Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 1.5.2019 den 12.59, elvital skrev:

Med butikk rett ved siden av jobb blir det fort til at man handler litt lønsj hver dag nesten. Selv om jeg ikke kjøper dyrt, blir det penger. Jeg har ikke vært flink til å bruke av maten jeg preppet heller.. Men har handlet inn så fryseren er ganske full av kjøtt/fisk, så må bare bruke det. 

På annetposten så kom det ny datamaskin (2499), klippekort på voksing (2900, dvs 290/gang i stedet for borti 400/gang hvis jeg skulle betalt enkeltvis), konsertbillett (430), ny sikring (538), nye panelovner (244 i tillegg til hva de gamle kostet), tre soltimer (ca 360), Språkkurs (3195+bok ca 270), tskjorter (420), bursdagsgave jeg hadde glemt (ca 270).

Treningsposten er pga en preworkout da jeg var jetlagged på trening etter ferie+en drikk til en kompis. 

Inntektsmessig så går det vel ikke sååå ille utover sparekontoen totalt, men ingen god følelse likevel, ikke behagelig. Må virkelig gjøre noen grep her. Nå kommer mai og juni med mange utgifter til bryllup (skal i tre stk), utdrikningslag osv. 

Jeg ser den da jeg selv også blir fristet av å kjøpe lunsj i butikken hver dag.

Anonymkode: 91e07...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 25.4.2019 den 14.58, blåtimen skrev:

April
Mat: 500 / 500
Klær: 665 / 400
Hjem og tekstil: 183 / 300
Helse og velvære: 933 / 1000
Fornøyelser: 1822 / 700
Gaver: 244 / 600
Annet: 0 / 300
Totalt: 4347 / 4000

Sparing: 15 000 / 14 500

Du sparer mye, og det er bra. Setter du pengene på fond eller på konto?

Skrevet
14 minutter siden, Sosialt skrev:

Du sparer mye, og det er bra. Setter du pengene på fond eller på konto?

På konto, dessverre. Planen er å bruke pengene på boligkjøp om et par år, så jeg tør ikke sette de i fond. Fyller selvsagt opp BSU og BSU2 hvert år da, men ellers er rentene lite å skryte av. :tongue:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, blåtimen skrev:

På konto, dessverre. Planen er å bruke pengene på boligkjøp om et par år, så jeg tør ikke sette de i fond. Fyller selvsagt opp BSU og BSU2 hvert år da, men ellers er rentene lite å skryte av. :tongue:

500 i mat hver måned er imponerende lite. Hvordan får du det til? Hva er favoritt billig middagen? :)

Har kuttet fra 9000 i mat til 4000 i mat og spiser bedre nå men vil lavere ned. Har barn jeg da. 

Anonymkode: 96f45...435

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

500 i mat hver måned er imponerende lite. Hvordan får du det til? Hva er favoritt billig middagen? :)

Har kuttet fra 9000 i mat til 4000 i mat og spiser bedre nå men vil lavere ned. Har barn jeg da. 

Anonymkode: 96f45...435

Beklager å skuffe deg, jeg sitter ikke på noen hemmelighet :fnise: Jeg bor med foreldrene mine som står for kost og losji, 500kr er bare en symbolsk sum til de. 

Men jeg spiser dog ganske billig kost fordi jeg spiser plantebasert. Belgfrukter er langt billigere å bli mett på enn kjøtt. Går mye i supper, gryter, lefser med fyll og sånt. Bruker fryseren mye til å fryse middager når jeg har laget store porsjoner, benytter meg masse av frosne grønnsaker, lager egne pålegg(hummus, linse- eller bønnepostei, nøttesmør, syltetøy om sommeren) som og fryses for å lage mindre jobb. Baker egne grove rundstykker og pizzasnurringer som blir billigere enn butikkbrød. Prøver å spise sesongbasert når jeg klarer, grønnsakene er mye billigere og mer smakfulle når de er i sesong :)

Om man ikke ønsker å kutte kjøttet helt, er det et godt tips å for eksempel "vanne ut" kjøttdeigen med en boks linser. Høyst usannsynlig at det merkes i den ferdige retten! 

