Gå til innhold

Erfaringer med provera og letrozol


jordbarn

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter lang tid prøving, har jeg nå fått bekreftet mine mistanker om pco hos gyn. Har fått resept på provera og letrozol og er veldig spent på å sette igang! 10 dg med provera, vente ca 3dager på mens, 4dager etter første mens skal jeg starte med 7 dager på letrozol.

jeg lurer på om det er noen erfaringer der ute med disse medikamentene? Er veldig spent og håper på det beste, men vil ikke har alt for store forhåpninger, viss dere forstår :) 

takker for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pcos og fikk de medikamentene :) Ble gravid på første forsøk og er nå 38+6💙

Lykke til!☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :) jeg er i ca lik situasjon som deg. Har fått bekreftet PCO hos gyn. Har ikke eggløsning. Akkurat ferdig med første runde med letrozol (fikk en svaak mens etter fire mnd uten, så gynekologen ville jeg skulle prøve letrozol med en gang selv om den var svak). Tok blodprøve på syklusdag 24 og den viste dessverre ikke eggløsning. Nå venter jeg på at mensen skal komme og hvis ikke blir det Provera i 10 dager og så letrozol på syklusdag 3. Denne runden får jeg ta dobbel dose så håper virkelig at det setter fart på sakene 🙈

Oppdater gjerne her hvordan det går med deg 😊🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei :) 

Hvordan går det med dere som begynte på dette i februar? Kom gjerne med oppdateringer! :) 

Jeg var hos gyn på mandag og har fått bekreftet PCOS. Er normalvektig, men fikk metformin, letrozol og provera for å prøve å få eggløsning. Metforminen begynte jeg å ta den dagen jeg var hos gyn, men jeg avventer litt med å begynne på provera, da jeg skal til syden med en venninne om 4 uker, og ønsker å time mulig eggløsning til jeg er hjemme igjen. 

Jeg fikk beskjed om å ta provera i 10 dager for å fremme mensen, deretter begynne på letrozol på dag 3 i syklus og ta to tabeletter om dagen til syklusdag 8. På syklusdag 1-3 skal jeg møte opp på sykehuset for å ta blodprøve (muligens for å sjekke hormonverdier?). Syklusdag 20-22 skal jeg til legen for å ta blodprøve og se om jeg har hatt eggløsning. 

Krysser fingrene for at dette hjelper meg å få eggløsning 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med letrozol pga. manglende eggløsning, ble gravid 4. runda med letrozol og er nå 5 uker på vei 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hotfudge skrev:

Jeg har kun erfaring med letrozol pga. manglende eggløsning, ble gravid 4. runda med letrozol og er nå 5 uker på vei 😊

Gratulerer! Veldig kjekt å høre 😄
Håper jeg blir like heldig 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte også med provera først og deretter letrozol pga manglende eggløsning. Ble gravid på 3. runde og er nå gravid i uke 15 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eggløsning med dobbel dose letrozol og ble faktisk gravid. Dessverre endte det i SA i uke 6. Nå venter jeg på at mensen skal komme tilbake. Hvis ikke får jeg sette den i gang med provera etter 6-8 uker fra SA. Det har fått fire uker nå. Syns det går utrolig treigt å vente, men tenker at det er viktig at kroppen får kommer tilbake til "normalen" 😊 

Vi som fortsatt prøver kan jo godt oppdatere her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betryggende å høre at dere har positiv erfaring! Det gir håp i en ellers tung hverdag. Tenk om alt bare hadde fungert som det skulle 🤷‍♀️

Tussi2018, så dumt 😞 Ble du gravid på første runden? Skjønner godt at det er kjipt å vente, men du vet i det minste at du har mulighet til å bli gravid - som jo er et lite lyspunkt 😊

Ja, jeg vil gjerne høre hvordan det går med dere! Krysser fingrene for at det blir en 2020-baby på oss alle 😍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 22.31, Ivik skrev:

Betryggende å høre at dere har positiv erfaring! Det gir håp i en ellers tung hverdag. Tenk om alt bare hadde fungert som det skulle 🤷‍♀️

Tussi2018, så dumt 😞 Ble du gravid på første runden? Skjønner godt at det er kjipt å vente, men du vet i det minste at du har mulighet til å bli gravid - som jo er et lite lyspunkt 😊

Ja, jeg vil gjerne høre hvordan det går med dere! Krysser fingrene for at det blir en 2020-baby på oss alle 😍

 

Ja, jeg fikk først enkel dose, men det gav ikke eggløsning. Neste runde brukte jeg Provera (siden det kan gå veldig lenge mellom hver mens her pga PCO) og letrozol fra dag 3. Da fikk jeg ta dobbel dose og det gav en god eggløsning i følge blodprøven sa gyn 😊 Krysser fingrene for at det skjer igjen når jeg skal i gang med neste runde! 

