Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest Snøsøta
Skrevet
8 minutter siden, Mrs Bella skrev:

De som selger funksjonelle treningsklær og turutstyr ser nok ikke CBE.no som en profesjonell aktør, så et samarbeid er ikke aktuelt.

Ja, underdrev en del der. Burde ha lagt ved et ironiflagg eller noe 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Klink skrev:

Hun kan da leve et sunt og aktivt liv og likevel slanke seg. 

Mener du det har noe som helst med sunnhet å gjøre hvis CBE slanker seg???!! Det her er bare forskrekkelig lesing! 

• Liker 24
Skrevet
41 minutter siden, Lin10 skrev:

Ja, seriøst. En kvinne som er undervektig, og nærmest har  en spiseforstyrrelse som flere av dere antyder og har spekulert om i åresvis, vil høyst sannsynligvis ha vanskelighet med å bli gravid. Årsaken til dette er en lav vekt gir menstruasjonsforstyrrelser eller at kvinnen mister menstruasjonen helt. Så da vet du grunnlaget for min kommentar. Hun har født 2 barn. 
Det at hun ønsker å opprettholder en slank, sterk og sunn kropp, må jo være opp til henne, og det er jo bare positivt, i en verden hvor overvekt er den nye folkesykdommen, med de helseproblemene det medfører.  Kan ikke se at hun hverken slanker seg eller spiser lite. Hun spiser variert og sunn kost, og de fleste personene som ønsker å ha en sunn og slank kropp er jo bevisste på hva en spiser. Betyr ikke at hun ikke spiser boller eller pizza. Kan ikke se at CBE har noe navnet enn en sunn og aktiv livsstil. Ikke minst er hun aktiv med barna sine, en tid hvor mange lar barna sitte med iPaden i timesvis. Slik jeg ser det er hun en inspirasjon for kvinner. En annen ting jeg har lagt merke til med CBE er hennes positivitet og glede over livet. 

Dette vet du tydeligvis svært lite om. Man er veldig syk  og ofte veldig tynn før man mister menstruasjonen. Jeg tenker at det voldsomme kroppsfokuset og raset av bilder i kroppsnære, minimale plagg i seg selv ikke er noe sunnhetstegn. 

Ja, det er helt flott å ha en sunn og sterk kropp. Hun velger likevel å poste innlegg med svært lite mat til stadighet, og bruker en retorikk hvor både hun selv og andre i familien stadig gjør seg fortjent til noe ekstra godt. Mat/godteri som belønning, frarådes. Jeg har ikke sett henne spise boller, men hun har ved flere anledninger postet filmsnutter hvor hun gjør narr av mannens bollespising. SÅ mitt inntrykk er at hun ikke spiser slik, annet enn når hun føder og har løpt halvmaraton og sånn. Mitt inntrykk av aktivitetsnivå med familiens yngste, stemmer overhodet ikke overens med ditt, forresten.  

det er mulig hun er positiv og gleder seg over livet. Det er vi heldigvis mange som gjør. 

• Liker 44
Skrevet
1 time siden, Klink skrev:

Hun kan da leve et sunt og aktivt liv og likevel slanke seg. 

Altså - følger du henne? Hun bruker str xs i absolutt alt av klær. Hun er ganske høy. Hvis hun slanker seg, er det galskap. 

• Liker 28
Skrevet
40 minutter siden, Lin10 skrev:

For å opprettholde en slank kropp, så skal en ikke spise seg stappmett. Hun skriver at hun spiser seg passe mett. Det går også ann å forsyne seg to ganger. Så tenker jeg at CBE er opptatt av det estetiske i bloggen, og en liten porsjon mat dandert på en tallerken, ser bedre ut en en overlesse middagstallerken. Matoppskriftene hun deler har ofte både smør og helmelk. Det er ikke noen slankeoppskrifter hun deler. Hvis folk kun er ute etter å tolke det hun legger ut negativt, så er jo ikke det hennes ansvar. Hun  snakker heller aldri om slanking eller vekt. 

Du bør slutte med å tillegge meg vikarierende motiver for å delta i debatten her inne, og lese det jeg skriver.

