Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk @Ultiva Innlegget ditt er gull verdt, og burde leses av mange, mange flere! Kronikk? 🙏💕

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, Ultiva skrev:

Prosjekt "hvordan få meg selv til å skinne og andre mødre/kvinner til å føle seg utilstrekkelige" fortsetter. Midt på formiddagen sitter en nysminket CBE dandert på gulvet med nykrøllet hår og limer pastellfarget papir på pastellfarget papp for å skape nok en overdådig småbarnsbursdag. I bakgrunnen av den stivt poserende bloggeren står det nye barnekjøkkenet som hun nylig tapetserte i delikate farger. Mon tro om denne barnebursdagen kan toppe de foregående? Vi har tidligere sett alt fra rød løper og papp-rådyr i naturtro størrelse, til enorme ballongbuer, en diger pappbåt og bursdagsbarnets mor i trang cocktailkjole og rød leppestift. 

Hva gjør dette med folk flest? Klarer man å le av dette og å riste på hodet? Eller kjenner man faktisk på disse stadige stikkene fra sosiale medier - at man ikke er bra nok fordi man selv ikke kan sitte der med nykrøllet hår og kokkettere foran småsløyfer og individualiserte popcornbegere til barna? Aldri før har så mange i Norge slitt med utbrenthet, depresjoner, angst og elendig selvbilde.

Trenger vi disse overbetalte påvirkerne, som prøver å overbevise oss om at vi trenger et dusin julegensere og den samme metalliske tightsen i tre forskjellige farger? Som prøver å få oss til å styre i dagevis for å lage overdådige og materialistiske småbarnsfeiringer for å bevise at vi virkelig elsker barna våre? Som står der og poserer med kunstige vipper, kunstige negler, restylanelepper, blekede tenner, innsugd mage og retusjert hud? HVA er positivt med dette?

Merkevaren carolinebergeriksen har i 10 år banet vei for glanset, materialistisk fasadeblogging her til lands. De har gått på en del smeller, men fortsetter ufortrødent videre. Samfunnet rundt er heldigvis i endring, og stadig flere setter spørsmålstegn ved barns rett på privatliv, miljøeffekten av ukritisk storshopping/flyreiser og ikke minst - hva dette jaget etter likes og bekreftelse gjør med oss som mennesker.

Vi trenger at gallionsfigurer snur. Som CBE, som har stått i den norske bloggerfronten i et tiår og banet vei for materialistiske fasadebloggere her til lands. I alle år så har hun frontet kroppshysteri (vi snakker om en kvinne som ble avslørt for å ha redigert seg selv slankere i FEM år, inkludert sin egen gravidmage), frontet omfattende utlevering av uvitende barn, leflet med alkoholreklameloven og markedsføringsloven gjentatte ganger, fremmet storshopping av alt fra sko via vesker til lipgloss - og tallrike flyreiser. Hun sammenblander stadig sensuelle, svært lettkledde bilder av seg selv sammen med bilder av småbarn. Hun fremsnakker rød løper, intrikate pastellkaker og enorme ballongbuer til småbarnsbursdager.

Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å lage restylanetrut og gjøre seg deilige på internett mens stadig flere sliter med selvbildet? Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å dra med seg familien på 3-4 flyreiser til utlandet hvert år og kle seg selv og hjemmet i sesongens farger til enhver tid - mens det i 2018 ble veldokumentert at vi er i ferd med å tape kampen mot klimaendringene?

... Dette ble en lang utblåsning. Men jeg syns det er leit at tråden er i ferd med å ødelegges av brukerdebatt, avsporinger og spekulasjoner.

Jeg føyer meg inn i rekken og sier TAKK @Ultiva :blomst:

• Liker 15
Skrevet

Så sant. Er bursdagen for moren, eller barnet. De må skamme seg over dette forbruket. Ikke betaler de noe særlig for det heller. Sponset for å vise hvor 'vellykket ' de er. Nei takke meg til lukket og rolig selskap der ingen andre enn nær familie og venner trenger å blottlegges. Håper de en dag våkner og ser hvilket trist liv de lever.

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Xstrella skrev:

Så sant. Er bursdagen for moren, eller barnet. De må skamme seg over dette forbruket. Ikke betaler de noe særlig for det heller. Sponset for å vise hvor 'vellykket ' de er. Nei takke meg til lukket og rolig selskap der ingen andre enn nær familie og venner trenger å blottlegges. Håper de en dag våkner og ser hvilket trist liv de lever.

