Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, æøå* skrev:

Gleder meg til første ordinære lønning den 12.

Jeg kommer til å ha rundt 15.000 etter betalt husleie og faste utgifter fremover. Min store akilleshæl økonomisk er mat, øl, snacks. Tipper jeg bruker 4000 i mnd bare på meg selv. Her må jeg blir bedre.

Jeg får også lønning den 12. 

Hva har du innunder faste kostnader?

Anonymkode: afb30...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også lønning den 12. 

Hva har du innunder faste kostnader?

Anonymkode: afb30...7c9

Bare strøm, mobil og busskort, faktisk. Kanskje 2000 til sammen i tillegg til husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg gjøre :) Jeg er småspist, bruker sjeldent noe på medisinske utgifter, har handlet nok klær og sminke for en evighet. Trenger bare penger til mat, noen kafebesøk med venner og liknende.

Evt. Noe jeg kan ha glemt?

Iris

Anonymkode: afb30...7c9

Hmm, eneste jeg kan komme på er lege, optiker, tannlege og den slags, men hvis du er frisk og rask med godt syn blir vel det en liten sum i løpet av året. Har du ingen strømmetjenester? Eller en hobby du bruker noen kroner på? Alkohol på byen? 

Ellers ser det bra ut, syns jeg. Er jo ikke verre enn å justere neste måned hvis du ser at diverseposten blir urealistisk liten :)

Så nå at du ikke har mobilabonnement med, mulig den ble glemt? 

Endret av blåtimen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, blåtimen skrev:

Hmm, eneste jeg kan komme på er lege, optiker, tannlege og den slags, men hvis du er frisk og rask med godt syn blir vel det en liten sum i løpet av året. Har du ingen strømmetjenester? Eller en hobby du bruker noen kroner på? Alkohol på byen? 

Ellers ser det bra ut, syns jeg. Er jo ikke verre enn å justere neste måned hvis du ser at diverseposten blir urealistisk liten :)

Så nå at du ikke har mobilabonnement med, mulig den ble glemt? 

Internett er inkludert i husleien, nrk lisens betalt i januar, ikke vært hos legen på  mange år, kjøper en pakke ibux i løpet av året. Må ha nye briller da, men det får bli en annen måned, evt fra sparekontoen. Tannlege er først i august for sjekk. 

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Internett er inkludert i husleien, nrk lisens betalt i januar, ikke vært hos legen på  mange år, kjøper en pakke ibux i løpet av året. Må ha nye briller da, men det får bli en annen måned, evt fra sparekontoen. Tannlege er først i august for sjekk. 

Anonymkode: afb30...7c9

Hobby har vært klær og sminke, men har nok nå. Samt kafebesøk, men har fortsatt råd til det og en kino i måneden :)

Anonymkode: afb30...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett for februar

 

Boligutgifter - 3000 kr/ 

Det daglige liv - 4000 kr/ 

Transport - 1 800 kr/ 

Underholdning - 200 kr/ 

Helse - 500 kr/ 

Ferie - 0 kr/ 

Fritid - 400 kr/ 

Abonementer - 800 kr/ 

Personlig - 700 kr/ 

Barn - 500 kr/ 

______________________________________________________________________

Mål for hver mnd:

$ selge ting vi ikke bruker på Finn - 200 kr / 

$ ekstra nedbetaling av boliglån - 3000 kr / 

$ sparing til oppussing/buffer - 5000 kr /

$ holde budsjettet for mat og dagligvarer innen - 3000 kr/ 

$ sette ny rekord for shoppestopp-  

 

 

Min dagbok på KG 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, dere andre som og fører budsjett!

Jeg er alene med et barn, bor i leid bolig, men sparer alt jeg klarer for å bygge opp egenkapital. Etter at jeg begynte å føre opp budsjett har sparing og regnskap blitt gøy😊

Her er mitt budsjett for februar:

6900- husleie, strøm og internett

350-mobil

600- Drivstoff/Bil

760- Forsikringer (innbo, bil og reise)

500- Aktiviteter o.l

4500- Mat

200- Annet

0- Klær/sko

2200- Helse/Apotekvarer/Tannlege

=15.510

Får inn ca. 18.000

Håper å kunne sette minst 2500kr på sparekonto.