Og når det gjelder det ernæringsmessige som publiseres jevnlig på cbes kanaler er jeg helt uenig med deg. Cbe er ene og alene ansvarlig for det hun publiserer i bilder og tekst. Det publiseres små klesstørrelser, små porsjoner, lite mat sammenlignet med aktivitet generelt og uttalelser om at kroppen er uendret fra 16-årsalderen. Det poseres for å fremstå tynn og det brukes daglig  filter ved filming av seg selv. Det meste av dette finner jeg svært triggende.

• Liker 41
Skrevet
11 minutter siden, Lin10 skrev:

Ja, seriøst. En kvinne som er undervektig, og nærmest har  en spiseforstyrrelse som flere av dere antyder og har spekulert om i åresvis, vil høyst sannsynligvis ha vanskelighet med å bli gravid. Årsaken til dette er en lav vekt gir menstruasjonsforstyrrelser eller at kvinnen mister menstruasjonen helt. Så da vet du grunnlaget for min kommentar. Hun har født 2 barn. 
Det at hun ønsker å opprettholder en slank, sterk og sunn kropp, må jo være opp til henne, og det er jo bare positivt, i en verden hvor overvekt er den nye folkesykdommen, med de helseproblemene det medfører.  Kan ikke se at hun hverken slanker seg eller spiser lite. Hun spiser variert og sunn kost, og de fleste personene som ønsker å ha en sunn og slank kropp er jo bevisste på hva en spiser. Betyr ikke at hun ikke spiser boller eller pizza. Kan ikke se at CBE har noe navnet enn en sunn og aktiv livsstil. Ikke minst er hun aktiv med barna sine, en tid hvor mange lar barna sitte med iPaden i timesvis. Slik jeg ser det er hun en inspirasjon for kvinner. En annen ting jeg har lagt merke til med CBE er hennes positivitet og glede over livet. 

Bloggeren cbe er neppe undervektig. Hun er alminnelig slank, men bruker posering og lys/skygge for å fremstå tynnere enn hun er. 

Hun poster bilder av ørsmå porsjoner og viser frem hva hun tilsynelatende spiser etter en treningsøkt. 

Hun fronter ikke sunt kosthold og sunn trening. 

• Liker 44
Skrevet
3 timer siden, MaleficentAurora skrev:

Har man følgt CBE lenge nok så vet man at hun har et elsk og hat forhold til mat. Det ligger i i mat historikken henne. Det har blitt dokumenter uttalige ganger fra både media og bloggen etc på hennes unødvendige utsagner ift mat. Ja hun liker å lage mat og spise, så lenge det ikke synes at hun har spist så er det null problem for henne.

Jeg er enig at det ikke trengs gå i detaljer, men samtidig så er det relevant siden hun selv legger ut til sine følgere hva hun spiser. Framstillingen av hennes forhold til minimalt mat er det HUN som står før og ikke noen andre. Det er HUN som fortelle verden hva hun spiser etc. For min del så er det totalt uinteressant å vite hva hun putter i seg før trening eller etter. 

Hun VIL at folk skal vite og derfor legger hun ut om det. Og da har hun lagt en platform for rom til debatt om det.

Noen med problematisk forhold til mat liker å lage den til andre men spiser minimalt selv. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, Surikatt skrev:

Noen med problematisk forhold til mat liker å lage den til andre men spiser minimalt selv. 

De kan få en stor mestring/kontroll følelse av å klare å ikke spise/spiser lite selv om de liker å lage masse god mat til andre. Det er kjent i fagmiljøer som jobber med pasienter som sliter med mat.

• Liker 27
Skrevet
1 time siden, pøbelsara skrev:

Altså - følger du henne? Hun bruker str xs i absolutt alt av klær. Hun er ganske høy. Hvis hun slanker seg, er det galskap. 

Ifølge denne tråden så er jo XS egentlig for lite for henne. 

• Liker 7
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
16 minutter siden, Klink skrev:

Ifølge denne tråden så er jo XS egentlig for lite for henne. 

Ifølge bilder hun selv legger ut så er det tydelig at noen av de plaggene i XS er for små. Igjen; bilder hun selv velger å publisere. 

Skrevet
44 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Bloggeren cbe er neppe undervektig. Hun er alminnelig slank, men bruker posering og lys/skygge for å fremstå tynnere enn hun er. 

Hun poster bilder av ørsmå porsjoner og viser frem hva hun tilsynelatende spiser etter en treningsøkt. 

