Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Jeg sparer opp egenkapital til bolig. Har i teorien nok til å få lån nå, men jo mer jeg sparer, jo mindre lån må jeg ta opp og jo romsligere økonomi vil jeg ha som enslig, uføretrygdet boligeier. :) Dessuten føler jeg meg ikke klar for å kjøpe noe ennå, jeg er enda ikke 20år og syns det er tidlig å ta sånne store avgjørelser, hehe. Heldigvis har verken foreldrene mine eller jeg noe i mot at jeg bor her et par år til!

Ellers er en stor grunn til at jeg lever nøysommelig miljøet. Jeg syns ikke noe om bruk og kast-samfunnet vi lever i og syns det er en skam hvor lett folk tar på å bare kjøpe-kjøpe-kjøpe når man ikke egentlig har behov for tingene. Jeg er relativt minimalistisk, tenker godt gjennom kjøp og ønsker bare å eie ting som gir meg langvarig glede eller nytte. 

Så kort sagt sparer jeg for at både min egen økonomi og miljøet forhåpentligvis vil ha det bedre i fremtiden. 

Hva med deg, Nuttery? :)

Endret av blåtimen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, blåtimen skrev:

Jeg sparer opp egenkapital til bolig. Har i teorien nok til å få lån nå, men jo mer jeg sparer, jo mindre lån må jeg ta opp og jo romsligere økonomi vil jeg ha som enslig, uføretrygdet boligeier. :) Dessuten føler jeg meg ikke klar for å kjøpe noe ennå, jeg er enda ikke 20år og syns det er tidlig å ta sånne store avgjørelser, hehe. Heldigvis har verken foreldrene mine eller jeg noe i mot at jeg bor her et par år til!

Ellers er en stor grunn til at jeg lever nøysommelig miljøet. Jeg syns ikke noe om bruk og kast-samfunnet vi lever i og syns det er en skam hvor lett folk tar på å bare kjøpe-kjøpe-kjøpe når man ikke egentlig har behov for tingene. Jeg er relativt minimalistisk, tenker godt gjennom kjøp og ønsker bare å eie ting som gir meg langvarig glede eller nytte. 

Så kort sagt sparer jeg for at både min egen økonomi og miljøet forhåpentligvis vil ha det bedre i fremtiden. 

Hva med deg, Nuttery? :)

Hmm. Jeg kjøpte meg bolig for noen år siden, og ønsker å oppgradere etter hvert! Og jo mer EK jeg har jo større bolig har jeg mulighet til å kjøpe! Så jeg forsøker å kaste inn så mye på lånet som mulig. Ønsker i prinsippet å bli gjeldsfri så fort som mulig, selv om jeg vil kose meg litt på veien.

Rundt dette med nøysommelighet så er det en blanding. En ting er at mine foreldre alltid har vært veldig nøysommelige, og jeg har stor respekt for dem for det! De har aldri sløst, og som konsekvens har de sittet veldig godt i det. En annen ting er at jeg tidligere var en skikkelig skrotnisse som samlet på alt jeg kunne komme over, og nå er jeg i helt andre siden av spekteret hvor jeg heller vil ha så lite som mulig og nyte livet med mat og venner. 

Er egentlig både interessert i både minimalisme-bevegelsen og zero-waste bevegelsen! Har ingen tro på at eiendeler gjør oss lykkelige i lengden, og vil heller investere i "frihet" i form av å være gjeldsfri og ha økonomisk spillerom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

1) Hvorfor lever dere nøysomt?

2) Hva er målet deres med å spare penger?

3) Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

4) Hva er langtidsmålene deres? :) 

1) For min del synes jeg nøysomt er bedre enn å skulle være miljøvennlig. Det ligger en annen filosofi bak; en holdning til hvordan man ser ressurser. En takknemlighet? Hvordan man er som mottager av goder heller enn forbruker av ressurser?

2) Konkret sparemål i rene kronasjer er nådd.

