Gå til innhold

Erfaringer med provera og letrozol


jordbarn

Anbefalte innlegg

På 8.5.2019 den 19.16, Safira07 skrev:

Jeg begynte også med provera først og deretter letrozol pga manglende eggløsning. Ble gravid på 3. runde og er nå gravid i uke 15 :) 

Hei, tar opp gammel tråd, da jeg begynte på provera nå.  Skal ta først provera, deretter letrozol på  dag 3 etter blødning. Men jeg skjønte ikke, må jeg ta provera på ca dag 14 i flere runder? Om jeg har EL på dag 10-12 , og blir gravid, skal jeg allikevel fortsette å ta provera frem til jeg tar graviditetstesten? 

Jeg har for øvrig veldig korte menssykluser, dey går ca 18 dager mellom blødninger.

Kanskje dere har peiling, jenter: @Ivik eller @Tussi2018 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar provera i 10 dager for å lage menstruasjon (da jeg har sjeldent menstruasjon pga ingen eggløsning av meg selv) så Letrozol/Femar på 4 blødningsdag. 1 tbl i 5 dager. Tatt blodprøve for å se at jeg har eggløsning. Så anbefales en pause måned uten Femar da man ofte kan få eggløsning også da. Fikk med skriftelig oppskrift og skjema fra gynekologen. 

Tok 2 runder i fjor sommer,og tatt 1 runde nå. 

Forstod ikke helt hvorfor du tar Provera, men sikkert andre hensikter enn meg?

Anonymkode: 5c209...421

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Jeg tar provera i 10 dager for å lage menstruasjon (da jeg har sjeldent menstruasjon pga ingen eggløsning av meg selv) så Letrozol/Femar på 4 blødningsdag. 1 tbl i 5 dager. Tatt blodprøve for å se at jeg har eggløsning. Så anbefales en pause måned uten Femar da man ofte kan få eggløsning også da. Fikk med skriftelig oppskrift og skjema fra gynekologen. 

Tok 2 runder i fjor sommer,og tatt 1 runde nå. 

Forstod ikke helt hvorfor du tar Provera, men sikkert andre hensikter enn meg?

Anonymkode: 5c209...421

Tar provera for å forlenge syklusen. Letrozol fikk jeg beskjed om å prøve 6 sykluser i strekk uten noen pauser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 8.48, Anonym546u skrev:

Hei, tar opp gammel tråd, da jeg begynte på provera nå.  Skal ta først provera, deretter letrozol på  dag 3 etter blødning. Men jeg skjønte ikke, må jeg ta provera på ca dag 14 i flere runder? Om jeg har EL på dag 10-12 , og blir gravid, skal jeg allikevel fortsette å ta provera frem til jeg tar graviditetstesten? 

Jeg har for øvrig veldig korte menssykluser, dey går ca 18 dager mellom blødninger.

Kanskje dere har peiling, jenter: @Ivik eller @Tussi2018 ? 

Hei! 
 

Jeg tok provera for å få igang menstruasjon som var ikke eksisterende, så er litt usikker på din situasjon! Men jeg fikk beskjed om å vente i minst 6 uker mellom hver provera-kur i tilfelle jeg var blitt gravid - så slik jeg har forstått det skal man ikke begynne på ny kur så tidlig i syklusen 😊 i mitt tilfelle ga letrozol meg eggløsning, så da kom mensen av seg selv, og jeg slapp flere runder på provera.

 

Vet ikke om det var særlig til hjelp 🤷🏼‍♀️ Sa ikke gyn noe om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivik skrev:

Hei! 
 

Jeg tok provera for å få igang menstruasjon som var ikke eksisterende, så er litt usikker på din situasjon! Men jeg fikk beskjed om å vente i minst 6 uker mellom hver provera-kur i tilfelle jeg var blitt gravid - så slik jeg har forstått det skal man ikke begynne på ny kur så tidlig i syklusen 😊 i mitt tilfelle ga letrozol meg eggløsning, så da kom mensen av seg selv, og jeg slapp flere runder på provera.

 

Vet ikke om det var særlig til hjelp 🤷🏼‍♀️ Sa ikke gyn noe om det? 

Tusen takk for svar 🌷

Nei, hun nevnte ikke noe om det.. så ble usikker nå.  Men tok du letrozol uten pauser, altså på dag 3-7 når mensen kom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym546u skrev:

Tusen takk for svar 🌷

Nei, hun nevnte ikke noe om det.. så ble usikker nå.  Men tok du letrozol uten pauser, altså på dag 3-7 når mensen kom? 

Ja, hadde ingen pauser! Så begynte på ny kur hver gang mensen kom på nytt 😊 

Er forresten nå 50 dager til termin for min del - så håper det kan gi deg litt håp om noen hadde sagt det til meg for ett år siden hadde jeg ikke trodd dem i det hele tatt! Å prøve å bli gravid er noe av det tøffeste jeg har vært igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2020 den 8.48, Anonym546u skrev:

Hei, tar opp gammel tråd, da jeg begynte på provera nå.  Skal ta først provera, deretter letrozol på  dag 3 etter blødning. Men jeg skjønte ikke, må jeg ta provera på ca dag 14 i flere runder? Om jeg har EL på dag 10-12 , og blir gravid, skal jeg allikevel fortsette å ta provera frem til jeg tar graviditetstesten? 

