Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

1 hour ago, fotballjenta said:

«Det kommer også frem at Anne-Elisabeth Hagen fikk en gave fra sin ektemann på 200.000 kroner (dette tilsvarer 430.000 kroner i 2019-verdi, red. anm.). Men det ble stilt betingelser om at de skulle plasseres på en høyrentekonto, eller i obligasjoner. Pengene kunne heller ikke brukes fritt, men i særlig krevende situasjoner.»

Fra artikkelen over. 
 

Jeg finner ikke nevnte bil, mulig den har gått ut av produksjon. Men et søk på Finn.no etter nye citroener finner vi vel et prisoverslag på fra 200-450.000 

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&make=0.757&q=citroen&year_from=2020

Dette gjelder alle modellene av citroen, jeg vet ikke om den i ektepakten ligner noen av disse. 

EDIT: her er en citroen picasso fra 2020 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170420758

Jeg vet ikke hvordan formuen var i 1987, men han var ikke rik den gangen. Han var betydelig rikere i 1993 da ektepakten ble fornyet og TH tok over særeiet av huset. 
 

Det står mye detaljer i artikkelen jeg lenket til over. 

Det som ikke står var at AEH arvet foreldrenes hus i 93 og TH skulle bekoste oppussing av dette. Hun fikk evig bruksrett til familiebolig (men den ville ikke være omsettelig) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, T-Rex said:

Det hevdes av bekjente, via mediene, at AEH (og forsåvidt da TH) hadde en komfyr til 70.000. I så fall kan ikke gjerrigheten ha vært total. Om det da ikke var vederlag - "for tort og svie".

Var visst også fordi hun laget mat til kantinen/jobblunsjen med denne. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med motivet TH skulle hatt. Greit at fyren var spesiell, sånn skikkelig sær virker det som. Sta faen som ikke lot seg overtale til så mye. Hvem er det som ikke kan sette seg inn i å sende en sms?? Mobilen har vi hatt i mer enn 20 år nå.  Da var han rundt 50. Og han likte tydeligvis å ikke bruke penger. Greit nok. Men ville han virkelig ikke gått med på skilsmisse om det var det AEH ville? Ville han virkelig ikke gitt henne en pen sum som fortjent? Jeg klør meg i hodet av dette. SÅ sær og vanskelig kan han vel ikke være?? Hallo.

Så om det heller er sånn at det er noe mer bak. OM han er skyldig. Det må bare være det. De var straks 70 år og hadde levd sammen i 50 år! Jeg husker jo at jeg tenkte pga tidligere nevnt intervju med venner, at de ikke hadde det så bra. Men etter 50 år, så dreper du vel ikke kona si fordi hun vil skilles( om det var det)? Hva f... ligger bak alt dette?? 

 

Endret av SoWhat?
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Limbo 2014 said:

Det som ikke står var at AEH arvet foreldrenes hus i 93 og TH skulle bekoste oppussing av dette. Hun fikk evig bruksrett til familiebolig (men den ville ikke være omsettelig) 

Dette er "minor details".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Limbo 2014 said:

Var visst også fordi hun laget mat til kantinen/jobblunsjen med denne. 

Jaha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex said:

Dette er "minor details".

Nei, det er sv betydning da den viser at hun hadde da fått en egen bolig - og ikke ville stå husløs. Og forklarer hvorfor den endringen ble foretatt - at den ikke kom ut av det blå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har sett TV2 nyhetene i dag (Nyhetskanalen Tv2 kl 17)?  Han eksperten som følger saken sa at politiet i dag hadde sagt at de ser et helt klart motiv ifht TH og også hvilken rolle/motiv den andre siktede har. TV2 reporteren sa at politiet ikke hadde sagt det slik, før i dag.  Det har vel vært klart mellom linjene at politiet har en formening om hva som har skjedd, men nå også mener de at de har et motiv... Det er interessant...

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DB i dag fremgår det at TH overførte Nok 10 mill fra politiets lokaler etter melding om at situasjonen var kritisk. Jeg undres over at politiet støttet dette uten at de først fikk et livsbevis. TH hadde da akkumulert nok 25 mill i monero. 

Alternativt kan hun ha vært i live og gitt sine helseopplysninger til kidnapperne og dette ble fremholdt som et bevis på at hun fortsatt levde (men kanskje var syk). At de ikke har hørt noe siden kan jo tyde på at det ikke gikk. 
 

Dersom hun ble drept i boligen er det et mysterium at de visste om medisinske opplysninger. Det kan i så fall passe med teorien om at TH sitter på begge sider. 
Det som ikke stemmer er et motiv, og særlig et som står i forhold til risikoen, og at valget faller på noe som gir så stor oppmerksomhet.


(Men regner med det ikke var behov for reseptbelagte medisiner, for det ville de jo ikke fått ut, med mindre det finnes et svartemarked for medisin som er typisk for eldre mennesker/kvinner). 

 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

I DB i dag fremgår det at TH overførte Nok 10 mill fra politiets lokaler etter melding om at situasjonen var kritisk. Jeg undres over at politiet støttet dette uten at de først fikk et livsbevis. TH hadde da akkumulert nok 25 mill i monero. 

Alternativt kan hun ha vært i live og gitt sine helseopplysninger til kidnapperne og dette ble fremholdt som et bevis på at hun fortsatt levde (men kanskje var syk). At de ikke har hørt noe siden kan jo tyde på at det ikke gikk. 
 

Dersom hun ble drept i boligen er det et mysterium at de visste om medisinske opplysninger. Det kan i så fall passe med teorien om at TH sitter på begge sider. 
Det som ikke stemmer er et motiv, og særlig et som står i forhold til risikoen, og at valget faller på noe som gir så stor omtale. 


(Men regner med det ikke var behov for reseptbelagte medisiner, for det ville de jo ikke fått ut, med mindre det finnes et svartemarked for medisin som er typisk for eldre mennesker/kvinner). 

 

Jeg leste den samme artikkelen i stad. Veldig interessant!

For min del styrker dette den opprinnelige kidnappingsteorien. Det har tydeligvis vært en form for kommunikasjon, og en stor sum penger ble faktisk overført. Det var nytt for meg at dette skjedde på politiets kontor, samtidig som politi i utlandet fulgte med på overføringen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Hvor mye er 200.000,- 1987 kroner i 2020 kroner?

Hvor mye var denne Picasso bilen verdt i 1987.

Hvor mye var Tom Hagen god for i 1987? 

Hvor mye av dette var tilgjengelig og ikke bundet opp i virksomheter som ikke kunne blitt tatt ut. 

 

I dagens bilde er den ektepakten veldig skeiv. Ikke sikkert den var like skeiv i 1987. Uten at jeg vet dette.

Da var de ikke engang 40 år, med hjemmeboende tenåringsbarn? En annen situasjon. Hva var situasjonen deres den gangen? 

 

 

Endret av falka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, T-Rex said:

Det hevdes av bekjente, via mediene, at AEH (og forsåvidt da TH) hadde en komfyr til 70.000. I så fall kan ikke gjerrigheten ha vært total. Om det da ikke var vederlag - "for tort og svie".

De var vel også på Michelin restaurant dagen før drapet. Sånt overskrider nøktern livsstil. Tenker det ikke må overdrives hvor nøktern de var, for det blir også feil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Madame Butterfly said:

De var vel også på Michelin restaurant dagen før drapet. Sånt overskrider nøktern livsstil. Tenker det ikke må overdrives hvor nøktern de var, for det blir også feil. 

Påspandert. Fattige meg går også på Michelin-restaurant hvis noen andre betaler. Kanskje.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Dette er ikke så vanskelig på svare på:


1) Hun kan ha fått helt panikk på badet (man er mye mer utsatt og sårbar om noen plutselig dukker opp tett på mens man er naken i dusjen enn noen annen plass), det kan ha oppstått basketak i forsøk på å få henne til å tie. Hun kan ha fått et slag og de har ikke konstatert om det var dødelig før de for. 

2) Ved å fjerne liket kjøpte de seg tid og samtidig reduserte de muligheten for å bli tatt og for å bli  dømt. Det ville vært mer uproft å la henne ligge igjen. Etterforskning fokuserer ofte på to ting; åsted og lik, 

3) De kunne fortsatt få verden til å tro på kidnapping. Og ikke bare pga 2 så har jo fått ut ti mill, det ville de ikke fått om de bare stakk. 

1) hvor sterk kan en 70år gammel dame mot en proff kidnapper eller to? Panikk eller ei.

2 og 3) de har riktignok fjernet liket, men har likevel klart å etterlate seg et spor som tyder på at et drap har funnet sted. Proffe?

Kidnapperne fikk penger fordi TH ønsket å betale, dette har politiet frarådet. Kanskje fordi politiet ante at noe ikke stemte allerede da?