Ja, jeg håper at jeg bare var uheldig og at ikke det er noe annet gale som gjorde at det endte med SA. Får bare leve i håpet😊

Da kommer du til å starte opp i løpet av sommeren? Blir spennende 😊🤞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 22.38, Tussi2018 skrev:

Ja, jeg fikk først enkel dose, men det gav ikke eggløsning. Neste runde brukte jeg Provera (siden det kan gå veldig lenge mellom hver mens her pga PCO) og letrozol fra dag 3. Da fikk jeg ta dobbel dose og det gav en god eggløsning i følge blodprøven sa gyn 😊 Krysser fingrene for at det skjer igjen når jeg skal i gang med neste runde! 

Ja, jeg håper at jeg bare var uheldig og at ikke det er noe annet gale som gjorde at det endte med SA. Får bare leve i håpet😊

Da kommer du til å starte opp i løpet av sommeren? Blir spennende 😊🤞 

Jeg skjønner! Når skal du begynne neste runde? 😊

Ja, jeg krysser fingrene for at du bare var uheldig 🤞🏻

 

Ja, planen er å starte på provera i neste uke, slik at CD 20-22 blir rundt 17. Juni. Håper på kjapp tilbakemelding fra gyn om jeg har klart å få eggløsning eller ikke 😊 jeg ble satt rett på dobbel kur, så det blir spennende å se om det fungerer for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivik skrev:

Jeg skjønner! Når skal du begynne neste runde? 😊

Ja, jeg krysser fingrene for at du bare var uheldig 🤞🏻

 

Ja, planen er å starte på provera i neste uke, slik at CD 20-22 blir rundt 17. Juni. Håper på kjapp tilbakemelding fra gyn om jeg har klart å få eggløsning eller ikke 😊 jeg ble satt rett på dobbel kur, så det blir spennende å se om det fungerer for meg. 

Jeg må vente litt under to uker til før jeg får begynne på Provera 🙄 har litt lyst å begynne før det, men får vel høre på gynekologen sitt råd. Det kan jo selvfølgelig hende at mensen plutselig dukker opp før den tid 🤷‍♀️ Proverakuren er jo på ti dager og sist jeg tok den begynte jeg å blø to dager etter avsluttet kur. Har lest at det kan gå opp til ti dager før man begynner å blø, og jeg vet ikke om det kan variere fra gang til gang med samme person. Det vil tiden vise. Jeg har regnet ut at eggløsning burde skje i midten av juni. 

Blir spennende å følge med på om du får eggløsning! Jeg har troen 😊👏

Jeg får bare oppfølging med å ta blodprøve på syklusdag 23/24, for å se om el har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Metformin, provera og dobbel dose Letrozol, sjekket eggene på dag 11 hos privat gynekolog som viste at jeg ville få EL. Ble gravid på første forsøk og fødte en sønn i desember. 

Det skal være gode sjanser for de med manglende EL å bli gravid på Letrozol så lenge det ikke er andre ting i tillegg 😊 Gynekologen min sa at det klaffer for mange innen tre forsøk. Har mannen sjekket sædkvalitet?

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Tussi2018 skrev:

Jeg må vente litt under to uker til før jeg får begynne på Provera 🙄 har litt lyst å begynne før det, men får vel høre på gynekologen sitt råd. Det kan jo selvfølgelig hende at mensen plutselig dukker opp før den tid 🤷‍♀️ Proverakuren er jo på ti dager og sist jeg tok den begynte jeg å blø to dager etter avsluttet kur. Har lest at det kan gå opp til ti dager før man begynner å blø, og jeg vet ikke om det kan variere fra gang til gang med samme person. Det vil tiden vise. Jeg har regnet ut at eggløsning burde skje i midten av juni. 

