Gå til innhold

Kidnappingen av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen


ops2

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, fotballjenta skrev:

Ok så det var ikke hans initiativ, men det forandrer ikke det faktumet at han ville møte ham. Og Green har vel sagt i ettertid at det var han selv som trakk seg fra videre samarbeid? Kan hende jeg tar feil. Og jeg vet ikke om jeg tror det har noe å si på skyldspørsmålet. 

Ett lett googlesøk finner svaret på hvorfor det ikke ble noe videre samarbeid mellom Hagen og Green. Det hadde vært til stor hjelp hvis du kunne gjøre det selv før du svarer så slipper man slike utsagn som blir presentert som en sannhet senere.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/28/195673902/tom-hagen-holdt-mote-om-forsvinningen-han-virket-ikke-skremt-redd-eller-nervos

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, SoWhat? said:

Dere som snakker om private etterforskere. Fins det noen som er gode i Norge, og som har oppklart saker tidligere?

Omtrent alle som er ansatt i disse firmaene har årelang bakgrunn som dette i politiet, så det sier seg selvsagt selv at de alle har vært med på å oppklare mange og alvorlige saker før.

Det er jo nettopp pga tung kompetanse og utstrakt profesjonelt nettverk innad i politiet at de jobber med dette i de private firmaene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Jeg snakker ikke om dusør.

Snakker om å engasjere svært kompetente etterforskere med årelang karriere bak seg i politiet til å følge opp spor og teorier TH selv har skrevet mange og lange mailer om til nettopp politiet.

Men 10 millioner for et krav som ikke bekrefter at kona er eller har vært i live siden hun ble bortført betaler han, selv om politiet sterkt rådgir ham å la være.

Desperasjonen og sorgen virker ulogisk når man ser på hva han faktisk gjør og ikke gjør og når han velger å høre på politiet og ikke.

Det er vel noe av det jeg har svart på her.

De som jobber med saken i politiet i dag er trolig de mest kompetente i landet, og har mer «up to date» kompetanse enn en pensjonert politisjef som brukte de siste 20 år av sin tjeneste til å administrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, EMG skrev:

Ett lett googlesøk finner svaret på hvorfor det ikke ble noe videre samarbeid mellom Hagen og Green. Det hadde vært til stor hjelp hvis du kunne gjøre det selv før du svarer så slipper man slike utsagn som blir presentert som en sannhet senere.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/28/195673902/tom-hagen-holdt-mote-om-forsvinningen-han-virket-ikke-skremt-redd-eller-nervos

«Kan hende jeg tar feil. Og jeg vetikke om jeg tror det har noe å si på skyldspørsmålet.» 

Hvordan skal dette bli presentert som en sannhet senere? Jeg skriver jo rett ut at det kan hende jeg tar feil. Skulle selvsagt googlet først ja. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stroganoff said:

Det er vel noe av det jeg har svart på her.

De som jobber med saken i politiet i dag er trolig de mest kompetente i landet, og har mer «up to date» kompetanse enn en pensjonert politisjef som brukte de siste 20 år av sin tjeneste til å administrere.

Nettopp, han administrerer en stab av svært kompetente etterforskere med politibakgrunn.

Staben har ikke en snittalder på sytti år. Mange av dem er headhuntet nettopp fordi de er de flinkeste og det private tilbyr som kjent betraktelig høyere lønn enn det offentlige. De tar med seg kunnskap og nettverk.

Du virker ikke å ha særlig mye kunnskap om akkurat dette. Mye synsing og mye tull.

Endret av SosialDistanse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Du virker ikke å ha særlig mye kunnskap om akkurat dette. Mye synsing og mye tull.

Det jeg vet er at disse er helt avhengige av opplysninger fra politiet, noe de ikke får i en pågående etterforskning som denne. Da blir det lite relevant å debattere opp og i mente om bruk av private etterforskere eller ei.

I tillegg er viktige dokumenter heldigvis klausulert, så man får ikke mye fra forsvarer heller.

Endret av Stroganoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Stroganoff said:

Det jeg vet er at disse er helt avhengige av opplysninger fra politiet, noe de ikke får i en pågående etterforskning som denne. Da blir det lite relevant å debattere opp og i mente om bruk av private etterforskere eller ei.

