Zenobia Skrevet 7. februar 2019 #221 Skrevet 7. februar 2019 (endret) 23 timer siden, Raggy skrev: Vil ikke et kredittkort i hånda føre til et noe høyere forbruk eller tar jeg feil? Jeg har vært vant til å bruke debetkortet mitt (bankaxept) når jeg handler. Nå bruker jeg kredittkort. Siden jeg er vant til kortbruk åkkesom, føler jeg ingenting annerledes. Det er bare et annet kort. Jeg betaler hele beløpet ved forfall. - - - Har mobilt bredbånd. Brukte opp kvoten, og kjøpte tillegg -> går over budsjett med ca. 135 kroner Betales først i mars, så skal se hva annet jeg kan knipe inn på. Endret 8. februar 2019 av Zenobia
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2019 #222 Skrevet 8. februar 2019 Oppdaget at all kreditt som man har innvilget blir fra 2018 regnet som gjeld. Dvs at dette er noe å tenke på for de som skal ta opp lån. Er dere flere i husstanden med flere kort hver kan det blir endel "gjeld"
temolitus Skrevet 9. februar 2019 #223 Skrevet 9. februar 2019 Har fulgt med i tråden en stund uten å skrive noe, men tenkte nå at jeg skulle tipse om appen nowaste til dere som prøver å stramme inn på matbudsjettet. Du legger inn varer du har i skap, fryser og kjøleskap samt holdbarhet og antall/kvanta (man kan legge inn f.eks 8 egg, 1 pakke smør, 250 g skinke, 1 liter melk osv). Matvarer som snart går ut på dato kommer øverst i appen. Den har i alle fall hjulpet meg til å bruke opp det jeg har før det bli dårlig, og er veldig praktisk i forhold til at man slipper å se igjennom alt hver uke eller at man ender opp med 3 pakker kyllingfilet fordi man har glemt hva man har i fryseren 6
blåtimen Skrevet 9. februar 2019 #224 Skrevet 9. februar 2019 6 timer siden, temolitus skrev: Har fulgt med i tråden en stund uten å skrive noe, men tenkte nå at jeg skulle tipse om appen nowaste til dere som prøver å stramme inn på matbudsjettet. Du legger inn varer du har i skap, fryser og kjøleskap samt holdbarhet og antall/kvanta (man kan legge inn f.eks 8 egg, 1 pakke smør, 250 g skinke, 1 liter melk osv). Matvarer som snart går ut på dato kommer øverst i appen. Den har i alle fall hjulpet meg til å bruke opp det jeg har før det bli dårlig, og er veldig praktisk i forhold til at man slipper å se igjennom alt hver uke eller at man ender opp med 3 pakker kyllingfilet fordi man har glemt hva man har i fryseren Det var et skikkelig godt tips, tusen takk! Har tidligere prøvd å lage et sånt system via notater på mobilen, men det ble bare tungvint og rotete, så den appen hørtes gull verdt ut 2
Ny Bruker Skrevet 9. februar 2019 #225 Skrevet 9. februar 2019 10 timer siden, temolitus skrev: Har fulgt med i tråden en stund uten å skrive noe, men tenkte nå at jeg skulle tipse om appen nowaste til dere som prøver å stramme inn på matbudsjettet. Du legger inn varer du har i skap, fryser og kjøleskap samt holdbarhet og antall/kvanta (man kan legge inn f.eks 8 egg, 1 pakke smør, 250 g skinke, 1 liter melk osv). Matvarer som snart går ut på dato kommer øverst i appen. Den har i alle fall hjulpet meg til å bruke opp det jeg har før det bli dårlig, og er veldig praktisk i forhold til at man slipper å se igjennom alt hver uke eller at man ender opp med 3 pakker kyllingfilet fordi man har glemt hva man har i fryseren Her i huset er det ikke så mye ferske varer som blir kastet, men heller middagsrester... Må bli flinkere til å lage mindre porsjoner, eller spise det samme flere dager på rad. 1
temolitus Skrevet 9. februar 2019 #226 Skrevet 9. februar 2019 9 timer siden, blåtimen skrev: Det var et skikkelig godt tips, tusen takk! Har tidligere prøvd å lage et sånt system via notater på mobilen, men det ble bare tungvint og rotete, så den appen hørtes gull verdt ut Det har jeg også, ble helt håpløst etterhvert🤷♀️Deilig å slippe å grave i fryser og skap hver gang man skal handle! 1
Nuttery Skrevet 10. februar 2019 Forfatter #227 Skrevet 10. februar 2019 Strømmen gikk i allefall ikke som jeg ønsket Og med det overskrider jeg budsjettet for faste utgifter med ca 90 kroner. Ikke at det er noen stor sum, men det var irriterende likevel. Jeg har aldri brukt så mye penger på strøm før. Jeg legger jo inn en sikkerhetsmargin i budsjettet, men det holdt ikke denne gangen. Until next time! 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #228 Skrevet 10. februar 2019 41 minutter siden, Nuttery skrev: Strømmen gikk i allefall ikke som jeg ønsket Og med det overskrider jeg budsjettet for faste utgifter med ca 90 kroner. Ikke at det er noen stor sum, men det var irriterende likevel. Jeg har aldri brukt så mye penger på strøm før. Jeg legger jo inn en sikkerhetsmargin i budsjettet, men det holdt ikke denne gangen. Until next time! Hvor mye kom regningen på? Og hvor mange kwh? Anonymkode: afb30...7c9
Nuttery Skrevet 10. februar 2019 Forfatter #229 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye kom regningen på? Og hvor mange kwh? Anonymkode: afb30...7c9 Regningen kom på 569,16 kr. 361 kwh. Lite i den store sammenheng, men tatt i betraktning at jeg sjeldent har betalt over 500 kroner i strøm så er det litt kjedelig. (Jeg har varmtvann og oppvarming inkludert i husleien til borettslaget, derfor "lite" forbruk som sådan)
Gjest Raggy Skrevet 10. februar 2019 #230 Skrevet 10. februar 2019 (endret) På 1.2.2019 den 18.51, Raggy skrev: Kan jo starte med budsjettet mitt. Det er ikke i vater foreløpig så endrer underveis. Februar Faste utgifter: 7000 Forsikringer: 983 Trening: 199 Internett inkl abb på kanaler: /705 Mobli. /99 Mat og husholdning: 5005-skal betales på coop kort, en mnds forbruk, i dette beløpet er det noe klær. Tipping, lotto: 50 Klær: 1342/2000, Helse og velvære : 2286/2000, Her kan jeg fint skjerpe meg, har bestilt hudpleie igjen og div såper fordi jeg elsker det, men det er sløsing og totalt unødvendig! Forbedringspotensiale for mars må gjennomføres Bil :705 /5000 usikker, skal på verkstedet i slutten av mnd. Beløpet trekkes fra bilkontoen, ikke fra denne mnds inntekt. Skal spare til nye sommerdekk. 6000kr må inn på bilkontoen innen våren. Bursdag:0 /100 Sparing /6500 Fornøyelser:250 /1500 Forbruk:0/400 kafe og e-røyk kostnader. Allerede her kommer en synder til syne.. 79kr mnd hos Viaplay som nesten ikke blir brukt. Det er nå sagt opp. Jeg handlet på den lokale sportsbutikken å fikk 200kr i avslag på Kari Traa ulltrøye Har lagt inn en bestilling på H&M, mer barneklær.. Nå var jeg jammen lur! Siden helse og velvære budsjettet sprakk raskt flyttet jeg planlagte utgift for soltimer ned til "fornøyelser. Jeg skulle ha brukt ca 1500kr i helga på tur men ble hjemme så da går nok den posten i overskudd. Kanskje det jevnt over går som planlagt Savner solen som varmer å skal kose meg i solarium Muligens sløsing men for min del så er det en investering mot vinterdepresjon Skal skaffe meg trumf visa i morgen så det blir litt mer lønnsomt å handle på Kiwi, er litt ei av å bare handle på Coop. Jeg har noen turer innom Spar også. Jeg går forbi nesten hver dag så det er lettvint, men butikken er dyr.... Uansett så lønner det seg å ha trumf visa når man handler der. Jeg må inn i nettbank å regne sammen hvor mye mat og husholdningsvarer jeg har kjøpt andre steder enn Coop. Har litt i overkant av 600kr i kjøpeutbytte hos Coop og rundt 500kr hos Kiwi/trumf. Litt gøy Endret 10. februar 2019 av Raggy
