Husholdning1 Skrevet 7. februar 2019 #201 Skrevet 7. februar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hørt om å henge opp håndkle etter bruk?? De gjør jeg, og det tørker alltid til neste dag.... Anonymkode: 17c58...1d6 Ja. Det tar minst tre dager før de er tørre. Vi henger opp vi også, men det blir mange håndklær etterhvert.
blåtimen Skrevet 7. februar 2019 #202 Skrevet 7. februar 2019 6 minutter siden, Husholdning1 skrev: Ja. Det tar minst tre dager før de er tørre. Vi henger opp vi også, men det blir mange håndklær etterhvert. Tre dager?! Har dere håndkleet med i dusjen eller noe? 6
Zenobia Skrevet 7. februar 2019 #203 Skrevet 7. februar 2019 Jeg har omkalfatret litt på budsjettet siden det blir noen ekstra utgifter til sosiale ting i april. Total årssum skal ligge fast; bare flyttet summer mellom måneder.
blåtimen Skrevet 7. februar 2019 #204 Skrevet 7. februar 2019 9 minutter siden, Zenobia skrev: Jeg har omkalfatret litt på budsjettet siden det blir noen ekstra utgifter til sosiale ting i april. Total årssum skal ligge fast; bare flyttet summer mellom måneder. Lurt! Du er flink som planlegger såpass frem i tid. Jeg gjør litt det samme nå, bruker mindre denne måneden fordi jeg planlegger å kjøpe en spillkonsoll neste gang vi får 20% rabatt på Power på DnB mastercardet. Vil ikke at det skal gå utover sparingen den måneden, så da må man skjerpe inn litt andre steder 1
Gjest Raggy Skrevet 7. februar 2019 #205 Skrevet 7. februar 2019 23 minutter siden, blåtimen skrev: Tre dager?! Har dere håndkleet med i dusjen eller noe? Har hørt at det feks i Australia er veldig høy luftfuktighet 😎
Nuttery Skrevet 7. februar 2019 Forfatter #206 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, Husholdning1 skrev: Ja. Det tar minst tre dager før de er tørre. Vi henger opp vi også, men det blir mange håndklær etterhvert. Jeg vil be anbefale å sjekke luftfuktigheten i boligen hvis det tar tre dager å tørke et håndkle. Det kan være dere er i behov av en avfukter..! 5
Nuttery Skrevet 7. februar 2019 Forfatter #207 Skrevet 7. februar 2019 (endret) På 30.1.2019 den 18.47, Nuttery skrev: Februar: Husholdning: 1250,70/2000 Klær: -/0 Fornøyelser: -/1500 Diverse: 348,72/2500 Faste kostnader: 3718,00/4200 Transport: 450/1000 Helse: 1920,98/2700Totalt: 7689,40/12 900 Sparing: /10 000 Sist oppdatert: 7/2 Slik ser det ut hos meg for øyeblikket Matmessig så ligger jeg høyt fordi det innebærer mat for to, pluss jeg storhandlet i går. Sitter og titter på kvitteringene og syntes egentlig ikke det er så ille, men tenker jo samtidig at det kan bli litt vanskelig å holde seg til 750 kr resten av måneden Men det må jeg nesten bare få til! Jeg får prøve å vrenge noen greie ukesmenyer ut av det som finnes i skapene (jeg fyller jo stadig opp, så...). En litt "kul" (vi kan vel diskutere hvor kult det er) ting jeg fant ut her forleden er at 4kg havsalt koster bare 20kr på Rema. Så mye "dyrt" salt jeg har brukt til å bare hive i kokevann tidligere... Så det har jeg kjøpt Ellers har jeg kjøpt menskopp og overføringskabel fra aux til lightning. Med andre ord ikke de store greiene enda. Satser på å holde både kostnadene til fornøyelser og diverse noenlunde nede, samt transportposten. Har budsjettert for en tur til svigermor, men den turen blir ikke noe av. Dvs 340kr spart. Er også litt nysgjerrig på strømkostnadene for måneden. Håper de kommer unner 480kr. Endret 7. februar 2019 av Nuttery 1
Husholdning1 Skrevet 7. februar 2019 #208 Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, blåtimen skrev: Tre dager?! Har dere håndkleet med i dusjen eller noe? Nei, men vi tørker oss etter dusjing. Lurer på om de som de blir tørre hos på en dag har et veldig trekkfullt hus?