Hjelper ikke med «picture perfect» når man vet at de selger ut en så viktig merkedag for barnet sitt. For min del vitner det om noe helt annet enn perfeksjon og noe man bør se opp til. Det er tvert imot så Harry og lite perfekt det kan bli og bør bli tatt avstand fra. Og de som sponser dette forkastelige fesjået bør kjenne det på lommeboka de også.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet

Det er jo veldig ut i tiden å ha slike over the top sammenkomster. Så rart at en influenser (🤢) ikke prøver å henge med på trendene i det minste om de ikke klarer å være i forkant. 

• Liker 19
Skrevet
20 timer siden, Ultiva skrev:

Prosjekt "hvordan få meg selv til å skinne og andre mødre/kvinner til å føle seg utilstrekkelige" fortsetter. Midt på formiddagen sitter en nysminket CBE dandert på gulvet med nykrøllet hår og limer pastellfarget papir på pastellfarget papp for å skape nok en overdådig småbarnsbursdag. I bakgrunnen av den stivt poserende bloggeren står det nye barnekjøkkenet som hun nylig tapetserte i delikate farger. Mon tro om denne barnebursdagen kan toppe de foregående? Vi har tidligere sett alt fra rosa løper og papp-rådyr i naturtro størrelse, til enorme ballongbuer, en diger pappbåt og bursdagsbarnets mor i trang cocktailkjole og rød leppestift. 

Hva gjør dette med folk flest? Klarer man å le av dette og å riste på hodet? Eller kjenner man faktisk på disse stadige stikkene fra sosiale medier - at man ikke er bra nok fordi man selv ikke kan sitte der med nykrøllet hår og kokkettere foran småsløyfer og individualiserte popcornbegere til småbarna? Aldri før har så mange i Norge slitt med utbrenthet, depresjoner, angst og elendig selvbilde.

Trenger vi disse overbetalte påvirkerne, som prøver å overbevise oss om at vi trenger et dusin julegensere og den samme metalliske tightsen i tre forskjellige farger? Som prøver å få oss til å styre i dagevis for å lage overdådige og materialistiske småbarnsfeiringer for å bevise at vi virkelig elsker barna våre? Som står der og poserer med kunstige vipper, kunstige negler, restylanelepper, blekede tenner, innsugd mage og retusjert hud? HVA er positivt med dette?

Merkevaren carolinebergeriksen har i 10 år banet vei for glanset, materialistisk fasadeblogging her til lands. De har gått på en del smeller, men fortsetter ufortrødent videre. Samfunnet rundt er heldigvis i endring, og stadig flere setter spørsmålstegn ved barns rett på privatliv, miljøeffekten av ukritisk storshopping/flyreiser og ikke minst - hva dette jaget etter likes og bekreftelse gjør med oss som mennesker.

Vi trenger at gallionsfigurer snur. Som CBE, som har stått i den norske bloggerfronten i et tiår og banet vei for overfladisk fasadeblogging. I alle år så har hun frontet kroppshysteri (vi snakker om en kvinne som ble avslørt for å ha redigert seg selv slankere i FEM år, inkludert sin egen gravidmage), frontet omfattende utlevering av uvitende barn, blitt refset av Helsedirektoratet gjentatte ganger for brudd på alkoholreklameloven, fremmet storshopping av alt fra joggesko og vesker via bh'er og hårbøyler til lipgloss, pynteputer og intimspray - samt tallrike flyreiser. Hun sammensauser stadig sensuelle, lettkledde bilder av seg selv med bilder av småbarn. Hun fremsnakker ballongbonanza, intrikate pastellkaker og digre, profesjonelle blomsterdekorasjoner til småbarnsbursdager.

Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å lage restylanetrut og gjøre seg deilige på internett i små bikinier mens stadig flere sliter med selvbildet? Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å dra med seg familien på 3-4 flyreiser til utlandet hvert år og kle seg selv og hjemmet i sesongens farger til enhver tid - mens det i 2018 ble veldokumentert at vi er i ferd med å tape kampen mot klimaendringene?

... Dette ble en lang utblåsning. Men jeg syns det er leit at tråden er i ferd med å ødelegges av brukerdebatt, avsporinger og spekulasjoner. Debatten om kommersiell rosablogging må kunne tas, uten at det skal hyles opp om misunnelige, feite NAV-kjerringer som hetser og mobber. 

