Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fin og inspirerende tråd. Har bare vært passiv observatør. Og lært litt :Nikke:  Har ikke fått oversikt over budsjettet ennå. Så poster budsjett når jeg får lønning 15. Iår er målet å legge av mye til sparing, kutte ned på matbudsjettet og bruke så lite som mulig på klær, sko og toalettsaker. I desember bestilte jeg linser for et helt år, hamstret inn deodoranter, hudkremer og sminke på tilbud. Og gikk igjennom et allerede overfylt sko og klesskap. Så ingen unnskyldning for å bruke penger på kropp og ansikt iår!!  :smilorange:  Shopping generelt har alltid vært en slags avhengighet for meg. Vesker, interiør, bøker, musikk, sko.. Jeg har kommet til et punkt der jeg ikke orker alle tingene lenger. De pengene vil jeg heller bruke til å reise. 

Generelt skal jeg prøve å leve så økonomisk som mulig, samtidig som jeg selvfølgelig vil kose meg litt. Bli flinkere til å planlegge, ta bena istedetfor bilen, tenke gjenbruk osv. 

Siden det er flere anonyme her skriver jeg bare under med Lisa så det ikke blir forvirring. 

Anonymkode: a8966...8fa

Mange konsentrerer seg om å kutte ned matposten. Min erfaring er at man kan spare 1-3 tusen på mat, men det er mye mer å spare på andre poster som klær, interiør, forbruksvarer... Så bra at du går for kombinasjon av disse.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det sånn at man bare lar være å følge reglene sine? Jeg har laget regel om at jeg skal unngå å kjøpe lunsj i kantinen på skolen, og heller ta med mat hjemmefra.

Men så sitter jeg der da, midt i en forelesning og blir skruubbsulten! Jeg spiste før jeg dro hjemmefra, og tidsmessig skulle det gå greit å komme seg hjem igjen før jeg ble sulten, er snakk om fire klokketimer fra jeg går hjemmefra til jeg er hjemme igjen. Må sies at forelesningen er ganske krevende og tar nok mye energi, men at jeg skulle bli SÅ SULTEN på to-tre timer... Veldig rart! Så da endte jeg opp med å bruke 50 kr i kantinen :(  Jeg vet at det ikke er 50 kr én gang som velter budsjettet mitt, så så lenge jeg ikke skeier ut noe mer så er det jo bare en liten fjert i havet. Men det føles allikevel så utrolig nederlag-aktig ut? Jeg prøver å holde hodet kaldt og tenke "gjort er gjort, spist er spist, nå må jeg bare brette opp ermene og fokusere fremover", men det syns jeg er vanskelig!

Noen tips der ute til hva man gjør når man havner i situasjoner som dette? :lete:  Hva gjør dere?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Hvorfor er det sånn at man bare lar være å følge reglene sine? Jeg har laget regel om at jeg skal unngå å kjøpe lunsj i kantinen på skolen, og heller ta med mat hjemmefra.

Men så sitter jeg der da, midt i en forelesning og blir skruubbsulten! Jeg spiste før jeg dro hjemmefra, og tidsmessig skulle det gå greit å komme seg hjem igjen før jeg ble sulten, er snakk om fire klokketimer fra jeg går hjemmefra til jeg er hjemme igjen. Må sies at forelesningen er ganske krevende og tar nok mye energi, men at jeg skulle bli SÅ SULTEN på to-tre timer... Veldig rart! Så da endte jeg opp med å bruke 50 kr i kantinen :(  Jeg vet at det ikke er 50 kr én gang som velter budsjettet mitt, så så lenge jeg ikke skeier ut noe mer så er det jo bare en liten fjert i havet. Men det føles allikevel så utrolig nederlag-aktig ut? Jeg prøver å holde hodet kaldt og tenke "gjort er gjort, spist er spist, nå må jeg bare brette opp ermene og fokusere fremover", men det syns jeg er vanskelig!

Noen tips der ute til hva man gjør når man havner i situasjoner som dette? :lete:  Hva gjør dere?

Alltid ha en banan eller bar i veska til sånne situasjoner👌🏻 Barer trenger ikke være dyrt om man kjøper i stor kvanta, eventuelt billige barer på for eks. holdbart. 

