Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, missmcbeal skrev:
Mars   Budsjett Regnskap
Husleige   3458 3458
Mobil   129 129
Mat   1500 1165
Forsikring   202 202
Spotify   54 109
Diverse   1000 1109
Buss tur-retur   270 254

Sum   6613 6426

Jeg har gått over på diverseposten denne måneden. Siden sist har jeg brukt 129 kr på Eurosport Player for å få med kunstløp-VM (vel verdt pengene må jeg si!), jeg så plutselig på at jeg måtte bestille nytt linsevæske til månedslinsene. Bestilte det fra lensit til 74 kr (gratis frakt), så at samme type linsevæske koster 132 kr om jeg hadde kjøpt på det apoteket. Her er det mye å spare på å bestille det fra nettet altså, var ikke klar over at prisforskjellen var så enorm. Hadde egentlig bare tenkt å gå på apoteket og kjøpe det og slippe å vente på det i posten, men ikke etter at jeg så hvor stor prisforskjellen var. Slo også til og kjøpte omega 3-kapsler på tilbud på Komplettapotek , i tillegg til en liten gave til han jeg holder på med og som jeg skal besøke i starten av april. Han har bursdag snart også, så skal overraske han med et påskeegg med litt forskjellig gøy oppi som bursdagsgave :) Jeg kjøpte en tube med massasjeolje som skal ligge i egget, skal også lage en slags rebus der gevinsten er massasje. I tillegg skal jeg fylle egget med godteri og noe annet gøy. Jeg er litt tom for idéer på resten da. Jeg ser Norsk Tipping har sånn påskeflax-kalender og tenker kanskje å ha det i egget. Er open for kreative forslag på gøy og billige gaver som kan glede.

Antageligvis blir det 100-150 kr til den måneden på diverse-posten. Det er ingen alvorlig sprekk da. Jeg er invitert i bursdagsfest på fredag, selv om jeg ikke egentlig har lyst å dra og bruke penger på det, så drar jeg nok ettersom bursdagsbarnet nok blir veldig skuffet om jeg ikke kommer. Hun har sendt invitasjon for lenge siden og kom i forrige uke og sa at vi vel kom i bursdagen? Men skal bare kjøpe 3 øl/cider, skal ikke drikke mye og tenkte å gå hjem når de andre går ut. Det er også vanskelig med bursdagsgave, hun er ikke veldig nær (går i klassen), men har jobbet med henne på noen gruppearbeid. Når vi hadde hjemmeeksamen fikk hun bursdagskake, så hun har allerede fått en liten gave. Men vi har blitt enige om jeg og 2 andre i klassen skal gå samemn og gi henne en symbolsk liten gave, så ikke noe vi skal bruke mye penger på. Jeg har aldri og kommer aldri til å få bursdagsgave av henne, ettersom jeg ikke har feiret bursdagen min og ikke kommer til å gjøre det heller. Når jeg har bursdag så er vi dessuten ferdige med studiene og kommer ikke til å se hverandre lenger. En annen ting er at dette er en dobbeltfeiring, og jeg kjenner ikke hun andre i det hele tatt, så hun får jo ikke gave fra oss. Men vet ikke om det blir litt feil?

Lurer på hvordan dere andre gjør det med gaver når dere er invitert i bursdagsfester til ikke nære venner/klassekamerater? Når det er lite trolig at dere ser hverandre igjen og når dere ikke feirer bursdag selv? Tar dere med gave likevel og hvor mye legger dere i gaven? Og hva gjør dere når det er dobbeltfeiring men dere ikke kjenner den andre parten i det hele tatt? Er det vanlig og greitt å kun ta med gave til den ene? 

