Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

Faste utgifter :13 000 (her er alt fra tlf, internett, husleie, strøm osv. ) 

Mat:  3000 (mål for 2019, spare inn på dagligvare )

Studielån : 1300 

Klær, kosmetikk  og velvære:1200 

Sparing :4000 

 

Dette er mine mål for det kommende året (pr.mnd). Håper jeg kan bli flinkere til å holde budsjett og spare mer penger. Kanskje deg hjelper å skrive det ned her 🙊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forsøker igjen, her er mitt budsjett for 2019: 

Inn: 24 867

Huslån: 8335 (fastrente i 8 år til)

Hushold*: 6600

Transport: 350 (busskort)

Telefon: 500 (har ett år igjen på nedbetaling av telefon)

Linser: 400

Sparing: 6500

Da har jeg en rest på 2782.

 

* I Hushold har jeg disse postene: 

Inn: 13 200 (vi er to)

Mat: 6000 

Forsikringer (gjensidig livsforsikring, innbo- og reiseforsikring for to): 1200

Spotify: 120

NRK: 250

Husleie: 4000

Strøm: 500 (vannbåren varme)

Strømmetjeneste: 150

Internett: 300

Rest: 630 (til prisstigninger) 

Jeg har kanskje et relativt stramt budsjett. For av resten på 2782 skal alt annet tas av. Frisør, lege, medisiner, kino, gaver, osv. Det er ikke sikkert det går dette, å spare så mye, men jeg skal gi det et skikkelig forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 13.20, blåtimen skrev:

Jeg er klar for ny tråd! 

Slik tenker jeg budsjettet mitt ser ut i det nye året:

Mat og drikke: 700
Klær og sko: 400
Tekstil og hjem: 300
Helse og personlig pleie: 1000
Fornøyelser og mediebruk: 1000
Gaver og veldedighet: 600
Totalt: 4000

Sparing: 13 000

I april øker inntekten min litt, så da vil også spareposten bli litt høyere. Har satt meg et veldig hårete sparemål på 175000kr. Litt usikker på om jeg får til det, men jeg er ved godt mot 😁 Tenk at det bare er 12 dager til nytt år! 

- Ophelia ;)

23 kroner dagen til mat og drikke? Kan si deg, ikke er det gjennomførbart lenge. 

Anonymkode: 1de24...4ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Min januar 

Januar: 

Husholdning: 500
Klær: 0 (kjøpt for mye før)
Fornøyelser: 500
Diverse: 300
Faste kostnader: 6100
Transport: -1500 

Sparing: 10.000

 

Anonymkode: 2b8d2...be9

16 kr dagen i husholdning. Mener du mat? 

Anonymkode: 1de24...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

23 kroner dagen til mat og drikke? Kan si deg, ikke er det gjennomførbart lenge. 

Anonymkode: 1de24...4ec

Hehe. Jeg bor med foreldrene mine, derfor matposten er liten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blåtimen skrev:

Hehe. Jeg bor med foreldrene mine, derfor matposten er liten. :)

Dette tenker jeg du klarer helt fint :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann 29. Bor alene i Oslo.

Mitt budsjett for januar 2019:

Inntekter:
Lønn + Renter 30000

Utgifter:

Faste utgifter: 13800
Klær: 0 
Kultur&gøy: 1100
Mat&Drikke: 3200
Transport: 738 

Interiør: 8000

Sparing
Fond: 750 
Sparekonto: 2400

Faste utgifter inkluderer treningssenter (455), mobiltelefon (300), fagforening (325), husleie (9950), lånekassen (1770), internett og strøm (600). Jeg tester for første gang i mitt liv å bo alene i Oslo Sentrum. Det er dyrt og ikke en situasjon som kan vedvare, men YOLO. 

Jeg har holdt en detaljert oversikt over forbruket mitt uten å ha et veldig bevisst forhold til budsjett i 2018. Målet mitt for 2019 er å kutte litt på enkelte utgiftsposter, hovedsakelig alkoholforbruk og take-away, bruke litt mindre på mat og klær, samt at jeg vil fortsette å spare en del i år. 

 

Sparemidlene, per 29.12.2018, er plassert slik: 

Sparekonto: 530500

Fond: 7139

Jeg har plassert det slik da jeg vil kjøpe leilighet innen ikke altfor lang tid. 

 

Endret av thedude1989
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, thedude1989 skrev:

Mann 29. Bor alene i Oslo.