Men ja, gjenkjennelig dette med å bryte sine egne regler. Plutselig har man overbevist seg selv om at det ikke er så nøye og vips har man brukt penger unødvendig. Men du må prøve å gi deg selv litt slack, du er flink! Og nå er du bevisst på det, sammenlignet med før hvor du kanskje bare kjøpte lunsj i kantina uten å ofre det en tanke. Bevissthet er viktig og endring i vaner skjer ikke over natten. :klem:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg drikker vann og venter med å spise til jeg kommer hjem. Man er ikke nødt til å spise hver gang man kjenner at man er sulten. Kroppen har godt av å ikke få mat konstant.

Anonymkode: 0f314...1be

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker vann og venter med å spise til jeg kommer hjem. Man er ikke nødt til å spise hver gang man kjenner at man er sulten. Kroppen har godt av å ikke få mat konstant.

Jeg kan dessverre ikke la være å spise når jeg er sulten, det at jeg blir sulten er jo et tegn på mangel på næring. I en forelesning hvor tempoet er skyhøyt er det dessverre uaktuelt å være ukonsentrert og grumpy, som jeg blir av mangel på næring.

Men i andre settinger, feks hvis jeg er på vei hjem, så er jeg enig i at jeg ikke trenger mat AKUTT med en gang. :enig:  Men da pleier jeg som regel å klare å holde meg og. Men når det er to timer til du er hjemme og du fremdeles har 50 minutter igjen du MÅ ha konsentrasjon på er det leeenge å gå med rumling i magen...

17 minutter siden, blåtimen skrev:

Alltid ha en banan eller bar i veska til sånne situasjoner👌🏻 Barer trenger ikke være dyrt om man kjøper i stor kvanta, eventuelt billige barer på for eks. holdbart. 

Men ja, gjenkjennelig dette med å bryte sine egne regler. Plutselig har man overbevist seg selv om at det ikke er så nøye og vips har man brukt penger unødvendig. Men du må prøve å gi deg selv litt slack, du er flink! Og nå er du bevisst på det, sammenlignet med før hvor du kanskje bare kjøpte lunsj i kantina uten å ofre det en tanke. Bevissthet er viktig og endring i vaner skjer ikke over natten. :klem:

Takk! Jeg er ikke spesielt glad i frukt, og barer spiser jeg opp som godteri :fnise: 350 kr for 12 barer som varer i.... tre dager. Ups. :fnise:  Det ender opp med at jeg bruker 350 kr på barer og spiser opp alle sammen hjemme :skratte:. Jeg vet jeg er helt totalt hpåløs. Men kanskje jeg kan se om jeg finner en oppskrift hvor jeg kan bake mine egne proteinbarer! Det blir dagens prosjekt!

Det blir liksom alt eller ingen med meg, føler jeg. Banan tåler jeg ikke, så den mest genialt frukten i verden kan jeg dessverre ikke ha liggende. Og hvis jeg har bar liggende i sekken spiser jeg den uansett om jeg er sulten eller ikke... Så da blir bar nesten mer godis, og da blir det jo tidenes dyreste godis. Jeg har kjøpt en del mellombarer fra Kiwi blant annet (fra Eldorado i orange pakning), de er jo veldig gode. Men det samme skjer der. Det blir som godteri, og det blir dyrt godteri... Men du har nok rett. Det er jo bedre å ha med seg sånne i sekken og heller spise noen av de ltit for ofte, enn å gå på 50-kronerssmellen...

Jeg skal prøve dette bar-prosjektet en gang til. Kanskje jeg klarer å skjerpe meg nå og ikke spise opp alt på en gang fordi det er reservelageret mitt i tilfelle sulten kicker inn? Det er hvert fall verdt et forsøk! :Nikke: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg kan dessverre ikke la være å spise når jeg er sulten, det at jeg blir sulten er jo et tegn på mangel på næring. I en forelesning hvor tempoet er skyhøyt er det dessverre uaktuelt å være ukonsentrert og grumpy, som jeg blir av mangel på næring.

