Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke mer om dette enn det som står i media, men jeg vil gjerne høre mer om kryptovaluta. Håper vi kan diskutere dette etter hvert som vi får nye opplysninger i saken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1oKoA/politiet-har-raadet-familien-til-ikke-aa-innfri-krav

Kan noen komme med et "kryptovaluta for idioter" sammendrag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, T-Rex said:

Kryptovalutaene er svindel i ulike varianter.

Ja, men hvordan kan det brukes som betaling? Dette er alvor. De vil ha løsesummen for å bruke den, og jeg regner med at de kan bruke den til å betale med i den "virkelige verden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptovalutaene vil ha en viss verdi inntil de kollapser. Så midlertidig er de noe verdt. Stort sett sirkulerer kryptovalutaene på det mørke nettet, så de vil kunne brukes til å kjøpe våpen og narkotika.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Jeg vet ikke mer om dette enn det som står i media, men jeg vil gjerne høre mer om kryptovaluta. Håper vi kan diskutere dette etter hvert som vi får nye opplysninger i saken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1oKoA/politiet-har-raadet-familien-til-ikke-aa-innfri-krav

Kan noen komme med et "kryptovaluta for idioter" sammendrag?

Kryptovaluta er i praksis en datafil med gitt verdi - Du kan overføre den fra en pc til en annen  på samme måte som jeg kan gi deg en 100 lapp i hånden. 

Det interesante er at måten den spores på er distribuert, hvilket betyr at den er nesten like umulig å spore som en seddel.

Så det er den enkleste og mest funksjonelle formen for anonym valuta vi har. (Dette er en veldig unøyaktig påstand som i praksis er helt feil, men likevel relevant)

PGA måten kryptovaluta utvikles, er det en spekulasjonsverdi, og følgelig kan du veksle det i penger. 

 

Endret av Druid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner.
Minner om følgende: 


Sitat
* Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen.

ninab82, mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig hele saken. Merkelig at denne mediesky familien klarte å unngå skriverier om kidnapping. Merkelig at familien ikke har blitt desperate og betalt løsesummen etter ti uker. Enten så må de ha fått en forsikring om at hun hadde det bra, ellers så har de betalt litt, og nå ser seg nødt til å publisere saken fordi de ikke fikk respons på beløpet de overførte. Eller så er de nå sikre på at hun er død og vil ha oppmerksomhet rundt saken, så kanskje flere tips kommer inn og gjerningsmann/menn blir litt usikre. Merkelig at et menneske forsvinner midt på lyse dagen uten et spor. Det betyr at ingen har lagt merke til noe unaturlig, nettopp fordi en situasjon var så naturlig som det kan bli. Merkelig at politiet er uten spor, virker nesten som de har sperret av områder og begynt å etterforske først nå 🤔🤔

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nettbetaling har kryptovaluta noen fordeler. I stedet for å måtte skrive inn en lang rekke med tall fra et betalingskort får man opp en QR-kode som inneholder beløp og adresse man skal sende pengene til. Det er bare å ta bilde av den og trykke send for å betale. Beløpet vises vanligvis både i kryptovalutaen og konvertert til en valgfri vanlig valuta, så det er lett å se at beløpet er riktig. For mindre selgere blir terskelen og kostnaden med å ta imot penger fra spesielt utlendinger mye mindre. Paypal tar 3,4 % + 2,80 kr for overføringen, mens med kryptovalutaer koster det ofte mindre enn 1 øre.

De største ulempene er etter mitt syn prissvingningene, at det er vanskelig å oppbevare dem trygt, og at når de er sendt til noen andre kan man ikke få dem tilbake. Hvis man blir lurt er pengene tapt.

Det spesielle med Monero er at de er enda mer anonyme enn Bitcoin. På grunn av diverse kryptografiske triks som skjuler og blander sammen transaksjoner er det ikke praktisk mulig å vite hvem som bruker pengene fra en konto man har sendt til, eller hvor de blir sendt. Med Bitcoin kan man se at pengene går inn på en spesifikk konto og at de blir sendt videre til andre kontoer. Bitcoin-børser bruker kontonummere som blir gjenkjent av websider som driver med slikt, og man kan dermed se hvis de blir satt inn på en børs. Med Monero er det neppe mulig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Leonaen skrev:

Merkelig hele saken. Merkelig at denne mediesky familien klarte å unngå skriverier om kidnapping. Merkelig at familien ikke har blitt desperate og betalt løsesummen etter ti uker. Enten så må de ha fått en forsikring om at hun hadde det bra, ellers så har de betalt litt, og nå ser seg nødt til å publisere saken fordi de ikke fikk respons på beløpet de overførte. Eller så er de nå sikre på at hun er død og vil ha oppmerksomhet rundt saken, så kanskje flere tips kommer inn og gjerningsmann/menn blir litt usikre. Merkelig at et menneske forsvinner midt på lyse dagen uten et spor. Det betyr at ingen har lagt merke til noe unaturlig, nettopp fordi en situasjon var så naturlig som det kan bli. Merkelig at politiet er uten spor, virker nesten som de har sperret av områder og begynt å etterforske først nå 🤔🤔

Nå er det aldri smart å betale løsepenger. Det er ikke sånn at om du gjør det, så kommer personen tilbake i live..om du skjønner. Kommer vedkommende til rette så tar kidnapperne en stor sjanse da offeret jo er beste vitne. Så å betale garanterer ingenting. Tvert imot.

