Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

Prosjekt "hvordan få meg selv til å skinne og andre mødre/kvinner til å føle seg utilstrekkelige" fortsetter. Midt på formiddagen sitter en nysminket CBE dandert på gulvet med nykrøllet hår og limer pastellfarget papir på pastellfarget papp for å skape nok en overdådig småbarnsbursdag. I bakgrunnen av den stivt poserende bloggeren står det nye barnekjøkkenet som hun nylig tapetserte i delikate farger. Mon tro om denne barnebursdagen kan toppe de foregående? Vi har tidligere sett alt fra rød løper og papp-rådyr i naturtro størrelse, til enorme ballongbuer, en diger pappbåt og bursdagsbarnets mor i trang cocktailkjole og rød leppestift. 

Hva gjør dette med folk flest? Klarer man å le av dette og å riste på hodet? Eller kjenner man faktisk på disse stadige stikkene fra sosiale medier - at man ikke er bra nok fordi man selv ikke kan sitte der med nykrøllet hår og kokkettere foran småsløyfer og individualiserte popcornbegere til barna? Aldri før har så mange i Norge slitt med utbrenthet, depresjoner, angst og elendig selvbilde.

Trenger vi disse overbetalte påvirkerne, som prøver å overbevise oss om at vi trenger et dusin julegensere og den samme metalliske tightsen i tre forskjellige farger? Som prøver å få oss til å styre i dagevis for å lage overdådige og materialistiske småbarnsfeiringer for å bevise at vi virkelig elsker barna våre? Som står der og poserer med kunstige vipper, kunstige negler, restylanelepper, blekede tenner, innsugd mage og retusjert hud? HVA er positivt med dette?

Merkevaren carolinebergeriksen har i 10 år banet vei for glanset, materialistisk fasadeblogging her til lands. De har gått på en del smeller, men fortsetter ufortrødent videre. Samfunnet rundt er heldigvis i endring, og stadig flere setter spørsmålstegn ved barns rett på privatliv, miljøeffekten av ukritisk storshopping/flyreiser og ikke minst - hva dette jaget etter likes og bekreftelse gjør med oss som mennesker.

Vi trenger at gallionsfigurer snur. Som CBE, som har stått i den norske bloggerfronten i et tiår og banet vei for materialistiske fasadebloggere her til lands. I alle år så har hun frontet kroppshysteri (vi snakker om en kvinne som ble avslørt for å ha redigert seg selv slankere i FEM år, inkludert sin egen gravidmage), frontet omfattende utlevering av uvitende barn, leflet med alkoholreklameloven og markedsføringsloven gjentatte ganger, fremmet storshopping av alt fra sko via vesker til lipgloss - og tallrike flyreiser. Hun sammenblander stadig sensuelle, svært lettkledde bilder av seg selv sammen med bilder av småbarn. Hun fremsnakker rød løper, intrikate pastellkaker og enorme ballongbuer til småbarnsbursdager.

Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å lage restylanetrut og gjøre seg deilige på internett mens stadig flere sliter med selvbildet? Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å dra med seg familien på 3-4 flyreiser til utlandet hvert år og kle seg selv og hjemmet i sesongens farger til enhver tid - mens det i 2018 ble veldokumentert at vi er i ferd med å tape kampen mot klimaendringene?

... Dette ble en lang utblåsning. Men jeg syns det er leit at tråden er i ferd med å ødelegges av brukerdebatt, avsporinger og spekulasjoner.

👏

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men i alle dager og Kjell Kristian Rike kvinner! Om dere vil ha endring så slutt å lese blogger! Slutt å ta del i hva CBE og andre bloggere gjør. Slutt å gi dem klikk. Slutt å sponse deres livsførsel. 

• Liker 17
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
1 time siden, Ultiva skrev:

R Prosjekt "hvordan få meg selv til å skinne og andre mødre/kvinner til å føle seg utilstrekkelige" fortsetter. Midt på formiddagen sitter en nysminket CBE dandert på gulvet med nykrøllet hår og limer pastellfarget papir på pastellfarget papp for å skape nok en overdådig småbarnsbursdag. I bakgrunnen av den stivt poserende bloggeren står det nye barnekjøkkenet som hun nylig tapetserte i delikate farger. Mon tro om denne barnebursdagen kan toppe de foregående? Vi har tidligere sett alt fra rød løper og papp-rådyr i naturtro størrelse, til enorme ballongbuer, en diger pappbåt og bursdagsbarnets mor i trang cocktailkjole og rød leppestift. 

