123Frustrert Skrevet 16. september 2019 #8681 Del Skrevet 16. september 2019 16 minutter siden, pøbelsara skrev: Da kan du jo starte en slik blogg - hvis du mener det er veien å gå. Asti har jo gjort det - hun har startet en blogg hvor hun ser på mange av de uheldige sidene ved kommersiell SoMe-virksomhet. Hva synes du om det initiativet? For øvrig må jeg bare si at jeg synes helgens bonanza er helt ellevilt. Litt sånn In-your-face til alle som reagerer på overforbruk og eksponering av barn på generell basis. Det er helt syyyyk bruk av ressurser og tid. Om den bloggen en gang til klager over tidsklemma ,hevder de tar miljøhensyn eller reklamere for noe ala vet jeg ikke hvilket bein jeg skal stå på. Det er bare så hinsides alt fornuft hva den bloggen står for. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adrielle Skrevet 16. september 2019 #8682 Del Skrevet 16. september 2019 Det er vel ikke mange her som tror at CBE blir påvirket særlig av denne tråden og dens omfang, men at både denne, og andre tråder kan påvirke influencernes følgere til å bli mer kritiske er det ingen tvil om. Er selv en som gikk fra å være ukritisk fan, til å se på f.eks barneeksponering med nye øyne etter å ha lest her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 16. september 2019 #8683 Del Skrevet 16. september 2019 Det er alltid gøy å se innlegg fra bursdager og andre sammenkomster hun steller i stand til🥳Denne gangen har hun og familien ordnet alt selv fra dekorasjoner, kake, ballongbue m.m. Ble veldig bra og til stor inspirasjon, fra en som også liker temabursdager. Jeg er en som synes det er fint at noen ønsker å feire barnebursdager fra 3 års alderen, og så er jeg ikke dømmende for de som ikke ønsker å feire bursdager i barnehagen i det hele tatt, og bare feire i skolealder. Det er flott med en enkel sjokoladekake og ballonger, men også rom for noen som velger noe annet. Barnebursdager kommer i alle typer, og det er helt greit. Slutt å vær så dømmende og negativ, barna tar etter de voksnes holdninger og hva de sier! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatt Skrevet 16. september 2019 #8684 Del Skrevet 16. september 2019 3 minutter siden, Lin10 skrev: Det er alltid gøy å se innlegg fra bursdager og andre sammenkomster hun steller i stand til🥳Denne gangen har hun og familien ordnet alt selv fra dekorasjoner, kake, ballongbue m.m. Ble veldig bra og til stor inspirasjon, fra en som også liker temabursdager. Jeg er en som synes det er fint at noen ønsker å feire barnebursdager fra 3 års alderen, og så er jeg ikke dømmende for de som ikke ønsker å feire bursdager i barnehagen i det hele tatt, og bare feire i skolealder. Det er flott med en enkel sjokoladekake og ballonger, men også rom for noen som velger noe annet. Barnebursdager kommer i alle typer, og det er helt greit. Slutt å vær så dømmende og negativ, barna tar etter de voksnes holdninger og hva de sier! Hadde du likt å finne barnebursdagen din i tekst og bilder på nettet uten at du visste om det? 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 16. september 2019 #8685 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) CBE har aldri vært god på DYI inspirasjon, det er som alt annet «altfor mye» og bikker over til harry. Endret 16. september 2019 av lillesnøfnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg #8686 Del Skrevet 16. september 2019 26 minutter siden, Lin10 skrev: Det er alltid gøy å se innlegg fra bursdager og andre sammenkomster hun steller i stand til🥳Denne gangen har hun og familien ordnet alt selv fra dekorasjoner, kake, ballongbue m.m. Ble veldig bra og til stor inspirasjon, fra en som også liker temabursdager. Jeg er en som synes det er fint at noen ønsker å feire barnebursdager fra 3 års alderen, og så er jeg ikke dømmende for de som ikke ønsker å feire bursdager i barnehagen i det hele tatt, og bare feire i skolealder. Det er flott med en enkel sjokoladekake og ballonger, men også rom for noen som velger noe annet. Barnebursdager kommer i alle typer, og det er helt greit. Slutt å vær så dømmende og negativ, barna tar etter de voksnes holdninger og hva de sier! Så fint at du synes det er gøy. Hva tenker du om at en treårings bursdag brukes som underholdning for deg og noen tusener andre? 