Hun fronter ikke sunt kosthold og sunn trening. 

Dette! Hvorfor poster en rosablogger  små måltider? Str på klær? Det er for å påvirke folk gjennom å fremstille seg på en spesiell måte. I dette tilfelle slank og i str XS. Dette har ingenting med treningsglede som jeg antar vil være det viktige på Netfit? Det fokuset på estetikk som er på CBE sosiale medier fronter heller ikke sunnhet og helsefordeler, men heller å være tynn og tynn. Nå må denne bedriften våkne opp! Tynn er ikke det samme som sprek eller sunn!

Skrevet (endret)
8 timer siden, Villroses hage skrev:

Du forstår visst fortsatt ikke forskjellen på en påvirker og en privaterson: På blogg og instagram presenteres en høy, superslank figur som hevdes å leve sunt. Dette er fortellingen om en perfekt tobarnsmor som bruker str XS og ikke har endret kroppsfasong etter to barnefødsler. Påvirkerfirmaet lever av å selge denne illusjonen til annonsører og til sitt publikum. De later som om påvirkeren er perfekt, og lurer deg til å tro at du også kan bli like perfekt hvis du trener og spiser sunt.

At modellen som blir brukt til denne fortellingen (lureriet) i virkeligheten ikke passer perfekt inn i XS og faktisk har endret kroppsfasong, og bruker poseringer, filter og annet juks for å se perfekt ut er vel avslørt, men ikke vesentlig. Det kritikkverdige er ikke at modellen ikke er 100% perfekt, men at påvirkerne hardnakket påstår det, og hevder at du også kan bli perfekt hvis du har samme viljestyrken til å trene (netfit) og spise det samme (og det virker som altfor lite til å være sunt) som reklamefiguren hevdes å gjøre.

Hadde ikke denne figuren byttet navn fra «fotballfrue» til Caroline Berg Eriksen.no og bruker barna sine som en del av dette «venninne» og «jeg byr på meg selv» bildet for at folk skal tro at dette er en privatperson, så hadde alle gjennomskuet denne bedriften for lenge siden. Hvorfor noen ønsker å bidra med mer kroppspress og #thinspo er bare kynisme satt i system. 

Endret av Lin11
Skrevet (endret)
3 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Du bør slutte med å tillegge meg vikarierende motiver for å delta i debatten her inne, og lese det jeg skriver.

Og når det gjelder det ernæringsmessige som publiseres jevnlig på cbes kanaler er jeg helt uenig med deg. Cbe er ene og alene ansvarlig for det hun publiserer i bilder og tekst. Det publiseres små klesstørrelser, små porsjoner, lite mat sammenlignet med aktivitet generelt og uttalelser om at kroppen er uendret fra 16-årsalderen. Det poseres for å fremstå tynn og det brukes daglig  filter ved filming av seg selv. Det meste av dette finner jeg svært triggende.

Hvis det trigger deg, så tenker jeg at det er noe du bør jobbe med. Hun er en slank person og ikke minst trent, så er ikke overrasket over størrelsen hun bruker. Spiller det noen rolle egentlig hvilken størrelse hun er. Hun er jo slank, uavhengig om hun hadde brukt medium. Hun svarer når leserne hennes spør om størrelsen på klærne. Det er jo ikke fordi hun har så stort behov for å fortelle hvilken størrelse hun bruker, det er jo fordi leseren kan få et inntrykk av hva slags størrelse de skal bestille hvis hun viser klær. Jeg bestiller på nettet og ser modeller på 178 bruke S.  Det er jo et hjelpemiddel for meg når jeg skal bestille klær. Vi har jo alle forskjellige kropper og dessverre så tror jeg at mange blir trigget av influencere som CBE og ikke minst Lene Orvik, som har slanke mager og ser fit ut, fordi de har noe som en ønsker en  selv har. Ja, hun poserer, men ser hun er like slank på film også, så det er ikke noe hun ønsker å fremstå. 