-Marie

 

 

 

 

Anonymkode: acc29...30c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dere andre som og fører budsjett!

Jeg er alene med et barn, bor i leid bolig, men sparer alt jeg klarer for å bygge opp egenkapital. Etter at jeg begynte å føre opp budsjett har sparing og regnskap blitt gøy😊

Her er mitt budsjett for februar:

6900- husleie, strøm og internett

350-mobil

600- Drivstoff/Bil

760- Forsikringer (innbo, bil og reise)

500- Aktiviteter o.l

4500- Mat

200- Annet

0- Klær/sko

2200- Helse/Apotekvarer/Tannlege

=15.510

Får inn ca. 18.000

Håper å kunne sette minst 2500kr på sparekonto.

-Marie

 

 

 

 

Anonymkode: acc29...30c

Velkommen skal du være, Marie :smilyblomst: Jo flere spareinteresserte jo hyggeligere! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar:

Mat og drikke: 500 700
Klær og sko: 0 / 400
Tekstil og hjem606 / 300
Helse og personlig pleie: 0 1000
Fornøyelser og mediebruk: 60 1000
Gaver og veldedighet: 100 600
Totalt: 1266 / 4000

Sparing: 0 / 13 000


Ny måned med blanke ark, hurra! 

Fordi jeg forventer en måned med lite utgifter benyttet jeg sjansen til å kjøpe noen ting jeg har hatt på ønskelisten i en liten evighet; sugerør og reisebestikk i bambus, en flott vannflaske i stål fra Klean Kanteen, noen tynne bomullsposer og en såpeholder. Jeg jobber med å gjøre hjemmet og livet mer miljøvennlig, men det krever en del engangsinvesteringer som kan være litt dyre, så det gjøres sakte, men sikkert. 
Det med ønskeliste er forresten mitt aller beste sparetips. Skriv opp ting du kunne tenkt deg å kjøpe på en ønskeliste og kom tilbake til det om noen uker eller måneder. Ofte kan tingene strykes igjen når man innser at behovet ikke var så tilstede likevel, mens andre ganger blir ting stående kjempelenge og da kan man kjøpe det med verdens beste samvittighet! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 9.43, Raggy skrev:

Hva tenker dere andre i denne tråden, skal den også brukes til å dele økonomiske triks og knep? Jeg er feks veldig opptatt av bra og billig mat og hvordan det planlegges. Jeg liker også å tenke at en krone faktisk har en verdi når man ser på økonomi, da blir det gøy å fokusere på forbruk :) Økonomi, sparing og forbruk er i og for seg en slags mental øvelse der man må fokusere for å være eller å bli mer bevisst på hva man gjør. Ja folkens, jeg er en nerd :)

Jeg tenker vi kan gjerne gjøre det! Jeg bruker mange økonomiske triks i hverdagen, og vil gjerne lære nye :) En krone her og en krone der, som de sier...

Jeg har flere ganger vurdert å gå på ulike butikker og ta en skikkelig runde og skrive ned de ulike prisene, for å se hvilke butikker som gjennomsnittlig har de billigste varene :fnise:  Vi kjører på! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 10.35, blåtimen skrev:

Jeg tenker ja til alt av økonomiske triks og knep! Både Nuttery og Missmcbeal har tidligere delt hvordan de sparer inn på matposten blant annet ved planlegging og handling på innvandrerbutikker. Vi har også snakket litt om kredittkort og bonusprogrammer. Alt av økonomisk nerding er velkommen her 🤓

Nuttery får bare arrestere meg hvis det ikke er slik hun har ment tråden da! Jeg bare tenker det er lettest å holde det i en tråd og ikke lage en ny for tips og triks. 