Ellers er matbudsjettet helt ok. Har litt å gå på neste uke, går kanskje akkurat over. Men trenger bare å kjøpe inn til middag neste uke, utenom det jeg har i fryseren, og kanskje litt brød. Har pålegg så det holder og ingen annet jeg trenger på husholdning.  Føler ikke jeg har jeg tenkt så nøye gjennom kjøpene mine på matbudsjettet denne måneden (var en uke mindre siden jeg har vært hjemme en uke), men jeg har funnet en melblanding til grove rundstykker som er kjempebillig. Det er 1 kg og koster 12 kr. Den er sånn mellomgrov, blander inn litt raspa gulrøtter for at de skal bli mer næringsrike. Det blir veldig billig rundstykker av dette, og jeg ser sparer noen kroner her i måneden i stedet for å kjøpe det brødet jeg gjør. Så skal bli flinkere til å bake fremover. Er også mye mer gøy å ha det med i nistematen. Trenger kun gjær, vann og litt olje/smør utenom.

Hvor mange rundstykker får du ut av 1 kg mel til 12 kr?

Anonymkode: afb30...7c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvordan dere andre gjør det med gaver når dere er invitert i bursdagsfester til ikke nære venner/klassekamerater? Når det er lite trolig at dere ser hverandre igjen og når dere ikke feirer bursdag selv? Tar dere med gave likevel og hvor mye legger dere i gaven?

Hva har min feirng med andres bursdag å gjøre? Jeg forventer ikke noe tilbake fra de jeg gir gaver til.

Prismessig ville jeg funnet noe til 200-300 kr.

Og hva gjør dere når det er dobbeltfeiring men dere ikke kjenner den andre parten i det hele tatt? Er det vanlig og greitt å kun ta med gave til den ene? 

Kun gave til den jeg kjenner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan heller si hva jeg har tenkt å droppe i år:

1. to treningssentermedlemskap = 700 spart
2. Strømsparingstiltak - eks. ledspotter
3. fortsetter nedbetaling av gjeld og vil innen 2021 få ca 3000 mindre å betale pr mnd
4. fra 2021 vil jeg få billigere boliglån -2000,-

Jeg kan og informere om investeringer jeg skal gjøre:
1. bygge opp bufferkonto
2. kjøpe sølv om jeg får råd

Jeg skal og ha høyere lønn
+ 3000 pr mnd

Anonymkode: 299c6...3cc

• Liker 3
Skrevet
På 3.3.2019 den 18.19, Nuttery skrev:

Mars: 

Husholdning:
 1865,71/2000
Klær: -/0
Fornøyelser:
2493,90/2000
Diverse: 
781,75/1500
Faste kostnader:
4442,40/4500
Transport: 
695,00/1200
Helse: 
3948,70/3800
Totalt:  
14 227,37/ 15 000

Sparing mars: 3000/3000
Totalspar 2019: 40 562 kr.

Sist oppdatert: 24/2

Heldigvis er måneden over snart :fnise: Morobudsjettet har fått kjørt seg denne måneden, men jeg har også kost meg masse! Og totalt sett ligger jeg fortsatt innenfor, så det er jeg glad for.

Jeg har også nylig bestilt linser igjen, og jeg ender opp med å gå tilbake til de gamle! Det er rett og slett de som fungerer best for meg, så det er det verdt å bruke penger på. Derimot skal jeg bruke opp de jeg har igjen (urgh...). 1300kr for det kommer på april-budsjettet - valgte å forskyve den regningen der. 

Satser på at April kommer fort 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så trangt det blir å leve når jeg må drive å betale ned på kjøreopplæring! Gikk utover oppspart budsjett i desember, så nå har jeg kjørt hos skolen i tre måneder uten å ha spart opp på forhånd. Håper jeg består oppkjøring nå, slik at jeg slipper å betale 2-4000 i måneden for kjøretimer fremover. Da blir det romslig, da 😅

Tenker å bruke de pengene på å spare til bilkjøp. Sparer allerede til det, men jeg håper å få kjøpt bil litt kjapt, helst i løpet av året. Uten billån. Men først trenger jeg en tur til frisøren 😂

Anonymkode: 9cd2c...9a4

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange rundstykker får du ut av 1 kg mel til 12 kr?

