Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

I flere dager har jeg hørt norske medier.fortalt oss hvor trygt Marokko er. Hvorfor de fremhever dette så intenst virker litt rart. Politisk korrekthet kan være farlig, etter min mening må ikke unge jenter dra til Nordafrika alene.

På slutten av 2000-tallet var jeg i Marokko med noen venner i Agadir, jeg prøvde å gå litt rundt alene, men det gikk ikke. Marokkanske menn var veldig innpåslitne. Noen tok på meg prøvde å holde meg fast og av det lille jeg kan av fransk vil jeg si de har et helt forvrengt kvinnesyn. Kjæresten til ei venninne måtte altid være med.

Episoden er ikke unik for jeg kjenner andre norske jenter som har reiste til landet og som også har prøvd å reise eller gå litt for seg selv, men så fort marokkanske menn ser vestlige kvinner alene, virker det som det blir helt kortsluttning.

Endret av julia83
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, julia83 skrev:

I flere dager har jeg hørt norske medier.fortalt oss hvor trygt Marokko er. Hvorfor de fremhever dette så intenst virker litt rart. Politisk korrekthet kan være farlig, etter min mening må ikke unge jenter dra til Nordafrika alene.

På slutten av 2000-tallet var jeg i Marokko med noen venner i Agadir, jeg prøvde å gå litt rundt alene, men det gikk ikke. Marokkanske menn var veldig innpåslitne. Noen tok på meg prøvde å holde meg fast og av det lille jeg kan av fransk vil jeg si de har et helt forvrengt kvinnesyn. Kjæresten til ei venninne måtte altid være med.

Episoden er ikke unik for jeg kjenner andre norske jenter som har reiste til landet og som også har prøvd å reise eller gå litt for seg selv, men så fort marokkanske menn ser vestlige kvinner alene, virker det som det blir helt kortsluttning.

Slik jeg har tolket mediene er det temmelig trygt i turiststedene, ikke nødvendigvis utenfor. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at personen drepte dem på grunn av sitt dårlige kvinnesyn? Bare spør. Jeg har ikke sett det nevnt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nok nyhetene litt annerledes enn du gjør.

Norske myndigheter oppgir på UDIs sider om Marokko "forholdsregler må tas". Danske myndigheter har etter drapene instruksen "bør ikke gå i området uten guide". Det har mediene referert til.

Hvordan dette skal være bagatellisering av farer, skjønner ikke jeg.

Endret av T-Rex
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

De fremhever det vel fordi det reiser ti millioner turister dit årlig uten at det skjer stort. Så det er vel statistikk framfor politisk korrekthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/urix/jakter-tre-navngitte-islamister-etter-drap-pa-skandinaviske-turister-1.14349418

Nå har de for øvrig oppdatert saken, også på nrk. Jeg begynner å bli ganske lei denne ryggmargsrefleksen hos noen som mener at norske medier aldri dekker slikt skikkelig fordi de ikke tør, vil være politisk korrekte, ikke vil svartmale islamister etc. Det er ikke alltid det er grunnen.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lava Anne skrev:

https://www.nrk.no/urix/jakter-tre-navngitte-islamister-etter-drap-pa-skandinaviske-turister-1.14349418

Nå har de for øvrig oppdatert saken, også på nrk. Jeg begynner å bli ganske lei denne ryggmargsrefleksen hos noen som mener at norske medier aldri dekker slikt skikkelig fordi de ikke tør, vil være politisk korrekte, ikke vil svartmale islamister etc. Det er ikke alltid det er grunnen.

Norske medier omtaler fortsatt ikke drapshandlingene. De beskriver "brutal vold" og "brutalt drap". De skriver ikke hva dette innebærerer. Det må man til danske aviser for å få vite.

Normalt er det heller ikke nødvendig å omtale drapshandlingene eksplisitt. Men i dette tilfellet mener jeg danske medier har rett. Det er relevant fordi det viser at drapet er noe større enn et vanlig drap. Vi snakker ikke Orderud-drap her. Det er noe mer.

Mediene kunne til sammenligning også kun omtalt krigføringen til Assad i Syria som "svært brutal". Men de velger likevel å vise bilder av døde barn gasset ihjel fordi det er viktig for å folk å vite hva "brutal krig" i dette tilfellet faktisk innebærer. Hvorfor de har vurdert så annerledes i dette tilfellet er ikke godt å vite.