Blir spennende å følge med på om du får eggløsning! Jeg har troen 😊👏

Jeg får bare oppfølging med å ta blodprøve på syklusdag 23/24, for å se om el har vært. 

Hmm, såpass! Jeg visste ikke at det kunne ta så lang tid før man fikk mensen etter kuren 😳 gyn sa til meg at enkelte begynte å blø før kuren var ferdig også 🤔 kanskje det blir litt vanskeligere å time dette med sydenturen enn jeg trodde, med tanke på at jeg skal ta blodprøver både på CD 1-4 og CD 20-22... 

Krysser fingrene for at de neste to ukene går fort for din del! 😊😊  evt at mensen melder seg naturlig 🤞🏻

23 timer siden, Aryamili skrev:

Jeg fikk Metformin, provera og dobbel dose Letrozol, sjekket eggene på dag 11 hos privat gynekolog som viste at jeg ville få EL. Ble gravid på første forsøk og fødte en sønn i desember. 

Det skal være gode sjanser for de med manglende EL å bli gravid på Letrozol så lenge det ikke er andre ting i tillegg 😊 Gynekologen min sa at det klaffer for mange innen tre forsøk. Har mannen sjekket sædkvalitet?

Masse lykke til!

Så deilig å høre en solskinnshistorie! 😍 prøver å ikke ha for høye forhåpninger i tilfelle det ikke fungerer på meg - men dette virker jo veldig lovende 😊 gratulerer så mye med baby! 

Vi har ikke vært på klinikk og sjekket sædkvalitet, men bestilte en hjemmetest for å sjekke hjemme. Tester nok ikke alle aspekter som testes hos en klinikk, men den tester antall spermier pr ml eller noe sånt (testen heter spermcount om jeg ikke husker feil). Da fikk han i alle fall toppscore, og lå over normalen 👌🏻 Så enn så lenge tenker vi å prøve uten å teste hos klinikk, men hvis ingenting klaffer til tross for eggløsning blir nok det neste steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivik skrev:

Hmm, såpass! Jeg visste ikke at det kunne ta så lang tid før man fikk mensen etter kuren 😳 gyn sa til meg at enkelte begynte å blø før kuren var ferdig også 🤔 kanskje det blir litt vanskeligere å time dette med sydenturen enn jeg trodde, med tanke på at jeg skal ta blodprøver både på CD 1-4 og CD 20-22... 

Krysser fingrene for at de neste to ukene går fort for din del! 😊😊  evt at mensen melder seg naturlig 🤞🏻

Så deilig å høre en solskinnshistorie! 😍 prøver å ikke ha for høye forhåpninger i tilfelle det ikke fungerer på meg - men dette virker jo veldig lovende 😊 gratulerer så mye med baby! 

Vi har ikke vært på klinikk og sjekket sædkvalitet, men bestilte en hjemmetest for å sjekke hjemme. Tester nok ikke alle aspekter som testes hos en klinikk, men den tester antall spermier pr ml eller noe sånt (testen heter spermcount om jeg ikke husker feil). Da fikk han i alle fall toppscore, og lå over normalen 👌🏻 Så enn så lenge tenker vi å prøve uten å teste hos klinikk, men hvis ingenting klaffer til tross for eggløsning blir nok det neste steg. 

Takk 😊Håper det klaffer raskt for dere. Jeg syns spesielt Metformin var helt forferdelig å ta, ble skikkelig dårlig av det, så her fikk mannen streng beskjed om at han måtte undersøkes hvis det ikke klaffet på første forsøk, da jeg ikke ønsket å gå på hormoner og Metformin lenger enn nødvendig. Gynekologen anbefalte også at han ble sjekket før jeg startet på kurene.

Uansett så krysser jeg fingrene for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.5.2019 den 22.06, Ivik skrev:

Hmm, såpass! Jeg visste ikke at det kunne ta så lang tid før man fikk mensen etter kuren 😳 gyn sa til meg at enkelte begynte å blø før kuren var ferdig også 🤔 kanskje det blir litt vanskeligere å time dette med sydenturen enn jeg trodde, med tanke på at jeg skal ta blodprøver både på CD 1-4 og CD 20-22... 