Hva gjør dette med folk flest? Klarer man å le av dette og å riste på hodet? Eller kjenner man faktisk på disse stadige stikkene fra sosiale medier - at man ikke er bra nok fordi man selv ikke kan sitte der med nykrøllet hår og kokkettere foran småsløyfer og individualiserte popcornbegere til barna? Aldri før har så mange i Norge slitt med utbrenthet, depresjoner, angst og elendig selvbilde.

Trenger vi disse overbetalte påvirkerne, som prøver å overbevise oss om at vi trenger et dusin julegensere og den samme metalliske tightsen i tre forskjellige farger? Som prøver å få oss til å styre i dagevis for å lage overdådige og materialistiske småbarnsfeiringer for å bevise at vi virkelig elsker barna våre? Som står der og poserer med kunstige vipper, kunstige negler, restylanelepper, blekede tenner, innsugd mage og retusjert hud? HVA er positivt med dette?

Merkevaren carolinebergeriksen har i 10 år banet vei for glanset, materialistisk fasadeblogging her til lands. De har gått på en del smeller, men fortsetter ufortrødent videre. Samfunnet rundt er heldigvis i endring, og stadig flere setter spørsmålstegn ved barns rett på privatliv, miljøeffekten av ukritisk storshopping/flyreiser og ikke minst - hva dette jaget etter likes og bekreftelse gjør med oss som mennesker.

Vi trenger at gallionsfigurer snur. Som CBE, som har stått i den norske bloggerfronten i et tiår og banet vei for materialistiske fasadebloggere her til lands. I alle år så har hun frontet kroppshysteri (vi snakker om en kvinne som ble avslørt for å ha redigert seg selv slankere i FEM år, inkludert sin egen gravidmage), frontet omfattende utlevering av uvitende barn, leflet med alkoholreklameloven og markedsføringsloven gjentatte ganger, fremmet storshopping av alt fra sko via vesker til lipgloss - og tallrike flyreiser. Hun sammenblander stadig sensuelle, svært lettkledde bilder av seg selv sammen med bilder av småbarn. Hun fremsnakker rød løper, intrikate pastellkaker og enorme ballongbuer til småbarnsbursdager.

Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å lage restylanetrut og gjøre seg deilige på internett mens stadig flere sliter med selvbildet? Hvorfor skal norske kvinner påvirkes til å dra med seg familien på 3-4 flyreiser til utlandet hvert år og kle seg selv og hjemmet i sesongens farger til enhver tid - mens det i 2018 ble veldokumentert at vi er i ferd med å tape kampen mot klimaendringene?

... Dette ble en lang utblåsning. Men jeg syns det er leit at tråden er i ferd med å ødelegges av brukerdebatt, avsporinger og spekulasjoner.

Tusen takk for et fantastisk bra innlegg!!! 

Jeg kjenner ofte på dette selv. Jeg sliter med en del ting, og selvtilliten har aldri vært god. Men den har aldri vært så lav som etter at jeg begynte å lese bloggen for 10 år siden. Det er ingen blogger som har fått meg til å føle meg så stygg, feit, utilstrekkelig og lite produktiv som den. 

Ja, jeg vet det er «teite tanker». Ja, jeg vet jeg må jobbe med meg selv. Ja, jeg vet at mye er kunstig, retusjert og falskt.

Men... Det er dette annonsører bruker. Ok, Floyd bruker cbe.no. Oi, Kremmerhuset også. Og Kicks. Og Coverbrands. Og Imsdal. Og... Ja. 

Og hver gang en ny reklame treffer øynene mine, så kjenner jeg på det vonde stikket. At det er dette som er «det perfekte». Det er dette som er «vellykket». Ingenting jeg er eller har er i nærheten av det som presenteres i reklamene. 