Endret av blåtimen
La til noe
  • Liker 5
Skrevet

Her vil jeg være med😊 Ser dere har så kjekke maler på budsjett, hvor finner dere de? Jeg har jo exel, men har ikke all verdens tid/tålmodighet til det og er ikke så fakastisk flink til det. Og utformingen til exel syns jeg er kjedelig🤣

Jeg begynner å ramse opp ift mai, så kommer jeg med mer oversiktlig budsjett litt senere

Diverse:

- 180 kr oppbevaringskasser, 

Bensin:

- 747 kr (4.mai), 

Mat:

- 1621 kr (uke 18)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kardinal skrev:

Her vil jeg være med😊 Ser dere har så kjekke maler på budsjett, hvor finner dere de? Jeg har jo exel, men har ikke all verdens tid/tålmodighet til det og er ikke så fakastisk flink til det. Og utformingen til exel syns jeg er kjedelig🤣

Jeg begynner å ramse opp ift mai, så kommer jeg med mer oversiktlig budsjett litt senere

Diverse:

- 180 kr oppbevaringskasser, 

Bensin:

- 747 kr (4.mai), 

Mat:

- 1621 kr (uke 18)

Jeg tror de fleste har laget selv :) så det er vel bare å spørre tenker jeg! Eventuelt sende pm :) 

• Liker 2
Skrevet

Velkommen skal du være, @Kardinal:smilyblomst:Jeg har laget oppsettet mitt selv i regneark, men jeg vil tro du finner flere nedlastbare hvis du googler litt.

Jeg innfører herved shoppestopp frem til 6. august! Skal ikke kjøpe noe interiør, sminke, hudpleie, bøker, duppeditter på ebay osv. på 3 måneder. Satt først 6 måneder, men innså at jeg klarer meg bedre når jeg har kortsiktige mål, så får heller ta 3 nye måneder etter dette. Unntakene er et sett sengetøy jeg trenger, gaver til andre og undertøy/klesplagg jeg desperat måtte trenge. Dere har min tillatelse til å kjefte på meg hvis jeg driter meg ut :tongue:

Jeg er så voldsomt lei av denne kjøpefesten alle driver med og selv om jeg ikke har vært så ille selv de siste årene så dukker det stadig opp kjøp i regnskapet som jeg innså i ettertid at jeg kunne klart meg uten. Utfordringen er at jeg er så voldsomt god til å overtale meg selv om at jeg trenger ting :fnise: Men dette skal jeg klare! Denne gangen skal jeg stå løpet ut. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Legger bare med de variable utgiftene her, de faste er jo de samme hver måned. Men, jeg har gjort en endring på sparingen (i stedet på 1000kr til helse og 1000kr til buffer, blir det 2000 til buffer, og det kan brukes til store helseutgifter ved behov).

Fast - sparing
      budsjett regnskap
Buffer       2000 2000
Forsikringer       250 250

Variable          
Mat       2300 260.84
Annet/gøy       1700 430.9
Helseutgifter
      100  

Ferie       0  
Fremtidig ferie
      0  

Dette er da oppdatering 7/5. Jeg trenger nok kun en pose grønnsaker til mat på jobb. Kanskje jeg kjøper noe frukt, og en is til helgen. Ellers har jeg ingen planlagt utgifter denne uken. 

Hittil har jeg kjøpt en bukett blomster+buss t/r til en venninne, og så har jeg kjøpt en notatbok til spanskkurset, og garn til en barselsgave. 

Noen her som vet hva/hvor mye som er vanlig/"forventet" å gi i bryllupsgave? Skal i flere bryllup, bl.a til en barndomsvenninne jeg ser noen få ganger i året bare, og så ei jeg skal være forlover for (vi er gode venner, men ikke like nære som det vi en gang var). Noen forslag?

Endret av elvital
  • Liker 1
Skrevet
På 6.5.2019 den 14.19, blåtimen skrev:

Velkommen skal du være, @Kardinal:smilyblomst:Jeg har laget oppsettet mitt selv i regneark, men jeg vil tro du finner flere nedlastbare hvis du googler litt.

Jeg innfører herved shoppestopp frem til 6. august! Skal ikke kjøpe noe interiør, sminke, hudpleie, bøker, duppeditter på ebay osv. på 3 måneder. Satt først 6 måneder, men innså at jeg klarer meg bedre når jeg har kortsiktige mål, så får heller ta 3 nye måneder etter dette. Unntakene er et sett sengetøy jeg trenger, gaver til andre og undertøy/klesplagg jeg desperat måtte trenge. Dere har min tillatelse til å kjefte på meg hvis jeg driter meg ut :tongue:

Jeg er så voldsomt lei av denne kjøpefesten alle driver med og selv om jeg ikke har vært så ille selv de siste årene så dukker det stadig opp kjøp i regnskapet som jeg innså i ettertid at jeg kunne klart meg uten. Utfordringen er at jeg er så voldsomt god til å overtale meg selv om at jeg trenger ting :fnise: Men dette skal jeg klare! Denne gangen skal jeg stå løpet ut. 