Anonymkode: afb30...7c9

Ca. 15-17 ble det. Noen av de ble ganske fin størrelse på også. De metter ganske lenge. Veldig fornøyd med blandingen. I forrige uke prøvde jeg en grovere melblanding som var dobbel så dyr. Var sikkert for mye for fordøyelsen min, den skapte bare trøbbel for magen min, så denne her er mindre grov, men fungerer bedre for magen min.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lurt med budsjett..! Jeg sløser for mye, men koser meg i hverdagen...

Livskvalitet over fremtidig bortskjemte kids.

Lån: 20,000
Bil: 4,000
Strøm/hus: 1,000

Mat og drikke: 500
Klær og sko: 2,000

Ferie: 4,000 
Restaurant og Fyll: 8,000
Fornøyelser/Trening og mediebruk: 2,000
Totalt: 41,500

Sparing: ~15,000

Endret av SM30
  • Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, SM30 skrev:

Lurt med budsjett..! Jeg sløser for mye, men koser meg i hverdagen...

Livskvalitet over fremtidig bortskjemte kids.

Lån: 20,000
Bil: 4,000
Strøm/hus: 1,000

Mat og drikke: 500
Klær og sko: 2,000

Ferie: 4,000 
Restaurant og Fyll: 8,000
Fornøyelser/Trening og mediebruk: 2,000
Totalt: 41,500

Sparing: ~15,000

Hvordan ser eiendomsporteføljen din ut? Yield og størrelse på objekter? Finansierer du via AS eller lån som går på deg som privatperson?:)

Skrevet
1 minutt siden, King in the North said:

Hvordan ser eiendomsporteføljen din ut? Yield og størrelse på objekter? Finansierer du via AS eller lån som går på deg som privatperson?:)

Foreløpig er mesteparten av inntekten egen lønn, men jeg har 2 heleide leiligheter med 35% belåning og en 50% deleid uten lån.

Fra 40-65m2 med yield mellom 5-8%. Ingen fancy yield pt, men jeg sitter så long-term du får det så tenker mer på pensjon samt ta penger "av bordet". Foreløpig har jeg det privat, men jeg tenker å sette opp et AS med en partner (ikke kjæreste).

En av tankene med selskap er at dette vil forbli særeie, slik at jeg og mine eventuelle barn er sikret uansett hva en fremtidig kone måtte ha å si om saken...

Skrevet
3 minutter siden, SM30 skrev:

Foreløpig er mesteparten av inntekten egen lønn, men jeg har 2 heleide leiligheter med 35% belåning og en 50% deleid uten lån.

Fra 40-65m2 med yield mellom 5-8%. Ingen fancy yield pt, men jeg sitter så long-term du får det så tenker mer på pensjon samt ta penger "av bordet". Foreløpig har jeg det privat, men jeg tenker å sette opp et AS med en partner (ikke kjæreste).

En av tankene med selskap er at dette vil forbli særeie, slik at jeg og mine eventuelle barn er sikret uansett hva en fremtidig kone måtte ha å si om saken...

Oslo? Isåfall er yielden egentlig ganske god. Med såpass lav belåning, og åpenbart relativt høy inntekt, så sitter du meget godt i det langsiktig:) 

Sitter med 2 objekter på 6-7% yield selv, som er tidlig pensjonsparing. Men jeg skal være mer nøye i utvelgelse av objekter, ved neste kjøp, mtp yield.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, King in the North said:

Oslo? Isåfall er yielden egentlig ganske god. Med såpass lav belåning, og åpenbart relativt høy inntekt, så sitter du meget godt i det langsiktig:) 

Sitter med 2 objekter på 6-7% yield selv, som er tidlig pensjonsparing. Men jeg skal være mer nøye i utvelgelse av objekter, ved neste kjøp, mtp yield.

2 i oslo, 1 utenfor. Ja, det er ikke ille, og det er den utenfor Oslo som har høyest yield men lavest forventet verdistigning. Jeg brukte litt tid på dette for en stund tilbake hvor jeg bestemte meg for å putte mesteparten av pengene jeg tjener i eiendom. Har en del verdipapirer også, men det er mer fast sparing for compound (renters rente) effekten - jeg blir gal av å følge med på enkeltaksjer på daglig basis...