Og jeg blir forbanna. Jeg sliter nok med å prøve å få meg en jobb. Fordi jeg må være ærlig om min tilstand. Og det gjør meg forbanna at folk kan komme seg opp og frem ved å lyve, redigere, jukse og vise null hensyn til noe. Det er rett og slett en hån mot alle som daglig jobber ræva av seg og er redelige mennesker. 

Jeg prøver å kvele de triste tankene ved å si til meg selv at selv om jeg ikke er veldig slank, så har jeg en gubbe som elsker meg allikevel. Selv om jeg ikke fikk til de nydelige barnerommene jeg ønsket meg, så er rommene barnas fristed, de ligger ikke på nett og er ikke sponset. Det er ofte rotete her, men folk trives så godt her at de sovner på sofaen. Jeg prøver å veilede barna mine så godt jeg kan, men de skal få skape sin egen identitet, både privat og digitalt, og de skal få bli akkurat hva de vil, bare de er lykkelige. 

En skulle tro at det var nok. Men i følge det jeg ser på nett, er det ikke det. Og for hver gang en ny annonsør bruker cbe.no og lignende, kjenner jeg nok en gang på det lille stikket. Og det plager meg. Jeg er tross alt voksen og burde være immun mot den type påvirkninger. Det er flaut. Det er pinlig. Og vondt.

Skrevet
3 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Tusen takk for et fantastisk bra innlegg!!! 

Jeg kjenner ofte på dette selv. Jeg sliter med en del ting, og selvtilliten har aldri vært god. Men den har aldri vært så lav som etter at jeg begynte å lese bloggen for 10 år siden. Det er ingen blogger som har fått meg til å føle meg så stygg, feit, utilstrekkelig og lite produktiv som den. 

Ja, jeg vet det er «teite tanker». Ja, jeg vet jeg må jobbe med meg selv. Ja, jeg vet at mye er kunstig, retusjert og falskt.

Men... Det er dette annonsører bruker. Ok, Floyd bruker cbe.no. Oi, Kremmerhuset også. Og Kicks. Og Coverbrands. Og Imsdal. Og... Ja. 

Og hver gang en ny reklame treffer øynene mine, så kjenner jeg på det vonde stikket. At det er dette som er «det perfekte». Det er dette som er «vellykket». Ingenting jeg er eller har er i nærheten av det som presenteres i reklamene. 

Og jeg blir forbanna. Jeg sliter nok med å prøve å få meg en jobb. Fordi jeg må være ærlig om min tilstand. Og det gjør meg forbanna at folk kan komme seg opp og frem ved å lyve, redigere, jukse og vise null hensyn til noe. Det er rett og slett en hån mot alle som daglig jobber ræva av seg og er redelige mennesker. 

Jeg prøver å kvele de triste tankene ved å si til meg selv at selv om jeg ikke er veldig slank, så har jeg en gubbe som elsker meg allikevel. Selv om jeg ikke fikk til de nydelige barnerommene jeg ønsket meg, så er rommene barnas fristed, de ligger ikke på nett og er ikke sponset. Det er ofte rotete her, men folk trives så godt her at de sovner på sofaen. Jeg prøver å veilede barna mine så godt jeg kan, men de skal få skape sin egen identitet, både privat og digitalt, og de skal få bli akkurat hva de vil, bare de er lykkelige. 

En skulle tro at det var nok. Men i følge det jeg ser på nett, er det ikke det. Og for hver gang en ny annonsør bruker cbe.no og lignende, kjenner jeg nok en gang på det lille stikket. Og det plager meg. Jeg er tross alt voksen og burde være immun mot den type påvirkninger. Det er flaut. Det er pinlig. Og vondt.