84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lin10 Skrevet 16. september 2019 #8687 Del Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, pøbelsara skrev: Så fint at du synes det er gøy. Hva tenker du om at en treårings bursdag brukes som underholdning for deg og noen tusener andre? Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Rev. Revenge Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg #8688 Del Skrevet 16. september 2019 Eksponering av intetanende uten samtykkerett utløser massiv kritikk, slik er det bare. 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 16. september 2019 #8689 Del Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. Ignoranse og et fullstendig ukritisk øye genererer mer klikk og penger til bloggeren, og innbyr til mer eksponering av barn, slik er det bare. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg #8690 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) 36 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. Det er en misforståelse å gå ut ifra at det at man deltar i denne debatten betyr at man følger bloggen, eller følger CBE.no på andre plattformer. Man kan også feks bare holde seg tilstrekkelig oppdatert til å kunne bidra i en debatt om aktuell og viktig tematikk som eksponering av barn i SoMe. For meg er dette en naturlig del av det å holde seg oppdatert som samfunnsborger i 2019. Jeg deler heller ikke din oppfatning av at innlegg om barnebursdager kan forstås som å "vise noe av det som skjer i livet". Denne bloggen viser ikke det som skjer i livet, slik du jo også skriver selv. Den bruker det som skjer i livet, og den bruker familiemedlemmer, til å skape innhold til en kommersiell reklamekanal. Iscenesatte bilder og oppkonstruert tekst klistres til en annet individs virkelige navn og virkelige bursdag som en del av måten CBE.no pleier og befester sin relasjon til leserne på - en relasjon hun så selger til annonsørene sine. Endret 16. september 2019 av Aricia 65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 16. september 2019 #8691 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) 33 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. På IG så ser man bursdagsbarnet. Teksten under bildet matcher ikke handlingene. Endret 16. september 2019 av lillesnøfnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 16. september 2019 #8692 Del Skrevet 16. september 2019 33 minutter siden, Lin10 skrev: Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne debatten, men samtidig kritisere oss på det meste vi legger ut. Slutt å følg denne og klikk inn på CBEs blogg eller noe i samme sjanger. KG kommer til å fortsette med kritikk, slik er det bare. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulleplutt Skrevet 16. september 2019 #8693 Del Skrevet 16. september 2019 31 minutter siden, Aricia skrev: Det er en misforståelse å gå ut ifra at det at man deltar i denne debatten betyr at man følger bloggen, eller følger CBE.no på andre plattformer. Man kan også feks bare holde seg tilstrekkelig oppdatert til å kunne bidra i en debatt om aktuell og viktig tematikk som eksponering av barn i SoMe. For meg er dette en naturlig del av det å holde seg oppdatert som samfunnsborger i 2019. Jeg deler heller ikke din oppfatning av at innlegg om barnebursdager kan forstås som å "vise noe av det som skjer i livet". Denne bloggen viser ikke det som skjer i livet, slik du jo også skriver selv. Den bruker det som skjer i livet, og den bruker familiemedlemmer, til å skape innhold til en kommersiell reklamekanal. Iscenesatte bilder og oppkonstruert tekst klistres til en annet individs virkelige navn og virkelige bursdag som en del av måten CBE.no pleier og befester sin relasjon til leserne på - en relasjon hun så selger til annonsørene sine. Nok et sylskarpt "to the point" innlegg fra Aricia. Dine velformulerte, alltid saklige og kloke bidrag til denne debatten er umåtelig viktige. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 16. september 2019 #8694 Del Skrevet 16. september 2019 Tusen takk @Gulleplutt! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg #8695 Del Skrevet 16. september 2019 3 timer siden, Lin10 skrev: Jeg har ingen problemer med det som vises her. Du ser ikke en 3 årings bursdag fra de bildene, men du ser noen bilder derfra. Det er en stor forskjell. Du opplever ikke stemningen, du ser ikke gjestene, du ser ikke pakkene, du ser ikke hva som blir sagt +++. Hun har en jobb som blogger og influencer og da viser hun bilder av noe av det som skjer i livet, og ihverfall slike begivenheter. For meg så gir det nok engang ingen mening å følge denne bloggeren, men samtidig kritisere henne på det meste hun legger ut. Slutt å følg henne og klikk inn på Trines matblogg eller noe i samme sjanger. CBE kommer til å vise bilder av sin familie, slik er det bare. det er jo bare helt tragisk. Og det er jammen helet tragisk at du synes det er greit. Hadde du vært like tilgivende om det var noen som hadde valgt dine merkedager og dine hverdager som innhold i sosiale medier - helt uten ditt samtykke? Klarer du virkelig ikke å forstå HVORFOR det ikke er greit å legge daglige drypp fra hverdagen til folk som ikke har sagt ja til det - og som ikke har forutsetninger til å si ja til det? Det er - for å så det mildt - meget forunderlig. Jeg kan for øvrig bare slutte meg til applausen for Aricias velformulerte, saklige og ytterst treffsikre innlegg i denne debatten. Dette handler ikke om hvilk sosiale medier man liker og ikke liker - dette handler om hvilke medier vi har - og hvilke medier vi ønsker å ha. Jeg trengte for øvrig ikke å lese bloggen for å se hvilket forbruksbonanza denne bursdagen var - det holder med en kjapp IG-scann. 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halle-Palle Skrevet 16. september 2019 #8696 Del Skrevet 16. september 2019 4 timer siden, Lin10 skrev: Det er alltid gøy å se innlegg fra bursdager og andre sammenkomster hun steller i stand til🥳Denne gangen har hun og familien ordnet alt selv fra dekorasjoner, kake, ballongbue m.m. Ble veldig bra og til stor inspirasjon, fra en som også liker temabursdager. Jeg er en som synes det er fint at noen ønsker å feire barnebursdager fra 3 års alderen, og så er jeg ikke dømmende for de som ikke ønsker å feire bursdager i barnehagen i det hele tatt, og bare feire i skolealder. Det er flott med en enkel sjokoladekake og ballonger, men også rom for noen som velger noe annet. Barnebursdager kommer i alle typer, og det er helt greit. Slutt å vær så dømmende og negativ, barna tar etter de voksnes holdninger og hva de sier! Hvis hun kun hadde vist forberedelsene og resultatet på bloggen uten å involvere barna hadde jeg syns det var helt greit med sånne innlegg. Det er over the top, men uansett sikkert gode tips å hente for andre. Det som gjør meg negativ til dette er sammenblandingen av barn (det nytter IKKE å vise bakhodet 2/3 ganger, vi vet altfor godt hvordan de ser ut), beskrivelsen av hvor travelt de har det og hvor mye arbeid det er pent sammenblandet med superstylet bursdagsmamma. Bare bilder av dekorasjonen hadde vært greit (selv om det provoserer litt her man bruker handlenett og satser på gjenbruk), innblanding av sukkersøte anekdoter og bilder av mindreårige gjør det kleint og tacky. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 16. september 2019 #8697 Del Skrevet 16. september 2019 5 minutter siden, Halle-Palle skrev: Hvis hun kun hadde vist forberedelsene og resultatet på bloggen uten å involvere barna hadde jeg syns det var helt greit med sånne innlegg. Det er over the top, men uansett sikkert gode tips å hente for andre. Det som gjør meg negativ til dette er sammenblandingen av barn (det nytter IKKE å vise bakhodet 2/3 ganger, vi vet altfor godt hvordan de ser ut), beskrivelsen av hvor travelt de har det og hvor mye arbeid det er pent sammenblandet med superstylet bursdagsmamma. Bare bilder av dekorasjonen hadde vært greit (selv om det provoserer litt her man bruker handlenett og satser på gjenbruk), innblanding av sukkersøte anekdoter og bilder av mindreårige gjør det kleint og tacky. Det nytter jo ikke nei, når man kan scrolle et par innlegg tilbake på bloggen der barnet er behørig dokumentert med navn, alder og ansiktet svært godt synlig. Da blir det å kun vise bakhodet i selve bursdagsfesjået bare latterlig. Og frua lurer oppriktig på hvorfor hun får kritikk? 