Endret av Lin10
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Lin10 skrev:

Hvis det trigger deg, så tenker jeg at det er noe du bør jobbe med. Hun er en slank person og ikke minst trent, så er ikke overrasket over størrelsen hun bruker. Spiller det noen rolle egentlig hvilken størrelse hun er. Hun er jo slank, uavhengig om hun hadde brukt medium. Hun svarer når leserne hennes spør om størrelsen på klærne. Det er jo ikke fordi hun har så stort behov for å fortelle hvilken størrelse hun bruker, det er jo fordi leseren kan få et inntrykk av hva slags størrelse de skal bestille hvis hun viser klær. Jeg bestiller på nettet og ser modeller på 178 bruke S.  Det er jo et hjelpemiddel for meg når jeg skal bestille klær. Vi har jo alle forskjellige kropper og dessverre så tror jeg at mange blir trigget av influencere som CBE og ikke minst Lene Orvik, som har slanke mager og ser fit ut, fordi de har noe som en ønske enn selv har. Ja, hun poserer, men ser og er jo like slank på film også, så det er ikke noe hun ønsker å fremstå. 

Nuvel.. det er vel akkurat blitt dokumentert at hun ikke ser likens ut på film som bloggbildene (jf. IG-storyen til Thomas Erdiz).

• Liker 35
Skrevet (endret)
40 minutter siden, Lin10 skrev:

Hvis det trigger deg, så tenker jeg at det er noe du bør jobbe med. Hun er en slank person og ikke minst trent, så er ikke overrasket over størrelsen hun bruker. Spiller det noen rolle egentlig hvilken størrelse hun er. Hun er jo slank, uavhengig om hun hadde brukt medium. Hun svarer når leserne hennes spør om størrelsen på klærne. Det er jo ikke fordi hun har så stort behov for å fortelle hvilken størrelse hun bruker, det er jo fordi leseren kan få et inntrykk av hva slags størrelse de skal bestille hvis hun viser klær. Jeg bestiller på nettet og ser modeller på 178 bruke S.  Det er jo et hjelpemiddel for meg når jeg skal bestille klær. Vi har jo alle forskjellige kropper og dessverre så tror jeg at mange blir trigget av influencere som CBE og ikke minst Lene Orvik, som har slanke mager og ser fit ut, fordi de har noe som en ønsker en  selv har. Ja, hun poserer, men ser hun er like slank på film også, så det er ikke noe hun ønsker å fremstå. 

Igjen, ikke tillegg meg vikarierende motiver for å debattere det jeg reagerer på. Dine argumenter bidrar til å devaluere et stort samfunnsproblem samtidig som de ikke akkurat gjør firmaeierne noen tjeneste. Det ser ikke ut til at du er villig til å akseptere at vi fortsatt ikke snakker om privatpersonen bak bloggen men hvilke signaler daglig leder sender ut i sine annonnsekanaler som er i strid med en sunn livsstil og også Sunn fornuft-plakaten som hun ikke har signert. Les deg opp i tråden her og se helheten i det som debatteres fremfor å insinuere at brukerne på noen som helst måte skulle være misunnelige på en illusjon.

Endret av Revenge o'Cavatina
leifer
  • Liker 37
Skrevet (endret)

Hun får nok et indre kick av å leke ultraløper sammen med mannen og skryte av hvor lite hun spiser. Og mannen liker å fremstille seg selv på bilder som mørkt og dystert, litt sånn Ironman type. Komisk å se rollene de lager seg. De er to mosjonister. 

Endret av Surikatt
  • Liker 38
Skrevet
2 minutter siden, Surikatt skrev:

Hun får nok et indre kick av å leke ultraløper sammen med mannen og skryte av hvor lite hun spiser. Og mannen liker å fremstille seg selv på bilder som mørkt og dystert, litt sånn Ironman type. Komisk å se rollene de lager seg. De er to mosjonister. 

Ja vel

• Liker 1
Gjest Lavande
Skrevet
6 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg tenker at hvis man tjener millioner på sin influencervirksomhet som handler om overflate, utseende og ekstremt  kroppsfokus, så har man en forbannet  plikt til å sørge for å drive etisk og ikke poste ting som fagpersoner advarer mot. 

Når man har makt og påvirkning må man ta ansvaret som følger med. 

Enig. 😊

Jeg forstår ikke de som forsvarer det denne bedriften fronter.

Viser til  - fra https://influencere.wordpress.com/cbe-no/  (noe av det har jeg forstått at til og med metakritikerne tar avstand fra😞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...