Du er ikke alene og det handler ikke om at du må ta det sammen! En av mine børste venninner har over lengre tid vært sykmeldt av flere årsaker, men en av de tingen hun forteller om henger jeg meg opp i og det er nettopp denne bloggen. Hvor man kan lage type slik bursdag de holder på med nå. Hun har ikke tid eller ork til slik og føler seg mislykket. Hun våkner ikke nysminket, hun har ikke klart å trene på seg fastere pupper etter fødselen en hva hun hadde før fødselen, cbe var tynnere en henne da hun var gravid ( viste ikke da at magen ble redigert tynnere) osv, osv. Ja det er voksne folk og kan la være å gå inn på bloggen siden cbe fraskriver seg alt ansvaret for at bloggen påvirker andre, men hva er da meningen med bloggen? Det har resultert i vanvittige dårlig selvbilde hos venninnen min, og cbe skal ha en stor del av denne «æren». 

• Liker 20
Skrevet

Hjelper ikke å plukke søppel i strandkanten en gang i året, når man opptil flere ganger ellers i året forbruker en kg plast på ballonger. Dobbeltmoralen lenge leve.

• Liker 31
Skrevet
2 timer siden, Ultiva skrev:

Prosjekt "hvordan få meg selv til å skinne og andre mødre/kvinner til å føle seg utilstrekkelige" fortsetter. Midt på formiddagen sitter en nysminket CBE dandert på gulvet med nykrøllet hår og limer pastellfarget papir på pastellfarget papp for å skape nok en overdådig småbarnsbursdag. I bakgrunnen av den stivt poserende bloggeren står det nye barnekjøkkenet som hun nylig tapetserte i delikate farger. Mon tro om denne barnebursdagen kan toppe de foregående? Vi har tidligere sett alt fra rød løper og papp-rådyr i naturtro størrelse, til enorme ballongbuer, en diger pappbåt og bursdagsbarnets mor i trang cocktailkjole og rød leppestift. 

Halleluja for et bra innlegg! Dette må deles i alle kanaler. Vi går faktisk tilbake i tid. Kvinner har kjempet seg frem for å jobbe, for å forsørge seg selv pluss føde barn. Menn er mer hjemme og tar seg av barna. Men når konen kun skal kle seg opp, stivsminka og posere med restylanetrutmunn så er noe riv ruskende galt i samfunnet. Det var ikke dette kvinner kjempet for. Bli trofékone i kjole og high heels. Mens barna er nystrigla og uten en flekk. Med au pair slik at mor får krølle håret sitt enda litt mer. Unge jenter i dag blir beskrevet som prinsesser. De får det de peker på. Altså dette gavner ikke samfunnet på sikt. Vi kan ikke ha nykrølla nikkedukker ut i arbeid som ikke kan ta i et tak. Vi trenger selvstendige kvinner som ikke lar seg pille på nesen. 

Nå er det ikke bare norske bloggere sin feil dette. Hysteriet i Hollywood og the kardashian må ta en stor del av skylden og. Leste kommentarene på bildet Kylie la ut om playboy. Altså er det målet for unge jenter i dag?? Naken i playboy?? Da har man gjort det store liksom?? De kommentarene hvor kult, flott, sexy og digg dette var. Og alle var såå misunnelig. Hva er det å være misunnelig på?? Hele verden kan studere kroppen din og ha en mening om den. Jeg sier bare: kle på dere jenter/kvinner. Få verdigheten tilbake. Dere er like mye verdt selv MED klær på! 

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet (endret)
19 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Du er ikke alene og det handler ikke om at du må ta det sammen! En av mine børste venninner har over lengre tid vært sykmeldt av flere årsaker, men en av de tingen hun forteller om henger jeg meg opp i og det er nettopp denne bloggen. Hvor man kan lage type slik bursdag de holder på med nå. Hun har ikke tid eller ork til slik og føler seg mislykket. Hun våkner ikke nysminket, hun har ikke klart å trene på seg fastere pupper etter fødselen en hva hun hadde før fødselen, cbe var tynnere en henne da hun var gravid ( viste ikke da at magen ble redigert tynnere) osv, osv. Ja det er voksne folk og kan la være å gå inn på bloggen siden cbe fraskriver seg alt ansvaret for at bloggen påvirker andre, men hva er da meningen med bloggen? Det har resultert i vanvittige dårlig selvbilde hos venninnen min, og cbe skal ha en stor del av denne «æren». 

