Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brielle
1 time siden, SoWhat? skrev:

Enig i valget av henne ja. Så det må være noen som visste hvem de var. De holdt lav profil og det er mange rike i dette landet. Så de må jo ha visst om dem på ett eller annet vis. De må jo også ha visst at han var borte fra hjemmet akkurat den dagen og ja... mye uforståelige her. 

Det er ikke så merkelig, slike skurker finner ut av ganske mye bare ved å undersøke skattelistene. Det er ikke bare positivt med åpne skattelister. Ingen klarer å beskytte seg mot sånt, uansett hvor lav profil man holder. Og det blir i tillegg skrevet om forretningsfolk som han i Dagens Næringsliv, Dine Penger, Kapital o.l. Det var en artikkel om han i Dagens Næringsliv for ikke lenge siden, der både formue og bosted kommer frem. Man hadde lurt på det samme uansett hvem det skjedde med; "hvorfor akkurat dem??". 

Slike skurker vet nok hvor de skal finne sine ofre. Håper virkelig at hun er i god behold og kommer hjem til familien snart! 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brielle skrev:

Det er ikke så merkelig, slike skurker finner ut av ganske mye bare ved å undersøke skattelistene. Det er ikke bare positivt med åpne skattelister. Ingen klarer å beskytte seg mot sånt, uansett hvor lav profil man holder. Og det blir i tillegg skrevet om forretningsfolk som han i Dagens Næringsliv, Dine Penger, Kapital o.l. Det var en artikkel om han i Dagens Næringsliv for ikke lenge siden, der både formue og bosted kommer frem. Man hadde lurt på det samme uansett hvem det skjedde med; "hvorfor akkurat dem??". 

Slike skurker vet nok hvor de skal finne sine ofre. Håper virkelig at hun er i god behold og kommer hjem til familien snart! 😥

Ja, leste mer om saken nå. Om artikkelen i DN. Det kommer jo mer og mer info ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Det er flere ting som virker rart. At kidnapperne bare har gått inn og "funnet" henne på badet. De kunne jo ikke vite hvor i huset hun var, og tok dermed en stor risiko på at hun kunne ha oppdaget dem fra et sted i huset hvor hun kunne søkt tilflukt, låst seg inn og ringt etter politi. De har jo tydeligvis bare gått inn uten videre. 

De må jo ha holdt huset under oppsikt før de gikk inn, og etter som hun var på badet, så tenker jeg det må ha vært om morgenen etter at ektemannen dro på jobb. Rart ikke han eller andre har sett noe "uvanlig". De må ha visst når han dro. 

At de ikke har "purret" på løsepenger. Det er litt rart.

Hm

Ja, og så fristen til å betale. Når var den?? 

Du har sett bilder av huset antar jeg? Det ligger litt øde, med skog rundt, i tillegg er det antydet at de ikke hadde noe «panikkrom» slik andre rike har. Huset ser fra utsiden ganske ordinært ut, og når det ligger så landlig til er det ikke sikkert at det er vanlig å låse døren mens man er hjemme. Ikke hokus pokus å hverken overvåke eller komme seg usett inn mao. 

Ang purring så vet vi ingenting om dette, ei heller betalingsfrist. Det er vel ikke nevnt i media?

Håper virkelig hun kommer hjem til familien sin ❤️

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, acna skrev:

Du har sett bilder av huset antar jeg? Det ligger litt øde, med skog rundt, i tillegg er det antydet at de ikke hadde noe «panikkrom» slik andre rike har. Huset ser fra utsiden ganske ordinært ut, og når det ligger så landlig til er det ikke sikkert at det er vanlig å låse døren mens man er hjemme. Ikke hokus pokus å hverken overvåke eller komme seg usett inn mao. 

Ang purring så vet vi ingenting om dette, ei heller betalingsfrist. Det er vel ikke nevnt i media?