Mitt budsjett for januar 2019:

Inntekter:
Lønn + Renter 30000

Utgifter:

Faste utgifter: 13800
Klær: 0 
Kultur&gøy: 1100
Mat&Drikke: 3200
Transport: 738 

Interiør: 8000

Sparing
Fond: 750 
Sparekonto: 2400

Faste utgifter inkluderer treningssenter (455), mobiltelefon (300), fagforening (325), husleie (9950), lånekassen (1770), internett og strøm (600). Jeg tester for første gang i mitt liv å bo alene i Oslo Sentrum. Det er dyrt og ikke en situasjon som kan vedvare, men YOLO. 

Jeg har holdt en detaljert oversikt over forbruket mitt uten å ha et veldig bevisst forhold til budsjett i 2018. Målet mitt for 2019 er å kutte litt på enkelte utgiftsposter, hovedsakelig alkoholforbruk og take-away, bruke litt mindre på mat og klær, samt at jeg vil fortsette å spare en del i år. 

 

Sparemidlene, per 29.12.2018, er plassert slik: 

Sparekonto: 530500

Fond: 7139

Jeg har plassert det slik da jeg vil kjøpe leilighet innen ikke altfor lang tid. 

 

Hva går under interiør? Skal du bruke 8000 hver måned? Eller hvor mye regner du med å spare i måneden? :)

Og avskrives rentene du har beregnet som inntekt hver måned, eller en gang i året?

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, thedude1989 skrev:

Mann 29. Bor alene i Oslo.

Mitt budsjett for januar 2019:

Inntekter:
Lønn + Renter 30000

Utgifter:

Faste utgifter: 13800
Klær: 0 
Kultur&gøy: 1100
Mat&Drikke: 3200
Transport: 738 

Interiør: 8000

Sparing
Fond: 750 
Sparekonto: 2400

Faste utgifter inkluderer treningssenter (455), mobiltelefon (300), fagforening (325), husleie (9950), lånekassen (1770), internett og strøm (600). Jeg tester for første gang i mitt liv å bo alene i Oslo Sentrum. Det er dyrt og ikke en situasjon som kan vedvare, men YOLO. 

Jeg har holdt en detaljert oversikt over forbruket mitt uten å ha et veldig bevisst forhold til budsjett i 2018. Målet mitt for 2019 er å kutte litt på enkelte utgiftsposter, hovedsakelig alkoholforbruk og take-away, bruke litt mindre på mat og klær, samt at jeg vil fortsette å spare en del i år. 

 

Sparemidlene, per 29.12.2018, er plassert slik: 

Sparekonto: 530500

Fond: 7139

Jeg har plassert det slik da jeg vil kjøpe leilighet innen ikke altfor lang tid. 

 

Inkluderer matposten å spise ute også?

Anonymkode: afb30...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva går under interiør? Skal du bruke 8000 hver måned? Eller hvor mye regner du med å spare i måneden? :)

Og avskrives rentene du har beregnet som inntekt hver måned, eller en gang i året?

Anonymkode: afb30...7c9

Haha! Nei, dette budsjettet var ment kun for januar. Jeg har nettopp flyttet for meg selv, og jeg må kjøpe en ny sofa og et spisebord med stoler. Derfor har jeg satt av 8000 denne måneden til det. Jeg tror det er realistisk for meg å spare 9000 kroner i en gjennomsnittlig måned. Jeg får ca. 750 kroner i rente på bankinnskuddene mine per måned.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkluderer matposten å spise ute også?

Anonymkode: afb30...7c9

Nei, denne posten inkluderer alt som kjøpes i matbutikken, samt kantinen på jobb. Kantinen vår er subsidiert, så det er ikke veldig dyrt å spise der. I 2018 besto posten i snitt av 2500 på mat, 800 på alkohol og 430 i kantinen. Jeg vil prøve å utfordre meg selv på å bruke litt mindre på både mat og mye mindre på alkohol. Nå som jeg har et eget kjøleskap og frys, og dermed kan kjøpe inn litt mer om gangen, så håper jeg at dette vil bli litt lettere. Tidligere, da jeg var i et forhold, var jeg veldig flink til å planlegge mat. Men nå som jeg lever et litt mer uforutsigbart liv, hvor jeg ikke vet hvor mange dager jeg spiser hjemme i uken har det blitt til at jeg går ofte i butikken. Kaster sjelden mat, men har handlet en del dyr halvfabrikata, osv. Så noe av forklaringen på det ligger nok her.