Fraskrivelsen er helt utrolig. Hun uttalte selv  i bloggens tidlige år at hun hadde latt seg påvirke av amerikanske stjerner (da var HUN offeret!!!), men at hun kan påvirke andre negativt er bare alle andres skyld. 🤬

Gi venninnen din en klem fra meg og si st hun er mer enn bra nok!!! Bursdager måles ikke i antall liter helium eller kilo paljetter, men innsatsen og kjærligheten som er lagt ned. Torokake er helt sjef!!! Å være en god mamma måles ikke i flat mage eller sprettpupper, men trygge fang og kjærlige klemmer!!! Man er ikke vellykket hvis man våkner nysminket, men med poser under øynene fordi man satt monstervakt ved barnesenga på natta!!!  ♥️

Endret av Lille_Krokodille
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

Jeg har sympati for alle som blir påvirket av denne «falske» bloggen. Men ser dere ikke at bloggen minner om en  parodisk krysning av «Hollywood fruer» og https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Stepford_Wives_(1975)? Og at det overhodet er  ingenting denne kyniske og kalkulerende bedriften gjør som er interessant eller relevant? Det er bare en kopi av alt som ligger nett. 

Endret av lillesnøfnugg
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg har sympati for alle som blir påvirket av denne «fake» av en blogg. Men ser dere ikke at bloggen minner om en  parodisk krysning av «Hollywood fruer» og https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Stepford_Wives_(1975)? Og at det overhodet er  ingenting denne kyniske og kalkulerende bedriften gjør som er interessant eller relevant? Det er bare kopiering av hva som trender på Sosiale medier og Pinterest. 

Jo, det er nettopp det som gjør det ekstra pinlig å bli så påvirket... For selv om jeg vet at mye bare er fjas, vås og juks, så påvirker det meg. Jeg prøver å tenke at kroppen på bildet antageligvis er redigert. Og så dukker den onde stemmen opp i hodet «men hvis du tok deg sammen og spiste riktig og trente så kunne du også sett bra ut, din late ku». 

Jeg vil jo ikke tenke slik, for jeg føler meg lite intelligent av den type tanker. Jeg lar meg ikke påvirke av reklame ellers. Jeg plukker reklamer i fillebiter til lunsj. Men den bloggen... Jeg ble så blendet i begynnelsen. Hun var så søt og glad...og slank. Og velkledd. Alt var på stell. 

Og etter at alt jukset har kommet frem har avsmaken overtatt, jeg blir forbanna og provosert av hvordan en kan drive en bedrift på den måten og allikevel oppnå så mye. 

Allikevel blir jeg ikke kvitt de tankene jeg pådro meg den gangen. «Hvis jeg bare....» 

Skrevet

Jeg har det også tidvis sånn, Lille_Krokodille. Og man trenger ikke følge for å få ting med seg heller. Ja, det er flaut. Og langt under verdigheten. Og normalt noe man ikke vil vedkjenne seg. Men sp kommer svake øyeblikk.... 

• Liker 9
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
6 minutter siden, Boletta skrev:

Jeg har det også tidvis sånn, Lille_Krokodille. Og man trenger ikke følge for å få ting med seg heller. Ja, det er flaut. Og langt under verdigheten. Og normalt noe man ikke vil vedkjenne seg. Men sp kommer svake øyeblikk.... 

Du skal også få en klem: 🥰🥰🥰

Nei, det er som du sier, man trenger ikke å følge dem. Det dukker opp overalt. Man slipper liksom aldri helt unna.... 😞

Skrevet (endret)
3 timer siden, Ultiva skrev:

Takk. Dette innlegget burde vært obligatorisk i lærebøker på ungdomsskolen og videregående, og som @Akj skriver over her også sendt inn som kronikk til større aviser, slik at det kan skapes en offentlig debatt om dette ubrukelige fenomenet og dem som driver det. Takk 👏🏼👏🏼👏🏼

Og nei - ingen trenger dette, blogger og influencere som påvirker i så vanvittig grad negativt. På noen som helst måte. Denne bloggen fremstår som en parodi på seg selv.