Krysser fingrene for at de neste to ukene går fort for din del! 😊😊  evt at mensen melder seg naturlig 🤞🏻

 

Hvordan går det med deg? Har du begynt på provera? 😊 Jeg tok første pillen av kuren idag. Mensen har dessverre ikke meldt sin ankomst naturlig. Håper disse ti dagene av kuren går fort! 😁 Føler meg ekstra oppblåst og luft i magen idag, men vet ikke om det bare er tilfeldig. Kan ikke huske at jeg hadde noen symptomer sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.5.2019 den 19.57, Tussi2018 skrev:

Hvordan går det med deg? Har du begynt på provera? 😊 Jeg tok første pillen av kuren idag. Mensen har dessverre ikke meldt sin ankomst naturlig. Håper disse ti dagene av kuren går fort! 😁 Føler meg ekstra oppblåst og luft i magen idag, men vet ikke om det bare er tilfeldig. Kan ikke huske at jeg hadde noen symptomer sist.

Spennende! Og så skal du begynne på Letrozol da? 😊 kan jeg spørre hvilken CD du fikk eggløsning på tidligere med letrozol? Hvis du vet det da, selvfølgelig 😊

Her går det på frem (tror jeg 😅). Jeg tok siste pille av provera idag, så da håper jeg at mensen kommer innen torsdag, slik at jeg får tatt blodprøve av verdiene denne syklusen OG før jeg reiser til syden neste søndag. Har kjent at det har vært mye hormoner på proverakuren, men det er selvfølgelig levelig 😊 har også nettopp kommet opp på full dose på metformin, så det var vært noen kvalmendes uker 🤢 men jeg satser på at kroppen snart er vandt til denne dosen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Ivik skrev:

Spennende! Og så skal du begynne på Letrozol da? 😊 kan jeg spørre hvilken CD du fikk eggløsning på tidligere med letrozol? Hvis du vet det da, selvfølgelig 😊

Her går det på frem (tror jeg 😅). Jeg tok siste pille av provera idag, så da håper jeg at mensen kommer innen torsdag, slik at jeg får tatt blodprøve av verdiene denne syklusen OG før jeg reiser til syden neste søndag. Har kjent at det har vært mye hormoner på proverakuren, men det er selvfølgelig levelig 😊 har også nettopp kommet opp på full dose på metformin, så det var vært noen kvalmendes uker 🤢 men jeg satser på at kroppen snart er vandt til denne dosen.

 

Ja, jeg skal ta dobbel dose letrozol, slik som sist. Fra syklusdag 3 (i fem dager så det blir vel syklusdag 7?). Jeg har ikke testet etter el før så jeg vet ikke helt, men jeg hadde symptomer på dag 18. Da hadde jeg svake stikk i magen og brystvortene ble ømme. Det fortsatte de å være etter den dagen og helt til jeg mistet i SA. Så hvis el er når man har mest symptomer så må det har vært dag 18. Har lest at det er vanlig å få el noe seinere med letrozol, men at det varierer veldig selvfølgelig 🙈

Blir spennende å følge med hvordan det går med deg! Håper mensen din kommer innen et par dager 🤞😊 

Hvis dette virker blir det din første eggløsning da? 

Krysser fingrene for at det går veien for oss begge denne runden. Da blir vi ganske likt i løypen (jeg ligger en uke bak deg med Provera)😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok dette i åtte runder. Brutalt, med hormoner, bivirkninger, kostnader, og knust håp. 

Før det ble oppdaget at alt var så godt som dødt hos mannen. 

Så det å sjekke ut mannen først er mitt beste tips. 

Anonymkode: 3ab1e...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok dette i åtte runder. Brutalt, med hormoner, bivirkninger, kostnader, og knust håp. 

Før det ble oppdaget at alt var så godt som dødt hos mannen. 

Så det å sjekke ut mannen først er mitt beste tips. 

Anonymkode: 3ab1e...891

Provera og letrozol i åtte runder? Jeg har fått beskjed om at jeg kun får prøve det i seks sykluser fra eggløsning er påvist. Har nå fem runden igjen. Etter der blir det prøverør. Jeg gikk til privat gyn og det første han gjorde (etter sjekk av meg og henvisning for å ta blodprøver) var å si at mannen måtte levere sædprøvesvar til han før jeg fikk piller utskrevet. Men det er kanskje ulik praksis fra sted til sted. 

Hvordan går det med dere nå da? 

Endret av Tussi2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...