3) Skal brukes til kjøp av bolig

4) Har ikke satt noen nye konkrete, målbare langtidsmål. Skal ha unna noen større endringer først. Å være bevisst på hva man bruker penger på, har blitt et prosjekt pga denne tråden :lillesky:

- - -

Så til økonomiske bekjennelser: Tom for data igjen. Dvs. +200,- i utgifter til ekstra GB. På den annen side: Bilbudsjettet har gått veldig bra! Nesten 1000,- i overskudd i januar. Februar ligger an til det samme. Hvis det fortsetter sånn, må jeg se nærmere på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zenobia skrev:

1) For min del synes jeg nøysomt er bedre enn å skulle være miljøvennlig. Det ligger en annen filosofi bak; en holdning til hvordan man ser ressurser. En takknemlighet? Hvordan man er som mottager av goder heller enn forbruker av ressurser?

2) Konkret sparemål i rene kronasjer er nådd.

3) Skal brukes til kjøp av bolig

4) Har ikke satt noen nye konkrete, målbare langtidsmål. Skal ha unna noen større endringer først. Å være bevisst på hva man bruker penger på, har blitt et prosjekt pga denne tråden :lillesky:

- - -

Så til økonomiske bekjennelser: Tom for data igjen. Dvs. +200,- i utgifter til ekstra GB. På den annen side: Bilbudsjettet har gått veldig bra! Nesten 1000,- i overskudd i januar. Februar ligger an til det samme. Hvis det fortsetter sånn, må jeg se nærmere på dette.

Kanskje et dyrere mobilabbonement hadde lønt seg? :fnise:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nuttery skrev:

Kanskje et dyrere mobilabbonement hadde lønt seg? :fnise:

 

:blush:

Jeg var akkurat inne og sjekket nå. Denne måneden ville det ha lønt seg. Så det kommer faktisk an på om det går i Netflix eller NRK. Har blitt mye Netflix før, og da holdt kvoten godt. Nå går det i NRK, og de SPISER kvoten med et stort slurp!! :sukk:

Vurderer å si opp Netflix. Tenker..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvorfor lever dere nøysomt?

2) Hva er målet deres med å spare penger?

3) Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

4) Hva er langtidsmålene deres?

 

1) Jeg er vel egentlig vant med det/alltid gjort det. Vi hadde ikke overflod da jeg vokste opp, og da jeg begynte å tjene penger selv sparte jeg alt jeg kunne til EK fordi jeg ville kjøpe bolig. Og nå, etter boligkjøp, så handler det jo om å få det til å gå rundt økonomisk som singel i egen bolig, og prøve å kvitte seg med lån.

2) Ønsker å ha minst mulig lån, og å leve billig, men bra. 

3/4) Først og fremst ønsker jeg meg en "bedre" leilighet (mer praktisk og billigere i drift). Så har jeg lyst å ta meg råd til en bil etter hvert. Nå sparer jeg ca 50% av reisetid til jobb hvis jeg kjører kontra å ta buss (også er det jo praktisk ellers i livet og). Og så vil jeg reise mer. Er glad i det, men pga studier og intens EK-sparing har det blitt lite/billigturer de siste årene. Skal en tur til Asia nå i år, håper på Sør-Amerika neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Februar: 

Mat og husholdning: 1592 /1900
Diverse: 
580 /1100
Faste kostnader: 
3641 /3641

Sum: 5813 / 6641

Sist oppdatert: 24/2

Her går det fint. 4 dager igjen av februar og det er litt å gå på matposten enda og på diverse :) Jeg er likevel usikker på hvordan det blir resten av uken, det er hjemmeeksamen, så kanskje det blir en middag på skolen. Vi skal også reise til hun ene vi er i gruppe med og være der 2 dager av hjemmeeksamen og da må vi handle på felles og lage fellesmiddager etc. Jeg er veldig spent på dette, jeg er forberedt på at dette blir mye dyrere enn enn om vi ikke hadde skulle ordne det sånn og heller bare hadde hatt ansvar for egen mat. Jeg er ganske økonomisk av meg, men tror ikke de andre bryr seg så veldig, de har bedre råd også. Så det er litt irriterende, jeg går kanskje litt over matbudsjettet på grunn av det. Men det får bare være. Det er siste hjemmeeksamen i gruppe i studiet, så jeg får holde ut. Sist hjemmeeksamen brukte jeg også mer penger enn nødvendig fordi jeg ble med på å bestille en pizza, så jeg er forberedt denne gangen på at det kommer ekstra utgifter i forbindelse med hjemmeeksamen. Men det er vel begrenset hvor dyrt det kan bli på 2 dager og ved eit spleiselag. Satser på at det løser seg greitt. Jeg får også sannsynligvis besøk på torsdag etter hjemmeeksamen er levert, så da må jeg også kanskje lage middag for to og handle inn litt ekstra pålegg og rundstykker. Så blir litt ekstra utgifter nå i slutten av februar, men det tåler jeg :) 