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 29
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
3 timer siden, 123Frustrert skrev:

Hva disse voksne i denne bloggen bruker tiden sin på. Jeg synes selv det er kjempegøy å lage barnebursdager, men siden jeg har en 8-16 jobb har jeg jo ikke allverdens tid, så kanskje det er derfor jeg tenker det er bortkastet å «blåse opp» en vanvittig mengde ballonger. Det må da være meningsløse dager når du kan ta deg tid til slikt? 

Den sinnsyke bruken av ballonger som frontes på sosiale medier irriterer meg så grenseløst. De fleste oppegående mennesker skjønner at      å plukke søppel for havet den ene dagen, og pushe på ballonghelvete den andre dagen er dobbeltmoralisme så til de grader. Det gjelder mange på SoMe og da særlig bedrifter som pusher ræl. 

Endret av lillesnøfnugg
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Jeg skrøt av initiativet til ekteparet tidligere i dag, men etter å ha sett bildene på bloggen nå.... 

Det gir en bitter ettersmak når de skal «hjelpe fattige» i den ene enden og så velter seg i overflod på den andre. Jeg sier ikke at man må kutte ut alt av livets goder for å hjelpe andre, men hva med å moderere seg liiiiiittegrann? De kunne kanskje vært tjent med å fortelle at de hadde kuttet ut ballongbue til fordel for miljøet og lagt pengene i julenissepotten? 

Men illusjonen var god så lenge den varte... 🤨

Skrevet
7 timer siden, Lille_Krokodille skrev:

Jeg skrøt av initiativet til ekteparet tidligere i dag, men etter å ha sett bildene på bloggen nå.... 

Det gir en bitter ettersmak når de skal «hjelpe fattige» i den ene enden og så velter seg i overflod på den andre. Jeg sier ikke at man må kutte ut alt av livets goder for å hjelpe andre, men hva med å moderere seg liiiiiittegrann? De kunne kanskje vært tjent med å fortelle at de hadde kuttet ut ballongbue til fordel for miljøet og lagt pengene i julenissepotten? 

Denne omvendte julenissen er egentlig et god initiativ, men alt med veldedighet og miljøbevissthet får en bismak når det cbe. Jeg tipper at omvendt julenisse kommer til å bli utbrodert på bloggen og dokumentert i opp og ned. Hadde de bidratt med noe sånt uten å tjene penger på det hadde det vært en helt annen ting, men dette gjør de så klart for merkevare bygging og omdømme bygging. Når de plukket en strand gjorde de det akkurat da fordi det var betalt, har ikke sett et spor av miljøverntiltak senere. De bør egentlig skamme seg på tjene penger på slik viktige tema, men jeg håper jeg tar feil. 

KANSKJE de gjør det fra hjerte? Da bør vi iallfall se lite av det på bloggen. 

• Liker 25
Skrevet
7 timer siden, Lille_Krokodille skrev:

Denne omvendte julenissen er egentlig et god initiativ, men alt med veldedighet og miljøbevissthet får en bismak når det cbe. Jeg tipper at omvendt julenisse kommer til å bli utbrodert på bloggen og dokumentert i opp og ned. Hadde de bidratt med noe sånt uten å tjene penger på det hadde det vært en helt annen ting, men dette gjør de så klart for merkevare bygging og omdømme bygging. Når de plukket en strand gjorde de det akkurat da fordi det var betalt, har ikke sett et spor av miljøverntiltak senere. De bør egentlig skamme seg på tjene penger på slik viktige tema, men jeg håper jeg tar feil. 

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Jeg er veldig enig i at mye av dette blir tullete når de samtidig gjør så mye annet som viser at de egentlig ikke er særlig opptatt av miljøvern og veldedighet.  Samtidig kan det å vise et slikt engasjement offentlig bidra til at andre blir påvirket til å gjøre det samme - og dét ville jo vært flott. Men ja, jeg ser helt klart poenget ditt. Og dessverre tror jeg at bloggens lesere er av typen som heller er opptatt av å vite hvor cbe sitt antrekk på bildene er fra, og hvor søte barna er, framfor budskapet i blogginnlegget. Det er noe med hva som normalt sett er fokus der i gården, og hva slags faste lesere man tiltrekker seg.

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...