Jeg har for øvrig veldig korte menssykluser, dey går ca 18 dager mellom blødninger.

Kanskje dere har peiling, jenter: @Ivik eller @Tussi2018 ? 

Hei 😊 Jeg fikk provera for å sette i gang mensen da den var veldig uregelmessig. Hadde veldig lange sykluser. Som @lvik skriver fikk også jeg beskjed om vente litt med ny runde provera. Nå har jeg nesten glemt hvordan det var med meg, men jeg tror ikke jeg trengte å ta provera hver mnd. Jeg fikk min første el etter første runden med dobbel dose letrozol. Da ble jeg til og med gravid, men mistet tidlig. Etter spontanaborten måtte jeg vente ekstra lenge før jeg fikk starte opp igjen med provera. Første mnd etterpå fikk jeg ikke el selv med dobbel kur letrozol. Mnd etterpå sjekket jeg ikke med blodprøve, men ble ikke gravid. Mnd etter det fikk jeg el sprøyte i tillegg til letrozol og ble da gravid. Termin om fire uker 😍🙏 Har en dagbok jeg har skrevet mer om det hvis du ønsker å lese mer. Finner den under navnet mitt. 

Ønsker deg lykke til! Jeg hadde i hvert fall ikke vært gravid nå uten disse medikamentene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tussi2018 skrev:

Hei 😊 Jeg fikk provera for å sette i gang mensen da den var veldig uregelmessig. Hadde veldig lange sykluser. Som @lvik skriver fikk også jeg beskjed om vente litt med ny runde provera. Nå har jeg nesten glemt hvordan det var med meg, men jeg tror ikke jeg trengte å ta provera hver mnd. Jeg fikk min første el etter første runden med dobbel dose letrozol. Da ble jeg til og med gravid, men mistet tidlig. Etter spontanaborten måtte jeg vente ekstra lenge før jeg fikk starte opp igjen med provera. Første mnd etterpå fikk jeg ikke el selv med dobbel kur letrozol. Mnd etterpå sjekket jeg ikke med blodprøve, men ble ikke gravid. Mnd etter det fikk jeg el sprøyte i tillegg til letrozol og ble da gravid. Termin om fire uker 😍🙏 Har en dagbok jeg har skrevet mer om det hvis du ønsker å lese mer. Finner den under navnet mitt. 

Ønsker deg lykke til! Jeg hadde i hvert fall ikke vært gravid nå uten disse medikamentene 😊

Beklager at jeg bryter inn 🙂Hvorfor måtte du vente ekstra lenge før du fikk ta provera etter sa? Så du begynte ikke sånn typisk dag 16 etter sa? Er nysgjerrig fordi jeg hadde en ma hvor jeg satte i gang aborten med cytotec og jeg skal starte med provera 16 dager etter. Har tatt prøver av hcg og den var ca. 300 på dag 10 etter aborten og regner med den veldig lav på dag 16 (skal ta ny blodprøve dag 19).

 

Anonymkode: 520ce...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei 😊

Fått påvist liten grad PCO denne uken. Er på dag 4 i dag med Provera for å få mensen. Deretter er planen dobbel kur Clomifen mensdag 5 i 5 dager. Er veldig spent. Ingen bivirkning av Provera til nå, men merker en liten endring i utflod. Skal ta kontakt med gyn når jeg får blødning, for oppfølging før Clomifen. Vi snakket om så mye når jeg var der, så husker ikke eksakt hvordan det var ift. å sjekke etter eggløsning, men det får jeg vite når jeg ringer. Håper jeg får komme inn for å sjekke om jeg har hatt EL i så fall, hvis alt fungerer. 

Vil gjerne skravle med noen som også går på Provera/Pergotime/Letrozol, så kan vi holde hverandre med selskap 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi kan gjerne skravle! 🙂 Jeg skal begynne på Provera og letrozol i juni 🙂 Jeg har ikke helt skjønt om jeg skal fortsette med Provera flere ganger.. er det nødvendig hvis man får mensen første gangen? 🙂 Er veldig spent på Letrozol, virker som flere blir gravide innen 3 runder 🙂 Jeg har ikke pcos da, vet ikke hvordan det fungerer på vi uten pcos 

Anonymkode: 876e3...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare erfaring med provera. Men svarer likevell. 

Jeg også tok provera i 10 dager (morgen og kveld) i 4 mnd. (jeg var ekstremt hormonell og hadde alle klassiske graviditetsymptomer. Brakk meg av lukten av plastikk. Likte bare ritz kjeks. Lagde en god middag som jeg elsker, men i det jeg åpna ovnen måtte jeg løpe på badet å kaste opp. Og mamma sa i ettertid at jeg var ganske bitchy de 4mnd😂 så var krevende for min del. 