Dine innlegg vitner om manglende kunnskap om temaet. Ser ingen grunn til å bruke mer energi på deg når du åpenbart synser og tror mer enn du faktisk vet om hvordan denne siden av samfunnet faktisk fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Dine innlegg vitner om manglende kunnskap om temaet. Ser ingen grunn til å bruke mer energi på deg når du åpenbart synser og tror mer enn du faktisk vet om hvordan denne siden av samfunnet faktisk fungerer.

Kom med én feil i resonnement mitt i stedet for å drive med hersketeknikk, så løfter du kanskje litt av troverdigheten din?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatetterforskning er noe man helt lovlig kan skaffe seg, og det er en helt lovlig bransje. Et raskt Googlesøk gir mange resultater. At det ville kosta 500 mill er helt hinsides all fornuft. 

En privatetterforsker er ikke en som vil hindre politietterforskning, ofte samarbeider de til og med. Jeg tror en privatetterforsker kunne funnet ut saker og ting som politet ikke har hjemmel til å undersøke, ihvertfall ikke før en siktelse. 

Og som @SosialDistanse sier, han har jo allerede punget ut 10 millioner til fiktive kidnappere. Helt uten livstegn fra AEH. Og selv etter at politiet frarådet det sterkt. Skurr skurr. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stroganoff said:

Kom med én feil i resonnement mitt i stedet for å drive med hersketeknikk, så løfter du kanskje litt av troverdigheten din?

Jeg har allerede svart deg. Du får lese svarene en gang til.

Endret av SosialDistanse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, fotballjenta skrev:

Privatetterforskning er noe man helt lovlig kan skaffe seg, og det er en helt lovlig bransje. Et raskt Googlesøk gir mange resultater. At det ville kosta 500 mill er helt hinsides all fornuft. 

En privatetterforsker er ikke en som vil hindre politietterforskning, ofte samarbeider de til og med. Jeg tror en privatetterforsker kunne funnet ut saker og ting som politet ikke har hjemmel til å undersøke, ihvertfall ikke før en siktelse. 

Og som @SosialDistanse sier, han har jo allerede punget ut 10 millioner til fiktive kidnappere. Helt uten livstegn fra AEH. Og selv etter at politiet frarådet det sterkt. Skurr skurr. 

Tror jeg lar være å utdype denne nærmere, annet enn å si at det er helt utenkelig å la private røre i denne saken nå. 

Da gir det heller ingen mening å påstå at TH burde brukt 10 mill på det i stedet.

Endret av Stroganoff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SosialDistanse skrev:

Jeg snakker ikke om dusør.

Snakker om å engasjere svært kompetente etterforskere med årelang karriere bak seg i politiet til å følge opp spor og teorier TH selv har skrevet mange og lange mailer om til nettopp politiet.

Men 10 millioner for et krav som ikke bekrefter at kona er eller har vært i live siden hun ble bortført betaler han, selv om politiet sterkt rådgir ham å la være.

Desperasjonen og sorgen virker ulogisk når man ser på hva han faktisk gjør og ikke gjør og når han velger å høre på politiet og ikke.

Jo, men hvilke etterforskere snakker du egentlig om? Eksisterer de i virkeligheten? Og ville de eventuelt påtatt seg et slikt oppdrag nå mens politiet jobber hardt med saken?  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Stroganoff skrev:

Da gir det heller ingen mening å påstå at TH burde brukt 10 mill på det i stedet.

Det er ikke det jeg mener. Det er det at han trosser politiets oppfordring til å ikke betale 10 mill til «kidnappere» som ikke engang kan vise livstegn fra AEH. Da ville det ikke vært så ulogisk å tenke at han også kunne trosset politiet med å skaffe seg privatetterforsker. Han har jo også sendt drøssevis av lange mailer til politiet med teorier, og dermed til og med kanskje stått litt i veien for etterforskningen.  Så argumentet med at en privatetterforsker ville gått i beina på politiet faller også litt i fisk. 
 

See? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Stroganoff said:

Tror jeg lar være å utdype denne nærmere, annet enn å si at det er helt utenkelig å la private røre i denne saken nå.

Ingen snakker om at det skulle ha skjedd nå.

Men at det aldri skjedde i de 18 månedene TH skrev lange mailer til politiet om egne teorier virker rart.

Om han var engasjert og desperat nok til slike mailer og også imøtegikk politiet ved å for eksempel betale løsepengekrav på 10 millioner er det svært påfallende at desperasjonen ikke har gitt slike utslag.