Gøy å høre! Ja, jeg skal også være mer nøye. Jeg planlegger ett nytt kjøp i mars 2021, frem til det skal jeg bruke tid på å bestemme meg for område/type leil etc. Bare jakten er jo morsom også!

Vurderer en bomaskin for studenter (typ 120m2 med 5-7 sov)... evt med partner/høy gearing om det blir dyrt... skal regne på det... Forøvrig afc fan selv ;)

Endret av SM30
Skrevet

image.png.143ef83aada6b200fa300269341f899f.png

Da er jeg tilbake fra ferie. Regnskap etter tur ble 7620,15kr. Dette inkluderer da tre netter på hotell, og bursdagsgave til min far til ca 1500kr (ble tredobbelt så dyr som planlagt.. Men tror jeg skal spleise med en). Syns ikke det ble for ille! Mulig det kommer på 538kr til der, kjøpte snus for en kompis på taxfree, usikker om jeg får de tilbake (han har sagt jeg skal få, men jeg ønsker ikke mase på han da han er veldig snill og har hjulpet meg mye). Da ender det i verste fall på 8158,15kr. Fortsatt nesten halvparten av budsjettert feriebudsjett :) 

Matposten går til helvete denne måneden. Har bestemt meg for å begynne å mealpreppe. Så i går ble det storhandling, og i dag skal jeg muligens til Sverige på litt mer handling. Det positive er at jeg da vil få lavere matutgifter neste måned :) Går gjennom budsjett/regnskap til helgen! Spent på hvordan det ender

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er ferdigutdannet i mai og leter etter jobber og har vært veldig usikker på den økonomiske situasjonen min etter juni. Som flere sikkert har fått med seg lever jeg uten studielån dette året og har det veldig trangt økonomisk. Jeg fikk i dag en studierelevant sommerjobb, med mulighet for ekstravakter etter jeg er ferdig med kontrakten i august og fram til oktober. Dette er en enorm lettelse. Jeg har fått jobben på stedet der mamma bor nå, og jeg skal få bo hos henne gratis i sommer, gratis kost og losji som hun sa (kommer nok til å bidra med mat av og til selvfølgelig). Lønnen var også mye bedre enn forventet, yrket jeg går inn i er ikke akkurat kjent for å ha gode lønninger. Jeg trodde den forrige sommerjobben min var ok betalt med tanke på at jeg er ufaglært, og der var jeg på lønnstrinn 2. Jeg får over 15 kr mer i timen i den nye jobben, og ja jeg har jo relevant utdannelse, men hadde likevel ikke forventet at jeg kom til å få så høyt i den jobben! Jobben er ikke akkurat det jeg vil jobbe med på lang sikt, og er kanskje noe enkel med tanke på utdanningen, men det er en veldig god erfaring og jeg tror det blir veldig gøy (og lærerikt). Veldig bra sted å starte!

Så jeg er så utrolig glad og lettet nå. Må selvfølgelig finne meg relevant fulltidsjobb etter august, men nå det er ikke like stort press på å skaffe jobb med en gang, så nå slipper jeg å stresse med jobbsøk fremover. Kommer trolig til å kunne spare meg om masse penger ettersom jeg har nesten ingen faste utgifter i sommer, utenom at jeg skal begynne å betale avdrag på studielånet. Har vært utrolig slitsomt å tråle jobbannonser og skrive søknader den siste tiden, samtidig som jeg skal fokusere på bacheloroppgaven.