Et annet uromoment er samstemtheten blant alle riksdekkende medier. Det virker som om vi kun har én nyhetskilde i dette landet.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Norske medier omtaler fortsatt ikke drapshandlingene. De beskriver "brutal vold" og "brutalt drap". De skriver ikke hva dette innebærerer. Det må man til danske aviser for å få vite.

Normalt er det heller ikke nødvendig å omtale drapshandlingene eksplisitt. Men i dette tilfellet mener jeg danske medier har rett. Det er relevant fordi det viser at drapet er noe større enn et vanlig drap. Vi snakker ikke Orderud-drap her. Det er noe mer.

Mediene kunne til sammenligning også kun omtalt krigføringen til Assad i Syria som "svært brutal". Men de velger likevel å vise bilder av døde barn gasset ihjel fordi det er viktig for å folk å vite hva "brutal krig" i dette tilfellet faktisk innebærer. Hvorfor de har vurdert så annerledes i dette tilfellet er ikke godt å vite.

Et annet uromoment er samstemtheten blant alle riksdekkende medier. Det virker som om vi kun har én nyhetskilde i dette landet.

Det kommer nok etter hvert, men nå i første omgang så sitter det familie og venner som bør få korrekt informasjon om hendelsesforløpet før det skal deles med nysgjerrige landsmenn... informasjonen kommer nok bare man klarer å være tålmodige en liten stund 🙄

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for kommentar til moderering. Tilbakemeldinger tas på PM eller på Ris og ros.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lerum skrev:

Det kommer nok etter hvert, men nå i første omgang så sitter det familie og venner som bør få korrekt informasjon om hendelsesforløpet før det skal deles med nysgjerrige landsmenn... informasjonen kommer nok bare man klarer å være tålmodige en liten stund 🙄

Dersom dette hadde vært en "ordinær" drapssak er jeg enig med deg. Men dette er ikke det. Dette er terror.

Mediene rapporterte f.eks fortløpende fra terroren i Nice, uten hensyn til at alle pårørende til de 86 ofrene først var orientert. Og publikums behov for informasjon ble heller ikke omtalt som "nysgjerrige landsmenn".

Man er ikke en kikker fordi man ønsker å vite hva som foregikk i Nice i 2016, eller i Paris i 2015. Terrorhandlinger eller uvanlige drap har offentlig interesse og skal ikke begrenses til de pårørendes sfære. Enkelte detaljer kan være det, men også her må det gjøres en konkret avveining, og her mener jeg danske og andre utenlandske medier har gjort en riktigere bedømning av hva som skal offentliggjøres veid opp mot hensynet til de pårørende.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp 2 sekunder av en video som visstnok skal være drapet. Var helt jævli, kjenner meg sykt kvalm og forbanna. Syke menn. Håper gjerningsmennene blir torturert. Ikke åpne av nysgjerrighet folkens , det var helt jævli. Stikker i kroppen min og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Klappe skrev:

Jeg så nettopp 2 sekunder av en video som visstnok skal være drapet. Var helt jævli, kjenner meg sykt kvalm og forbanna. Syke menn. Håper gjerningsmennene blir torturert. Ikke åpne av nysgjerrighet folkens , det var helt jævli. Stikker i kroppen min og vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg også så den. Jeg har egentlig ikke ord... Jeg går inn i fornektelse og tenker at videoen ikke er ekte, selv om den så veldig ekte ut.. Det er så jævlig, og det der er IKKE det verste som skjer her i verden. Det skjer mye mer enn vi kan forestille oss, og vi som sitter her i trygge, gode Norge har ikke peiling på de makabre og grusomme skjebnene som hender rundt om i verden... Mennesker er grusomme og verden er et grusomt sted, på så uendelig mange punkt. Det gjør meg trist, og jeg tenker mye på familiene til jentene som ble drept. For en helvetes tragedie... :( 

Jeg åpnet også videoen av nysgjerrighet og håper de som leser her som også skulle være nysgjerrige, IKKE gjør det. Det er det dummeste man kan si da, for når noen får beskjed om å ikke gjøre noe så gjør de gjerne det motsatte, men det fører ingenting god med seg. Jeg så den fordi jeg ville vite om den var ekte eller ikke, for sånt ser man jo som oftest kjapt. Og igjen, jeg sitter her å fornekter at jeg har sett videoen men joda, det så rimelig ekte ut.. Og det kom intet godt ut av å se den heller. Nå får jeg ikke sove i natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mellomkjøttet skrev:

Norske medier omtaler fortsatt ikke drapshandlingene. De beskriver "brutal vold" og "brutalt drap". De skriver ikke hva dette innebærerer. Det må man til danske aviser for å få vite.

