Gå til innhold

Erfaringer med provera og letrozol


jordbarn

Anbefalte innlegg

Elise93 skrev (2 timer siden):

Ååå, så spennende med to egg! Wow, 24 mm! Flaks det ikke hadde sluppet enda da 🙈

Jeg hadde et egg på 16 mm og to som var litt mindre, men hun trodde bare et egg kom til å slippe 😊 setter sprøyta imorgen tidlig. Skal i tillegg prøve progesterontilskudd denne syklusen. Krysser fingrene for at det går for oss begge 😊🤞

Jeg fikk ovitrelle i dag «kun» fordi begge eggene skal slippe. Uten ovitrelle ville det på 24 mm ha sluppet, men ikke det andre modne 🙈
 

Men så spennende da! Da er vi på «samme oppskrift» syklusen her, og nesten helt likt i løypa. Jeg krysser også fingrene for oss begge! 🤩

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Prøver å legge ut innlegget mitt her, beklager på forhånd dersom jeg poster i feil innlegg...

Jeg og min samboer har prøvd å bli gravid for første gang siden jeg slutta med p-pillen etter 16 år januar 2021. Mellom februar 2021 til august 2021 gikk jeg ufrivillig ned 6 kg pga stress og mensen uteble fra februar 2021 og frem til i dag faktisk. Det hører til historien at gynekologen som jeg ble henvist til mistenker at jeg har PCO, så hun skrev en resept på Letrozol i desember 2021 med beskjed om å starte på det enten 2. Eller 3. dag neste mensperiode eller bare velge en dag hvis mensen ikke kommer i påvente av svar på henvisning til fertilitetsklinikken. Selv om barneønsket er stort har jeg vært litt redd for å starte på det for hun tilbydde ingen oppfølging ifbm med oppstart med medikamentet og så ble jeg usikker på om jeg burde starte på det FØR jeg fikk time på fertilitetsklinikken mtp prøver som skal tas ifht utredning osv. Nå har det seg sånn at vi har fått time 24.februar, bør jeg da vente med å starte på Letrozol siden jeg likevel har venta så lenge med det eller bør jeg benytte sjansen at mensen endelig er her etter ett år å starte på det på dag 3. Noen som har noen tanker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryllestav skrev (2 timer siden):

Hei. Prøver å legge ut innlegget mitt her, beklager på forhånd dersom jeg poster i feil innlegg...

Jeg og min samboer har prøvd å bli gravid for første gang siden jeg slutta med p-pillen etter 16 år januar 2021. Mellom februar 2021 til august 2021 gikk jeg ufrivillig ned 6 kg pga stress og mensen uteble fra februar 2021 og frem til i dag faktisk. Det hører til historien at gynekologen som jeg ble henvist til mistenker at jeg har PCO, så hun skrev en resept på Letrozol i desember 2021 med beskjed om å starte på det enten 2. Eller 3. dag neste mensperiode eller bare velge en dag hvis mensen ikke kommer i påvente av svar på henvisning til fertilitetsklinikken. Selv om barneønsket er stort har jeg vært litt redd for å starte på det for hun tilbydde ingen oppfølging ifbm med oppstart med medikamentet og så ble jeg usikker på om jeg burde starte på det FØR jeg fikk time på fertilitetsklinikken mtp prøver som skal tas ifht utredning osv. Nå har det seg sånn at vi har fått time 24.februar, bør jeg da vente med å starte på Letrozol siden jeg likevel har venta så lenge med det eller bør jeg benytte sjansen at mensen endelig er her etter ett år å starte på det på dag 3. Noen som har noen tanker om dette? 

Så frustrerende at mensen var borte et helt år. Bra at du har fått den tilbake! Angående letrozol så høres det litt rart ut du bare kunne starte på den hvilken som helst dag hvis ikke mensen kom. Man skal som regel ta provera for å få mensen først, også starte på letrozol. I tillegg vil de fleste sjekke om du har effekt av det, dvs at du må inn til ultralyd mellom dag 10 og 12 i syklus. Man vet jo ikke hvordan kroppen reagerer på det eller hvor mange egg som modnes. Mistenker du at du ikke har eggløsning? Hvis du har EL av deg selv så trenger du kanskje ikke letrozol. 

Jeg vil ikke tro det skader å prøve enkel dose letrozol, men man vet som sagt ikke hvordan kroppen reagerer på det (siden du ikke får noe oppfølging).. Jeg skal ikke råde deg til å gjøre til eller fra, men hvis du velger å gjøre det så bør du begynne å teste for EL på syklusdag 9 eller 10, for det kan hende du får ganske tidlig eggløsning da. 

Eller så kan du ringe fertilitetsklinikken og høre hva de tenker om det? 😊

Lykke til uansett hva du velger! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...