🙄 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 16. september 2019 #8698 Del Skrevet 16. september 2019 45 minutter siden, pøbelsara skrev: det er jo bare helt tragisk. Og det er jammen helet tragisk at du synes det er greit. Hadde du vært like tilgivende om det var noen som hadde valgt dine merkedager og dine hverdager som innhold i sosiale medier - helt uten ditt samtykke? Klarer du virkelig ikke å forstå HVORFOR det ikke er greit å legge daglige drypp fra hverdagen til folk som ikke har sagt ja til det - og som ikke har forutsetninger til å si ja til det? Det er - for å så det mildt - meget forunderlig. Jeg kan for øvrig bare slutte meg til applausen for Aricias velformulerte, saklige og ytterst treffsikre innlegg i denne debatten. Dette handler ikke om hvilk sosiale medier man liker og ikke liker - dette handler om hvilke medier vi har - og hvilke medier vi ønsker å ha. Jeg trengte for øvrig ikke å lese bloggen for å se hvilket forbruksbonanza denne bursdagen var - det holder med en kjapp IG-scann. Nemlig 👏👏👏 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg CabinCruiser Skrevet 16. september 2019 Populært innlegg #8699 Del Skrevet 16. september 2019 Jeg har holdt meg på sidelinja en stund i debatten her, fordi jeg ikke følte at debatten var konstruktiv. Men så har det seg, at jeg har jobbet en del med barns rettigheter rundt egen person i det siste. Og det viser seg at det å legge ut barn på sosiale media, selv om man er barnets forelder og anser det som greit, er en praksis som måles opp og ned i jurdiske sammenhenger, både nasjonalt og i Europa. Det finnes bl.a arbeid med ett lovverk som i stor grad forhindrer eksponering av personer uten sammentykke i sosiale media. Dvs at innen ett fåtall år vil det være forbudt iht til lov å eksponere sine håpefulle i sosiale kanaler, nettopp fordi det griper inn i barnets personvern og rettigheter, og barnet er for liten til å forstå konsekvenser og hva samtykke er. Ingen har rett til å publisere opplysninger om din person uten at du har samtykket. Det bør derfor ikke være noe annerledes for barn. Jeg har fjernet alt jeg har kommet over om mine barn som vi har lagt ut på facebook etc. Jeg har også søkt om slettmeg.no fra søk på person for meg og barna. Jeg trodde virkelig ikke at det var så veldig farlig om det kom ut en og annen ting i SOME, men det viser seg at det er konsekvenser potensielt, langt større enn jeg hadde trodd, på å legge ut informasjon - selv om det er bare bruddstykker. En bit her, og en bit der blir plutselig ett helt puzzlespill for den som vil finne ut noe om deg. Og det beste av alt - det forsvinner aldri helt, selv om du gjør en innmari god ryddejobb. 65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Levina Skrevet 16. september 2019 #8700 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) 7 timer siden, pøbelsara skrev: Da kan du jo starte en slik blogg - hvis du mener det er veien å gå. Asti har jo gjort det - hun har startet en blogg hvor hun ser på mange av de uheldige sidene ved kommersiell SoMe-virksomhet. Hva synes du om det initiativet? For øvrig må jeg bare si at jeg synes helgens bonanza er helt ellevilt. Litt sånn In-your-face til alle som reagerer på overforbruk og eksponering av barn på generell basis. Det var vel mer en blogg om/ mot CBE og litt annet. Nå er jo den i dvale, mens CBE blogg lever i beste velgående. Endret 16. september 2019 av Levina 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå