Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, pøbelsara said:

Hvis jeg ser en annonse for KID og sier "Det likte jeg ikke - det var før mørk/lyst/tilfeldig sammenrasket/symmetrisk" - er det også slemt?

Selve ideen med at bloggere reklamerer/anbefaler noe er at vi vanlige forbrukere liksom skal tro at dette er noe MER enn vanlig reklame. >Dette er det ekte mennesket vi kjenner fordi vi har fulgt henne gjennom mange livsbegivenheter, som anbefaler oss noe. Men prinsippet er AKKURAT det samme som en annonse i en blad. noen får betalt for å gjøre noe attraktivt for deg så du kjøper det. Det er jo helt  hinsides at man ikke kan være kritisk til en interiørstil bare fordi det er en  blogger som har laget annonsen i stedet for en reklamebyrå.

Nei, det er ikke slemt.

Derimot; om man hver dag kritiserte hvert eneste produkt KID hadde på lager, eller opptil flere ganger i uka med godt over 10.000 utelukkende negative analyser om bedriften, fnyser om hva de legger ut, hva slags kampanjer de drev med og holdt seg oppdatert på alt de foretar seg i negativ ordlyd, samtidig som de flisespikker, sladrer om folka bak og legger seg etter alle firmaer som inngår samarbeid og høylytt roper om boikott. Da begynner det å ligne på noe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Luvinesta skrev:

Jeg håper de i Kremmerhuset sjekker ut denne tråden og skjønner hva slags folk de har med å gjøre i kommentarfeltet under posten sin :fnise:

Herregud...

Ja vet du hva - det håper jeg óg! Er en stor samling av meget oppegående, reflekterte og samfunnskritiske forbrukere her. Mange med stor kjøpekraft også, inkludert meg selv. Legger ikke igjen ei krone til hos Kremmerhuset etter dette.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luvinesta skrev:

Nei, det er ikke slemt.

Derimot; om man hver dag kritiserte hvert eneste produkt KID hadde på lager, eller opptil flere ganger i uka med godt over 10.000 utelukkende negative analyser om bedriften, fnyser om hva de legger ut, hva slags kampanjer de drev med og holdt seg oppdatert på alt de foretar seg i negativ ordlyd, samtidig som de flisespikker, sladrer om folka bak og legger seg etter alle firmaer som inngår samarbeid og høylytt roper om boikott. Da begynner det å ligne på noe.

Hvilken KG-bruker er det du mener kritiserer hver eneste dag eller har 10 000 negative analyser av CBE.no? Samtidig som denne både fnyser av det som legges ut, flisespikker, kontakter alle annonsører, sladrer og høylytt roper boikott? :klo: 

Jeg anser meg selv som en som er relativt aktiv i denne tråden men er ikke i nærheten av denne brukeren du beskriver. Du skjønner det er veldig mange forskjellige brukere som skriver i tråden. Noen ofte, noen sjeldent, noen saklig, noen usaklig, noen kritisk og noen positivt. Det går ikke an å "dra en Anne Brit" å si at når en problemstilling er nevnt noen ganger så kan det ikke nevnes igjen. Det er ikke slik verden fungerer. Jeg har forståelse for at det til tider kan føles som massivt, men det gjør ikke kritikken hverken ugyldig eller usaklig (regner med at SAS i disse dager hadde satt pris på en slik 3 klager og så er det ikke lov å klage mer klausul 😂). Tvert i mot skulle man tro at en bedrift som får mye motstand ville vurdere å forandre det som kritiseres.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene ryddet for spekulasjoner og krenkende innlegg.

Papirfly, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lopploella skrev:

Hadde unektelig sett meget snålt og malplassert ut med noe fra Kremmerhuset der i huset! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Inocybe said:

Hvilken KG-bruker er det du mener kritiserer hver eneste dag eller har 10 000 negative analyser av CBE.no? Samtidig som denne både fnyser av det som legges ut, flisespikker, kontakter alle annonsører, sladrer og høylytt roper boikott? :klo: 

Jeg anser meg selv som en som er relativt aktiv i denne tråden men er ikke i nærheten av denne brukeren du beskriver. Du skjønner det er veldig mange forskjellige brukere som skriver i tråden. Noen ofte, noen sjeldent, noen saklig, noen usaklig, noen kritisk og noen positivt. Det går ikke an å "dra en Anne Brit" å si at når en problemstilling er nevnt noen ganger så kan det ikke nevnes igjen. Det er ikke slik verden fungerer. Jeg har forståelse for at det til tider kan føles som massivt, men det gjør ikke kritikken hverken ugyldig eller usaklig (regner med at SAS i disse dager hadde satt pris på en slik 3 klager og så er det ikke lov å klage mer klausul 😂). Tvert i mot skulle man tro at en bedrift som får mye motstand ville vurdere å forandre det som kritiseres.

Denne brukeren jeg siterte, og innstillingen som går igjen hos flere brukere her inne.
Det er massiv kritikk, sladring om alt som skjer på bloggen, boikott, og det er mange av brukerne her inne, det kommer veldig mye likt fra de samme og da er det lett å ta flere under en kam, og det skjer hver dag, hele tiden her inne uansett hva som blir lagt ut. Alt blir kritisert og gammelt grums blir dratt opp igjen.

Det minner meg litt om kvinnegruppa Ottar som sitter foran Chippendales forestillinger og protesterer. Det er for spesielt interesserte, det er mye sinne involert, ikke noe hvermannsen bryr seg om eller leer et øyelokk over eller mener er viktig i samfunnet, og det er mye bagateller. Det tiltrekker seg veldig mye spesielle mennesker da, om man får si det på den måten. (Og sikkert meg også som gidder å bruke tid på å forsvare når jeg ikke leser bloggen ofte)

Mye er forandret. Hvordan blir barna utlevert i disse dager mener du? Har du lest noen personlige tanker fra dem de siste året/årene eller noe om privatlivet deres utenom noen bilder fra reiser og etc? Hvordan bidrar bloggeren til kroppspress for tiden? Med inspirasjon og treningsglede som fronter sunn mat?
Man kan ikke stå å piske en død hest for alltid heller som om det var i 2009 eller 2014. Det er en blogg! Ikke flyselskapet SAS der flere tusen mennesker blir rammet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlige tanker? Er det noen som har sagt at det er vanlig fra bloggerforeldrene? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir utlevert når det skrives om dem og legges ut bilder av dem på nett. Man kan ikke gjøre slikt mot en voksen, hvorfor er det greit å gjøre det mot barn? De vet jo ikke hva som foregår. Hadde du likt å finne bilder av deg selv på nettet som du ikke visste om? Dette har blitt gjentatt så mange ganger, men jeg har ikke sett at noen klarer å forsvare det. 

Kroppsfikseringen er et annet punkt jeg misliker. Treningsinnleggene er laget med fokus på poseringer, lite klær, haugevis av like bilder av bloggeren. Det er ikke treningsglede men ser for meg mer tvangsmessig ut. Og når det alltid skal gjentas hvor langt, hvor mange repetisjoner osv ja da tar jeg meg heller en tur i skogen. Hun får bare løpe på mølla som en duracellkanin for min del. Dette er sikkert ikke konstruktivt men jeg synes også ordet konstruktivt misbrukes av bloggeier som en hersketeknikk og det burde hun bare slutte med. 

Endret av Surikatt
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips herfra: Det er litt vanskelig å gjengi personlige tanker fra andre bevisstheter enn sin egen.

Hvis bloggerforeldre tror grensen går der er det nesten littegrann festlig, faktisk (eller ikke), for det vil innebære at det blir logisk umulig å eksponere barna sine på en utilbørlig måte. Og hvis bloggerforeldre i utgangspunktet ikke griper det poenget, da sier det virkelig ALT.

 

Man vet liksom ikke hvor man skal begynne. 

Endret av Aricia
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvsagt er en av Norges største influencere interessant å diskutere - hvis man er opptatt av samfunn og medier - og debattklima og sånn. Jeg klarer helt fint å debattere bloggere og deres barn her inne samtidig som jeg får med meg andre ting som også er viktige. Noen av oss er fullstendig i stand til å holde flere tanker samtidig. man kan både være interessert i politikk, medier, friluftsliv, cosplay, musikk og en hel masse andre ting - helt samtidig. 

Og å boikotte noe er en helt legitim måte å vise sin forbrukermakt på. 

 

Og samfunnet begynner virkelig å bry seg om barns rett til privatliv. Det er bare å lese mediedebatten, det - så ser man at det ikke bare er sure kjerringer som er på tokt for å ødelegge for søte bloggere som er opptatt av slik. VI diskuterte de to kronikkene på NRK Ytring på jobb i dag. Alle rundt lunsjbordet hos meg, skjønner menneskerettighetene og barnekonvensjonen og var relativt satt ut over at noen mener at barns stadige opptredener i foreldrenes glansede some-kanaler er en god ting. Så folk bryr seg, og folk bryr seg mer og mer.  Heldigvis!

Endret av pøbelsara
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
18 timer siden, Bestemorskogmus skrev:

CBE skriver i en kommentar at det er 14 uker siden sist hun var hos frisøren. En kjapp sjekk på bloggen viser frisørbesøk 12.februar. I min verden er det såvidt over 11 uker. Men pytt pytt. Ei uke her og tre uker der, who cares.

 

14 timer siden, Bestemorskogmus skrev:

Nei? For du synes ikke det sier litt om troverdigheten hennes? Selv om det er FULLSTENDIG uvesentlig for meg og alle andre hvor ofte hun går til frisøren, handler dette om at hun velger å framstå som "ååå, lenge siden sist altså". OG så legger hun på tre uker. Folkeliggjør det litt, liksom. Når en lyver om slike bagateller, hvorfor ikke lyve om andre ting også? Det er DET dette handler om. Ok?

Hva synes du selv om din egen troverdighet og ærlighet? 

Halvannen uke har plutselig blitt til tre uker, jaja, who cares? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dævendøtte skrev:

 

Hva synes du selv om din egen troverdighet og ærlighet? 

Halvannen uke har plutselig blitt til tre uker, jaja, who cares? 

To måter du kan finne ut at jeg har rett på. Nå er det uke 18, minus uke 7, det er 11. Eventuelt tell på kalenderen. Men dersom du bruker en egen kalender, har du jo som alltid rett. God lørdag!! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
13 minutter siden, Bestemorskogmus skrev:

To måter du kan finne ut at jeg har rett på. Nå er det uke 18, minus uke 7, det er 11. Eventuelt tell på kalenderen. Men dersom du bruker en egen kalender, har du jo som alltid rett. God lørdag!! 

God lørdag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, pøbelsara skrev:

Og selvsagt er en av Norges største influencere interessant å diskutere - hvis man er opptatt av samfunn og medier - og debattklima og sånn. Jeg klarer helt fint å debattere bloggere og deres barn her inne samtidig som jeg får med meg andre ting som også er viktige. Noen av oss er fullstendig i stand til å holde flere tanker samtidig. man kan både være interessert i politikk, medier, friluftsliv, cosplay, musikk og en hel masse andre ting - helt samtidig. 

Og å boikotte noe er en helt legitim måte å vise sin forbrukermakt på. 

 

Og samfunnet begynner virkelig å bry seg om barns rett til privatliv. Det er bare å lese mediedebatten, det - så ser man at det ikke bare er sure kjerringer som er på tokt for å ødelegge for søte bloggere som er opptatt av slik. VI diskuterte de to kronikkene på NRK Ytring på jobb i dag. Alle rundt lunsjbordet hos meg, skjønner menneskerettighetene og barnekonvensjonen og var relativt satt ut over at noen mener at barns stadige opptredener i foreldrenes glansede some-kanaler er en god ting. Så folk bryr seg, og folk bryr seg mer og mer.  Heldigvis!

Dette! 

Ja, til tross for hva noen her inne tror, så går det an å ha interesserer utover å skulle «ta» en blogger, slik noen påstår at blant annet jeg gjør.

 Mulig privatpersonen Caroline Berg Eriksen er helt super, det vet ikke jeg, for jeg kjenner henne ikke, men bloggeren og bedriften er ikke helt super, og i og med at det ikke er en privatperson, men en bedrift, så må det være ok å diskutere denne. 

Så dere som sitter på deres høye hest og hardnakket påstår at for eksempel jeg er ensporet, «bare ute etter å finne noe å ta CBE på», og bare ute etter å klage: Når var sist gang du brukte forbrukermakten din? Når var sist gang du klagde på et selskap eller en bedrift? Dette er nøyaktig det samme. 

På min jobb har vi også lignende diskusjoner ofte, og det er ingen av de jeg har snakket med som synes det er greit at bloggerbarn eller andre barn utleveres slik som for eksempel barna til CBE. Dere som mener at barna ikke blir utlevert på bloggen tar feil. Eksempler finnes det tonnevis av i denne tråden. Dere som mener at det ikke er farlig at de omtales, at det ikke er noe de tar skade av, mener jeg også tar feil. Det er, på bakgrunn av det CBE har skrevet, enkelt for ustabile mennesker å finne ut alt de behøver av informasjon skulle de ønske det. Det er én side. En annen side av problematikken ved dette er barna selv og den dagen de begynne å forstå hva mor har utsatt dem for, og hvorfor. Da får mor et forklaringsproblem. Og det triste og også naive er at bloggermor ikke ser dette. Og med tanke på at Caroline hadde en stalkerepisode for noen år siden så synes jeg den utleveringen av barna er ganske drøy. Episoden kan dere lese om under:

https://www.carolinebergeriksen.no/2015/05/02/lars-kristian-svarer-del-i/

Til slutt vil jeg legge ved denne artikkelen, som er noe på siden av det jeg skriver om over her, men som går på dette med å skylde på leserne sine: 

https://www.dagbladet.no/kultur/mener-caroline-berg-eriksen-at-hun-er-drevet-til-logn-av-eget-kommentarfelt/60193204/amp