Men i andre settinger, feks hvis jeg er på vei hjem, så er jeg enig i at jeg ikke trenger mat AKUTT med en gang. :enig:  Men da pleier jeg som regel å klare å holde meg og. Men når det er to timer til du er hjemme og du fremdeles har 50 minutter igjen du MÅ ha konsentrasjon på er det leeenge å gå med rumling i magen...

Man venner seg fort til å takle litt småsult dersom man lar være å putte innpå noe hele tiden. Det er som sagt sunt å ikke være mett hele tiden.

https://www.kk.no/helse/sultfolelsen-i-seg-selv-gir-helseeffekt/67744838

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man venner seg fort til å takle litt småsult dersom man lar være å putte innpå noe hele tiden. Det er som sagt sunt å ikke være mett hele tiden.

https://www.kk.no/helse/sultfolelsen-i-seg-selv-gir-helseeffekt/67744838

Dette var ikke småsult, dette var SKRUBBsulten... Sultfølelsen gir kanskje helseeffekt i følge Berit Nordstrand(som for øvrig ikke har noen form for utdannelse innen ernæring...), men det går dessverre hardt utover konsentrasjonen min. Hadde jeg ligget hjemme på sofaen hadde jeg fint tålt å være sulten en time, men jeg var ikke hjemme. Jeg var i forelesning og må faktisk følge med på det som foregår.

Det er faktisk ikke snakk om at jeg putter innpå noe hele tiden, det er snakk om at kroppen min sa fra at "HALLO! Her trengs det påfyll av næring!"

----------

Artikkelen du refererer til handler uansett om at man skal unngå å småspise for å FORHINDRE sult....

"Likevel presiserer hun at det ikke er snakk om å gå rundt å sulte seg selv. Er man blitt sulten kan man ta seg en neve med nøtter etter spise frukt. Poenget er at man ikke skal spise for å holde sulten unna eller spise bare fordi det er tilgjengelig, når det faktisk kan være sunt for kroppen å bli ordentlig sulten før et måltid." Fra artikkelen du selv refererte til, btw, står det jo nettopp at man skal spise når man har blitt sulten.

I siste avsnitt blir også hele teorien til Nordstrand avkreftet av Jacob Juel Christensen.

"Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus, forteller til KK.no at studier viser at å være sulten til tider kan ha helseeffektene Norstrand nevner, men at det i større grad gjelder i forbindelse med korte fasteperioder - det vil når man har svært lavt energi inntak over en lengre periode, ikke bare fra ett måltid til et annet."

"Hun(Mette Svendsen anm) får støtte av Jacob Juel Christensen, klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat, som forteller at han ikke nødvendigvis tror helseeffektene kommer av sult i seg selv, men heller når man har god balanse og gode og faste måltidsmønstre."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Takk! Jeg er ikke spesielt glad i frukt, og barer spiser jeg opp som godteri :fnise: 350 kr for 12 barer som varer i.... tre dager. Ups. :fnise:  Det ender opp med at jeg bruker 350 kr på barer og spiser opp alle sammen hjemme :skratte:. Jeg vet jeg er helt totalt hpåløs. Men kanskje jeg kan se om jeg finner en oppskrift hvor jeg kan bake mine egne proteinbarer! Det blir dagens prosjekt!

Det blir liksom alt eller ingen med meg, føler jeg. Banan tåler jeg ikke, så den mest genialt frukten i verden kan jeg dessverre ikke ha liggende. Og hvis jeg har bar liggende i sekken spiser jeg den uansett om jeg er sulten eller ikke... Så da blir bar nesten mer godis, og da blir det jo tidenes dyreste godis. Jeg har kjøpt en del mellombarer fra Kiwi blant annet (fra Eldorado i orange pakning), de er jo veldig gode. Men det samme skjer der. Det blir som godteri, og det blir dyrt godteri... Men du har nok rett. Det er jo bedre å ha med seg sånne i sekken og heller spise noen av de ltit for ofte, enn å gå på 50-kronerssmellen...

Jeg skal prøve dette bar-prosjektet en gang til. Kanskje jeg klarer å skjerpe meg nå og ikke spise opp alt på en gang fordi det er reservelageret mitt i tilfelle sulten kicker inn? Det er hvert fall verdt et forsøk! :Nikke: 

Hva med en pose nøtter eller rosiner, det er billig og kan ligge i vesken.