Husholdning1 Skrevet 7. februar 2019 #209 Skrevet 7. februar 2019 (endret) 16 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg vil be anbefale å sjekke luftfuktigheten i boligen hvis det tar tre dager å tørke et håndkle. Det kan være dere er i behov av en avfukter..! Jeg tror heller de det tørker på en dag hos bør vurdere ny vindsperre, dampsperre pg kanskje også ny isolasjon. Evt. tørke seg litt grundigere etter dusjing. Eller kanskje de tørker dem med varme og følgelog bruker mange ganger kostnaden det ville være å vaske dem en ekstra gang. Endret 7. februar 2019 av Husholdning1
Nuttery Skrevet 7. februar 2019 Forfatter #210 Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, Husholdning1 skrev: Jeg tror heller de det tørker på en dag hos bør vurdere ny vindsperre, dampsperre pg kanskje også ny isolasjon. Evt. tørke seg litt grundigere etter dusjing. Eller kanskje de tørker dem med varme og følgelog bruker mange ganger kostnaden det ville være å vaske dem en ekstra gang. Hva mener du "tørke seg litt grundigere etter dusjing"? Håndklærne er våte i tre dager fordi man ikke tørker seg godt nok etter dusj?.... Her er det godt inneklima. Det må være alt for fuktig inne hvis det normalt-vått håndkle bruker tre dager på å tørke etter en dusj. Hvordan får dere tørket tøy inne for eksempel? avhengig av tørketrommel? Vi sliter litt med at det lett blir for høy luftfuktighet inne. Uten avfukter eller god utlufting jevnlig så tar det dagevis å tørke tøy. Det er også grobunn for ulumskheter i boligen. 5
Husholdning1 Skrevet 7. februar 2019 #211 Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, Nuttery skrev: Hva mener du "tørke seg litt grundigere etter dusjing"? Håndklærne er våte i tre dager fordi man ikke tørker seg godt nok etter dusj?.... Her er det godt inneklima. Det må være alt for fuktig inne hvis det normalt-vått håndkle bruker tre dager på å tørke etter en dusj. Hvordan får dere tørket tøy inne for eksempel? avhengig av tørketrommel? Vi sliter litt med at det lett blir for høy luftfuktighet inne. Uten avfukter eller god utlufting jevnlig så tar det dagevis å tørke tøy. Det er også grobunn for ulumskheter i boligen. Med å tørke seg litt grundigere mener jeg å tørke seg litt grundigere. Luftfuktigheten her er som den skal være. Vi tørker klær i tørkeskskapet, noe annet har jeg ikke prøvd. Når man jobber ute så kan man ikke vente til klærne tørker av seg selv. Håndklær blir jo søkkvåte når man tørker seg. De tørker ikke på en dag på noen av hotellene jeg har bodd på heller. Med mindre det er ekstremvarme, slik som det var i f.eks. fjor sommer. Godt mulig vi gjør noe feil, men det skulle nå i teorien holde å henge dem på knaggen.