Normalt er det heller ikke nødvendig å omtale drapshandlingene eksplisitt. Men i dette tilfellet mener jeg danske medier har rett. Det er relevant fordi det viser at drapet er noe større enn et vanlig drap. Vi snakker ikke Orderud-drap her. Det er noe mer.

Mediene kunne til sammenligning også kun omtalt krigføringen til Assad i Syria som "svært brutal". Men de velger likevel å vise bilder av døde barn gasset ihjel fordi det er viktig for å folk å vite hva "brutal krig" i dette tilfellet faktisk innebærer. Hvorfor de har vurdert så annerledes i dette tilfellet er ikke godt å vite.

Et annet uromoment er samstemtheten blant alle riksdekkende medier. Det virker som om vi kun har én nyhetskilde i dette landet.

Som en del av respekt for familiene til de etterlatte, så er det helt greit å utelate det faktum at disse jentene ble funnet med hodet kappet av.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Abruzzi skrev:

Jeg også så den. Jeg har egentlig ikke ord... Jeg går inn i fornektelse og tenker at videoen ikke er ekte, selv om den så veldig ekte ut.. Det er så jævlig, og det der er IKKE det verste som skjer her i verden. Det skjer mye mer enn vi kan forestille oss, og vi som sitter her i trygge, gode Norge har ikke peiling på de makabre og grusomme skjebnene som hender rundt om i verden... Mennesker er grusomme og verden er et grusomt sted, på så uendelig mange punkt. Det gjør meg trist, og jeg tenker mye på familiene til jentene som ble drept. For en helvetes tragedie... :( 

Jeg åpnet også videoen av nysgjerrighet og håper de som leser her som også skulle være nysgjerrige, IKKE gjør det. Det er det dummeste man kan si da, for når noen får beskjed om å ikke gjøre noe så gjør de gjerne det motsatte, men det fører ingenting god med seg. Jeg så den fordi jeg ville vite om den var ekte eller ikke, for sånt ser man jo som oftest kjapt. Og igjen, jeg sitter her å fornekter at jeg har sett videoen men joda, det så rimelig ekte ut.. Og det kom intet godt ut av å se den heller. Nå får jeg ikke sove i natt. 

Ja det var jævli, kjenner meg på en måte redd eller noe, nesten svimmel. Håper de fjerner disse videoene, sykt at det ligger på fb sånn at barn kan se det. Håper familien ikke får sett dette. Det hylet var jævli 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, K.B. skrev:

Som en del av respekt for familiene til de etterlatte, så er det helt greit å utelate det faktum at disse jentene ble funnet med hodet kappet av.

Bt.dk og Reuters blant annet er uenig med deg.

Jeg har forklart tidligere hvorfor opplysningene om drapshandlingen i akkurat denne saken må gå foran det hensynet man i "normale" drapssaker tar til de pårørende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut videon et par ganger her, men linken ble slettet. Typisk å unnvære nordmenn fra sannheten.

I kommentar feltene videoen ble funnet i, blir mennene hyllet. Typisk islam.

Så dokumentar om den sentral afrikanske republikk. Hvor kristne naboer fikk sjokk da muslimene tok makta.

De muslimene som alltid hadde vært fredelige ble til monstre over natta og gikk løs på den kristne befolkningen. De kalte muslimer to ansikter etter dette. Sier noe annet, gjør noe helt annet når de får sjansen. Anbefaler folk å se dokumentar om det, finnes mange av dem på Youtube der de kristne ofrene forteller om opplevelse sine.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
2 minutter siden, Klappe skrev:

Ja det var jævli, kjenner meg på en måte redd eller noe, nesten svimmel. Håper de fjerner disse videoene, sykt at det ligger på fb sånn at barn kan se det. Håper familien ikke får sett dette. Det hylet var jævli 

Kjenner jeg blir kvalm bare av å lese dere beskrive det. Godt dere advarer andre, så man slipper å gå på samme smell. Og ja, helt forferdelig at det blir lagt ut så barn kan se, men det er vel en del av poenget til terrorister, å spre mest mulig redsel og ubehag. Dette er jo grunnen til at man velger seg vestlige ofre også, slik at terrorismen også skal angå oss som lever trygt i våre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...