Restaurantbesøk er lagt i posten "Kultur&gøy".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar: 

Husholdning: -/3000
Klær: -/0
Fornøyelser: -/2000
Diverse: -/0
Faste kostnader: -/5000
Transport: -/5000

Sparing: -/8000

Transportposten inkluderer en weekendtur i Europa.

Anonymkode: 51ad0...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en bra tråd for meg nå. Jeg er ikke så disiplinert når det gjelder økonomi, men har virkelig et ønske om å legge meg til gode pengevaner i 2019! 🙂  Jeg tjener nok ift mine utgifter, men har det med å undervurdere hvor mye penger jeg trenger å ha igjen på konto frem til neste lønn. Er nok veldig "optimistisk" og bruker for mye i begynnelsen av måneden. Dessuten nedprioriterer jeg sparing, som jeg vet er idiotisk. Jeg burde kunne spart meg opp en god buffer for lengst. Har også litt kredittkortgjeld jeg bruker noen tusen ekstra på i måneden for å få helt bort. Er ikke stolt av det og vet hvilken felle det er, noe som gjør meg skikkelig redd i blant. Men gjelden er på vei nedover og jeg føler at den er under kontroll i hvert fall (har rundt 20K utestående nå). 

Jeg fører alltid budsjett så jeg vet hva jeg skal bruke hver måned på alle poster, gaver, spesielle ting etc. Men klarer liksom ikke å få ført et godt regnskap. Har prøvd med Excel med det flyter alltid ut etterhvert og jeg føler det blir så mye jobb, og så blir det ikke fulgt opp.

Kanskje jeg er for lat, eller finnes det en enklere måte å føre regnskap på? Jeg vet jo at det er viktig slik at jeg får sjekket om utgiftspostene mine faktisk er reelle eller om noen bør justeres. Hvordan gjør dere andre dette? 

Uansett, jeg bor alene i egen bolig. Har en hund som det er lite utgifter med. Har firmabil som jeg skatter av og dermed har jeg ikke utgifter til transport. 

Her er mitt budsjett for januar 2019: 

Inntekter:
Lønn 30 000 

Utgifter:

Faste boutgifter: 11 100 
Andre faster utgifter: 4100 (strømmetjenester, tlf, treningsstudio, forsikringer, strøm etc) 

Eiendomsskatt: 1000 
Mat&Drikke: 3500 

Gaver og annet/fornøyelser: 3500 

Sparing
Flexipensjon: 500 
Spare til privat prosjekt: 6000 

 

- Kvinne34

Anonymkode: 7d32b...a3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en spennende tråd å følge med på. Jeg har nettopp gått fra å være student til yrkesaktiv, og har dermed fått et solid hopp i inntekten. Planen er å unngå livsstilsinflasjon og heller spare mye. Jeg kommer til å prioritere boligsparing, men også spare noe til pensjon, annen langsiktig sparing og buffer.

Jeg har satt meg et hårete sparemål, og skal spare ca. 140 000 kr til bolig (har nå ca. 310 000 i egenkapital, nøyaktig sum får jeg vite i morgen når rentene for i år blir bokført). Har allerede satt opp autotrekk i nettbanken på 11 700 hver måned. En svimlende sum for noen som er vant til å leve på studentbudsjett. I tillegg tenker jeg å sette inn 500 på bufferkontoen, 800 går til pensjonssparing og så håper jeg at jeg klarer å spare 1000 kr i fond i tillegg. Totalt 14 000 i måneden.

Jeg kommer til å få utbetalt ca. 31 000 i måneden, så vil sitte igjen med 17 000 etter at sparingen er gjennomført. Hva jeg bruker penger på kommer jo til å variere noe, men ser for meg omtrent dette i en gjennomsnittlig måned:

Husholdning/dagligvarer: 3000
Klær: 500
Fornøyelser: 2000
Diverse: 1000
Faste kostnader (husleie, strøm, forsikring, medlemskap i fagforening, trening, telefon): 8500

Studielån: 2000
Sparing: 14000

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Sparekniven skrev:

Dette kan bli en spennende tråd å følge med på. Jeg har nettopp gått fra å være student til yrkesaktiv, og har dermed fått et solid hopp i inntekten. Planen er å unngå livsstilsinflasjon og heller spare mye. Jeg kommer til å prioritere boligsparing, men også spare noe til pensjon, annen langsiktig sparing og buffer.