Jeg tenker at denne tråden er litt fritt til å bruke på alt mulig som omhandler økonomi for oss nerder! Så vi kan absolutt bruke tråden til det - det er jo litt skravletråd for oss også  :fnise:❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner jo litt for å eliminere utgifter i budsjettet, for å få mere penger til andre ting. Om de tingene er noen kroner ekstra på moro-posten eller i sparegrisen er det samme. 

Litt ting jeg har gjort: 

Tøybleier som tørkepapir.
Vi har disse flanellsbleiene, eller noe lignende, som vi bruker som tørkepapir. I allefall noen som ligner. Vi arvet noen, og fikk noen gratis på Finn, så vi har faktisk ikke brukt penger på det i det hele tatt. Har ca 20 stk. Til gjengjeld: kjøper du 20stk på sparkjøp betaler du 356 kr, og må aldri kjøpe tørkepapir igjen. Eksempel: Tidligere brukte vi i snitt 2 tørkeruller i uka, noe som ble litt over 1000 kr i året.

Gjenbruksbare bomullspads
Jeg kjøpte 25 av disse for 285 kroner (med frakt). Jeg brukte vel i snitt 1 rull med bomullsrundinger per mnd (ca 10kr/pk) så rundt 120kr per år. Har snart spart de inn nå, de er like fine enda, pluss jeg trenger aldri huske å handle det mer. 

Tungeskrape i kobber.
Vært så fornøyd siden jeg kjøpte denne for 17kr. Tidligere kjøpte jeg dyre tannbørster som hadde den tungeskrapen jeg ønsket, men nå kjøper jeg bare 3pk med FP-tannbørster eller lignende. 

Toalettpapir.
Jeg skal innrømme - jeg er en Lambijente. Ikke har jeg forsøkt noe annet heller. Derimot handler jeg bare Lambi-toalettpapir på tilbud når Rema 1000 har tilbud på en sekk (36 ruller) for 99kr. Da kjøper jeg gjerne 2-3 sekker, som varer i evigheter. Vi bruker vel ca 5-6 ruller i mnd. Prøver også å være flinkere til å bruke mindre toalettpapir.

Shampoo/balsam: 
Bruker for det meste frisørprodukter, skal være ærlig på det. Men handler utelukkende når BliVakker har 60% rabatt, og bruker ViaTrumf for noen kroner der og :)

Rabattordninger/kundeklubber 
Er medlem av alle mulige rabattordninger og kundeklubber jeg vet om, og bruker ViaTrumf/kickback aktivt der jeg kan. Søker opp "rabattkode" på ulike ting hvis jeg skal handle på nettet, i tilfelle jeg er heldig og får noen prosent. Men det viktigste er så klart å bare handle ting man trenger.

Bruk vannflaske/ha med kaffe selv/lag matpakke
Brukt ekstremt mye penger på kaffe og lunsj i kantina. No more! Gjetter jeg sparer 250kr uka på å ha med selv. Når sant skal sies syntes jeg det er dørgende kjedelig med knekkerbrød og pålegg, men det er i allefall billig. Til syvende og sist er det ikke verdt å bruke 50kr på "digg lunsj" hver dag.

Klipp håret selv (eller få en venn til å gjøre det)
Tidligere klippet/farget jeg håret jevnlig, og hadde vel i snitt 6000 kr per år i frisørutgifter. Nå har jeg sluttet å farge håret (var så dritt lei av ettervekst og at det var dauslitt), og klipper meg i frisørsalong ca 1 gang i året. Betaler da 299 kr. Ellers kjøpte jeg frisørsaks på Clas Ohlson til 179 kr for to år siden, og den har tjent seg inn selv. Tok litt tid å lære seg å klippe seg selv, men det har fungert veldig fint. Blir det litt skjeivt får jeg en venninne til å rette opp bak.

 

... Har sikkert noe mer jeg ikke kommer på akkurat nå.

 

Endret av Nuttery
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg brenner jo litt for å eliminere utgifter i budsjettet, for å få mere penger til andre ting. Om de tingene er noen kroner ekstra på moro-posten eller i sparegrisen er det samme. 