8 mnd etter endt kur ble jeg gravid. 😊 I den perioden var kjæresten ute i flere uker om gangen på jobb, så ble jo ikke til at vi prøvde i den perioden. Men nå er baby 6mnd😊

 

Anonymkode: 40980...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) 

Håper det går bra at jeg henger meg med her! Jeg har prøvd både Provera og Letrozol før, og det har funket for meg. Tok Provera i 10 dager også fikk jeg mensen. Deretter tok jeg Letrozol på dag 3 til 7. Jeg ble gravid på 3 runde, men mistet dessverre 😕 

Jeg skal begynne med det fra neste måned igjen, så er både litt redd og spent.

 

Anonymkode: 57556...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ikke har PCOS som får Provera og Letrozol? 

Anonymkode: 876e3...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi kan gjerne skravle! 🙂 Jeg skal begynne på Provera og letrozol i juni 🙂 Jeg har ikke helt skjønt om jeg skal fortsette med Provera flere ganger.. er det nødvendig hvis man får mensen første gangen? 🙂 Er veldig spent på Letrozol, virker som flere blir gravide innen 3 runder 🙂 Jeg har ikke pcos da, vet ikke hvordan det fungerer på vi uten pcos 

Anonymkode: 876e3...bad

Heisann 😊 Så spennende! Tror ikke det er nødvendig med provera dersom du får mensen av deg selv. Pleier du ha regelmessige sykluser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare erfaring med provera. Men svarer likevell. 

Jeg også tok provera i 10 dager (morgen og kveld) i 4 mnd. (jeg var ekstremt hormonell og hadde alle klassiske graviditetsymptomer. Brakk meg av lukten av plastikk. Likte bare ritz kjeks. Lagde en god middag som jeg elsker, men i det jeg åpna ovnen måtte jeg løpe på badet å kaste opp. Og mamma sa i ettertid at jeg var ganske bitchy de 4mnd😂 så var krevende for min del. 

8 mnd etter endt kur ble jeg gravid. 😊 I den perioden var kjæresten ute i flere uker om gangen på jobb, så ble jo ikke til at vi prøvde i den perioden. Men nå er baby 6mnd😊

 

Anonymkode: 40980...8a8

Hei! Såpass 🙈 Jeg har til nå ikke merket noe spesielt annet enn litt øm følelse, og mindre utflod. Ingen humørsvingninger enda på provera. Er halvveis i dag. Så er spent på clomifen, om jeg merker noe til det. Håper mensen kommer etter de 10 dagene med provera. Blir veldig spennende og håper inderlig jeg får en EL. 
 

Hyggelig å lese at det ble baby! 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) 

Håper det går bra at jeg henger meg med her! Jeg har prøvd både Provera og Letrozol før, og det har funket for meg. Tok Provera i 10 dager også fikk jeg mensen. Deretter tok jeg Letrozol på dag 3 til 7. Jeg ble gravid på 3 runde, men mistet dessverre 😕 

Jeg skal begynne med det fra neste måned igjen, så er både litt redd og spent.

 

Anonymkode: 57556...d87

Så leit å lese 🙁 ... Håper på bedre lykke denne gangen 💜 Forstår dine blandede følelser rundt «nytt forsøk». Hold meg/oss gjerne oppdatert så kan vi forsøke å styrke hverandre i den nervepirrende tiden 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Lille fjasa skrev:

Heisann 😊 Så spennende! Tror ikke det er nødvendig med provera dersom du får mensen av deg selv. Pleier du ha regelmessige sykluser? 

Så bra! 🙂 Nei jeg har ikke fått eggløsning eller mensen siden jeg sluttet på p-pillene. Håper Provera kan kickstarte syklusen 🙂 Er clomifem det samme som letrozol? 🙂  har dere prøvd lenge? Jeg har fått beskjed om å ta Provera i 2 uker og så vil blødning komme etter det 🙂 Det blir gøy å følge hverandre, håper vi lykkes fort 😄 

Anonymkode: 876e3...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har ikke pcos, men bare ustabile sykluser. Har gått på provera 2 runder nå, men får ikke blødning allikevel. Noen som har opplevd det? 

Anonymkode: 5ed70...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som ikke har PCOS som får Provera og Letrozol? 

Anonymkode: 876e3...bad

Jeg har ikke pcos og fikk Provera og Letrozol. Jeg fikk veldig til uregelmessige sykluser etter at jeg sluttet på p pillene for mange år siden. Provera kickstartet det hele igjen :) 

Anonymkode: 57556...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lille fjasa skrev:

Så leit å lese 🙁 ... Håper på bedre lykke denne gangen 💜 Forstår dine blandede følelser rundt «nytt forsøk». Hold meg/oss gjerne oppdatert så kan vi forsøke å styrke hverandre i den nervepirrende tiden 😊 

Takk😊❤️ Håper du får mens etter Provera kur nå, slik at du får EL. Blir spennende :) 

Anonymkode: 57556...d87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...