Jump to content
ops2

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen

Recommended Posts

Rotehodet
1 time siden, Milio skrev:

Fjellhamar og Rasta er vel der de mer velstående  holder til, om jeg ikke tar feil?

Som en annen bruker skrev ovenfor. Et villastrøk,  etablert sådan. Definitivt ikke noe fattigstrøk. 

Fortsetter under...

Druid
30 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg leser at politiet tror det er proffer, og de sitter jo på mer informasjon enn vi gjør. Men kanskje noen lokale har tipset "de store gutta" om muligheten.

Vi får sikkert se ettersom saken utvikler seg, men siden dette er en kidnapping sak, tror jeg ikke evt lokale har visst hvem de har jobbet for, eller hva som skulle skje. 

T-Rex
7 minutter siden, SoWhat? said:

Hva er det som får deg til å tro at det er tryggere mht disse sakene å på i fks Holmenkollåsen osv? Det er ikke sånn at en nødvendigvis blir kidnappet hjemme. Mennesker har rutiner. Det er kriminelle av denne arten sin store fordel. Og for andre kriminelle også. Noen rutiner må nødvendigvis skje utenfor hjemmet som jobb, skole og om folk trener el på faste tidspunkt. 

Skal en være forsikret mot kidnappinger, må en ha livvakt. Det spiller ikke så stor rolle hvor du bor, men at det kan ha gjort det lettere for disse i denne saken er mulig. De har ihverfall kartlagt godt. De visste det meste om alarmer, om ulåste dører, om ingen overvåking. Dette må de ha visst ser det ut som. Men igjen, det er rutiner som er den største faren å ha når det gjelder å bli utsatt for en viss type kriminalitet. 

Tanken min var at kidnapperne da like gjerne kunne valgt en av de andre rikingene, og at det ville vært mindre sjanse for at akkurat denne familien ble rammet. Litt som beskyttelsen av enkeltfiskene i en fiskestim.

Helt sikret mot kidnapping er man ikke med en livvakt heller, men det hjelper nok en del.

T-Rex
7 minutter siden, Druid said:

Vi får sikkert se ettersom saken utvikler seg, men siden dette er en kidnapping sak, tror jeg ikke evt lokale har visst hvem de har jobbet for, eller hva som skulle skje. 

Nei, det er det med sånne gophers.

SoWhat?
29 minutter siden, T-Rex skrev:

Tanken min var at kidnapperne da like gjerne kunne valgt en av de andre rikingene, og at det ville vært mindre sjanse for at akkurat denne familien ble rammet. Litt som beskyttelsen av enkeltfiskene i en fiskestim.

Helt sikret mot kidnapping er man ikke med en livvakt heller, men det hjelper nok en del.

Som sagt så er det rutiner og ikke hvor en bor som er faren i slike saker, så det med fiskestimen...vel. Som nevnt så hjelper ikke bosted når rutiner er det skumle. I Bærum er det også en god del med store formuer, og de bor minst like utsatt til da det er nesten uten innsyn til naboer, og uten utsyn til veier forbi osv. Har vært der x antall ganger, og de bor mye mer usjenert til altså! 

Jeg tror heller ikke at kidnapperne har søkt opp alle med stor formue her til lands, og så plukket ut ekteparet pga husets beliggenhet. Jeg tror helt sikkert at de kjente til ekteparet på en annen måte. Men det er bare noe jeg tror fordi jeg ellers ikke kan se hvorfor nettopp de ble plukket ut. Pengekravet er på ni millioner? Det er tilmed steder jeg har bodd hvor folk har hatt såpass med penger, og det var ikke noe rikingstrøk, men heller ikke noe fattigstrøk da. Og der bodde de ihvertfall "utsatt" til. Så jeg tenker at de har visst noe om ingen kameraer. Om ulåste dører? Eller om de på et vis har fått låst seg inn. Mye å tenke over her....  

Sarah.
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Som sagt så er det rutiner og ikke hvor en bor som er faren i slike saker, så det med fiskestimen...vel. Som nevnt så hjelper ikke bosted når rutiner er det skumle. I Bærum er det også en god del med store formuer, og de bor minst like utsatt til da det er nesten uten innsyn til naboer, og uten utsyn til veier forbi osv. Har vært der x antall ganger, og de bor mye mer usjenert til altså! 

Jeg tror heller ikke at kidnapperne har søkt opp alle med stor formue her til lands, og så plukket ut ekteparet pga husets beliggenhet. Jeg tror helt sikkert at de kjente til ekteparet på en annen måte. Men det er bare noe jeg tror fordi jeg ellers ikke kan se hvorfor nettopp de ble plukket ut. Pengekravet er på ni millioner? Det er tilmed steder jeg har bodd hvor folk har hatt såpass med penger, og det var ikke noe rikingstrøk, men heller ikke noe fattigstrøk da. Og der bodde de ihvertfall "utsatt" til. Så jeg tenker at de har visst noe om ingen kameraer. Om ulåste dører? Eller om de på et vis har fått låst seg inn. Mye å tenke over her....  

9 millioner euro. 

Fryktelig sak, føler med familien. Håper hun kommer til rette i god behold :hjerte: 

Annonse

SoWhat?
1 minutt siden, Sarah. skrev:

9 millioner euro. 

Fryktelig sak, føler med familien. Håper hun kommer til rette i god behold :hjerte: 

Åh.. ja, ok. Ja, det er det. Kan bare tenke hvor forferdelig det er for alle parter her. Kan ikke sette meg helt inn i hvordan det må føles for mannen som har vært gift med henne i nesten 50 år! Uff.. og barna og barnebarna selvfølgelig. Grusomt. 