 

Beklager om du allerede har fått svar. Jeg har ikke fått tid til å lese KG før nå😬

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jobbermedbarn said:

Enig i at det er mest sannsynlig. Men så kan man selvfølgelig også havne i en situasjon hvor det å handle annerledes enn du pleier, er det minste av to onder. 

Ja, prinsipielt, men jeg kan ikke forestille meg hva det skulle være. Det måtte være om AEH visste om noe så alvorlig at TH ville havne innenfor murene i mange år, men det hra ikke vært lansert av politiet eller medai som en mulighet.

Risikoen var såpass stor at det å begå en alvorlig kriminell handling (som vil få massiv oppermksomhet over lang tid og kanskje et evig stempel), for å skjule en annen kriminell handling, og likevel med vesentlig risiko for å bli hektet (særlig fordi det krever samarbeid med andre), vanskelig kan være det beste alternativet mål opp mot noe som helst. Igjen; det er forholdet mellom motiv, og risiko (som er sannsynlighet og konsekvens) ved en slik løsning som er så absurd for en som har så mye å tape. 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La bare si at TH er uskyldig. Hva er sjansen for at politiet finner nok grunnlag for å mistenke han. Det skjer ytterst sjelden sånn helt ut av det blå. Når Hagen attpåtil leker mobil-invalid med krypto-venner han har hatt endel kontakt med før, da må man jo begynne å lure. 

Men selvsagt, alt er mulig. Det lå nok langt inne å arrestere TH, så de må ha hatt gode pekepinner på at han kunne være innblandet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, bonsaijenta said:

1) hvor sterk kan en 70år gammel dame mot en proff kidnapper eller to? Panikk eller ei.

2 og 3) de har riktignok fjernet liket, men har likevel klart å etterlate seg et spor som tyder på at et drap har funnet sted. Proffe?

Kidnapperne fikk penger fordi TH ønsket å betale, dette har politiet frarådet. Kanskje fordi politiet ante at noe ikke stemte allerede da?

 

Beklager om du allerede har fått svar. Jeg har ikke fått tid til å lese KG før nå😬

1) Nå var det hun som ble drept da, ikke kdinapperen, og hun trenger ikke være sterk for å skrike voldsomt. Og for å få henne stille - og kanskje han ble stresset eller overvurderte egen styrke og hennes vekt -  kan han ha gitt henne en karamell som sendte henne hodestups mot fliseveggen. (Beklager grafiske detaljer, men dette ment som et eksmepel, jeg håper hun fortsatt er i live jeg da, selv om det er totalt urealistisk)

Og ja, politiet og ekseprt kaller dem proffe; https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-noen-tvil-ser-veldig-profesjonelt-ut/72415469

 

2) Sporene ville vært de samme om hun var død eller halvdød. Perosnlig regner jeg med å det handler om striper av blod (slepespor lages ikke av luft). Politiet har ikke kunnet bevise at hun var død. 

Poltiet var med på å gjennomføre transaksjonen, ref artikkel i dagens Dagbladet. Så der er du ikke oppdatert.

 

 

 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

1) Nå var det hun som ville bli drept da, ikke kdinapperen, og hun trenger ikke være sterk for å skrike voldsomt. Og for å få henne stile og kanskje han ble stresset eller overvurderte egen styrke og hennes vekt, men han kan ha gitt henne en karamell som sender henne hodestups mot fliseveggen. (Beklager grafiske detaljer, men dette ment som et eksmepel, jeg håper hun fortsatt er i live jeg da, selv om det er totalt urealistisk)

Og ja, politiet og ekseprt kaller dem proffe; https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-noen-tvil-ser-veldig-profesjonelt-ut/72415469

 

2) Sporene ville vørt de samme om hun var død eller halvdød. Perosnlig regner jeg med å det handler om striper av blod (slepespor lages ikke av luft). Politiet har ikke kunnet bevise at hun var død. 

Poltiet var med på å gjennomføre transaksjonen, ref artikkel i dagens Dagbladet. Så der er du ikke oppdatert.

 

 

 

Ja, jeg leste denne etter at jeg svarte deg. Har heller ikke fått med meg noe nyheter før nå. 
 

Politiet sitter nok på mer info enn hva de vil ut med til å konkludere TH som drapsmann eller ikke. Og jeg tenker at politiet var nok med på selve transaksjonen for å se hvordan TH oppfører seg. 
 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at FBI var koblet inn i denne saken. De har vel en lang erfaring på lignende saker. 
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...