Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

18 timer siden, missmcbeal skrev:

Januar: 

Mat og husholdning: 1383 /1800
 

Kan du skrive oss en middagsplan for uka som har vært? Frokost, lunch, middag, alt ;)

Veldig spennende med reelle historier der forlk lever billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.1.2019 den 13.26, Ny Bruker skrev:

Kan du skrive oss en middagsplan for uka som har vært? Frokost, lunch, middag, alt ;)

Veldig spennende med reelle historier der forlk lever billig.

Jeg orker ikke å skrive absolutt alt jeg spiser på en uke, men kan gi noen eksempler. Likevel så spiser jeg ikke det samme fra uke til uke, så det varierer. Jeg ser først og fremst hva jeg har i skap og frys, deretter tenker jeg på hva jeg må kjøpe inn og så ser jeg gjerne hva som er på tilbud også:

Denne uken ble altså veldig billig fordi jeg hadde hjortekjøtt i fryseren, dette har jeg fått hjemmefra, vi har en del hjort i fryser pga. av jeger som har skutt i vårt område, så da har vi fått en andel av hjorten. Med hjorten gjorde jeg det veldig enkelt, jeg skar den opp i skriver og hadde den i ovnen sammen med masse fryste grønnsaker. Ble veldig godt. Hadde en smørklatt på. Hadde ikke noe annet til, rett og slett fordi jeg ikke orket og hadde andre ingredienser som passet, men det hadde nok vært bra med poteter og saus til. Hadde hjort i to dager.

På mandag spiste jeg lasagnerester fra helgen. Brukte svinkjøttdeig til 30 kr, og lasagne var på tilbud den uken, husker ikke akkurat prisen, ment tror den kostet 18 kr for en vanlig pakke. Så 48 kr. Så brukte jeg litt melk til, 1 liter melk kjøpte jeg på nedpriset til 10 kr, var kanskje 3-4 dl, så si 4-5 kr, da er vi oppe i ca 53 kr. Hadde også salat til. Isbergsalat kostet 10 kr, paprika også 10 kr? Agurk til 18 kr tror jeg. Lasagne med salat holdt fint til tre middager. Både salat, agurk og paprika hadde jeg til senere, så la oss for enkelhetns skyld si at det kostet rundt 20 kr. Så middag til 3 dager 83 kr.

Ellers bytter jeg på å lage taco med grønnsaker, da har jeg gjerne crispysalat, tomat, agurk og paprika. Hender jeg dropper rømmen, mest fordi det blir så mye matsvinn på det fordi jeg aldri får brukt opp. Sist jeg kjøpte det var det også nedpriset pga. dato. Tacolefser, 6 stykk. 12 kr-ish på Rema. Holder til 3 middager. Krydder kanskje 5 kr? Kjøper aldri mais til tacoen, det får jeg aldri brukt opp. Ser ikke vits med å handle mat som må kastes uansett. Jeg gjør det enkelt, trenger heller ikke tacosaus og synest ofte ikke jeg trenger ost heller, men har det til av og til om jeg har ståande en ostebit igjen som er for tynn til å høvles.

Ellers lager jeg ofte enkle middager med eggnudler, frosne grønnsaker og kjøttdeig. Det er billig og enkelt. Eller oppskåret kyllingfileet om det er på tilbud.

Når det gjelder de andre måltidene spiser jeg som regel rugsprø (12 kr for en pakke), med kyllingpostei og f.eks. rødbeter. Eller ost og agurk. Ellers havrebrød med pålegg, ost, kyllingpostei, rødbeter etc. Er ikke så veldig kreativ på påleggsfronten. Er veldig kresen på skinke, det eneste jeg liker er renskåret fileet, men er lenge siden jeg har kjøpt det nå. Det koster jo litt. Synest det er mye bedre med postei og  rødbeter. Havrebrød 30 kr på Rema, har det på topp 10. Koster vel egentlig 34 kr tror jeg. Relativt dyrt i forhold til andre brød, men jeg spiser heller et grovere brød. Jeg har forøvrig prøvd et grovbrød fra Coop som er halvparten av prisen, men det klarer jeg ikke å like, både konsistensen og smaken synest jeg ikke er god. Spiser ellers kanskje babygulrøtter som mellommåltid og banan. Kjøper over 1 kgs ost fra Norvegia, ser gjerne etter tilbud.

Drikker ikke melk eller juice, kun vann, te, kaffi.

Kanskje du kan spørre @Nuttery om litt middagstips o.s.v. Hun er relativt flink på dette, og kjøper mye av grønnsaker på innvandrerbutikker og sparer mye penger på det, i tilfelle du ønsker middagforslag med flere grønnsaker :)

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt opp treningsabonnementet nå og fikk meg en hyggelig overraskelse. Jeg var sikker på at jeg betalte på etterskudd, det er trekk den 20. hver måned og det er 1 mnds oppsigelse.  Jeg har medlemskap til 1.mars nå, men på smsen jeg fikk stod det at siste trekk var nå 20.januar. Så jeg betaler visst på forskudd. Haha, dette var så hyggelig, det betyr jo rett og slett at det ikke blir trekk i februar likevel, så da slipper jeg nesten 300 kr i faste kostnader! Hurra! Til neste måned skal jeg sette opp diverseposten så har jeg litt mer å gå på 😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 12.45, missmcbeal skrev:

Jeg måtte kjøpe ny tannkrem og

Firstpricetannkremen er like bra som annen tannkrem og koster 5(?) kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 8.35, Nåleputa skrev:

Firstpricetannkremen er like bra som annen tannkrem og koster 5(?) kr.

Takk for tips, men jeg er ekstremt kresen på tannkrem. Jeg har prøvd Colgate og andre typer, og føler rett og slett at tennene ikke blir skikkelig rene. Er bare Solidox lille type jeg bruker. Jeg betaler heller 25 kr mer for en tannkrem jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar: 

Mat og husholdning: 1683 /1800
Forsikring: 130  /170
Helse og velvære 1117 900
Diverse: 568 /400
Faste kostnader: 3930 3930
Transport: 100 /140
Pensum: 0 /500

Sum: 7428 / 7840

Sist oppdatert: 28/1


Handlet for resten av januar nå og har så jeg klarer meg bra til helgen. Kjøpte 2 brød også, så når jeg skal handle til helgen blir det bare litt sjokolade og ingredienser til taco. Så mat og husholdning går under denne måneden. Diverse 168 kr over. Kommer til å sette den opp til 500 i februarbudsjettet. Skal prøve å spille mindre Lotto. Har likevel brukt totalt sett mindre i budsjettet enn satt opp, så det er veldig hyggelig. Det er jo hovudsaklig også fordi jeg har fått solgt så mye pensumbøker, og ikke ført pensumutgifter med tanke på at det går opp i opp (eller har faktisk solgt for mer enn jeg har kjøpt så).

Endret av missmcbeal
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.1.2019 den 21.17, blåtimen skrev:

Januar:

Mat og drikke: 500 700
Klær og sko: 118 / 400
Tekstil og hjem/ 300
Helse og personlig pleie: 1359 1000
Fornøyelser og mediebruk: 1244 1000
Gaver og veldedighet: 1695 600
Totalt: 4916 / 4000

Sparing: 14 357 / 13 000 

Okei, dette blir det endelige resultatet for januar! 

Jeg returnerte vinterdressen fra Stormberg, så minus 599kr fra forrige oppdatering. Fikk et tilbud om to måneder TV2 Sumo for kun 99kr, så jeg slo til der på tross av at jeg har betalt både HBO og viaplay den måneden her. På helseposten var det en egenandel hos spesialist på 400kr og en nesespray til 65kr. Men nå har jeg heldigvis kommet meg gjennom nesesprayavvenning, så det blir forhåpentligvis ikke mer penger på nesespray på en stund 😁 En annen god nyhet er at en ny salve jeg må bruke for en hudlidelse jeg har er på blå resept og derfor gratis for meg. Ble nylig diagnostisert og så for meg å måtte betale den salven flere ganger i året resten av livet, så det var jammen en trivelig overraskelse🎉

En ting jeg har holdt utenom regnskapet er at jeg fikk en 500-lapp i gave som jeg valgte å kjøpe et års abonnementet på Playstation Plus for.

Jeg føler februar kan bli en god måned økonomimessig. Ingen bursdager, legetimer, medisiner eller linser som må kjøpes eller årsabonnementer som fornyes. Noe uforutsett blir det jo alltid, men hvis jeg havner over budsjett i februar har jeg virkelig feilet kolossalt, hvis vi attpåtil legger på at det er den korteste måneden i året. Satser på at jeg klarer å holde meg fint innafor🤞🏻

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde regnet med at nytt pass ville koste kr 1000,- Men ser nå på Politiets nettsider at det koster kr 450,- :hoppendeglad:

Nå er det også sørget for at den ene (for mye betalte) innboforsikringen kommer tilbake på konto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar: 

Husholdning: 2290,11/2000
Klær: 126,75/0
Fornøyelser: 2181,30/1500
Diverse:
2355,43/2500
Faste kostnader: 4287,16/4200
Transport: 450/1200
Helse:
2933,58/3000
Totalt:  14 624,33/14 400

Sparing februar: 15 173,27/10 000
Totalspar 2019: 37 562 kr.

Sist oppdatert: 28/2

Endret av Nuttery
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bond:

Dette var dagen da jeg spadde ut penger!

Har gått knappe tusen kroner i minus i januar. Hadde håpet at det holdt seg rundt 300 kroner.

Har brukt mer på bil enn beregnet. Mindre på sosialt enn beregnet. Overført sistnevnte til ekstra brøyteutgifter.

Mat ble litt merkelig i januar, siden jeg har gått over fra debetkort til kredittkort, men så virket ikke kredittkortet plutselig?? Og så virket det igjen på neste butikk?? Så litt forvirring her. Jaja.

Jeg har lagt matposten lavt med vilje, og merker at det disiplinerer meg. Selv om jeg går over så det suser, merker jeg at jeg har blitt mer bevisst. Mat har tidligere bare vært noe jeg har lagt i kurven; nå ser jeg mer på hva ting koster.

Denne tråden er gull :strix:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Zenobia skrev:

:bond:

Dette var dagen da jeg spadde ut penger!

Har gått knappe tusen kroner i minus i januar. Hadde håpet at det holdt seg rundt 300 kroner.

Har brukt mer på bil enn beregnet. Mindre på sosialt enn beregnet. Overført sistnevnte til ekstra brøyteutgifter.

Mat ble litt merkelig i januar, siden jeg har gått over fra debetkort til kredittkort, men så virket ikke kredittkortet plutselig?? Og så virket det igjen på neste butikk?? Så litt forvirring her. Jaja.

Jeg har lagt matposten lavt med vilje, og merker at det disiplinerer meg. Selv om jeg går over så det suser, merker jeg at jeg har blitt mer bevisst. Mat har tidligere bare vært noe jeg har lagt i kurven; nå ser jeg mer på hva ting koster.

Denne tråden er gull :strix:

 

Jeg liker også denne tråden - det er hyggelig å ha så mange som interesserer seg for det samme!

Jeg har samme opplevelsen som deg forresten - man er MYE mer bevisst når man går over posten, selv om den var lagt lavt i utgangspunktet. Så jeg tror man tjener på det altså! Uansett så er jo det viktigste at budsjettet går i null - ikke hvilke poster det egentlig går hva på! Syntes du har vært flink denne måneden jeg! :)❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nuttery skrev:

Syntes du har vært flink denne måneden jeg! :)❤️ 

Takk; tar til meg godordene :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.12.2018 den 20.02, Nuttery skrev:

Januar: 

Husholdning: 2710,53/1800
Klær: -/0
Fornøyelser:
1024,80/1500
Diverse: 1893,13/2500
Faste kostnader: 7927,76/8000
Transport:
1292,00/1000
Helse: 1620,98/2800

Totalt: 16 469,20/17 600

Sparing: 22 388,67/15000

Sist oppdatert: 31/1

Endelig er måneden over, og sånn ble det! Gikk 1 130 kroner i pluss :) Er veldig fornøyd med det, men det er jo tross alt grunnet en feilberegning på helsebudsjettet :fnise: Matbudsjettet ble sprengt, men det har litt med at kjæresten er svært blakk om dagen, pluss at jeg har vært litt uforsiktig med handlingen :) Så det går egentlig helt fint, totalsummen er jo fortsatt innafor. Nå skal jeg regne klart de siste budsjetterte tallene for februar, også er vi klare for ny måned :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nuttery skrev:

Endelig er måneden over, og sånn ble det! Gikk 1 130 kroner i pluss :) Er veldig fornøyd med det, men det er jo tross alt grunnet en feilberegning på helsebudsjettet :fnise: Matbudsjettet ble sprengt, men det har litt med at kjæresten er svært blakk om dagen, pluss at jeg har vært litt uforsiktig med handlingen :) Så det går egentlig helt fint, totalsummen er jo fortsatt innafor. Nå skal jeg regne klart de siste budsjetterte tallene for februar, også er vi klare for ny måned :)

Har du nesten 45.000 i inntekt??:hakeslepp:

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Nuttery skrev:

Endelig er måneden over, og sånn ble det! Gikk 1 130 kroner i pluss :) Er veldig fornøyd med det, men det er jo tross alt grunnet en feilberegning på helsebudsjettet :fnise: Matbudsjettet ble sprengt, men det har litt med at kjæresten er svært blakk om dagen, pluss at jeg har vært litt uforsiktig med handlingen :) Så det går egentlig helt fint, totalsummen er jo fortsatt innafor. Nå skal jeg regne klart de siste budsjetterte tallene for februar, også er vi klare for ny måned :)

Wow, så imponerende mye du har spart!💪🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her siden jeg egentlig er en budsjettnerd :) Bor billig pr nå å har muligheter for å spare en god del. Første spareforsøk nå i januar endte med at jeg brukte opp hele beløpet på tull... så her må det tas grep! Jeg har nok blitt litt for avslappet pga et høyere beløp på sparekonto, men det er jo ingen grunn til å sløse. Kommer antagelig til å kjøpe leilighet iløpet av dette året så trenger penger til den overgangen. Håper å starte opp igjen med dumpsterdiving denne helga. Sparte inn 20.000 sist vinter på gratis mat og husholdningsartikler :) Vet at dette ikke er for alle, men jeg digger det.

Starter i det små med å ta med gjenbrukspose hver gang jeg handler så blir mikroutgiften til poser borte. Sparing er gøy da alle små beløp teller for å få det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Raggy skrev:

Slenger meg med her siden jeg egentlig er en budsjettnerd :) Bor billig pr nå å har muligheter for å spare en god del. Første spareforsøk nå i januar endte med at jeg brukte opp hele beløpet på tull... så her må det tas grep! Jeg har nok blitt litt for avslappet pga et høyere beløp på sparekonto, men det er jo ingen grunn til å sløse. Kommer antagelig til å kjøpe leilighet iløpet av dette året så trenger penger til den overgangen. Håper å starte opp igjen med dumpsterdiving denne helga. Sparte inn 20.000 sist vinter på gratis mat og husholdningsartikler :) Vet at dette ikke er for alle, men jeg digger det.

Starter i det små med å ta med gjenbrukspose hver gang jeg handler så blir mikroutgiften til poser borte. Sparing er gøy da alle små beløp teller for å få det til

Så gøy! Kan du ikke dele budsjettet ditt med oss da?☺

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raggy skrev:

Første spareforsøk nå i januar endte med at jeg brukte opp hele beløpet på tull... så her må det tas grep!

Jeg tror og håper at du vil finne denne tråden disiplinerende. Tror den er det for flere (inkl. undertegnede :ninja: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...