesere tok bilde av datteren hennes og at det da var bedre å selv ta kontrollen)  gir ingen mening.

Det er kanskje ikke alt vi hører og leser om. Hva vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Hvilke skremmende utvikling har du sett? Jeg er oppriktig interessert i det. 

Det blir ikke lagt ut bilder av barna i alle mulige private settinger. Da hadde jeg reagert med sterk kritikk også. Bildene Caroline legger ut er helt innafor. 

Da har vi veldig forskjellig oppfatning av en privat setting. Jeg synes morgenkos i senga er en privat settting. Men ser vi ikke blir enige på det området så det er helt greit. 

Utviklingen ifh hvor naive veldig mange barn og foreldre er når det gjelder nettvett. Og en hel del andre ting som ikke er relatert direkte til debatten om Caroline AS. Men nettvett er linket til eksponering av barn. Og jeg tenker ikke bare barns rett til privatliv, men også hva enkelte ustabile mennesker har av info om disse bloggerbarna. Det var b.la en sak forleden der en pedofil på kort tid hadde greid å få meg seg et barn i bilen. Hvordan? Han hadde greid å tilegne seg nok informasjon om foreldrene, hva de jobbet med osv til at han greide å overbevise barnet om å bli med. Han kjente tross alt mamma. Helt grusomt. Dette kan jo alle oppleve, men jeg vil påstå at jo mer informasjon slike syke mennesker har om barnet, jo større er sjansen for at noe skal skje. Man må ta forholdsregler. 

Men igjen spør jeg deg : Jeg er ganske sikker på at du ikke hadde syntes det var greit om mannen din postet bilder av deg i alle mulige settinger uten ditt samtykke? Hvorfor er det da greit med et barn? Så kan jeg legge til- mannen din legger også ut bilde av soverommet deres til tusenvis av brukere, bilder av dere to på ferie, på fødselsdager osv. Dette er bilder som blir på nettet til evig tid. 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av våre fremste oppgaver, som voksne og som foreldre, er å beskytte barna. Når vi står overfor valget om å publisere et bilde av barnet, eller en tekst som omhandler barnet, må man foreta en refleksjon; er dette hensiktsmessig? Er det til det beste for barnet? Hva veier for og hva veier imot? 

Jeg greier ikke finne et eneste argument for å gjøre det, men jeg kan komme på flere grunner til ikke å gjøre det:

- ville barnet samtykket til dette hvis det var i stand til det?

- kan dette utgjøre en potensiell fare for barnet?

svaret på begge disse spørsmålene er «jeg vet ikke». Vi vet ikke hva som kan bli konsekvensene av å legge ut bilder og tekst av og ned barnet, og da er det vårt ansvar å la det være. Dersom dette kan utgjøre en fare, eller dersom barnet kan komme til å føle seg krenket når det blir gammelt nok til å forstå - da er det vår plikt å la være å skape denne situasjonen! Vi kan ikke bare ta oss til rette og gjøre som vi vil, samme hvor «delikat» vi selv mener det er.

personvern står veldig sterkt i Norge, og CBE ignorerer barnas rett personvern hver eneste dag. At noen kan forsvare dette fordi «jeg synes ikke det er så ille» er helt forkastelig.

Fjernet sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får helt creeps av å tenke på at slike bilder skulle ligge ute av meg selv på nettet. Blar i gamle fotoalbum hjemme hos mine foreldre av og til. Finnes flere slike "frokost på senga-bilder". Bare koselige minner, men så privat!! Det er jo VÅRE minner. VÅRE gode stunder. Jeg blir så kvalm av å tenke på hvordan verden har blitt. Alt skal deles. En hel barndom på utstilling...groteskt!

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbinder ikke sengen med noe seksuelt, langt derifra. Hjelpes. Det var et eksempel fra de siste bildene jeg så på bloggen. Jeg forbinder morgenstunder i sengen med noe privat fordi det var noe jeg elsket som liten, å ha den tiden alene sammen med mamma og pappa. Det var vår familiestund, pappa med kaffen og vi som lå på armen. Tilstedeværelse. Derav min definisjon om at jeg følte det var en privat setting. Den stunden hadde ikke vært den samme om mamma fløy fram og tilbake og trykket på selvutløseren i ett sett (det er ganske klart at de har tatt mange flere bilder enn kun de som er publisert på bloggen, for å ha flere å velge mellom). For å sitere fra Caroline i kommentarfeltet måtte mamma og pappa ha brukt 20-25min på å styre med kamera og lys. 

vi er så totalt uenige at jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere videre. Kjenner bare jeg er sjeleglad jeg slapp å ha en oppvekst der foreldrene mine var fremme med kamera og mobil for å dokumentere så ofte som dette paret. I tillegg til at alle mine klassekamerater, venner, venners foreldre og et stort antall fremmede mennesker visste mer om mitt liv enn jeg antagelig hadde følt meg bekvem med.  