Dessuten kom dette løsepengekravet på et sent og merkelig tidspunkt sett i lys av hvordan saken da ble dekket i media og kommentert av politiet selv.

Endret av SosialDistanse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SosialDistanse skrev:

Omtrent alle som er ansatt i disse firmaene har årelang bakgrunn som dette i politiet, så det sier seg selvsagt selv at de alle har vært med på å oppklare mange og alvorlige saker før.

Det er jo nettopp pga tung kompetanse og utstrakt profesjonelt nettverk innad i politiet at de jobber med dette i de private firmaene.

Disse firmaene egner seg best til å avdekke utroskap både i samliv og bedrifter, bank- og trygdesvindel, forsikring, henlagte og/eller bortprioriterte saker, sivile saker.

Eksempel er Insider reportasjene om smugling og salg av tobakk i Oslo, hvor etterforskere ble leid inn av tobakksbransjen.

Pågående saker, særlig i drap som denne, egner seg dårlig, rett og slett fordi en etterforsker er helt avhengig av å følge dynamikken i saken, uten å skli på bananskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SosialDistanse skrev:

Ingen snakker om at det skulle ha skjedd nå.

Men at det aldri skjedde i de 18 månedene TH skrev lange mailer til politiet om egne teorier virker rart.

Om han var engasjert og desperat nok til slike mailer og også imøtegikk politiet ved å for eksempel betale løsepengekrav på 10 millioner er det svært påfallende at desperasjonen ikke har gitt slike utslag.

Dessuten kom dette løsepengekravet på et sent og merkelig tidspunkt sett i syn av hvordan saken da ble dekket i media og kommentert av politiet selv.

Politiet har jobbet med saken 24/7 i 18 mnd. så det har neppe vært rom for det tidligere heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Stroganoff said:

Politiet har jobbet med saken 24/7 i 18 mnd. så det har neppe vært rom for det tidligere heller.

Joda. 18 måneder.

Men se litt bort fra dette med privat etterforskning.

Hva tenker du om løsepengekravet som ble fremsatt og tidspunktet det kom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stroganoff skrev:

Disse firmaene egner seg best til å avdekke utroskap både i samliv og bedrifter, bank- og trygdesvindel, forsikring, henlagte og/eller bortprioriterte saker, sivile saker.

Eksempel er Insider reportasjene om smugling og salg av tobakk i Oslo, hvor etterforskere ble leid inn av tobakksbransjen.

Pågående saker, særlig i drap som denne, egner seg dårlig, rett og slett fordi en etterforsker er helt avhengig av å følge dynamikken i saken, uten å skli på bananskall.

Det er en privatetterforsker som har etterforsket orderudsaken. At de etterforsker mest de tingene du nevner er nok fordi det er fler av dem enn drap her i Norge, og at drap har høyere prioritet hos politiet. 
Denne saken har som du sier vart i 18 måneder, og i flere perioder har det vært veldig stille. Vil si det er flere anledninger det kunne passet med en privatetterforsker. 
 

Det trenger ikke bety noe som helst at han ikke har forsøkt dette, men jeg ville ihvertfall prøvd «alt». 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fotballjenta skrev:

Det er en privatetterforsker som har etterforsket orderudsaken. At de etterforsker mest de tingene du nevner er nok fordi det er fler av dem enn drap her i Norge, og at drap har høyere prioritet hos politiet. 
Denne saken har som du sier vart i 18 måneder, og i flere perioder har det vært veldig stille. Vil si det er flere anledninger det kunne passet med en privatetterforsker. 
 

Det trenger ikke bety noe som helst at han ikke har forsøkt dette, men jeg ville ihvertfall prøvd «alt». 

Ja, Orderud er en gammel og avsluttet sak, og det er helt greit om noen vil bruke penger på den. Her er det en sak som nok ikke «har ligget stille» selv om media har tatt en pause, og da blir det annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fotballjenta skrev:

«Kan hende jeg tar feil. Og jeg vetikke om jeg tror det har noe å si på skyldspørsmålet.» 

Hvordan skal dette bli presentert som en sannhet senere? Jeg skriver jo rett ut at det kan hende jeg tar feil. Skulle selvsagt googlet først ja. 

Det er fordi folk har en tendens til å ta deler av et svar og poste videre - din usikkerhet tas selvsagt ikke med. Og det er ikke værre enn å la være å poste ting man er usikker på - eller å google og bli sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...