Jeg har satt meg et hårete sparemål, og skal spare ca. 140 000 kr til bolig (har nå ca. 310 000 i egenkapital, nøyaktig sum får jeg vite i morgen når rentene for i år blir bokført). Har allerede satt opp autotrekk i nettbanken på 11 700 hver måned. En svimlende sum for noen som er vant til å leve på studentbudsjett. I tillegg tenker jeg å sette inn 500 på bufferkontoen, 800 går til pensjonssparing og så håper jeg at jeg klarer å spare 1000 kr i fond i tillegg. Totalt 14 000 i måneden.

Jeg kommer til å få utbetalt ca. 31 000 i måneden, så vil sitte igjen med 17 000 etter at sparingen er gjennomført. Hva jeg bruker penger på kommer jo til å variere noe, men ser for meg omtrent dette i en gjennomsnittlig måned:

Husholdning/dagligvarer: 3000
Klær: 500
Fornøyelser: 2000
Diverse: 1000
Faste kostnader (husleie, strøm, forsikring, medlemskap i fagforening, trening, telefon): 8500

Studielån: 2000
Sparing: 14000

Oi, du er heldig som får 31.000 som nyutdannet, hvilket fagfelt er det?

Synes budsjettet og sparingen din ser meget bra ut :) Bor du fortsatt slik du bodde da du var student? 

Ser du har egenkapital fra før av, så du har nok vært flink med penger hele veien :)

Anonymkode: afb30...7c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje være tråder som er litt mer lagt opp til "hvem man er"? Blir veldig rart å sammenligne matbudsjett for en aleneforsørger og en som bor hjemme hos foreldrene....

Anonymkode: bba8b...eb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, du er heldig som får 31.000 som nyutdannet, hvilket fagfelt er det?

Synes budsjettet og sparingen din ser meget bra ut :) Bor du fortsatt slik du bodde da du var student? 

Ser du har egenkapital fra før av, så du har nok vært flink med penger hele veien :)

Anonymkode: afb30...7c9

Profesjonsrettet mastergrad. Jeg gjorde grundig research rundt lønnsforhold og lønnsforhandlinger og fikk godt over snittet for min utdanning. 

Ja, bor likt. Som nevnt vil jeg unngå livsstilsinflasjon. Er fornøyd med bosituasjonen, så ser ingen grunn til å gå opp i levestandard selv om jeg nå har mulighet til det. Kunne lett ha brukt 4000 mer på bolig i måneden/48 000 mer i året, men da hadde det gått utover sparingen. En dag vil jeg kjøpe mitt eget, men har ingen hast. Har spart i mange år, relativt små beløp i og med at jeg har studert lenge. Det har blitt en god slump til slutt. Om jeg følger planen min har jeg om et års tid nok egenkapital til å kjøpe for 3 millioner av penger jeg selv har spart og det er jeg veldig fornøyd med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Målet mitt er å bruke minst mulig i det daglige. Faste utgifter er faste så ikke mye å gjøre med. Jeg kjøper lite klær og utstyr, men det står 2-3 dyrere ting på lista. Jeg bruker lite på mat og kaffe utenfor hjemmet. Målet mitt er å kunne reise 4 uker i 2019. 2 uker er allerede avklart.

Anonymkode: f71b0...63a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg være med. Setter opp budsjett etter snittallene for 2018. Målet for 2019 er å bruke vesentlig mindre på hver post.

Boligutgifter - 11 400 kr

Det daglige liv - 9 800 kr

Transport - 1 800 kr

Underholdning - 200 kr

Helse - 500 kr

Ferie - 7 600 kr

Fritid - 650 kr

Abonementer - 800 kr

Personlig - 700 kr

Barn - 850 kr

Ekstra nedbetaling boliglån - 22 300 kr (denne vil jeg øke)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ny Bruker skrev:

Her vil jeg være med. Setter opp budsjett etter snittallene for 2018. Målet for 2019 er å bruke vesentlig mindre på hver post.

Boligutgifter - 11 400 kr

Det daglige liv - 9 800 kr

Transport - 1 800 kr

Underholdning - 200 kr

Helse - 500 kr

Ferie - 7 600 kr

Fritid - 650 kr

Abonementer - 800 kr

Personlig - 700 kr

Barn - 850 kr

Ekstra nedbetaling boliglån - 22 300 kr (denne vil jeg øke)

Hvor mange er dette for? Og er det to inntekter?

Anonymkode: afb30...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange er dette for? Og er det to inntekter?

Anonymkode: afb30...7c9

Tallene gjelder en voksen og en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...