“No one can make you feel inferior without your consent.” - Eleanor Roosevelt ;) 

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg har sympati for alle som blir påvirket av denne «falske» bloggen. Men ser dere ikke at bloggen minner om en  parodisk krysning av «Hollywood fruer» og https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Stepford_Wives_(1975)? Og at det overhodet er  ingenting denne kyniske og kalkulerende bedriften gjør som er interessant eller relevant? Det er bare en kopi av alt som ligger nett. 

Har noen av dere sett The Marvelos Mrs. Maisel? En tobarnsmor fra en veldig rik og vel ansett familie vil heller være standup-komiker enn hjemmeværende mamma på 50-tallet. Og jeg skjønner hvorfor hun ønsker det, for livet hun forventes å leve høres svært begrenset ut. Det er pene kjoler, nyfrisert hår, veloppdragne unger og overfladiske samtaler om hvor perfekt alt er.

Damene både legger seg og står opp nysminket med håret i perfekte krøller. Måten de får til det på er at de legger seg fullt stylet med mannen sin og venter til han er sovnet. Da løper de på badet, putter hårruller i håret, fjerner sminken og kliner på nattkrem og så lister de seg tilbake til senga og sover litt. Litt før klokka ringer om morgenen våkner de automatisk, løper på badet, sminker seg og ordner hår. Så rekker de akkurat å legge seg pent ved siden av mannen idet klokka ringer, og han tror de er duggfriske hele døgnet.

Dette minner meg veldig om hva CBE presenterer på bloggen. Hun er nysminket og nykrøllet morgen, dag, og kveld. Sykkelferie eller storbyferie, fest eller hverdag så er fasaden på plass. Dama får til og med til tung styrketrening (for det var slik hun fikk rumpa?) i full festsminke, uten å svette en dråpe. Sunn fornuft sier at dette ikke går i virkeligheten, det går med mye tid og lite kalorier for å presentere den fasaden. Men som flere her skriver så er det lett å la seg lure. Og jeg er sjeleglad jeg ikke visste om denne bloggen for noen år siden, da jeg slet med eget selvbilde. Jeg var nok minst like tynn som CBE, men speilbildet mitt ble ikke redigert slik som bildene hennes. Så jeg måtte nok tatt av noen kilo til...

• Liker 35
Skrevet
1 minutt siden, Shopgirl2014 skrev:

“No one can make you feel inferior without your consent.” - Eleanor Roosevelt ;) 

Janei... Hvis Eleanor sa det så stemmer det nok :sarkasme:

• Liker 19
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Jeg er på prinsipielt grunnlag enig med deg, men når den som presenterer budskapet redigerte sin egen pro ana kropp tynnere i  5 år og lever av å  pushe dette på andre  kvinner så er det noe som skurrer. Den personen som leverer budskapet og som  pusher dette på andre opplever ikke seg selv som «inferior» engang. Hun benytter seg av alskens redigeringsprogrammer for å se bedre ut og selger dette som «ekte vare», da er det bransjen og ikke mottageren som er problemet. 

Endret av lillesnøfnugg
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
4 timer siden, Felis skrev:

Har noen av dere sett The Marvelos Mrs. Maisel? En tobarnsmor fra en veldig rik og vel ansett familie vil heller være standup-komiker enn hjemmeværende mamma på 50-tallet. Og jeg skjønner hvorfor hun ønsker det, for livet hun forventes å leve høres svært begrenset ut. Det er pene kjoler, nyfrisert hår, veloppdragne unger og overfladiske samtaler om hvor perfekt alt er.

Damene både legger seg og står opp nysminket med håret i perfekte krøller. Måten de får til det på er at de legger seg fullt stylet med mannen sin og venter til han er sovnet. Da løper de på badet, putter hårruller i håret, fjerner sminken og kliner på nattkrem og så lister de seg tilbake til senga og sover litt. Litt før klokka ringer om morgenen våkner de automatisk, løper på badet, sminker seg og ordner hår. Så rekker de akkurat å legge seg pent ved siden av mannen idet klokka ringer, og han tror de er duggfriske hele døgnet.