Anonymkode: afb30...7c9

• Liker 4
Skrevet
På 3.3.2019 den 16.42, blåtimen skrev:

Mars:

Mat og drikke: 578 700
Klær og sko: 0 / 400
Tekstil og hjem: 100 / 300
Helse og personlig pleie: 88 1000
Fornøyelser og mediebruk: 3242 1000
Gaver og veldedighet: 363 600
Totalt: 4283 / 4000

Sparing: 0 / 14 500

Jeg bestilte en bursdagsgave til en venninne som fyller år i april og et handlenett til meg selv jeg har planlagt i månedsvis.

Pluss at jeg gikk på en ørliten mammutsalg-smell :ninja:

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, blåtimen skrev:

Jeg bestilte en bursdagsgave til en venninne som fyller år i april og et handlenett til meg selv jeg har planlagt i månedsvis.

Pluss at jeg gikk på en ørliten mammutsalg-smell :ninja:

Mammutsalgsprekk er innafor! :opplyser:   Bokhandleren befaler at det er helt greit!

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Mammutsalgsprekk er innafor! :opplyser:   Bokhandleren befaler at det er helt greit!

Takk og enig :rodmer: Jeg er så svak for bøker! Har vært skikkelig flink i et par-tre år nå, fordi jeg er dårlig på å faktisk få lest fysiske bøker(hører som regel bare lydbøker). Men nå kjente jeg skikkelig på trangen til å kjøpe noen fine bøker, så da får det være greit. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Smører brødskive av et slag? Jeg blir veldig fort sulten etter frukost, så uansett om jeg har 2 timer med forelesing eller 4 timer, så smører jeg minimum 2 skiver med brød og har med i tilfelle jeg blir sulten. Som regel så spiser jeg det i første pause på forelesingen. Da er det kanskje gått nesten 2 timer siden jeg spiste frukost. Har jeg fire timer så smører jeg flere skiver. Det er veldig sjeldent jeg ender opp med å gå hjem med nistepakke, og gjør jeg det, så spiser jeg skivene til kvelds. 

Jeg har faktisk ikke handlet mat i kantinen en eneste gang så langt i år, kun kaffi. God planlegging og rutiner, så har det rett og slett blitt så vane at jeg ikke går ut av døra uten å smøre meg nistepakke. Jeg synest før det var veldig kjedelig. Det jeg gjør nå er at jeg smører nista samtidig som jeg lager frukosten. Før så spiste jeg frukost og overlot nistesmøring til rett før jeg skulle gå, og da gikk det merkelig ofte i glemmeboka altså.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Dette var ikke småsult, dette var SKRUBBsulten... Sultfølelsen gir kanskje helseeffekt i følge Berit Nordstrand(som for øvrig ikke har noen form for utdannelse innen ernæring...), men det går dessverre hardt utover konsentrasjonen min. Hadde jeg ligget hjemme på sofaen hadde jeg fint tålt å være sulten en time, men jeg var ikke hjemme. Jeg var i forelesning og må faktisk følge med på det som foregår.

Det er faktisk ikke snakk om at jeg putter innpå noe hele tiden, det er snakk om at kroppen min sa fra at "HALLO! Her trengs det påfyll av næring!"

----------

Da er det jo bare å pakke med seg ei brødskive eller en frukt, eventuelt spise et større måltid før du drar hjemmefra. Hvis poenget er å spare penger greier du fint å unngå kantina, det kreves bare litt planlegging. For øvrig er jeg enig med det som andre har svart, ingen dør av å gå sulten i en time eller to. Det gjelder også hvis du sitter på forelesning. 

Anonymkode: d5111...f00

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 11.2.2019 den 1.16, King in the North skrev:

Februar

Inntekt: 44 400/45500

Faste kostnader: 20 900/21860, hvorav betjening av lån er 14 400/14443.