Jeg må også si jeg er veldig stolt over at jeg ikke har tippet Lotto på to uker. Jeg kjenner det har vært veldig fristende å hive inn en kupong, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal tippe hver uke. Og nå blir det jo gulllotto-trekning igjen neste lørdag, så da passer det bedre å hive inn en kupong da :)

Håper det går bra med dere!

 

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.40, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Jeg liker å ha kontroll, det gir en trygghet å vite at jeg alltid har penger til å betale kommende regninger, husleie og mat. Sløsing liker jeg ikke. Jeg trenger ikke en masse nye ting, arver gladelig både ting som pynt, tepper, bilder ol. og klær fra venner og familie. 

Ja, pengene skal brukes til å kjøpe bolig. Har egentlig nok allerede, men fint å slippe å ta opp så mye lån.

Langtidsmålet er å eie egen bolig, gjerne jobbe 80% i stedet for 100. Har en hobby jeg bruker mye tid på, og det hadde vært topp og ha fri en dag i uka. Slik det ser ut nå, vil det gå greit. Men tror likevel jeg kommer til å jobbe fullt i noen år til for å spare og etterhvert betale ned så mye jeg klarer på boliglån. 

Min drøm er et avslappet liv med god tid til familie, venner og hobby. Dårlige vaner og sløsing blir slik jeg ser det noe som stjeler tid jeg kunne brukt på annet enn å jobbe.

-Marie

Anonymkode: acc29...30c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.40, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Fordi jeg er enslig med alt det innebærer og fordi dritthelsen min så langt har tatt fra meg muligheten til å jobbe og å jobbe ekstra ved behov. Jeg er ufør. Har ikke lite penger inn men det er jo en og samme relativt lave sum som kommer i flere år fremover. Skal jeg klare å få til ting som gleder ungene, byturer, minifeire osv så må jeg planlegge og jeg vil gjerne ha muligheten til å reise til byen selv et par ganger i året. 

Tidligere hadde jeg en ok betalt jobb og ønsket jeg å dra på en ferie el skaffe egenkapital til feks bilkjøp så jobbet jeg ekstra for å skaffe penger.

Mitt langsiktige mål er forutsigbarhet og å ha muligheten til å gjøre ting med ungene i ferier og at de har det de trenger av klær og utstyr i en kvalitet jeg er komfortabel med. Nå blir det endel båtliv, uten luksus, men det vil jo koste litt alikevel,

Endret av Raggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.40, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Jeg er student, rett og slett, men har jobbet fulltid før. Det vil si at jeg er vant til å leve på fulltidslønn, og det ble en brå overgang til studentøkonomien, for å si det sånn ;) 
 

I tillegg er jeg glad i sikkerhet og blir glad av å se pengebeløp vokse 😄  Men jeg er skikkelig elendig da, så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.40, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Jeg vil minske utgiftene fordi jeg levde mer sparsommelg før (3+ år siden) uten at livskvalitet tok skade av det. Forbruket vokste i takt med endringer i inntekten og størrelse på huset.

Målet er å frigjøre midler tl å betale raskere med på boliglånet istede for å sløse dem på herdagslige ting.

Betale tilbake huslånet på 10 år eller raskere (lånet er egentlig beregnet å vare i 20 år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.40, Nuttery skrev:

Sånn over på siden: 

Hvorfor lever dere sparsomt/nøysommelig?

Hva er målet deres med å spare penger? Skal det brukes til noe spesielt eller bare sikkerhet?

Hva er langtidsmålene deres? :) 

Jeg sparer penger for å skape meg flere inntekter, som vil gi meg tryggere økonomi i fremtiden:)

Så langtidsmålet er egentlig at jeg vil tjene betydelig mer fra øvrige inntektskilder enn jeg gjør fra arbeidsplassen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, King in the North said:

Jeg sparer penger for å skape meg flere inntekter, som vil gi meg tryggere økonomi i fremtiden:)

Så langtidsmålet er egentlig at jeg vil tjene betydelig mer fra øvrige inntektskilder enn jeg gjør fra arbeidsplassen min. 