Dette minner meg veldig om hva CBE presenterer på bloggen. Hun er nysminket og nykrøllet morgen, dag, og kveld. Sykkelferie eller storbyferie, fest eller hverdag så er fasaden på plass. Dama får til og med til tung styrketrening (for det var slik hun fikk rumpa?) i full festsminke, uten å svette en dråpe. Sunn fornuft sier at dette ikke går i virkeligheten, det går med mye tid og lite kalorier for å presentere den fasaden. Men som flere her skriver så er det lett å la seg lure. Og jeg er sjeleglad jeg ikke visste om denne bloggen for noen år siden, da jeg slet med eget selvbilde. Jeg var nok minst like tynn som CBE, men speilbildet mitt ble ikke redigert slik som bildene hennes. Så jeg måtte nok tatt av noen kilo til...

Jeg opplever hele konseptet som latterlig og skjønner vel ikke helt at dette er noe å misunne? Men så er jeg en gammel dame og ikke så lett å påvirke  kanskje?  👵🏻 Håper Linn Victoria syns dette er ok 🙊 fake vs real: 

9121EB10-B13F-47EC-87EF-E9FC59EA2238.jpeg

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
13 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

10 minutter siden, Felis skrev:

Janei... Hvis Eleanor sa det så stemmer det nok :sarkasme:

Theodore Roosevelt derimot sa at "Comparison is the thief of joy", så det er jo nesten så man skulle jo tro han hadde hørt om influencere! Men alvorlig talt - det er vel begrenset hvor mye tilfeldige historiske personer har å tilføre debatten. 

• Liker 27
Skrevet
12 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Så dumt du ikke sendte den til CBE da hun redigerte kroppen sin som verst. Hun sa jo det var andres påvirkning som startet det hele.

Eller kanskje de ikke er så enkelt dette med påvirkning fra andre likevel? 

• Liker 47
Skrevet
3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg opplever hele konseptet som latterlig og skjønner vel ikke helt at dette er noe å misunne? Men så er jeg en gammel dame og ikke så lett å påvirke  kanskje?  👵🏻 

Nei du kan så si... Men sannheten er at folk lar seg påvirke, det er derfor noen kan leve av å være påvirkere 😉

Det er lett å tenke at de som påvirkes negativt av influensernes utseende er unge mennesker. Alle vet at Sophie Elise har negativ påvirkning på unge mennesker som enda ikke har ferdig utviklet konsekvensanalyse. Men sannheten er at også CBEs følgere, som er voksne, også påvirkes. Ikke bare til å sette i stand overdådige bursdagsfeiringer eller kjøpe unyttige produkter som dytter kloden ett skritt nærmere fortapelsen. Som flere har tilstått her i tråden kan man også påvirkes til å føle en utilstrekkelighet, selv om man er voksen og har livet på stell og hodet på rett plass. Og jeg mener at man har et ansvar for disse leserne også, selv om man har bestemt seg for at lesermassen er for gammel og for høyt utdannet til slikt.

Selvfølgelig ligger ansvaret hos mottakeren av budskapet. Men CBE har også et ansvar og hun er ikke sitt ansvar bevisst.

• Liker 18
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
1 time siden, Felis skrev:

Nei du kan så si... Men sannheten er at folk lar seg påvirke, det er derfor noen kan leve av å være påvirkere 😉

Det er lett å tenke at de som påvirkes negativt av influensernes utseende er unge mennesker. Alle vet at Sophie Elise har negativ påvirkning på unge mennesker som enda ikke har ferdig utviklet konsekvensanalyse. Men sannheten er at også CBEs følgere, som er voksne, også påvirkes. Ikke bare til å sette i stand overdådige bursdagsfeiringer eller kjøpe unyttige produkter som dytter kloden ett skritt nærmere fortapelsen. Som flere har tilstått her i tråden kan man også påvirkes til å føle en utilstrekkelighet, selv om man er voksen og har livet på stell og hodet på rett plass. Og jeg mener at man har et ansvar for disse leserne også, selv om man har bestemt seg for at lesermassen er for gammel og for høyt utdannet til slikt.

Selvfølgelig ligger ansvaret hos mottakeren av budskapet. Men CBE har også et ansvar og hun er ikke sitt ansvar bevisst.

Jeg er enig i at den måten å drive salg på ikke fritar ansvaret til den som sender budskapet, heller motsatt. Men hva kan man forvente av noen som selger barnas bursdag, julefeiring og sommerferie i en kanal hvor det også pushes kropp og retusjert virkelighet? Jeg er ganske sikker på at hun gir f i den problemstillingen, det må et lovverk til for å beskytte folk fra denne typ påvirkning.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
35 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Så enkelt å avfeie debatten, altså? Rart at CBE selv ble påvirket til å redigere egne bilder. Rart at 85% av jentene i SIFO-undersøkelsen oppga at de ønsket å endre på kroppen. https://www.vg.no/i/Ql326P Rart at Hofstad Helleland peker rett på bloggerne og deres ansvar. Og dette var bare en av de negative sidene ved bloggen CBE.no  @Ultiva så utmerket pekte på i innlegget sitt. 

• Liker 44
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
40 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Jeg kjenner at jeg blir litt provosert... Jeg forstår hva du prøver å formidle, men tror du virkelig verden er så enkel for alle? 

Hvorfor tror du noen utvikler spiseforstyrrelser? 

Hvorfor tror du noen blir rammet av depresjon og angst? 

Hvorfor tror du noen blir utbrent fordi de jobber seg halvt ihjel for å oppnå «det perfekte»?

Det er ikke alle som har den psykiske muren noen av dere er gudegitt med. Noen av oss er født med diverse tilstander, andre opplever ting som gjør dem lettere mottakelige... Noen blir mobbet på grunn av overvekt, utseende, økonomisk status. 

Du vet ikke. Men jeg skal love deg at det er ikke «bare» å la seg ikke påvirke. 

Skrevet
57 minutter siden, Kollontaj skrev:

Så enkelt å avfeie debatten, altså? Rart at CBE selv ble påvirket til å redigere egne bilder. Rart at 85% av jentene i SIFO-undersøkelsen oppga at de ønsket å endre på kroppen. https://www.vg.no/i/Ql326P Rart at Hofstad Helleland peker rett på bloggerne og deres ansvar. Og dette var bare en av de negative sidene ved bloggen CBE.no  @Ultiva så utmerket pekte på i innlegget sitt. 

Så sant! Finn Skårderud har jo også flere ganger i media påpekt CBE.no sin sterke og farlige påvirkningskraft mht kroppspress, og konkret trukket henne fram som en pasientene hans har som sammenlikningsgrunnlag og idol.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/bovv/Kroppen-er-den-nye-sjelen

Slik oppsummerer Skårderud CBE.nos påvirkningskraft:

Sitat

Titusener følgere konsumerer bilder av mat, treningsmengder, fødsel, smil, lykke, riktige holdninger, klær, smykker og andre merkevarer. Alt er riktig, men hvor riktig er det? [...] Noe av det problematiske er at mange norske tenåringsjenter er hektet på denne type medier, begjærer og aper etter i kost og trening. Men i slike kroppens apestreker får mange av dem mest kontakt med sin mislykkethet.

https://www.side2.no/helse/fokuset-pa-mat-har-odelagt-mange-ar-av-mitt-liv-4521937

Her utdyper Skårderud CBEs rolle og ansvar som drivende i et stadig jag etter perfeksjon og bekreftelse: 

Sitat

Jeg er genuint bekymra for det følelseslivet som skapes i sosiale medier. Man skaper seg en identitet utfra hvordan man blir møtt og bekreftet av andre [...] Det å bare skulle få til vellykkede ting gir en ufrihet og prestasjon blir fort til presentasjon. [...] Det er paradoksalt at vi gjerne vil være unike, men måten vi prøver å være unike på er å ligne mest på Fotballfrue.

Skårderud tar ikke dette ut av løse lufta - han møter resultatene av CBE.no sin påvirkningskraft i terapirommet.

• Liker 37
Skrevet
12 minutter siden, Aricia skrev:

Så sant! Finn Skårderud har jo også flere ganger i media påpekt CBE.no sin sterke og farlige påvirkningskraft mht kroppspress, og konkret trukket henne fram som en pasientene hans har som sammenlikningsgrunnlag og idol.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/bovv/Kroppen-er-den-nye-sjelen

Slik oppsummerer Skårderud CBE.nos påvirkningskraft:

https://www.side2.no/helse/fokuset-pa-mat-har-odelagt-mange-ar-av-mitt-liv-4521937

Her utdyper Skårderud CBEs rolle og ansvar som drivende i et stadig jag etter perfeksjon og bekreftelse: 

Skårderud tar ikke dette ut av løse lufta - han møter resultatene av CBE.no sin påvirkningskraft i terapirommet.

Skårderud har selv fått kritikk for sin farlige påvirkningskraft: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/5LE5m/forfoeraren

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...