Litt ting jeg har gjort: 

Tøybleier som tørkepapir.
Vi har disse flanellsbleiene, eller noe lignende, som vi bruker som tørkepapir. I allefall noen som ligner. Vi arvet noen, og fikk noen gratis på Finn, så vi har faktisk ikke brukt penger på det i det hele tatt. Har ca 20 stk. Til gjengjeld: kjøper du 20stk på sparkjøp betaler du 356 kr, og må aldri kjøpe tørkepapir igjen. Eksempel: Tidligere brukte vi i snitt 2 tørkeruller i uka, noe som ble litt over 1000 kr i året.

Gjenbruksbare bomullspads
Jeg kjøpte 25 av disse for 285 kroner (med frakt). Jeg brukte vel i snitt 1 rull med bomullsrundinger per mnd (ca 10kr/pk) så rundt 120kr per år. Har snart spart de inn nå, de er like fine enda, pluss jeg trenger aldri huske å handle det mer. 

Tungeskrape i kobber.
Vært så fornøyd siden jeg kjøpte denne for 17kr. Tidligere kjøpte jeg dyre tannbørster som hadde den tungeskrapen jeg ønsket, men nå kjøper jeg bare 3pk med FP-tannbørster eller lignende. 

Toalettpapir.
Jeg skal innrømme - jeg er en Lambijente. Ikke har jeg forsøkt noe annet heller. Derimot handler jeg bare Lambi-toalettpapir på tilbud når Rema 1000 har tilbud på en sekk (36 ruller) for 99kr. Da kjøper jeg gjerne 2-3 sekker, som varer i evigheter. Vi bruker vel ca 5-6 ruller i mnd. Prøver også å være flinkere til å bruke mindre toalettpapir.

Shampoo/balsam: 
Bruker for det meste frisørprodukter, skal være ærlig på det. Men handler utelukkende når BliVakker har 60% rabatt, og bruker ViaTrumf for noen kroner der og :)

Rabattordninger/kundeklubber 
Er medlem av alle mulige rabattordninger og kundeklubber jeg vet om, og bruker ViaTrumf/kickback aktivt der jeg kan. Søker opp "rabattkode" på ulike ting hvis jeg skal handle på nettet, i tilfelle jeg er heldig og får noen prosent. Men det viktigste er så klart å bare handle ting man trenger.

Bruk vannflaske/ha med kaffe selv/lag matpakke
Brukt ekstremt mye penger på kaffe og lunsj i kantina. No more! Gjetter jeg sparer 250kr uka på å ha med selv. Når sant skal sies syntes jeg det er dørgende kjedelig med knekkerbrød og pålegg, men det er i allefall billig. Til syvende og sist er det ikke verdt å bruke 50kr på "digg lunsj" hver dag.

Klipp håret selv (eller få en venn til å gjøre det)
Tidligere klippet/farget jeg håret jevnlig, og hadde vel i snitt 6000 kr per år i frisørutgifter. Nå har jeg sluttet å farge håret (var så dritt lei av ettervekst og at det var dauslitt), og klipper meg i frisørsalong ca 1 gang i året. Betaler da 299 kr. Ellers kjøpte jeg frisørsaks på Clas Ohlson til 179 kr for to år siden, og den har tjent seg inn selv. Tok litt tid å lære seg å klippe seg selv, men det har fungert veldig fint. Blir det litt skjeivt får jeg en venninne til å rette opp bak.

 

... Har sikkert noe mer jeg ikke kommer på akkurat nå.

 

Dette elsker jeg! Hipp hurra for bra tips :) Kommer med noen av mine i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fine tips, Nuttery! Spesielt tøybleietipset var kjekt, det skal jeg huske på. 

