Jump to content
ops2

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen

Recommended Posts

Frøkensina

Jeg reagerte helt spontant på den første mannens litt spesielle ganglag og at han snur på den måten. Nå viser det seg at han snudde rett etter at han fikk oversikt over parkeringsplassen til de ansatte så det synes veldig sannsynlig at han er involvert og spanet etter om ektemannen var på plass på jobben. Tidspunktet er også ganske talende synes jeg. Jeg var mer usikker på mann nummer to, men etter det som kom fram i går ser det absolutt ut som at han er involvert også. Mobilen hans må ha hatt kontakt med mastene i nærheten, håper de ba om mastetømming i tide.  

Jeg synes det er rart at de som står bak dette ikke har vist noen tegn på at hun er i live, det er jo det eneste kortet de har til å få fullført utpressingen. Ser ikke bra ut dette :( 

Lurer veldig på hva slags kommunikasjonsplatform bakmennene har brukt. Hvordan er det mulig å skjule seg fullstendig via nettet? Dypt nede i dark web da, for ellers skal det ikke være mulig så vidt jeg vet enten ved hjelp av militær etteretning eller PST? Burde vi be om amerikansk etteretningshjelp eller er jeg helt på bærtur nå? Kanskje etteretningene aldri tar i slike sivile saker da, men.. Det virker også litt rart om det betyr at Hagenparet allerede brukte dark web. 

Som dere ser så er jeg ikke helt datakyndig, men lurer virkelig på hvordan de kan ha kommunisert absolutt helt usporbart over nettet.

Eller, kanskje det stod på lappene hvordan Hagen skulle bruke dark web og superkrypterte monero som både betaling og kommunikasjon..? Ser ikke helt hvordan det skulle gått til på en annen måte, men da burde han vel hatt PST eller lignende med seg ved denne kommunikasjonen. 

Det verste er vel å aldri få noen svar, får bare håpe at noen flere ledetråder dukker opp på andre måter. 

Fortsetter under...

Duftavsommerregn
På 9.1.2019 den 12.53, ops2 skrev:

Kan noen komme med et "kryptovaluta for idioter" sammendrag?

Krypto valuta sier seg vel litt selv, det er ganske mange varianter av dette nå, utenfor statlig kontroll. Altså det er ikke penger i noen form, det er "penger" som regnes ut matematisk av datamaskiner, og har den verdien den har i øyeblikket nå! Alt etter hvor mye virkelige penger mennesker mener det er verdt å betale for en fiktiv "elektronisk sum". Du kan tjene enormt på det, men også tape alt i løpet av minutter. Det skremmende med disse valuta typene er at de er utenfor all offentlig kontroll, og det er en magnet for kriminelle miljøer som bruker dette aktivt. Ikke alle som bruker dette er kriminelle, men det er lyssky virksomhet som stimulerer svart økonomi, med forventning av enorm fortjeneste. At dette er en teknologi som skal kunne tilføre noe positivt angående penger har jeg aldri forstått.

nodhjelp
1 minutt siden, Frøkensina said:

Jo, dette er jo svært uvanlig og merkelig. Men det må i tilfelle ha vært en temmelig omfattende og spektakulær dekkoperasjon så det virker heller ikke så sannsynlig i mitt hode. 

Hvorfor må det ha vært så spektakulært, mener du? 

Det vi har er løsepengekrav som mannen hevder han har fått. Og det er det hele.

Duftavsommerregn
11 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg synes det er rart at de som står bak dette ikke har vist noen tegn på at hun er i live, det er jo det eneste kortet de har til å få fullført utpressingen. Ser ikke bra ut dette :( 

Nei det ser ikke bra ut, men de har da ikke noe å tjene på å drepe vedkommende heller! Om hun da ikke kjenner de. Lykkes med utpressing nå virker helt usannsynlig, og det er bare å håpe på at de da slipper henne fri, for slik sett slippe straff for drap iallefall.

Guest Regn

Håper hun lever og kan reddes. Fatter ikke hvorfor politiet oppmodet dem til å ikke betale. Dersom det kunne fått hende trygt hjem?...

Duftavsommerregn
Akkurat nå, Regn skrev:

Håper hun lever og kan reddes. Fatter ikke hvorfor politiet oppmodet dem til å ikke betale. Dersom det kunne fått hende trygt hjem?...

Fordi man ikke hadde hatt noen som helst garanti for at de løslater vedkommende når man betaler i en krypto valuta som er ekstremt vanskelig å spore? Du betaler pengene, så kommer nye krav helt garantert,uten noen garanti for at hun løslates.

Annonse

Guest Regn
Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Fordi man ikke hadde hatt noen som helst garanti for at de løslater vedkommende når man betaler i en krypto valuta som er ekstremt vanskelig å spore? Du betaler pengene, så kommer nye krav helt garantert,uten noen garanti for at hun løslates.

Takk, duftavsommerregn. Du har rett. Jeg bare blir usaklig opprevet av dette. Av alt som heter kidnapping.

Frøkensina
1 minutt siden, nodhjelp skrev:

Hvorfor må det ha vært så spektakulært, mener du? 

Det vi har er løsepengekrav som mannen hevder han har fått. Og det er det hele.

Med det mener jeg å konstruere en slik kidnapping med et veldig stort pengekrav og en usporbar digital kommunikasjon/kryptovaluta. Det ville jo kommet ut før eller senere og nå senere er nyhetene plastret av saken pga dens uvanlige natur.  Jeg tror (som nevnt lenger oppe) også på at overvåkningsfilmene er knyttet til saken og da må jo enda flere ha vært involvert i en falsk kidnapping. 