Nuttery Skrevet 7. februar 2019 Forfatter #212 Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Med å tørke seg litt grundigere mener jeg å tørke seg litt grundigere. Luftfuktigheten her er som den skal være. Vi tørker klær i tørkeskskapet, noe annet har jeg ikke prøvd. Når man jobber ute så kan man ikke vente til klærne tørker av seg selv. Håndklær blir jo søkkvåte når man tørker seg. De tørker ikke på en dag på noen av hotellene jeg har bodd på heller. Med mindre det er ekstremvarme, slik som det var i f.eks. fjor sommer. Godt mulig vi gjør noe feil, men det skulle nå i teorien holde å henge dem på knaggen. Jo mer du tørker deg, jo mer vått blir håndkledet. Jeg forstår ikke hv du mener. Mine håndklær blir absolutt ikke søkkvåte av å tørke meg. Jeg forstår ikke helt hva du driver med, for jeg tror det er helt normalt at håndkledet tørker i løpet av noen timer hvis du henger det opp. 6
Husholdning1 Skrevet 7. februar 2019 #213 Skrevet 7. februar 2019 4 minutter siden, Nuttery skrev: Jo mer du tørker deg, jo mer vått blir håndkledet. Jeg forstår ikke hv du mener. Mine håndklær blir absolutt ikke søkkvåte av å tørke meg. Jeg forstår ikke helt hva du driver med, for jeg tror det er helt normalt at håndkledet tørker i løpet av noen timer hvis du henger det opp. Og jeg forstår ikke hvordan de tørker på så kort tid uten hjelp. Det får bare fortsette å henge mange der. Og de som blir til overs får gå i maskinen en ekstra gang også i fremtiden
Gjest Raggy Skrevet 7. februar 2019 #214 Skrevet 7. februar 2019 Dere kloke hoder, hjelp meg litt Jeg har et dilemma. Jeg har coop mastercard å bruker det til å handle mat. Dette kortet gir 2% bonus på alle kjøp mot det vanlige Coopkortet som bare gir 1 % Dette har fungert greit å jeg betaler regningen jeg får på kortet hver mnd, men ser nå som jeg har startet med budsjett igjen at det blir vanskelig for meg å tenke smart nok når jeg handler med kort. Det føles også feil å bruke penger på forskudd... På en annen side så kjøpte jeg nesten alle julegavene på Coop til medlemspris og med bonus så med tanke på utbytte lønner det seg. Utfordringen er den følelsen av kontroll og å finne motivasjon til å handle mer fornuftig som mangler.. Jeg har ikke hatt noe overforbruk så det er ikke noe problem. Noen tanker om dette? Vil ikke et kredittkort i hånda føre til et noe høyere forbruk eller tar jeg feil?
Nuttery Skrevet 7. februar 2019 Forfatter #215 Skrevet 7. februar 2019 3 minutter siden, Raggy skrev: Dere kloke hoder, hjelp meg litt Jeg har et dilemma. Jeg har coop mastercard å bruker det til å handle mat. Dette kortet gir 2% bonus på alle kjøp mot det vanlige Coopkortet som bare gir 1 % Dette har fungert greit å jeg betaler regningen jeg får på kortet hver mnd, men ser nå som jeg har startet med budsjett igjen at det blir vanskelig for meg å tenke smart nok når jeg handler med kort. Det føles også feil å bruke penger på forskudd... På en annen side så kjøpte jeg nesten alle julegavene på Coop til medlemspris og med bonus så med tanke på utbytte lønner det seg. Utfordringen er den følelsen av kontroll og å finne motivasjon til å handle mer fornuftig som mangler.. Jeg har ikke hatt noe overforbruk så det er ikke noe problem. Noen tanker om dette? Vil ikke et kredittkort i hånda føre til et noe høyere forbruk eller tar jeg feil? Det spørs jo helt om du er strukturert nok eller ikke! Så det gjelder å spare på kvitteringer o.l, og holde oversikt med budsjettet. Jeg hadde i allefall brukt kortet til ting du sparer mye på 2
Gjest kittkatt Skrevet 7. februar 2019 #216 Skrevet 7. februar 2019 Oi så gøy! Jeg elsker budsjett, men har ikke kommet ordentlig i gang etter at jeg flytta! Så da kan jeg jo bare begynne nå. Hus: 5000/5000 Mat og drikke: 1100/2000 Klær og sko: 960/1000 Bil: 1964/2200 Trening: 2500/2500 Helse: 550/550 Diverse: 0/700 Strøm: 500/500 Reise: 1000/1000 Sparing: 2000/2000 Dette er bare sånn cirka, siden vi allerede er en uke inn i februar så har jeg ikke full kontroll.
Gjest Raggy Skrevet 7. februar 2019 #217 Skrevet 7. februar 2019 9 minutter siden, Nuttery skrev: Det spørs jo helt om du er strukturert nok eller ikke! Så det gjelder å spare på kvitteringer o.l, og holde oversikt med budsjettet. Jeg hadde i allefall brukt kortet til ting du sparer mye på Takk for innspill Tror jeg må tenke litt, da hjelper det å skrive her. Starter med å ta med alle kvitteringene for å se nærmere på forbruket. Føler selv jeg er strukturert, vi får se om jeg får meg en overraskelse eller ikke...