King in the North Skrevet 11. februar 2019 #231 Skrevet 11. februar 2019 Februar Inntekt: 44 400 Faste kostnader: 20 900, hvorav betjening av lån er 14 400. Mat: 4 000 Øvrige fornøyelser/Gaver/Uforutsette utgifter: 8 000 Totale utgifter: 32 900 Sparemål: 20 000 (1000 i fast fondsparing, 8500 i nedbetaling på boliglån og resten i aksjer) 5
Zenobia Skrevet 12. februar 2019 #232 Skrevet 12. februar 2019 (endret) Hadde satt strømbudsjettet urealistisk lavt, men da tenker man nøyere gjennom bruken, faktisk, så det hadde sin misjon. Sprakk med over 300 kroner. nesten 400 kroner, ser jeg nå. Endret 12. februar 2019 av Zenobia Justering 1
Hirondelle Skrevet 12. februar 2019 #233 Skrevet 12. februar 2019 (endret) Kan jeg melde meg inn selv om vi har kommet halvveis ut i februar? 28 år gammel student, bor alene og har hund. Husleie: 7.500 (alt. inkl.) Mat: 2.500 Transport: 500 (Månedskort) Faste kostnader: 800 (mobil, forsikringer, spotify, osv) Sosial/hygge: 1.000 ( kafe, reise, gaver, osv) SUM = 12.300 Siden jeg får 8.000 kr av lånekassen i mnd må jeg ha en netto lønn på MINST 4.300 for å komme meg rundt. Det løser seg greit, så om jeg holder meg til budsjettet ser jeg at det blir rom for sparing og kos. Studentøkonomien er jo så som så. Jeg jobber litt ved siden av, men siden jeg er på siste semesteret av bacheloren har jeg bestemt meg for å kutte ned på forbruket for å kunne jobbe litt mindre (ha mer fokus på studiene). Jeg har levd som en dronning de to siste årene (jobbet opptil 70% ved siden av studiene), men det er det slutt på nå Sosial/hygge-posten blir høy pga mange bursdager før sommeren, det blir nok noen togreiseutgifter for å besøke FinFyr (vanskelig å taste det inn i "transport" siden det er uregelmessigheter i når jeg besøker han, ca 5.00 kr hver gang). Jeg prøver å kutte massivt ned på kaffe-kjøp og unødvendig handel som å kjøpe brus hver gang jeg er på jobb, feks. Fra nå av blir jeg å ta med vannflaske med saft hjemmefra! I tillegg er det jo da det vanskelige å kutte ned på mat-posten. Jeg har levd etter "hva vil jeg ha til middag i dag"-prinsippet, og det prisnippet er jaggu dyrt!!! Jeg GRØSSER over hvor mye penger jeg har brukt på mat de siste to årene - og ikke minst hvor mye mat jeg har kastet siden "jeg ikke har lyst på det allikevel". FULL skjerpings. Og jeg starter nå: Denne uken spiser jeg meg ut av fryseren (må av-ise den uansett så kan like gjerne tømme den først ), så tror jeg ender opp på seriøst 0 kr i mat denne uken, må kanskje supplere litt med noe grønnsaker på slutten av uken. Jeg har planlagt alle middager til og med søndag, og har lovet meg selv å holde meg 100% til planen for å unngå utskeielser. Jeg MÅ ha en uke eller to med lavt forbruk for å redde inn til neste måned (levde litt over evne i januar.... ) Oi, det var ikke meningen å skrive en hel roman her, da. Håper at et samhold som denne tråden kan hjelpe meg med å holde meg på sporet, slik at jeg ikke glemmer budsjettet innen en uke (sånn som har skjedd et par-tre-nitti ganger før.). Endret 12. februar 2019 av Sugar&Spice 9