Hvordan har du tenkt å gjøre det? (nysgjerrig :)

Anonymkode: 41673...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du tenkt å gjøre det? (nysgjerrig :)

Anonymkode: 41673...29d

Sparer du feks 100k i aksjer, som betaler 10% årlig utbytte, så har man i teorien økt inntekten sin med 10k i året. 

Eller man kjøper en leilighet til 2millioner som betaler deg 150k i leieinntekter, så har man i teorien økt inntekten med kanskje 80k i året. 

Da tjener man også penger fra tre forskjellige kilder, og kan spare stadig mer inn i disse inntektskildene, for å øke de videre. 

Dermed har man et ekstra spareinsentiv, enn bare å spare til neste iPhone, eller helgeturen man skal på i påsken. 

På sikt så kan disse inntektene betale de løpende utgiftene jeg har, og jeg kan spare større andel av lønnen, samtidig som man ikke trenger å leve så ekstremt sparsommelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 20.20, Sugar&Spice skrev:

Kan jeg melde meg inn selv om vi har kommet halvveis ut i februar? :lete:   28 år gammel student, bor alene og har hund.

Husleie: 7.500 (alt. inkl.)

Mat: 2.500

Transport: 500 (Månedskort)

Faste kostnader: 800 (mobil, forsikringer, spotify, osv)

Sosial/hygge: 1.000 ( kafe, reise, gaver, osv)

 

SUM = 12.300

*snip*

Okei. Så det er to dager igjen av måneden, men jeg gjør det her nå istedenfor. (velger å ikke kommentere så mye om sosial/hygge-posten, da det er matposten jeg ønsker å ha i fokus)

Det har, alt i alt, ikke gått så altfor gæernt, altså! I følge Min Økonomi i DNB-nettbanken min (ELSKER den funksjonen!) har jeg brukt 2.700 kr på mat i februar. Og jeg tror helt oppriktig at minst 400 av de er kjipe lunsjpenger som kuttes i budsjettet neste måned. Uansett mener jeg at under 3.000 kr på mat er respektabelt, siden jeg i tidligere måneder har ligget laaangt over dette. Jeg har blitt flinkere til å leve billigere, og det var også planen.  Ja, det har vært mye kjedelig mat, og ja, det er noen dager jeg har tenkt "suuushiiiii......" - MEN! jeg har stått i mot og virkelig prøvd å gjøre dette ordentlig. Februar var prøvemåned, og nå har jeg bevist for meg selv at jeg kan overleve og egentlig ha det ganske bra på ganske kjedelig og rævva mat.

I helgene har jeg laget mat med FinFyr, og det har nok trukket matposten litt opp. Jeg prøver å være økonomisk i de situasjonene også, men jeg merker jeg syns det er vanskelig. Jeg må prøve å få han med på dette spareprosjektet :fnise:  (hjalp ikke at jeg hadde 900 kr i togutgifter til han heller.......... ups....)

Prosjektet mitt om å spise meg ut av fryseren har fungert knallbra, og nå har jeg bare småtteri igjen. En ussel fiskefilet fra Findus, frosne grønnsaker, litt frossen reven ost, mozzarella sticks og et halvt brød. Må nevnes at i fryseren min har det ligget x antall kyllingfileeter, porsjoner med bolognese (alt er spist opp!), div. rundstykker, mer fisk, kjøttdeig osv. Så nå er det straks tid for av-ising, og så må den fylles opp igjen, haha...

I februars to siste uker har jeg altså prøvd å spise meg ut av skuffer og skap, og nå er planen å fylle opp det som trengs, og for det meste handle på tilbud. De to første ukene i mars skal jeg benytte meg av mattilbud-appen, og planlegge middag ut fra hva som er på tilbud i de forskjellige butikkene- og ikke "hva har jeg lyst på i dag". For noen år siden var jeg sykt flink på det, så jeg vet at jeg kan. Jeg må bare gidde å bruke tid på det. Der vil det være mange kroner å spare. Denne helgen er blant annet favorittsaften min på tilbud, ti kroner billigere på Coop enn der jeg pleier å kjøpe på Kiwi. Kjøper jeg tre stykker får jeg med andre ord en gratis. Saft er forbruksvare hos meg, jeg kjøper det istedenfor brus. Tipper jeg bruker ca 100 kr i mnd på saft, så det er helt akseptabelt, selv om saft er luksus. Må nevnes at jeg har Sodastreamer, som gjør at jeg kan drikke deilig farris på budsjett :smilorange:  Da slipper jeg nemlig å bruke penger på brus ;)  