Atania

Jeg kjenner godt til ektemannen Tom Hagen, mange i Oslo og områdene rundt Lørenskog vet hvem han er. Han eier store deler av bygningsmassen i Lørenskog, og leier ut næringsbygg blant annet. Selv om han og familien hans er mediesky er altså rikdommen deres relativt godt kjent i lokalmiljøet i hvertfall. 

SoWhat?
4 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Skjønner ikke hva som virker mistenkelig med disse personene jeg. De går jo bare og rusler. 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/politiet-soker-kontakt-med-tre-vitner-i-forsvinningssaken-1.14374192

Han første er det nesten åpenbart skal sjekke noe. Om du ser når han snur, så tar han et skritt tilbake før føttene snur helt. Det er typisk når en ser etter noe. 

Den andre har en annen holdning. Mer avslappet. 

Edited by SoWhat?

Kala

For et mareritt for de involverte, og over en så lang tid.. 2.5 måneder og fortsatt ikke en bekreftelse på livstegn fra henne. Etter mitt syn høres ikke det akkurat oppløftende ut.. Rart ikke kidnapperne pushet mer på om å få utbetalt løsepengene. Etter hva jeg har skjønt har de gitt "lyd" fra seg én gang etter lappene. 

Linazer

Han første ser ut som om han teller antall skritt han går. Den neste kan godt være en kvinne. Holdningen er helt annerledes. 

Nobile
51 minutter siden, Atania skrev:

Jeg kjenner godt til ektemannen Tom Hagen, mange i Oslo og områdene rundt Lørenskog vet hvem han er. Han eier store deler av bygningsmassen i Lørenskog, og leier ut næringsbygg blant annet. Selv om han og familien hans er mediesky er altså rikdommen deres relativt godt kjent i lokalmiljøet i hvertfall. 

Sånn er det vel i de fleste lokalområde hvor det bor en “riking” 

Atania
Akkurat nå, Nobile skrev:

Han er nok mer kjent som utleier av store næringsbygg. Trodde han bare var Lørenskogs rikeste og ikke en av de rikeste i hele landet dog. 

Annonse

SoWhat?
2 minutter siden, Nobile skrev:

Det er nok det ja. Alle vet stort sett "alt" om alle; ihverfall på mindre steder. Du blir alltid fortalt en del når du flytter til visse områder. 

Sheila-S

Jeg synes saken er utrolig trist. 

Men stusser over politiets arbeid og deres beslutning om å holde lokk over saken i 10 uker!! Hva var poenget med det? Og det beste sporet de har, er to menn som går utenfor et bygg, på en vei hvor mange ferdes?? 

Det er en kjent sak at jo lenger tid det går, desto mindre husker man. Det er jo folk som knapt husker hva de spiste dagen før. Og nå ber politiet om hjelp fra publikum, om vi har sett noe mistenkelig. Hvem husker slikt etter 10 uker? Her synes jeg politiet har gjort en megatabbe. De skulle ha gått ut etter maks 1-2 uker om disse opplysningene. For alt man vet kan disse menneskene ha reist ut av landet. 

Anglofil

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og brukerangrep.

Edit: Ryddet for kommentar til moderering, samt svar til dette. 

Yvonne (teamleder)

FrodeF
23 timer siden, slask skrev:

Andre ting er også ofte involvert i svindel, drap, tyveri, forfalskning osv.

Våpen som kniv, skrutrekker, hagle, hammer mm.
Penger, kontanter, gull, diamanter...ja, til og med vanlig bankkonto, bankkort, Vipps...
Biler og motorsykler
Smart/Mobiltelefoner, Internett og laptop.
Varmefølsomt kamera (IR-kamera), nattkikkert...

Så kryptovaluta kan brukes til svindel, omtrent som alt annet vi omgir oss med.
I dag ble det kjent at ei norsk dame er bortført, angivelig med krav om løsepenger i krypto.

Hvor mange millioner bortføringer har vi hørt om før noen noensinne hørte om kryptovaluta første gang?

Og vet du hva? Det ville ikke overraske meg om dette var et arrangert opplegg for å skape negativ omtale av Bitcoin eller som de snakket om på Dagsnytt 18 - om skattelistene burde fjernes helt fra offentlig innsyn. En typisk sak de veldig rike ikke ønsker. Noen er så kyniske at de kan finne på å arrangere noe sånt som dette, men det blir naturligvis spekulasjon å si at de har gjort det. Jeg bare tenker høyt.

Du skjønner ikke noe. 

Personen du siterer mener at krytpovaluta i seg selv er svindel. Tenk litt på det. 

Resten av innlegget er rent vrøvl. 

hansens1

Noen observasjoner jeg gjør i filmen: 

Film 1 med person som snur:
Mannen går i bestemt gange nesten som han teller skritt, ikke at det er relevant. Det som får meg til å være overbevist på at han ser etter noe er måten han snur på. Ett ben bak før han vender kroppen, veldig typisk snumåte om man ser etter noe.

Film 2 med "mobilmannen":
Merkelig hvordan han går med kroppen nermest vendt mot jordet og har synet rettet denne veien. Rart å ikke se opp mot bygningen om han skulle være tilfeldig person på tur. Mer naturlig for menneske å se seg om på bygninger og den slags enn rett ut i skogen. For meg virker det som om han prøver å skjule seg selv. 

Sheila-S

Enda litt mer kritikk av politiet. 

Naboen sier at han reagerte på en varebil som stod utenfor, den skulle hatt grønne skilt, men stod der med hvite skilt. Etter et enkelt søk forstod han at det var noe muffins.

Vi vet at politiet opererte med falske skilt for å ikke vekke mistanke, i tilfelle huset ble spanet av kidnapperne. Men hallo!! Her har de gjort en grusom dårlig jobb, når naboen enkelt klarer å avsløre dem. 🤦‍♀️

Edited by Sheila-S