Endret av Aquarius04
La til lenke
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at CBE synes de har funnet en god balanse i barne eksponeringen vil slå tilbake på dem selv. Tiden går fort og jeg vet at når barn blir større er det ikke greit for dem å finne livet sitt dokumentert på nett. CBE har ingen erfaring med å ha større barn og tenåringer men det må da gå an å sette seg inn i deres situasjon. Fordi om mor ikke kan få nok av seg selv betyr det ikke at alle andre også er slik. Hun sier det ville være unaturlig om de ikke var med i bloggen. Hun er blitt totalt blind etter årevis med selvdigging. Nå som eldste begynner på skolen er det på høy tid å finne seg noe annet å gjøre av hensyn til barna. Det er rett og slett pinlig for dem. I 1. klasse lærer de om nettvett. 

Endret av Surikatt
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg noterer meg at CBE selv skriver at hun tidligere delte mye om barna, og at hun nå ser annerledes på det. Ting hun delte før, ville hun ikke delt i dag. 

Det synes jeg er veldig bra, og noe å legge merke til for de som gjennomgående og ensporet har forsvart hennes vurderinger i alle år. 

Det har hele tiden vært et poeng at SoMe er nytt og at man har manet til forsiktighet, fordi man som med det meste nytt ikke har oversikt over konsekvenser på lang sikt. 

Jeg opplever dette som en erkjennelse fra CBE om at vi som har vært opptatt av problematikken har hatt rett. 

«Har jeg sablet ned noen? Hvor og når? Om noe så er det jo du som sabler ned meg. Jeg skriver nesten ingen personlig informasjon om noen av barna lenger, så det du tror du vet, vet du ikke, eller så stammer det fra den tiden hvor jeg delte mye»

Kilde:

https://www.carolinebergeriksen.no/2019/05/02/hele-familien-pa-joggetur/

Hun skriver altså at det var mulig for folk å hente ut personlig info tidligere fordi hun delte mye. 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Inocybe skrev:

Svarte du på innlegget mitt nå? Uansett så jeg skal prøve å svare likevel. 

Poenget mitt er at kritikk ikke ugyldiggjøres bare fordi det er mange som mener det samme. Heller ikke selv om mange skulle velge i si i fra. Tvert i mot burde slike områder hvor mange er enige om det kritikkverdige vel heller blitt tatt ekstra seriøst og ikke avblåses? Det er slik resten av verden fungerer og jeg ser ingen grunn til at influencer-bedrifter skal få spesialbehandling som aldri hadde vært tillatt eller billiget andre steder i samfunnet.  Kritikk blir ikke hverken hets eller stalking bare fordi mange mener det! Det må være influenceren sin jobb å sortere i kritikken og ikke falle i fellen og anta det bare er et grumsete gjørmehull hun ikke gidder å bry seg med. Det er et spørsmål om bedriftseierens profesjonalitet - og det er jo dessverre der det ofte skorter og derfor influencerbedriftene jevnt over får så mye kritikk.  

Skjønner heller ikke hvorfor du drar fram akkurat den enkeltbrukeren du gjør for å eksemplifisere. Jeg anser det for en bruker som er saklig og redelig i argumentene sine. Dårlig eksempel vil jeg si. 

Ser du i kommentarfelt under Elin Bergius’ ytring er det lite som tyder på at barneeksponering er et felt bare sinna feite misunnelige kvinnfolk bryr seg om. Her er det faktisk de barneeksponerende influencerne som er ute av synk. Litt ironisk i og med influencerne liksom er de som skal være i fronten med nye trender men hva gjelder barneeksponering er de gode 10 år bak resten 😂. Hvordan CBE over-eksponerer barna sine er forklart utallige ganger tidligere i mange innlegg. Tar ikke opp dette igjen men anbefaler deg å lese deg litt tilbake i tråden. 

Kroppress er absolutt også tilstede på bloggen. Jeg pisker på ingen måte noen død hest når jeg kritiserer CBE.no for dette. Et hysterisk morsomt, om enn ikke det værste, eksemplet er skibildene fra påsken. Tror du ikke bloggeren letter på bloggerfoten (= klassisk positur for slimmende effekt) til og med med ski på beina! Det ser jo helt corny ut 😂 og ser ut som om damen ikke vet hvordan ski brukes. Essensen er at bloggerne uansett setting bruker bildene sine til å formidle budskapet om tynnhet. I tekstene skriver hun om sunn livsstil men reelt er det silikon og Nutrilett. Kroppresset er så absolutt  fortsatt tilstede på bloggen og det fortsatt i store menger. Derfor er bilderedigering med mere fortsatt aktuelt å ta opp. Bloggeren har ikke sluttet med kroppress selv om bildene ikke er åpenbare redigerte lenger. 

☝️💕

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...