Jeg har også høyt forbruk av nøtter, så at Bunnpris har 2 for 20 på pakkene som koster 19 kr på Kiwi er også et godt tilbud. Peanøtter bruker jeg både som snacks og til bakst, og chilinøtter er min stoore glede i livet :fnise:  Noen gode tilbud må man jo unna seg og, ikke sant? :) 

-------------------------

Det er tirsdag i dag, og denne uken kommer jeg nok til å bruke mye penger i matbutikken. Men det er fordi jeg må kjøpe inn grunningredienser (tom for pasta, creme fraische, smør, alt av kjøtt, kokosmelk, egg og en del hermetikk.... (Det betyr jo bare at jeg har vært flink til å ta av skuffer og skap, for dette har jeg alltid i kjøleskapet!)) og "fylle opp" det som mangler. Det blir surt å betale i butikken og se at marsmåned sin budsjettpost gjør et så voldsomt hopp opp, men jeg får trøste meg med at det gjør det billigere resten av måneden... :troest: 

 

 

I tillegg har jeg klart å kutte ned 80 kr på mobilfakturaen, så den går ned fra 400 til 320 kr i mnd. Jeg har fått frikort fra staten, så nå slipper jeg å betale 350 kr en-to ganger i uken for behandling også.

 

To dager til lønnen kommer, og jeg har 4.600 kr igjen av stipendet. DET føles satans godt.

Takk for at dere leser min roman :fnise:  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Okei. Så det er to dager igjen av måneden, men jeg gjør det her nå istedenfor. (velger å ikke kommentere så mye om sosial/hygge-posten, da det er matposten jeg ønsker å ha i fokus)

*snip*

Elsker romaner :laugh: Supert jobba med å kutte såpass på matposten! Digg med nøtter og saft! Jeg tenker som så at man skal leve litt og, man må ikke glemme å unne seg litt her og der. Selv om jeg er veldig for å spare og være økonomisk, så er det jo noe med det at man aldri vet hva som skjer i morgen og det er kjipt om man levde på bare nudler og havregryn i lang tid før man døde med masse spenn på kontoen :tongue:

Hvilken saft er favoritten din? På jakt etter en ny type å bli glad i :nigo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, blåtimen skrev:

Elsker romaner :laugh: Supert jobba med å kutte såpass på matposten! Digg med nøtter og saft! Jeg tenker som så at man skal leve litt og, man må ikke glemme å unne seg litt her og der. Selv om jeg er veldig for å spare og være økonomisk, så er det jo noe med det at man aldri vet hva som skjer i morgen og det er kjipt om man levde på bare nudler og havregryn i lang tid før man døde med masse spenn på kontoen :tongue:

Hvilken saft er favoritten din? På jakt etter en ny type å bli glad i :nigo:

Så bra du liker romaner :fnise:  Da er jeg riktig person i denne tråden :skratte:  Takk! Ja, litt skal man faktisk leve og. Og siden jeg lever sparsommelig alene/i hverdagen, så føler jeg at jeg kan sløse litt mer i matposten i helgene og når jeg skal spise med andre. Jeg kommer til å bruke mer penger på mat når jeg er ferdig som student, men håper at jeg klarer å venne meg til å spise bra&billig, slik at jeg kan fortsette med det i det store og det hele også når jeg er ferdig som student til over sommeren. Jeg prøver å finne den fine balansen mellom student/fattig og leve som en konge :fnise:  Føler noen ganger at det er enten/eller med meg... Det er lit slitsomt. Enten 3.000 kr, eller 6.000 kr, liksom. Som ferdigutdannet håper jeg å kunne ligge på 4.000 kanskje? Gjerne mindre, men i snitt i 4.000 kr tror jeg jeg skal være fornøyd med. Jeg er så glad i å lage mat og å bake, så det blir jo en blanding av "å fylle magen" og "å drive med hobby" for meg.

ZerOH! Lemon&lime er min favoritt! Den er drøy, og koster omtrent 40 kr fullpris. Syns det er helt innafor som luksusvare :fnise: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Så bra du liker romaner :fnise:  Da er jeg riktig person i denne tråden :skratte:  Takk! Ja, litt skal man faktisk leve og. Og siden jeg lever sparsommelig alene/i hverdagen, så føler jeg at jeg kan sløse litt mer i matposten i helgene og når jeg skal spise med andre. Jeg kommer til å bruke mer penger på mat når jeg er ferdig som student, men håper at jeg klarer å venne meg til å spise bra&billig, slik at jeg kan fortsette med det i det store og det hele også når jeg er ferdig som student til over sommeren. Jeg prøver å finne den fine balansen mellom student/fattig og leve som en konge :fnise:  Føler noen ganger at det er enten/eller med meg... Det er lit slitsomt. Enten 3.000 kr, eller 6.000 kr, liksom. Som ferdigutdannet håper jeg å kunne ligge på 4.000 kanskje? Gjerne mindre, men i snitt i 4.000 kr tror jeg jeg skal være fornøyd med. Jeg er så glad i å lage mat og å bake, så det blir jo en blanding av "å fylle magen" og "å drive med hobby" for meg.

ZerOH! Lemon&lime er min favoritt! Den er drøy, og koster omtrent 40 kr fullpris. Syns det er helt innafor som luksusvare :fnise: 

Ja, ikke sant. Hvis man er av typen som setter pris på matlaging/baking og ser på god mat som en interesse må det jo være innafor å ha høyere budsjett, spesielt når du ikke lenger er student. 

Tusen takk for tips, skal testes! Den hørtes jo god ut å blande med kullsyrevann også, jeg gjør det i blant for å få litt variasjon uten å måtte kjøpe brus. 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar - regnskap 

 

Boligutgifter - 3000 kr/ 9 363 kr

Det daglige liv - 4000 kr/ 2 821 kr

Transport - 1 800 kr/ 984 kr

Underholdning - 200 kr/ 0 kr

Helse - 500 kr/ 0 kr

Ferie - 0 kr/ 0 kr

Fritid - 400 kr/ 49 kr

Abonementer - 800 kr/ 669 kr

Personlig - 700 kr/ 500 kr

Barn - 500 kr/ 1 169 kr

______________________________________________________________________

Mål for hver mnd:

$ selge ting vi ikke bruker på Finn - 200 kr / 0 kr

$ ekstra nedbetaling av boliglån - 3000 kr / 0 kr

$ sparing til oppussing/buffer - 5000 kr / 0 kr

$ holde budsjettet for mat og dagligvarer innen - 3000 kr/ 2 506 kr

$ sette ny rekord for shoppestopp-  2 dager

Vaskemaskinen tok kvelden, så boligutgiftene kom høyt. 

Utgifter til arnet er også høyere enn forventet, men handlet vinterdress til 50% og ny vårjakke til 50%, så måtte bare bruke disse pengene samtidig som jeg sparte like mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ny Bruker skrev:

Februar - regnskap 

 

Boligutgifter - 3000 kr/ 9 363 kr

Det daglige liv - 4000 kr/ 2 821 kr

Transport - 1 800 kr/ 984 kr

Underholdning - 200 kr/ 0 kr

Helse - 500 kr/ 0 kr

Ferie - 0 kr/ 0 kr

Fritid - 400 kr/ 49 kr

Abonementer - 800 kr/ 669 kr

Personlig - 700 kr/ 500 kr

Barn - 500 kr/ 1 169 kr

______________________________________________________________________

Mål for hver mnd:

$ selge ting vi ikke bruker på Finn - 200 kr / 0 kr

$ ekstra nedbetaling av boliglån - 3000 kr / 0 kr

$ sparing til oppussing/buffer - 5000 kr / 0 kr

$ holde budsjettet for mat og dagligvarer innen - 3000 kr/ 2 506 kr

$ sette ny rekord for shoppestopp-  2 dager

Vaskemaskinen tok kvelden, så boligutgiftene kom høyt. 

Utgifter til arnet er også høyere enn forventet, men handlet vinterdress til 50% og ny vårjakke til 50%, så måtte bare bruke disse pengene samtidig som jeg sparte like mye.

Du er jo veldig flink med matposten da :)

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...