Håper virkelig hun kommer hjem til familien sin ❤️

Har egentlig ikke studert bildene jeg. Men det ramler jo inn tanker bare fra de opplysningene en vet. Regnet med at de hadde bil. Alle håper på det. Men mer enn to måneder er gått... orker egentlig ikke å tenke på hvordan hun har hatt det. Stakkars familie også sier jeg bare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, ops2 said:

Jeg vet ikke mer om dette enn det som står i media, men jeg vil gjerne høre mer om kryptovaluta. Håper vi kan diskutere dette etter hvert som vi får nye opplysninger i saken. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1oKoA/politiet-har-raadet-familien-til-ikke-aa-innfri-krav

Kan noen komme med et "kryptovaluta for idioter" sammendrag?

Bitcoin var først har nok utvilsomt fått mest omtale og er blitt nøye studert, med mange år på baken.

Det essensielle med slik kryptovaluta er ikke nødvendigvis kryptering, men en annen side ved samme teknologi - nemlig autentisering. At man har sikre
transaksjoner som ikke kan tukles med ved hacking av systemet. Hacking av enkeltstående pc eller mobil er en annen sak, og faren er den samme som ved bruk av nettbank.

Bitcoin og tilsvarende (Litecoin, Dogecoin mm) fungerer sånn at hvis man installerer en vanlig klient (software) på egen pc så begynner programmet å laste ned
blockchain - som rett og slett er ei stor fil med alle verdens Bitcoin-transaksjoner, sånn at denne blir lagret på egen pc. Den er mange-mange GB stor og kan ta lang tid å laste ned.

Blockchain'en er selve referansen for alt som gjøres av transaksjoner, en stor logg, og hvis jeg overfører noen coins til en bekjent, så legges denne transaksjonen til alle tilsvarende logger som befinner seg rundt om i verden. De som ikke er online får ikke oppdatert, men det vil skje når de senere kommer online.
Med millioner av brukere så skal det godt gjøres at transaksjoner blir borte og det er usannsynlig at alle maskiner krasjer samtidig. Det er nok at noen få (1?) finnes, for da kan kopiering/gjenoppbygging skje.

Cryptocoins er teknisk komplisert og har nok mange brukere som ikke aner så mye om hvordan det egentlig fungerer.
Forklaringen ovenfor beskriver bruk på egen maskin som har fordeler og ulemper. Teknisk krevende å ha høy sikkerhet (kjedelig å miste 100.000 NOK, noe som fint kan skje om man glemmer et passord eller mister wallet-fila når harddisken krasjer).
Alternativet kan være å bruke en nettbørs (kryptobank kan det også kalles), men da er man avhengig av at banken ikke krasjer eller noen ansatte stikker av med innholdet.

Har sikkert glemt noe og forklaringen kunne sikkert vært enklere.
Selv har bare så vidt testet klient på egen maskin, samt også brukt kryptobank (Bitstamp). Bitstamp og antakelig de fleste slike tjenester kan brukes til trading - spekulering døgnet rundt - inn og ut av dollar gjerne det vanlige. Pang så har man kjøpt eller solgt.
Har sett folk blir så hekta at de ikke klarer å tenke på annet. Ligger med mobilen døgnet rundt, hjernen hele tiden i alarm-modus.
Kan fort bli galskap.

Sist jeg sjekket var det 2000 - to tusen varianter coins, i et marked på tilsammen 137 millarder dollar.
Sjekk lista selv
Top 100 Cryptocurrencies by Market Capitalization
https://coinmarketcap.com/

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, T-Rex said:

Kryptovalutaene er svindel i ulike varianter.

Andre ting er også ofte involvert i svindel, drap, tyveri, forfalskning osv.

Våpen som kniv, skrutrekker, hagle, hammer mm.
Penger, kontanter, gull, diamanter...ja, til og med vanlig bankkonto, bankkort, Vipps...
Biler og motorsykler
Smart/Mobiltelefoner, Internett og laptop.
Varmefølsomt kamera (IR-kamera), nattkikkert...

Så kryptovaluta kan brukes til svindel, omtrent som alt annet vi omgir oss med.
I dag ble det kjent at ei norsk dame er bortført, angivelig med krav om løsepenger i krypto.

Hvor mange millioner bortføringer har vi hørt om før noen noensinne hørte om kryptovaluta første gang?