Jeg holder med deg! 

Når jeg ser på hva andre kjøper/bruker penger på så blir jeg helt målløs, men jeg føler fortsatt at jeg bruker mye penger på "tull" selv! :blink: Hver måned går jeg igjennom regnskapet og legger sammen alle transaksjonene jeg kunne ha droppet, og det blir fort en tusenlapp eller så... Men vi er jo bare mennesker og blir revet med i øyeblikket vi også!

Lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har fulgt med en stund her inne. Dere er så flinke! Ble inspirert til å sette opp budsjett selv, og har nå fulgt det i en mnd. Har tidligere levd over evne, så har vært helt nødt til å stramme inn.

Her er mitt budsjett/faktiske utgifter for April (2 voksne, 1 barn):

Faste utgfiter: 17.304/17.394

Variable utgifter: 3000/2987

Mat og andre dagligvarer: 10.000/10150

Interiør:0/1864

Klær: 0/370

Aktiviteter: 300/123

Kos: 400/1810

Sparing: 5000/3900

Gikk på noen smeller, men ikke alt for ille. Lærer enda 😁

Anonymkode: 757c1...5c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har fulgt med en stund her inne. Dere er så flinke! Ble inspirert til å sette opp budsjett selv, og har nå fulgt det i en mnd. Har tidligere levd over evne, så har vært helt nødt til å stramme inn.

Her er mitt budsjett/faktiske utgifter for April (2 voksne, 1 barn):

Faste utgfiter: 17.304/17.394

Variable utgifter: 3000/2987

Mat og andre dagligvarer: 10.000/10150

Interiør:0/1864

Klær: 0/370

Aktiviteter: 300/123

Kos: 400/1810

Sparing: 5000/3900

Gikk på noen smeller, men ikke alt for ille. Lærer enda 😁

Anonymkode: 757c1...5c7

Bare 400 til kos på en hel familie?😮😊

Anonymkode: afb30...7c9

Skrevet
13 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg holder med deg! 

Når jeg ser på hva andre kjøper/bruker penger på så blir jeg helt målløs, men jeg føler fortsatt at jeg bruker mye penger på "tull" selv! :blink: Hver måned går jeg igjennom regnskapet og legger sammen alle transaksjonene jeg kunne ha droppet, og det blir fort en tusenlapp eller så... Men vi er jo bare mennesker og blir revet med i øyeblikket vi også!

Lykke til!

Ja, ikke sant. Småbeløpene samler seg fort opp og blir til større beløp som man helst skulle hatt til andre ting. 

Pengene er én ting, det går jo på sett og vis kun utover en selv, men miljøet derimot.. Det er der min største motivasjon ligger. Det er jo egentlig veldig lite vi trenger, men vi faller for fristelsen og lar oss tro at vi trenger det. 

Et eksempel som egentlig er litt komisk: i "zero-waste miljøet" på youtube og øvrige sosiale medier, er det stadig noen som snakker om sine essentials, ting som gjør det lettere for de å leve mer miljøvennlig. Og en ting som går igjen der er gjenbruksbare sugerør! Så i fjor endte jeg opp med å kjøpe 6 sugerør i metall, jeg vil også spare jorda for plastsugerør, må vite! Men jeg brukte de ikke så mye, fordi jeg ikke likte følelsen av metall mot tenna. Så i februar kjøpte jeg sugerør i bambus da, det vil jeg bruke mer! Men så innså jeg her om dagen: jeg brukte aldri sugerør i utgangspunktet... Da ble jo det forsøket på å være miljøvennlig til det stikk motsatte. *facepalm*

Det ble kanskje litt avsporing i en tråd om økonomi, men jeg brukte penger på det og da, i tillegg til å sløse av jordas ressurser 🤷🏼‍♀️

Takk for lykkeønskninger, Nuttery! 

• Liker 3
Skrevet
On 5/7/2019 at 10:31 PM, elvital said:

Oppdatert 10/5

Fast - sparing
      budsjett regnskap
Buffer       2000 2000
Forsikringer       250 250

Variable          
Mat       2300 552,57
Annet/gøy       1700 454,74
Helseutgifter
      100  

Ferie       0  
Fremtidig ferie
      0  

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, elvital skrev:

Så godt du ligger an så langt, Elvital! :Nikke:

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, blåtimen said:

Så godt du ligger an så langt, Elvital! :Nikke:

Joda, må spare inn etter april ;) Skal en del til foreldre fremover, så sparer heldigvis inn en del matpenger på det. 