Zenobia Skrevet 12. februar 2019 #234 Skrevet 12. februar 2019 (endret) 1 time siden, Sugar&Spice skrev: Jeg prøver å kutte massivt ned på kaffe-kjøp og unødvendig handel som å kjøpe brus hver gang jeg er på jobb, feks. Fra nå av blir jeg å ta med vannflaske med saft hjemmefra! Bra tiltak #1 1 time siden, Sugar&Spice skrev: "hva vil jeg ha til middag i dag"-prinsippet, og det prisnippet er jaggu dyrt!!! Jupp.. 1 time siden, Sugar&Spice skrev: ikke minst hvor mye mat jeg har kastet siden "jeg ikke har lyst på det allikevel". FULL skjerpings. Og jeg starter nå: Denne uken spiser jeg meg ut av fryseren Bra tiltak #2 Velkommen i tråden, Sugar&Spice Ikke vær redd for å skrive utfyllende. Det er inspirerende for oss (les: undertegnede ) som ikke deler så mye. Sånn som denne flotte tråden har utviklet seg, tror jeg du vil finne det samholdet som holder budsjettet i live denne gangen! Du er ikke alene om å ha hatt budsjetter som gikk inn i glemselen Endret 12. februar 2019 av Zenobia 5
elvital Skrevet 13. februar 2019 #235 Skrevet 13. februar 2019 On 2/4/2019 at 6:30 PM, elvital said: Slenger meg med på denne jeg. Har bestemt meg for å føre budsjett fremover. Inntekt: Lønn: ca 26500. Mulig litt mer AirBnb: Beregnet ca 3700kr. Halvparten blir spart til skatt, og det resterende går inn på sparekonto til reise. Foreløpig forbruk hittil i februar 13/2/19 mat: 1107 kr forsikring (fra forsikringssparekonto) 902kr lånekassen 1503 ferie (fra reisekonto) 3167kr sko (sparekonto) 1139kr annet/gøy: 859 kr Totalt: 8677 kr Jeg har bestilt hodetelefoner på salg til 1309 kr (planlagt kjøp). Ser at det har gått litt hardt utover annetkontoen, men henter det greit inn på matkontoen ser det ut til. Blir nok ca 500-600kr til på den posten denne mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #236 Skrevet 13. februar 2019 Jeg følger ikke noe budsjett. For første gang i mitt liv så lever jeg på sosialen. Anonymkode: 1b486...0c1 1
blåtimen Skrevet 13. februar 2019 #237 Skrevet 13. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg følger ikke noe budsjett. For første gang i mitt liv så lever jeg på sosialen. Anonymkode: 1b486...0c1 Er ikke det en god grunn til å bruke budsjett da? 5
Nuttery Skrevet 13. februar 2019 Forfatter #238 Skrevet 13. februar 2019 På 30.1.2019 den 18.47, Nuttery skrev: Februar: Husholdning: 1251,70/2000 Klær: -/0 Fornøyelser: 437,70/1500 Diverse: 617,97/2500 Faste kostnader: 4287,16/4200 Transport: 450/1000 Helse: 2670,98/2700Totalt: 9715,51/12 900 Sparing: 10 000/10 000 Sist oppdatert: 12/2 ...Tiden rusler og går Husholdning: Prøver å ikke handle noe før neste uke Klær: Nema problema.Fornøyelser: 309 kr på Foodora til meg og kjæresten, pluss 128 kroner i snacks på butikken Diverse: 23kr kantine, 100kr for 3mnd med aftenposten digital, 20kr toalett oslo city, 150kr the Sims 4 expansion-pack.Faste kostnader: Husleie, mobil, spotify, strøm, netflix.Transport: 450kr busskort.Helse: Egenandel på en resept (126), blodprøver (44), legeregning (250), tre psykologtimer (2275kr) Syntes det går greit å bruke lite penger nå som det er dårlig vær ute og jeg jobber mye, og er mye i praksis via studiet Alle syssler bidrar til å holde meg unna "shoppingsentrene". Ikke minst er jeg ganske streng på at jeg har shoppestopp på klær, interiør o.l, og jeg har holdt meg godt der 6