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna begynner på skolen, håper jeg de får en god kontaktlærer som behandler dem akkurat som andre barn. Synes det er veldig synd at bloggerbarn skal måtte komme som "kjendiser" fordi de er mammas levebrød. Regner ikke akkurat med at det blir kjempegøy på foreldrekonferanser, men... Forøvrig tror jeg @so_what kunne hatt stor glede av å diskutere med @Lin10, men sistnevnte har tydeligvis tatt en velfortjent pause 😂

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Soveromsbildene er ikke private fordi noen har en dirty mind. På soverommene våre, der vi SOVER, er vi på vårt aller mest sårbare. Det et den innerste, private sfære. Blir ikke mer privat enn det. 

Jeg definerer alle settinger der man  er sammen i en familesetting, slik som både familiens merkedager, som bursdager, julaften og morsdag, men også hverdager, med sine måltider og vanlig omgang mellom familiemedlemmer og ferier med ditto, som PRIVATLIV. 

Privatliv er ikke bare hva man gjør på do og uten klær. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, miss spjåk skrev:

Dette er ikke Usa. Her i Norge får kjendiser som oftest være i fred, om vi ser bortifra Se & Hør.. Jeg har støtt på kjendiser rett som det er, det var ingen som tok opp mobilkamera eller forfulgte dem. Noe av grunnen er vel at likhetstanken står veldig sterkt i norge, vi har ikke de store klasseforskjellene og janteloven står sterkt- man skal ikke tro man er noe. At caroline selv ville ta kontrollen over bildebruken rettferdiggjør ikke å utlevere barndommen. Selv om det vi ser selvfølgelig er en liten prosent av hverdagen deres. Kanskje hadde en ihuga fan lastet opp et bilde eller to, men du får meg ikke til å tro at antall bilder på avveie i det hele tatt er i nærheten av de tusenvis av bildene caroline har lagt ut av barna. Vi snakker både instagram, snap og på bloggen.

Bortsett fra pilotfrue har jeg aldri lest om en kjendis som har stått fram og klaget over at ungene blir forfulgt og tatt bilde av. Rart vi ikke hører Jenny skavlan gå ut med dette- hun har jo aldri vist datteren....Eller kjendiser i en helt annen skala enn caroline. Merkelig det der. 

Jeg er enig i poengene dine, men vil bare legge til her: Å ta bilder selv og legge dem ut i enorme mengder på diverse åpne SoMe-kanaler er IKKE å ta kontrollen over bildene, uansett hvor gjennomregisserte og etterbehandlet bildene er. Det er å slippe dem helt fri for at alle kan bruke bildene som de vil.

-------------

For å spinne litt videre på det: At  man knytter sammen bilder, like enorme mengder av tekst, og de folkeregistrerte navnene til de avbildede og omtalte personene er også et vesentlig poeng i debatten om dette. For da knytter man selve identiteten til ikke-samtykkende, selvstendige individer opp mot all denne informasjonen og livshistorien man har delt med verden for alltid på nett, og gitt fra seg kontrollen over for alltid. Om historien er sannferdig, dekkende eller fullstendig er ikke avgjørende så lenge den er merket for alltid med det som faktisk er navnet til personene den handler om.

Som eksempelet med Tonje Tornes, Rune Larsens datter, viser: Det er opplevelsen til den som bærer navnet som er avgjørende her, den dagen vedkommende oppdager at det er fortalt en historie om en selv for hele verden som en selv ikke har hatt kontroll over, som man ikke valgte selv, som alle har kunnet gjøre hva de vil med mht tolkning og meninger, og som ikke kan velges vekk igjen. Når man vet hvordan hvordan denne opplevelsen og reaksjonen er, er det for sent.

Det er derfor denne debatten ikke (bare) handler om eventuelle negative konsekvenser, og at man kan avfeie den med at "det sikkert går bra", "folk overdriver", eller er "hysteriske". Debatten om eksponering av personer uten samtykkekompetanse dreier seg om prinsippet om å kunne velge sin egen identitet, og rammebetingelsene for sitt eget offentlige liv. Det handler først og fremst om å respektere enkeltindividers integritet.

Endret av Aricia
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

Hvilke skremmende utvikling har du sett? Jeg er oppriktig interessert i det. 

Det blir ikke lagt ut bilder av barna i alle mulige private settinger. Da hadde jeg reagert med sterk kritikk også. Bildene Caroline legger ut er helt innafor. 

Nei, det er rett. Ikke alle private setninger, men alt for mange. Jeg blir lek meg når jeg ser en mor så til de grader er ute etter å utlevere barna sine. Fordi songar barn: når man klemmer og koser med barna sine skjer det noe med en. Det er liksom som noe eksploderer i en fordi man er så uendelig glad i de. Det aller aller siste jeg tenker på når jeg gir barna mine en god klem er at dette skal jeg dele med hele Norge. Det er også en grunn til at jeg synes det er helt forferdelig med denne eksponeringen. Den gode varme morsfølelsen må bli borte når alt skal rigges og danderers. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...