 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner.
Minner om følgende: 


Sitat
* Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen.

ninab82, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Ikke vet jeg. Hva er en bedre bortforklaring? De har nå holdt på denne damen ganske lenge i så fall, uten å oppnå noe eller være mer aggressive (med forbehold om at de kan ha vært det). Merkelig at de valgte akkurat denne damen, blant de rike.

Enig i valget av henne ja. Så det må være noen som visste hvem de var. De holdt lav profil og det er mange rike i dette landet. Så de må jo ha visst om dem på ett eller annet vis. De må jo også ha visst at han var borte fra hjemmet akkurat den dagen og ja... mye uforståelige her. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, SoWhat? said:

Nå er det aldri smart å betale løsepenger. Det er ikke sånn at om du gjør det, så kommer personen tilbake i live..om du skjønner. Kommer vedkommende til rette så tar kidnapperne en stor sjanse da offeret jo er beste vitne. Så å betale garanterer ingenting. Tvert imot.

Det at det ikke har kommet livstegn som verifiserer at den bortførte er i live, er dessverre sannsynligvis en indikasjon på at hun ikke er det. Hun kan ha dødd allerede under bortførelsen.

Jeg tror nok politiet har vurdert muligheten for at dette er et regulært drap, og at bortføringsgreiene i så fall er ment å villede.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Det at det ikke har kommet livstegn som verifiserer at den bortførte er i live, er dessverre sannsynligvis en indikasjon på at hun ikke er det. Hun kan ha dødd allerede under bortførelsen.

Jeg tror nok politiet har vurdert muligheten for at dette er et regulært drap, og at bortføringsgreiene i så fall er ment å villede.

Vi vet jo ikke alt enda. Men det ser ikke ut til at kidnapperne har gitt mer lyd fra seg. Litt rart ja. Det er jo ikke lov til å spekulere her, men en veldig ekkel sak. Og veldig...mystisk. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, SoWhat? skrev:

Enig i valget av henne ja. Så det må være noen som visste hvem de var. De holdt lav profil og det er mange rike i dette landet. Så de må jo ha visst om dem på ett eller annet vis. De må jo også ha visst at han var borte fra hjemmet akkurat den dagen og ja... mye uforståelige her. 

Det slo meg at de enten har valgt henne pga forbindelser og/eller fordi de visste at familien levde veldig anonymt uten spesielle sikkerhetstiltak rundt eiendommen  i motsetning til veldig mange andre med formuer av denne størrelsen. Definitivt informasjon som ikke er i media og det fikk meg også til å tenke at de enten har betalt noe og ikke fått respons eller at de nå frykter hun ikke lenger er i livet om de ikke har hørt noe mer fra de som har tatt henne og derfor nå velger å gå ut i media. Forferdelig trist sak.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Enig i valget av henne ja. Så det må være noen som visste hvem de var. De holdt lav profil og det er mange rike i dette landet. Så de må jo ha visst om dem på ett eller annet vis. De må jo også ha visst at han var borte fra hjemmet akkurat den dagen og ja... mye uforståelige her. 

Ekkelt om dette er en type organisert kriminalitet som blir mer vanlig i Norge også. Men grusom sak uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, moroklompen skrev:

Det slo meg at de enten har valgt henne pga forbindelser og/eller fordi de visste at familien levde veldig anonymt uten spesielle sikkerhetstiltak rundt eiendommen  i motsetning til veldig mange andre med formuer av denne størrelsen. Definitivt informasjon som ikke er i media og det fikk meg også til å tenke at de enten har betalt noe og ikke fått respons eller at de nå frykter hun ikke lenger er i livet om de ikke har hørt noe mer fra de som har tatt henne og derfor nå velger å gå ut i media. Forferdelig trist sak.

Ja, de må ha visst om det du nevner. Så de kan ikke ha plukket dem tilfeldig ut. Ja, saken er det! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Kristina Schwartz skrev:

Ekkelt om dette er en type organisert kriminalitet som blir mer vanlig i Norge også. Men grusom sak uansett. 

Tenkt tanken jeg også. Om en nå skal gå rundt å være utrygg for at dette skal være noe som skjer også. Det er jo noe en har blitt spart for så langt, men leste at politiet har vært obs på det siden det har vært tilfeller i Sverige. Tragisk ja. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som virker rart. At kidnapperne bare har gått inn og "funnet" henne på badet. De kunne jo ikke vite hvor i huset hun var, og tok dermed en stor risiko på at hun kunne ha oppdaget dem fra et sted i huset hvor hun kunne søkt tilflukt, låst seg inn og ringt etter politi. De har jo tydeligvis bare gått inn uten videre. 

De må jo ha holdt huset under oppsikt før de gikk inn, og etter som hun var på badet, så tenker jeg det må ha vært om morgenen etter at ektemannen dro på jobb. Rart ikke han eller andre har sett noe "uvanlig". De må ha visst når han dro. 

At de ikke har "purret" på løsepenger. Det er litt rart.

Hm

Ja, og så fristen til å betale. Når var den?? 

Endret av SoWhat?
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...