Annetposten får derimot bein å gå på snart - utdrikningslag og bryllup. Regner med å ikke bruke særlig mer enn rundt 5-600kr til på mat i mai, så får spart inn en del der.

• Liker 1
Skrevet
På 3.5.2019 den 10.01, blåtimen skrev:

Mai
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 498 / 300
Helse og velvære: 0 / 1000
Fornøyelser: 906 / 700
Gaver: 1307 / 600
Totalt: 3211 / 4000

Sparing: 0 / 14 500

Jeg har holdt meg til shoppestoppen, men det betyr ikke at det blir en god økonomisk måned likevel. Det jeg trodde skulle være én bursdagsgave i mai har blitt til 4 og jeg har bare kjøpt 3 så langt. 498kr var sengesettet som var unntatt fra shoppestoppen. 174kr var ebøker. Det burde jeg kanskje presisert: shoppestoppen gjelder fysiske ting. Det gjør meg ikke noe å bruke penger på ebøker, digitale spill, strømmetjenester osv. :)

Hvis det ikke skjer noe uventet tror jeg likevel jeg skal klare å holde meg innafor de 4000kr da. Med mindre jeg fylle på med kosttilskudd, da kan jeg brått gå litt over. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.5.2019 den 14.09, blåtimen skrev:

Mai
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 498 / 300
Helse og velvære: 728 / 1000
Fornøyelser: 906 / 700
Gaver: 1307 / 600
Totalt: 3939 / 4000

Sparing: 16 000 / 14 500

557kr til kosttilskuddene jeg bør ta. Det holder sannsynligvis 6 måneder, så jeg syns det er ganske billig. Blir verre når tollgrensen forsvinner og jeg ikke lenger får kjøpt det på iherb 😭

171kr til tannbørstehoder, av alle ting. For den summen fikk jeg 6 2-packs, så om jeg bytter hode hver tredje måned har jeg tannbørstehoder i 3 år fremover :tongue:

Jeg er fornøyd med månedens sparing! Kunne strukket meg enda lenger, men det har skjedd fra tid til annen i det siste at jeg har måttet låne fra bufferen fordi jeg har overført for mye til sparing, så jeg kjører safe denne måneden. 

Skrevet

Yes.... jeg er så dårlig på å skrive i denne tråden, men det har rett og slett vært så mye dette semesteret med bacheloroppgave, to praksisperioder og mye på privaten! Jeg vil jo egentlig skrive, jeg bare orker ikke 😅 

for tiden driver jeg å planlegger sommeren. Jeg er jo ferdig med bachelorgraden min nå i juni, og har bestemt meg for å ikke begynne å jobbe før ut i august. Det vil jo si at jeg antageligvis må leve på oppsparte midler helt frem til oktober, noe som kan bli interessant. Jeg har jo absolutt økonomien til det, men det blir spennende likevel. Jeg har regnet ut at jeg kommer til å få inn ca 55 kroner i juni, og de skal jeg forsøke å la vare til ut september (og litt inn i oktober). Foreløbig har jeg estimert forbruk til 20 578 kr i Juni (inkludert 10 000 til ferie i ti dager), 10 465 kroner i juli og 9 965kr i august. September har jeg ikke regnet på enda, men vi får se litt nærmere.

Jeg får knuse litt tall, og se hvordan det går! Jeg gleder meg i allefall - både til det og til ferie/fri!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Nuttery skrev:

Yes.... jeg er så dårlig på å skrive i denne tråden, men det har rett og slett vært så mye dette semesteret med bacheloroppgave, to praksisperioder og mye på privaten! Jeg vil jo egentlig skrive, jeg bare orker ikke 😅 

for tiden driver jeg å planlegger sommeren. Jeg er jo ferdig med bachelorgraden min nå i juni, og har bestemt meg for å ikke begynne å jobbe før ut i august. Det vil jo si at jeg antageligvis må leve på oppsparte midler helt frem til oktober, noe som kan bli interessant. Jeg har jo absolutt økonomien til det, men det blir spennende likevel. Jeg har regnet ut at jeg kommer til å få inn ca 55 kroner i juni, og de skal jeg forsøke å la vare til ut september (og litt inn i oktober). Foreløbig har jeg estimert forbruk til 20 578 kr i Juni (inkludert 10 000 til ferie i ti dager), 10 465 kroner i juli og 9 965kr i august. September har jeg ikke regnet på enda, men vi får se litt nærmere.

Jeg får knuse litt tall, og se hvordan det går! Jeg gleder meg i allefall - både til det og til ferie/fri!

Mener du 55.000?

Anonymkode: afb30...7c9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...