Og vet du hva? Det ville ikke overraske meg om dette var et arrangert opplegg for å skape negativ omtale av Bitcoin eller som de snakket om på Dagsnytt 18 - om skattelistene burde fjernes helt fra offentlig innsyn. En typisk sak de veldig rike ikke ønsker. Noen er så kyniske at de kan finne på å arrangere noe sånt som dette, men det blir naturligvis spekulasjon å si at de har gjort det. Jeg bare tenker høyt.

 

Endret av slask
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det kan være uklokt å bo i et relativt fattig strøk når du er milliardær. Det vil ikke være vanskelig for unggutter med hettegenser å spane i området, uten å vekke mistanke (noe som er vanskeligere i Holmenkollåsen), og det kan bli en del prat om "rikingene borti gata". Min gjetning er at det er personer med lokal tilknytning som står bak.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist, men det første jeg tenkte på er at det er egentlig ganske logisk. I åpen Norge hvor alles adresse, inntekt, tlfnummer, osv står offentlig tilgjengelig på internett, er det opplagt at det er lettere å begå denne type kriminalitet. Hadde nordmenn ikke vært så forferdelig nysgjerrige på andres privatliv, ville det vært vanskeligere å tilrettelegge for bortføring av rikinger. Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen for at dette har skjedd, men absolutt en medvirkende faktor. Jeg håper hun kommer hjem trygg og hel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det ikke et veldig ordinært hus med tanke på at disse er milliardeærer? Det var en av de tingene jeg syntes var merkelig..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sacramone skrev:

Var det ikke et veldig ordinært hus med tanke på at disse er milliardeærer? Det var en av de tingene jeg syntes var merkelig..

Jo, de har bodd samme sted siden før de ble milliardærer.. tipper de trivdes der :) hvorfor synes du det er merkelig? 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Brielle
39 minutter siden, Sacramone skrev:

Var det ikke et veldig ordinært hus med tanke på at disse er milliardeærer? Det var en av de tingene jeg syntes var merkelig..

Hvorfor er det merkelig? Når de trives der og ønsker å bo slik? Man må ikke kjøpe et stort luksus-hus med en gang man blir rik, ikke alle vil eller liker det. Det er forskjell på folk, forskjellig smak og hvordan man ønsker å ha det i livet sitt. Ikke alle liker dyre og store ting som skriker penger, noen har mer sansen for det enkle og liker det best slik. Det er heller ikke alle som liker å vise at de er rike. Det er mange som er sånn, som lever mer vanlig og tilbaketrukket selv om de har mye penger, men det er de som tydelig viser hvor rike de er som blir lagt merke til, og derfor tenker du nok at "alle" som er så rike har det sånn eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
1 time siden, Drizzt skrev:

Utrolig trist, men det første jeg tenkte på er at det er egentlig ganske logisk. I åpen Norge hvor alles adresse, inntekt, tlfnummer, osv står offentlig tilgjengelig på internett, er det opplagt at det er lettere å begå denne type kriminalitet. Hadde nordmenn ikke vært så forferdelig nysgjerrige på andres privatliv, ville det vært vanskeligere å tilrettelegge for bortføring av rikinger. Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen for at dette har skjedd, men absolutt en medvirkende faktor. Jeg håper hun kommer hjem trygg og hel.

Enig i det du skriver her. Dessverre er det i overkant godtroende og naivt å ha det slik som vi har det, mtp at slike ting faktisk skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, acna skrev:

Du har sett bilder av huset antar jeg? Det ligger litt øde, med skog rundt, i tillegg er det antydet at de ikke hadde noe «panikkrom» slik andre rike har. Huset ser fra utsiden ganske ordinært ut, og når det ligger så landlig til er det ikke sikkert at det er vanlig å låse døren mens man er hjemme. Ikke hokus pokus å hverken overvåke eller komme seg usett inn mao. 

Ang purring så vet vi ingenting om dette, ei heller betalingsfrist. Det er vel ikke nevnt i media?

Håper virkelig hun kommer hjem til familien sin ❤️

Tre hundre meter bort fra huset, finner du det de prøver å gjøre til lørenskog sentrum, med blant annet politi, kjøpesenter, kulturhuset, rådhuset er like over vannet. Kjempeøde er det ikke

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...