blåtimen Skrevet 13. februar 2019 #239 Skrevet 13. februar 2019 (endret) På 4.2.2019 den 13.04, blåtimen skrev: Februar: Mat og drikke: 500 / 700Klær og sko: 0 / 400Tekstil og hjem: 1340 / 300Helse og personlig pleie: 0 / 1000Fornøyelser og mediebruk: 60 / 1000Gaver og veldedighet: 100 / 600Totalt: 2000 / 4000 Sparing: 0 / 14 500 Det går bra for meg så langt, i morgen er vi halvveis i februar Har ikke brukt en krone på andre poster enn tekstil og hjem, de 660kr er faste utgifter. På tekstil og hjem ble det litt over 700kr på maling. Bestemte meg for at jeg skulle male soverommet for mange uker siden, men vi har ikke hatt anledning før nå. Og maling koster jo penger! Jeg ble faktisk skikkelig irritert fordi når jeg så på maling i januar kostet den typen jeg kjøpte 279kr spannet og nå kostet den 389kr. Vet ikke om de var på salg da eller om det bare er en generell prisøkning, men søren så irriterende. Burde kjøpt i januar, men da utsatte jeg det fordi jeg allerede var over budsjett. Så jeg tapte 220kr på å prøve og være smart 🙄 La oss bare håpe jeg ikke må kjøpe et tredje spann🤞🏻 Endret 14. februar 2019 av blåtimen Redigerte spareposten. Blir nødt til å spare gjennomsnittlig 14500kr for å nå årets sparemål. 3
missmcbeal Skrevet 14. februar 2019 #240 Skrevet 14. februar 2019 (endret) Februar: Mat og husholdning: 1087 /1900 Diverse: 580 /1100 Faste kostnader: 3578 /3641 Sum: 5251 / 6641 Sist oppdatert: 14/2 Her går alt fint. Handlet for resten av uka, så er i rute med mat og husholdning. Jeg fikk en hyggelig overraskelse tidligere denne uken, sjekket kontoen min og oppdaget at mamma hadde ført over 500 kr til meg. Helt uforventet. Jeg har aldri vært en av de som har fått penger hjemmefra, mamma spanderer riktignok bussbillett innimellom, og middag o.s.v. Foreldrene mine har ikke hatt spesielt god råd til å skjemme bort oss, vi har klart oss selv, så det har vært helt greitt. Men jeg skal innrømme at jeg innimellom har kjent litt på det innimellom når f.eks. medstudentene jeg bor med forteller at de fikk penger fra f.eks. besteforeldre (jeg har ingen) eller foreldre rett som det er. Økonomien til mamma har snudd det siste året, hun har aldri hatt så god råd som hun har hatt nå, og da ville hun gjerne glede andre som hun sa Så det var veldig hyggelig, og er det et tidspunkt i livet jeg trenger å få et sånt hyggelig bidrag fra familien, så er det nå. Så dette gjorde meg utrolig glad. Jeg har ingen spesielle planer med pengene, bortsett fra at det hjelper meg til å kanskje ikke gå over diverseposten. Så det jeg gjorde nå var jeg at utvidet den posten med 500 kr. Jeg har likevel ikke noen plan om å bruke så mye på denne posten, det ser ut som jeg trenger mer å gå på neste måned, så jeg satser på at det ekstra som blir til over får bli med over i neste måneds budsjett som da kan bli romsligere Ellers på diverseposten ble det en bestilling fra komplettapotek på noen kremer, og enda en gang påfyll på vaskerikortet. Det ble ikke noe sushi denne uken likevel fordi det ikke passet likevel, men vi har planer om å ta det igjen, så får se om det blir denne måneden. Edit: Jeg hadde glemt å føre en utgift på diverseposten. Nå er det rettet opp i, rett skal være rett. Endret 15. februar 2019 av missmcbeal 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå