Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

1 hour ago, nyjenta said:

 

Det finnes 3.000 marokkanere i hele Norge.

Men enig, skjønner ikke de flykter hvis det er så trygt og ALLE marrokanere jeg kjenner og ser i SoMe reiser ofte tilbake til Marokko.

Er de flyktninger da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.12.2018 den 19.51, jabx skrev:

Religioner er per definisjon ekstreme. Jo mindre ekstrem utøvelsen er, desto lenger unna kjernen i religionen kommer man.

Dette er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike så masse off-topic det er her!

Seriøst spørsmål, kjente de jentene hverandre fra før? Og hvorfor sov de i et telt midt i ødemarken?

Og videoen, sov hun da de kom? Eller ble hun voldtatt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MalloryK said:

Steike så masse off-topic det er her!

Seriøst spørsmål, kjente de jentene hverandre fra før? Og hvorfor sov de i et telt midt i ødemarken?

Og videoen, sov hun da de kom? Eller ble hun voldtatt først?

Ja, de var venner og hadde planlagt turen. De hadde godt med utstyr, varme klær, stormkjøkken og telt.

De hadde fått tilbud om å slå opp teltet på et sted hvor mange campet. Ingen kan svare på hvorfor de ikke gjorde det.

Ikke spør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bli medlem skrev:

"De senaste officiella uppgifterna är att kvinnorna hittades med knivskador på sina halsar"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mordet-pa-skandinaviska-turisterna-i-marocko-det-vet-vi

:roll:

Sverige :klaske:

Er de direkte tilbakestående, disse svenskene? Det har vært kjent i flere dager nå at den ene ble halshugget og den andre fikk halsen skåret over. Hva driver de med der borte i kulturberiket-land?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt. Stakkars unge kvinner, og den redsel de følte. Stakkars familie som sitter igjen 💕

Hvorfor kunne de ikke bare ha hørt på sine mamma....

Trodde de det var trygt? Da er det viktig med mer informasjon ut. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dessverre tiden er inne for å advare vestlige kvinner som ikke er så heldige å være innviet i den islamske kultur, mot å ferdes alene i disse landene. Iman fra SKAM sa i dag på God morgen Norge at fordommer ofte bunner i uvitenhet. Jeg har dessverre kommet til et punkt hvor fordommer har kommet grunnet økt kunnskap om visse kulturer. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg at Erna Solberg har fått linker fra norske kontoer også. Noen er for sinte til å tenke logisk.

Jeg vet ikke om det er slettet nå, men i et eller annet innlegg sa noen at en bekjent sendte henne link til videoen "for å vise hva muslimer gjør". Det er smakløst.

Når det blir mange nok norske avsendere, får vi nok se screenshots av de med norske navn som skriver på norsk, vær sikker på det. For de arabiske meldingene skal skjules.

I noen utenlandske aviser som The Telegraph har de vist screenshots fra muslimsk feiring på sosiale media, både etter Manchester og London Bridge

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mindfulness said:

Tror dessverre tiden er inne for å advare vestlige kvinner som ikke er så heldige å være innviet i den islamske kultur, mot å ferdes alene i disse landene. Iman fra SKAM sa i dag på God morgen Norge at fordommer ofte bunner i uvitenhet. Jeg har dessverre kommet til et punkt hvor fordommer har kommet grunnet økt kunnskap om visse kulturer. 

Merkelig at man fordømmer gjerningene, men ikke ideologien som skaper disse gjerningene.

Når man mener at problemet er frykten, så kan man si at det er bare fordommer som gjør at man er redd for løver. For det er færre som drepes av løver i Zoo enn det er drepte i trafikken.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge marokansk politi var disse jentene tilfeldige ofre. Flere skriver her om diskriminerende kvinnesyn i islam. Hvorfor er dere opptatt av dette i denne sammenheng? Har dere noe grunnlag for å tro at jentene ble drept fordi de var kvinner mens menn ikke ville blitt drept?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brutex said:

I følge marokansk politi var disse jentene tilfeldige ofre. Flere skriver her om diskriminerende kvinnesyn i islam. Hvorfor er dere opptatt av dette i denne sammenheng? Har dere noe grunnlag for å tro at jentene ble drept fordi de var kvinner mens menn ikke ville blitt drept?

Enkelt. Hvis de drepte hadde forstått hvordan kvinnesynet er i Marokko, så hadde de ikke campet alene, men reist i gruppe. Når 60% av marokkanske kvinner oppgir at de er blitt antastet, så bør det gjøre inntrykk på vestlige kvinnelige turister.

Her har det vært naivitet og et menneskesyn på at man ikke skal ha fordommer mot noen, alle mennesker er like gode hvis man møter de med åpenhet og respekt.

Å bli offer for terror skjer ikke ofte, men de hadde over 50% sannsynlighet for å bli utsatt for tilnærmelser eller ran når de campet alene i mørket, uten lokal guide eller menn sammen med de.

Det har blitt drept flere turister med kniv i Marokko, men da har myndighetene sagt det har vært sinnsforvirrete gjerningsmenn. Det har ikke mye å si for de som blir ofre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ops2 said:

Enkelt. Hvis de drepte hadde forstått hvordan kvinnesynet er i Marokko, så hadde de ikke campet alene, men reist i gruppe. Når 60% av marokkanske kvinner oppgir at de er blitt antastet, så bør det gjøre inntrykk på vestlige kvinnelige turister.

Her har det vært naivitet og et menneskesyn på at man ikke skal ha fordommer mot noen, alle mennesker er like gode hvis man møter de med åpenhet og respekt.

Å bli offer for terror skjer ikke ofte, men de hadde over 50% sannsynlighet for å bli utsatt for tilnærmelser eller ran når de campet alene i mørket, uten lokal guide eller menn sammen med de.

Det har blitt drept flere turister med kniv i Marokko, men da har myndighetene sagt det har vært sinnsforvirrete gjerningsmenn. Det har ikke mye å si for de som blir ofre.

Her ar det ikke snakk om tilnærmelser og ran men om drap. Er det grunnlag for å tro at disse to ikke hadde blitt drept hvis de var mann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Brutex said:

Her ar det ikke snakk om tilnærmelser og ran men om drap. Er det grunnlag for å tro at disse to ikke hadde blitt drept hvis de var mann?

Kansje, muligens. Drapsmennene hadde laget en film flere dager før de drepte disse to kvinnene. De sverget troskap til IS, men de sa ikke noe om hvem de skulle drepe.

Jeg tror at de lette etter enkle ofre. Grupper med fjellvandrere, inkludert flere menn og en lokal mannlig guide er et vanskeligere mål enn to kvinner som reiser alene, og som oppholder seg langt unna andre fjellvandrere. Drapsmennene trengte ikke være redde for at noen skulle komme og forsvare jentene når de begikk de bestialske drapene. De hadde god nok tid til å ta offerets telefon og filme.

Edit: Jeg tror en mann og en kvinne kunne blitt terrormål hvis de oppholdt seg alene i mørket. Det kommer an på hvor feige terroristene var. Men å knivstikke en mann som sover i en sovepose, før han kommer opp og forsvarer seg, er ikke umulig. De ville neppe tatt seg så god tid med filmingen med mannlige ofre, men drept de først og filmet etterpå.

Men det er spekulasjoner fra min side. Uansett bør man reise i gruppe, med guide eller et sted med lokal beskyttelse. I turiststrøkene i Marokko er det tungt væpnet politi over alt.

Edit 2: Jeg antar at hadde kvinnene trodd på at det er farlig for kvinner i Marokko, så hadde de ikke reist alene. Det er derfor jeg snakker om kvinnesynet i Marokko. Noen her vil bevise at det hverken er et islamsk kvinnesyn eller kriminalitet i Marokko, det var derfor ingen grunn til å reise sammen med andre.

 

Endret av ops2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Grusomt. Stakkars unge kvinner, og den redsel de følte. Stakkars familie som sitter igjen 💕

Hvorfor kunne de ikke bare ha hørt på sine mamma....

Trodde de det var trygt? Da er det viktig med mer informasjon ut. 

Det er ikke sikkert de rakk å føle så mye mer enn forvirring. "Hva skjer?" før blodet forsvant fra hjernen og bevisstløsheten oppstod etter kun få sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i mye det Mellomkjøttet har sagt.
Det er virkelig på tide at norske medier begynner å beskrive virkelig sanne ting. Det holder ikke med ordet "brutalt drap". Hvorfor kan man ikke beskrive hva som skjedde, er man redd for at norske lesere skal få en ubehagelig følelse midt under juletiden? 
Jeg har sett videoen, ble oppriktig kvalm, og måtte ha litt tid for meg selv, og sånn burde det være!! Jeg kan ikke sitte her og bare tenk "uff, stakkars jenter", tenk at noen har faktisk gått gjennom det, og vi våger ikke å lese eller se beskrivelsen om det. Helt tåpelig synes jeg! Husker bare #Metoo saker, hvor forskjellig skildret det var på norske aviser vs utenlandske aviser, norske aviser var så mild i beskrivelsen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Missfoxy

For en kvalmende tråd! Æsj altså..  Jeg så dessverre videoen jeg også. Grusom video. Ikke se den! Jeg angrer som bare det. Jeg klarer ikke å sove i natt. Når det er sagt, så kan denne tråden slettes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Missfoxy skrev:

For en kvalmende tråd! Æsj altså..  Jeg så dessverre videoen jeg også. Grusom video. Ikke se den! Jeg angrer som bare det. Jeg klarer ikke å sove i natt. Når det er sagt, så kan denne tråden slettes

Hvorfor skal tråden slettes? Viktig tema. Alle innlegg med linker til videoen skal selvsagt fjernes, og brukeren utestenges. Men det er et svært viktig tema å diskutere. Dette kan man bare ikke putte inn i en skuff, da har man tapt. Kampen mot terror kan aldri stoppe. En del av kampen er at folk vet hva som skjer og hva disse svina er i stand til, hvor ubehagelig det enn måtte være.

Jeg er ingen innvandrermotstander, men nok en gang får vi en påminnelse på hvorfor vi må ha en veldig streng innvandringspolitikk. Det viser også at vi er nødt til å slå knallhardt ned på kriminelle innvandrere. Etter mitt skjønn bør det ære nulltoleranse mot kriminalitet, og 1 sjanse. Ved første brudd på våre lover: Utvisning fra Norge for alltid.

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på Kvinneguidens regler for sitering av innhold med opphavsrett, avsporinger, reklame, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk og svar til dette.

Sitat

Vårt ønske er at man skal kunne debattere på en saklig og ordentlig måte, og dermed få et bedre debattklima på forumet. Overtydelig sarkasme og ironi mot andre brukere og meningsmotstandere generelt vil dermed være noe vi slår strengere ned på fremover. Det samme gjelder forsøk på persondiskusjon og latterliggjøring. Diskuter saken, ikke personen du debatterer med. 

Elaine Marley, mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 12.59, Abruzzi skrev:

Haha, er du seriøs? Mener du at folk skal se den videoen, og at de unnværer sannheten om de ikke ser den? Det er faen meg det tåpeligste jeg har hørt på en stund. Absolutt INGEN andre enn politi og de som etterforsker drapene trenger å se den videoen. Det har absolutt null verdi for meg og deg å se den videoen. Vi ser den kun av nysgjerrighet, noen ser videoen fordi de ikke helt klarer å tro at det er så sinnssykt som det er. Hvorfor er vi nysgjerrige på noe så grufullt? Nei, si det. Menneskesinnet er merkelig og der trenger ikke ligge en god forklaring bak heller. 

Det er ikke nødvendig å se videoen. Det er nok å vite at den eksisterer og at politiet etterforsker. Nå har de ikke bekreftet at den er ekte, men de jobber med å fjerne den og da går jeg utifra at den er ekte. Jeg vet noen har sagt at det ikke ser ut som de er i et telt, heller en bygning, men uansett er det noen på videoen og drapet ser ekte ut. Det er helt sykt.. 

Og du er patetisk som sprer slike løgner om Islam. MANGE, og da mener jeg MAAANGE muslimer overalt på hele nettet (Facebook, Instagram, Twitter, Reddit osv) forbanner handlingene og skriver gjentatte ganger at dette er ikke muslimer. Det er ekstremister. De går imot alt Islam står for. Det er en forskjell på en troende muslim og ekstremister som er med i terrororganisasjoner. 

Religion er roten til alt vondt men ekstremisme er i en annen liga. Muligens inspirert av religion ja, men det er ikke slik religion fungerer at man skal drepe andre og utøve slike brutale henrettelser. Det står ingen sted i bibelen eller koranen at du skal henrette to kvinner i et telt på et fjell i Marokko. 

HELT enig med deg! Skjønner virkelig ikke hva å se på sånne videoer skal være godt for? Mer enn nok å «bare» høre hva som har skjedd. Jeg har ingen planer om å se på en så fæl og grusom video, og den planen har jeg tenkt til å holde meg til. Verden er virkelig brutal.. Får så utrolig vondt inni meg. Har faktisk ikke ord

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...