Jeg gleder meg veldig til å endelig begynne å legge inn sparemål i tråden fra juni/juli 😁 Da har jeg ikke like stort behov for tråden som nå, men desto kanskje enda viktigere å rapportere og være med ettersom det blir en ny økonomisk situasjon og jeg ikke trenger å leve så sparsommelig, men jeg vil prøve å forsette å leve sparsommelig og benytte den nye økonomiske situasjonen til å få spart en del. Men budsjettet blir nok mye høyere enn det er i dag ;) Dessuten slipper jeg å stresse over nå hvordan jeg skal klare meg med de pengene jeg har nå til juni og eventuelt ved overgang av nytt bosted på sikt. Nå har jeg masse tid til å spare opp penger til depositum. Jeg får feriepenger i juni, og får da allerede mye mer å rutte med den måneden enn de siste månedene, så nå er det bare å leve så sparsommelig  som jeg gjør frem til mai, også blir økonomien bedre etter dette 😁

Jeg har allerede lagt inn noen planlagte utgifter i juni som jeg gleder meg til å endelig ha råd til. Da skal jeg endelig gå til frisøren 😁

Endret av missmcbeal
  • Liker 6
Skrevet

*snip*

Jeg fikk i dag en studierelevant sommerjobb,

Åh, nå ble jeg oppriktig glad på dine vegne! En liten bør av skuldrene. Skjønner enormt godt at det blir fint å ha litt mer å rutte med :smilyblomst:

• Liker 3
Skrevet

Husleie - 6200

Mat - 3000

Boligsparing - Resten

If you dont need it, dont get it ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

. 

Endret av elvital
  • Liker 1
Skrevet
På 3.3.2019 den 18.19, Nuttery skrev:

Mars: 

Husholdning:
 1930,61/2000
Klær: -/0
Fornøyelser:
2493,90/2000
Diverse: 
1519,75/1500
Faste kostnader:
4442,40/4500
Transport: 
695,00/1200
Helse: 
3948,70/3800
Totalt:  15 030,36/ 15 000

Sparing mars: 3000/3000
Totalspar 2019: 40 562 kr.

Sist oppdatert: 28/3

Da er jeg ferdig for Mars (må jo bare være det!) ettersom jeg har gått 30kr over. Heldigvis er det helg, jeg har mat i skapet og ikke skal noe spesielt de neste par dagene.

Gratulerer med sommerjobb, @missmcbeal!

• Liker 2
Skrevet
På 26.3.2019 den 23.23, blåtimen skrev:

Åh, nå ble jeg oppriktig glad på dine vegne! En liten bør av skuldrene. Skjønner enormt godt at det blir fint å ha litt mer å rutte med :smilyblomst:

Tusen takk :) Veldig deilig, merker jeg stresser mindre over økonomien min nå! Økonomisk utrygghet kan være veldig slitsomt. 

4 timer siden, Nuttery skrev:

Da er jeg ferdig for Mars (må jo bare være det!) ettersom jeg har gått 30kr over. Heldigvis er det helg, jeg har mat i skapet og ikke skal noe spesielt de neste par dagene.

Gratulerer med sommerjobb, @missmcbeal!

Tusen takk :) 

• Liker 1
Skrevet

Mars   Budsjett Regnskap
Husleige   3458 3458
Mobil   129 129
Mat   1500 1419
Forsikring   202 202
Spotify   54 109
Diverse   1000 1267
Buss tur-retur   270 254

Sum   6613 6838

Sist oppdatert: 29.mars

Da er jeg ferdig med regnskapet til mars. Har handlet alt jeg skal for denne uken og jeg har ingen planer om å dra ut etter bursdagsfesten så satser veldig på at det plutselig ikke kommer flere utgifter 😊 Jeg gikk under på matbudsjettposten, men over på diverseposten med over 200 kr. Så gikk litt over 200 over budsjett, ingen stor sprekk. Som nevnt så ble også Spotifytrekket plutselig 109 i stedet for studentpris til 54 kr, men det skal være fikset nå til neste måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.1.2019 den 13.24, Nuttery skrev:

Ellers kan jeg jo gi en sniktitt på hvordan jeg gjør det i excel: 

Skjermbilde 2019-01-04 kl. 13.23.52.png

Hei kan du sende denne malen på pm? Superfin !!! :) 

Anonymkode: b064a...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...