Noen tips jeg kom på i farta:

Sjampo og såpe i stykker i stedet for flytende. Det sparer ikke bare lommeboka, men også miljøet for masse plast. Jeg er glad i LUSH sin jumping juniper til håret og bruker Neutral såpestykker til både hender og kroppen. Sjampoen koster 124kr i innkjøp, men har jeg har hatt min siden august og den er langt i fra brukt opp. Vasker håret ca én gang i uken. Neutral såpestykkene kommer i en 2 pack til kun 23kr og varer jo i en evighet. 

Stekematte i silikon. Kan brukes om og om igjen og du må aldri stresse fordi du har glemt å kjøpe bakepapir. Jeg kjøpte mine her til ca 100kr stk.

Komplettapotek er svært ofte billigst på apotekvarer! Som kroniker handler jeg på apoteket støtt og stadig og har gjort meg den observasjonen at komplettapotek.no stort sett slår de andre på pris. Selv etter de innførte frakt på 29kr lønner det seg som regel for meg å handle der. 

Sjekk alltid prisjakt. Må jeg utdype denne? Prisjakt gjør livet lettere og billigere. Skulle likt å visst hvor mye penger jeg har spart ved å alltid sjekke prisjakt før jeg kjøper noe. 

Spar på kontaktlinser ved å google typen linse først. Ok, denne er litt vrien å forklare, men det er virkelig et godt tips. Jeg bruker kontaktlinser som heter Biofinity Toric. Hvis du går på lensit.no og søker på biofinity toric koster én eske 475kr. Men hvis du derimot går på Google og søker på biofinity toric, dukker de opp i den "shoppingbaren" øverst i søket fra lensit til 305kr. Med andre ord sparer du 170kr per boks ved å gå via Google i stedet for direkte i nettbutikken!

Skriver ny post når jeg kommer på mer :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne jeg. Har bestemt meg for å føre budsjett fremover.

Inntekt:
Lønn: ca 26500. Mulig litt mer
AirBnb: Beregnet ca 3700kr. Halvparten blir spart til skatt, og det resterende går inn på sparekonto til reise.

image.png.47f7c8216aa7b5f1742fc5432d0333f7.png

Har allerede gått utover budsjettet denne mnd da jeg plutselig trengte nye sko=1150kr. I tillegg skal jeg kjøpe meg nytt headset, men tar det fra reisesparekontoen. Må også kanskje få tak i en bikini ila måneden da jeg skal på ferie. Og litt annet forutsett uforutsett til den hehe. 

Endret av elvital
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var interessant å ta en titt i dagboken din, @Ny Bruker. Fint at du laget lenke dit, ellers hadde jeg nok ikke oppdaget den.

 

Må korrigere litt regnskap: Ser at jeg har ført noen bilutgifter på januar, når de betales i februar. Uvant å bruke kredittkort, men det betyr altså at jeg går nesten 250 kroner i pluss i januar istedenfor 1000,- i minus :hoppendeglad:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, blåtimen skrev:

Veldig fine tips, Nuttery! Spesielt tøybleietipset var kjekt, det skal jeg huske på. 

Noen tips jeg kom på i farta:

Sjampo og såpe i stykker i stedet for flytende. Det sparer ikke bare lommeboka, men også miljøet for masse plast. Jeg er glad i LUSH sin jumping juniper til håret og bruker Neutral såpestykker til både hender og kroppen. Sjampoen koster 124kr i innkjøp, men har jeg har hatt min siden august og den er langt i fra brukt opp. Vasker håret ca én gang i uken. Neutral såpestykkene kommer i en 2 pack til kun 23kr og varer jo i en evighet. 

Stekematte i silikon. Kan brukes om og om igjen og du må aldri stresse fordi du har glemt å kjøpe bakepapir. Jeg kjøpte mine her til ca 100kr stk.

Komplettapotek er svært ofte billigst på apotekvarer! Som kroniker handler jeg på apoteket støtt og stadig og har gjort meg den observasjonen at komplettapotek.no stort sett slår de andre på pris. Selv etter de innførte frakt på 29kr lønner det seg som regel for meg å handle der. 