Mat: 4 000/4751

Øvrige fornøyelser/Gaver/Uforutsette utgifter: 8 000/4759

Totale utgifter: 32 900/31370

Sparemål: 20 000/22630 

Uforutsette utgifter: tannlege, morsdag, valentinsdag, hyttetur

Endret av King in the North
  • Liker 2
Skrevet

Mars

Inntekt: 39 400 (mye fri og kortere måned, lavere enn vanlig inntekt)

Faste kostnader: 27 600 Ekstraordinær strømavregning for 2018, og kommunale avgifter er ekstra. 

Mat: 4 500

Øvrige fornøyelser/Gaver/Uforutsette utgifter: 6 000

Totale utgifter: 38 100

Sparemål: 10 800 (8500/1000 nedbetaling på lån/fast fondsparing)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2019 den 7.54, Sugar&Spice skrev:

Kan det være at du faktisk ikke spiste nok før du dro hjemmefra? Kanskje spise mer før du drar...

Anonymkode: 00ee4...d75

Skrevet

Føler for å svare litt her nå.....

Takk for tips om å spise mer, ha med nøtter eller "bare gå sulten". Men for å være ærlig var det egentlig ikke det jeg spurte etter... Jeg lurte på om dere har tips til hvordan holde motivasjonen oppe når planen ikke går helt som tenkt.

Jeg hadde gjort alt som er riktig. Jeg spiste rett før jeg dro hjemmefra, og som jeg også skrev, jeg ble selv overrasket over at jeg skulle bli sulten på den "korte tiden" jeg var borte hjemmefra. Jeg kunne sikkert hatt nøtter i sekken, og jeg kunne sikkert bare ha sittet der skrubbsulten... Men det var ikke planleggingen det var noe galt med, det var overraskelsesmomentet av skrubbsult som kom helt svært og overraskende på. Hvordan kan man planlegge bort noe som du ikke vet skjer :vetikke:  

Jeg vet ikke hva som plager meg mest. At jeg brukte 50 kr i kantinen (og også hadde tidenes budsjettsprekk i går fordi jeg vet ikke :vetikke:  ), eller at jeg spurte etter tips i tråden og fikk litt, det jeg opplever som, "herregud det er jo bare å planlegge litt bedre :rolleyes:"-svar, som om det liksom skal hjelpe meg i neste situasjon.

Kanskje jeg ordla meg vagt i innlegget jeg skrev først, men jeg søkte hvert fall etter tips til å takle sånne situasjoner, fordi de føles så nederlag-aktig ut, og hvordan se fremover.... Jeg spurte ikke spesifikt etter tips til "hvordan unngå sultfølelse", for daaa-ah :klaske: det vet jeg jo bare er å spise :fnise:  

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Sugar&Spice skrev:

jeg søkte hvert fall etter tips til å takle sånne situasjoner, fordi de føles så nederlag-aktig ut, og hvordan se fremover

TILGI deg selv! :hjerte: 0K, du er ikke perfekt. Vær romslig med deg selv når du har bomma på målet. Det er lov å bli irritert på sin egen svakhet et øyeblikk eller to, men ikke dyrk nederlaget. Når du har "falt", reis deg, kost av deg og rett blikket fremover.

Som de sa i et TV-program en gang: Alle kan trenge en klem iblant, og her får du én fra meg: :klemmer:

God helg!

• Liker 5
Skrevet (endret)
  On 2/28/2019 at 8:31 AM, elvital said:

image.png.143ef83aada6b200fa300269341f899f.png

Inntekter: regner med ca 27-28000kr i lønn, og 4270,- fra AirBnb (halvparten blir lagt til sparing til skatt, halvparten på reisekontoen).

8. mars er ståa slik:
mat: 765kr
annet: 644kr (kjøpte meg en bok på mammutsalget, satt ned fra 399 til 149!) 1978 kr grunnet forlover-kjolekjøp. Bruden ombestemte seg plutselig, så kunne ikke gå for kjolen i fargen jeg allerede hadde, måtte kjøpe ny. Men men, det kunne vært verre prismessig!

Ser at jeg satte budsjettet for lavt både hva angår mat men også annet-posten gikk jo til helvete. Regner med jeg sparer det inn på ferie-posten, men føles litt surt likevel. 
Endret av elvital

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...