Duftavsommerregn

For meg er det uforståelig at man tillater "valutaer" utenfor en stat sin kontroll, det er å be om bråk, masse svart økonomi og kriminalitet.Hele dette råtne systemet bygger på akkurat det. Hvor mange som eier slik "valuta" oppgir sin formue? Når staten ikke har noen mulighet for å kontrollere dette? Krav om forbud kommer nå, ikke et sekund for tidlig. At man har latt dette skure å gå er helt vanvittig faktisk. All teknologi er ikke god teknologi! Det er krypto valuta et ekstremt godt eksempel på.

Et argument fra mange er at dette er bra fordi statene ikke kan kontrollere individet hele tiden da. Men å overlate dette til kriminelle er bedre? Aldri er mitt synspunkt på det.

Edited by Duftavsommerregn

nodhjelp
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

For meg er det uforståelig at man tillater "valutaer" utenfor en stat sin kontroll, det er å be om bråk, masse svart økonomi og kriminalitet.Hele dette råtne systemet bygger på akkurat det. Hvor mange som eier slik "valuta" oppgir sin formue? Når staten ikke har noen mulighet for å kontrollere dette? Krav om forbud kommer nå, ikke et sekund for tidlig. At man har latt dette skure å gå er helt vanvittig faktisk. All teknologi er ikke god teknologi! Det er krypto valuta et ekstremt godt eksempel på.

Alltid morsomt når noen vil forby internettet.

Frøkensina
9 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Nei det ser ikke bra ut, men de har da ikke noe å tjene på å drepe vedkommende heller! Om hun da ikke kjenner de. Lykkes med utpressing nå virker helt usannsynlig, og det er bare å håpe på at de da slipper henne fri, for slik sett slippe straff for drap iallefall.

Drepe henne for å ikke bli tatt for bortføringen når de forstod at de ikke fikk pengene, men kanskje jeg tenker for mørkt. De kan ha drept henne og kvittet seg med kroppen i et helt annet land f.eks. 

Guest Regn

Vil det ikke være vanskelig å få henne ut av Norge?

Duftavsommerregn
4 minutter siden, nodhjelp skrev:

Alltid morsomt når noen vil forby internettet.

Man forbyr ikke internet! Man forbyr krypto valuta som er utregning matematisk av tall. Går statene sammen mot dette bryter hele systemet sammen! Straffer de som driver med dette med høye bøter og fengsel. Dette har ikke noe med internet å gjøre slik sett! 

Ingen i større antall vil investere i kriminell virksomhet, som stater lett sporer opp om de forbyr dette. Du kan ikke holde "graving" av slik valuta hemmelig for styresmakter, det krever blant annet ekstremt mye energi å "grave" ut slik valuta. Noe som myndighetene lett sporer om de vil det.

Annonse

nodhjelp
Just now, Duftavsommerregn said:

Man forbyr ikke internet! Man forbyr krypto valuta som er utregning matematisk av tall. Går statene sammen mot dette bryter hele systemet sammen!

Får være måte på hvor naiv man skal være ...

Duftavsommerregn
3 minutter siden, Regn skrev:

Vil det ikke være vanskelig å få henne ut av Norge?

Overhodet ikke, om man velger rett grenseovergang og spaner denne før de går over, grensene er utrolig dårlig bevoktet i Norge slik sett.

Frøkensina
Akkurat nå, Duftavsommerregn skrev:

Overhodet ikke, om man velger rett grenseovergang og spaner denne før de går over, grensene er utrolig dårlig bevoktet i Norge slik sett.

I tillegg hadde de masse tid før det ble oppdaget at hun var borte siden hun sannsynligvis ble bortført tidlig på morgenen. 

nodhjelp
1 minutt siden, Duftavsommerregn said:

Å frakte noen, død eller levende, ut av landet er for risikabelt i en slik situasjon.

Hva nå enn situasjonen egentlig er.

Guest Regn
1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Ah, trodde sånt var voldsomt skjerpet inn jeg? Takk.

Justlooking
1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Hvordan skal (flere) personer klare å få henne inn i en bil uten å risikere at de nærmeste naboene ser det?

Ser politiet skal sjekke vannet der hun bor...

Duftavsommerregn
1 minutt siden, nodhjelp skrev:

Får være måte på hvor naiv man skal være ...

Overhodet ikke, kan du noe om dette i det hele tatt? utvinne krypto valuta krever enormt med energi! Det krever enormt med datakraft, og enorme nettverk. Noe som stater lett sporer om de forbyr dette! Du vet ikke hva du snakker om engang. Enorme datastrømmer og kraftbruk er veldig lett for stater å følge hele tiden, at det kan finnes baser i utlandet som driter i dette som diktaturer som er med på spillet endrer ikke på dette. Du må faktisk overføre store datamengder hver gang du overfører "valutaen" til "lommeboken" din, dette kan stater spore lett om de vil. Stater har enorm kontroll over hele nettet, selv terror organisasjoner sliter nå med å kommunisere over nettet med selv de heftigste krypteringer som finnes om stater setter inn ressurser. USA er beviset på dette, de overvåker alt sammen.

Guest
This topic is now closed to further replies.

Artikler fra forsiden

• Create New...