Sjekk alltid prisjakt. Må jeg utdype denne? Prisjakt gjør livet lettere og billigere. Skulle likt å visst hvor mye penger jeg har spart ved å alltid sjekke prisjakt før jeg kjøper noe. 

Spar på kontaktlinser ved å google typen linse først. Ok, denne er litt vrien å forklare, men det er virkelig et godt tips. Jeg bruker kontaktlinser som heter Biofinity Toric. Hvis du går på lensit.no og søker på biofinity toric koster én eske 475kr. Men hvis du derimot går på Google og søker på biofinity toric, dukker de opp i den "shoppingbaren" øverst i søket fra lensit til 305kr. Med andre ord sparer du 170kr per boks ved å gå via Google i stedet for direkte i nettbutikken!

Skriver ny post når jeg kommer på mer :)

Det linsetipset trengte jeg! Jeg forsøkte meg jo på billigere linser, som jeg skrev om litt tidligere i tråden, men det blir jeg ikke å fortsette med. Rett og slett ikke verdt det! Så dette skal jeg prøve på neste gang ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nuttery skrev:

Det linsetipset trengte jeg! Jeg forsøkte meg jo på billigere linser, som jeg skrev om litt tidligere i tråden, men det blir jeg ikke å fortsette med. Rett og slett ikke verdt det! Så dette skal jeg prøve på neste gang ❤️

Håper det funker for deg! Jeg vet jo ikke om det er en universell greie for alle linsetyper, men det funker for meg. Jeg regnet på det og fant ut at jeg har brukt 2200kr på linser siden jeg begynte med det for 2 år siden, kontra 3800kr som jeg ville betalt for fullpris. Det er jo masse penger spart! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt januar: 

Inntekt: 25.100 kr

Fritid (abonnementer, kino, klær, bøker): 2917 kr
Transport (busskort og betaling av kjøretimer): 3024 kr
Faste utgifter (Husleie, forsikring og mobil): 3758 kr
Fast sparing: 3334
Mat og tobakk: 7000,-

5067,- til overs, fordeles på sparekontoer og bufferkonto. 

 

Anonymkode: 9cd2c...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra kosthold og planlegging av innkjøp og laging av mat er noe jeg er opptatt av. En frisk og sterk kropp er vel så viktig som en sunn økonomi. Er kroppen i form har vi investert i det viktigste vi har. Skal ikke utdype så mye om trening for her er folk så forskjellige men spise hver dag, det må alle :)

Spis rent, kjøtt, fisk, kylling og innmat. Lag opp for flere dager å ha i fryseren. En favoritt hos meg er first price lapskausblanding, enkelt, godt og sunt og alltid friske grønnsaker tilgjengelig i fryseren, ikke er det dyrt heller. Jeg bruker det som tilbehør til omtrent alt som ikke smaker best med salat. 

Ok hverdagsfisk er feks ubehandlet frossen seifileet enten fra first price eller coop. Jeg spiser ofte grønnsaker og fisk til lunsj, lager klart dagen før å har det i boks. 

Mange kan tenke at dette hørtes vanskelig ut, men kanskje jeg kan inspirere noen :)

Jeg er barnslig opptatt av bruken av plastikkposer :) Det går fint å kaste søppel uten å ha det i pose, da må man bære dunken ut å helle den i søppeldunken, poser til matavfall får vi levert så man slipper søl. Ta alltid med gjenbrukspose på butikken når du handler. Jeg bruker bokser istedenfor brødposer. 

Trenger du noe så sjekk på Finn først. Vet du nøyaktig hva du skal ha så googler du det slik at tilbudene kommer av seg selv enten opp som annonser på div sider eller på face. Ser det er nevnt her i forhold til linser

Kutt ut tv, bruk internett isteden.

Dusj på treningssenteret, varmtvann koster. 

Så sant du ikke er en skikkelig gris så kan et håndkle brukes etter dusj flere ganger uten å vaskes og mye tøy kan luftes istedenfor å vaskes, særlig når det er kuldegrader, for å minske bruken av vaskemaskin. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...