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #218 Skrevet 7. februar 2019 43 minutter siden, Raggy skrev: Dere kloke hoder, hjelp meg litt Jeg har et dilemma. Jeg har coop mastercard å bruker det til å handle mat. Dette kortet gir 2% bonus på alle kjøp mot det vanlige Coopkortet som bare gir 1 % Dette har fungert greit å jeg betaler regningen jeg får på kortet hver mnd, men ser nå som jeg har startet med budsjett igjen at det blir vanskelig for meg å tenke smart nok når jeg handler med kort. Det føles også feil å bruke penger på forskudd... På en annen side så kjøpte jeg nesten alle julegavene på Coop til medlemspris og med bonus så med tanke på utbytte lønner det seg. Utfordringen er den følelsen av kontroll og å finne motivasjon til å handle mer fornuftig som mangler.. Jeg har ikke hatt noe overforbruk så det er ikke noe problem. Noen tanker om dette? Vil ikke et kredittkort i hånda føre til et noe høyere forbruk eller tar jeg feil? Jeg har også Coop Mastercardet, men det gir kun 1% på alle kjøp (utenom konkurrerende dagligvarekjeder). I tillegg er jeg selvsagt coop medlem og får da 2% medlemsutbytte på alt jeg handler hos den lokale matbutikken (mange butikker gir bare 1%, så jeg er heldig). Dvs. at når jeg bruker Coop kortet på den lokale coopbutikken her så får jeg tilbake 3% av alt jeg handler!! Det blir fort en del spart opp i løpet av ett år. Du har jo god oversikt i Coop mastercard appen, har du den? Jeg sparer i tillegg alle kvitteringer og går gjennom forbruket mitt etter hver måned. Setter meg ned en kveld en av de første dagene i ny måned og går gjennom siste måneds forbruk, fører opp et enkelt regnskap, betaler mastercardregningene (har også et annet kredittkort) og setter opp en oversikt over kommende måneds utgifter. Jeg liker og å ha full kontroll🙂 -Marie Anonymkode: acc29...30c 3
Gjest Raggy Skrevet 7. februar 2019 #219 Skrevet 7. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også Coop Mastercardet, men det gir kun 1% på alle kjøp (utenom konkurrerende dagligvarekjeder). I tillegg er jeg selvsagt coop medlem og får da 2% medlemsutbytte på alt jeg handler hos den lokale matbutikken (mange butikker gir bare 1%, så jeg er heldig). Dvs. at når jeg bruker Coop kortet på den lokale coopbutikken her så får jeg tilbake 3% av alt jeg handler!! Det blir fort en del spart opp i løpet av ett år. Du har jo god oversikt i Coop mastercard appen, har du den? Jeg sparer i tillegg alle kvitteringer og går gjennom forbruket mitt etter hver måned. Setter meg ned en kveld en av de første dagene i ny måned og går gjennom siste måneds forbruk, fører opp et enkelt regnskap, betaler mastercardregningene (har også et annet kredittkort) og setter opp en oversikt over kommende måneds utgifter. Jeg liker og å ha full kontroll🙂 -Marie Anonymkode: acc29...30c Nå ble jeg egentlig litt forvirret.. Jo appen har jeg så har grei oversikt. Jeg ble fortalt i den lokale butikken at jeg får 2% på alt jeg handler når jeg bruker coopmaster, mot bare 1% om jeg kun hadde brukt vanlig coop medlemskort. Jeg er ganske ny på dette.. Er det noe jeg har missforstått?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2019 #220 Skrevet 7. februar 2019 4 minutter siden, Raggy skrev: Nå ble jeg egentlig litt forvirret.. Jo appen har jeg så har grei oversikt. Jeg ble fortalt i den lokale butikken at jeg får 2% på alt jeg handler når jeg bruker coopmaster, mot bare 1% om jeg kun hadde brukt vanlig coop medlemskort. Jeg er ganske ny på dette.. Er det noe jeg har missforstått? Nei, det er nok riktig det. Da gir din butikk deg kun 1% medlemsutbytte, så betaler du og med mastercardet deres og får da en prosent til. Bruker du kun mastercardet på coopbutikker? Det gir og 1% på alle andre kjøp, også på nett. Men altså ikke i konkurrerende dagligvarehandler. Anonymkode: acc29...30c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå