Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Tror du må lese innleggene du siterer på nytt. Det står ingenting om at man må se videoer. Det står at det er viktig av mediene skriver hvordan kvinnene er drept. Det er stor forskjell mellom "kvinnene ble knivstukket" og "kvinnene ble halshugget". Det første skriver norske medier, det siste skriver utenlandske medier. Tråden handler om hvordan mediene velger å rapportere.

Da misforsto jeg innlegget til kvikksand. 

norske medier tar kanskje hensyn til pårørende? De så vel ikke for seg at videoen skulle sirkulere slik den gjorde.  norske medier trår mer varsomt enn utenlandske. Jeg kjenner godt til pårørende i en annen veldig omtalt drapssak her i landet, og media gikk aldri ut om hvordan ofrene ble drept bortsett fra at det var knivstikking. Realiteten var mye verre. Pårørende fikk aldri vite om brutaliteten i drapet, de var ikke i retten de dagene. Så se da for deg om disse detaljene kom ut i media. Det er jo en balansegang mellom informasjonsflyt og vær varsom plakaten.

Usikker på hvor mye pårørende får vite av detaljer av politiet på generelt basis i groteske drapssaker, kanskje flere har informasjon om dette? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.12.2018 den 11.51, Emmy_H skrev:

Finnes ikke hensyn her på KG. Rasistene bruker videoen for alt den er verdt. Null respekt for familien til pårørende, eller folk flest. Så lenge de får hatet sitt frem. 

for det første: Beklager for å ikke ha lest hele tråden før jeg svarer. Men jeg føler at dette er viktig. 

Det er snakk om å skåne pårørende og at norske media skånet de pårørende (og samtidig oss andre). 

Ja, det er nettopp slik det var.

Men verden er blitt utrolig liten, og nyheter spres ufattelig fort på nettet.

Jeg ankom et annet europeiske land for å feire jul for litt over 1 uke siden. Og jeg hadde jo lest det som den gang sto om saken i de norske nettavisene. Stort var sjokket mitt da mine venner i et annet land kunne fortelle meg om grusomhetene jentene hadde blitt utsatt for. Akkurat der og da, følte jeg meg litt dum - og feilinformert. Jeg nærmest blånektet da mine europeiske venner fortalte meg hvordan jentene hadde blitt drept. Fordi jeg stolte på hva NRK, VG og Dagbladet hadde skrevet. Knivskader i halsregionen.

Knivskader er ikke det samme som å ha fått hodet kappet av. 

Men jeg forstår absolutt at det er vanskelig for journalistene også. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dolce skrev:

for det første: Beklager for å ikke ha lest hele tråden før jeg svarer. Men jeg føler at dette er viktig. 

Det er snakk om å skåne pårørende og at norske media skånet de pårørende (og samtidig oss andre). 

Ja, det er nettopp slik det var.

Men verden er blitt utrolig liten, og nyheter spres ufattelig fort på nettet.

Jeg ankom et annet europeiske land for å feire jul for litt over 1 uke siden. Og jeg hadde jo lest det som den gang sto om saken i de norske nettavisene. Stort var sjokket mitt da mine venner i et annet land kunne fortelle meg om grusomhetene jentene hadde blitt utsatt for. Akkurat der og da, følte jeg meg litt dum - og feilinformert. Jeg nærmest blånektet da mine europeiske venner fortalte meg hvordan jentene hadde blitt drept. Fordi jeg stolte på hva NRK, VG og Dagbladet hadde skrevet. Knivskader i halsregionen.

Knivskader er ikke det samme som å ha fått hodet kappet av. 

Men jeg forstår absolutt at det er vanskelig for journalistene også. 

 

 

5 minutter siden, Klappe skrev:

Hvorfor har norske aviser sluttet å skrive om saken? 

Fordi Norske journalister følger VVP plakaten. Det burde Egmont/KG gjøre også, de er faktisk under denne. I tillegg har Egmont som konsern egne etiske retningslinjer som de ikke følger i denne saken eller når det gjelder andre saker. Hadde jeg vært pårørende hadde jeg saksøkt de herfra og til månen. Det er helt sykt hva Egmont er villig til å tjene penger på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Emmy_H skrev:

 

Fordi Norske journalister følger VVP plakaten. Det burde Egmont/KG gjøre også, de er faktisk under denne. I tillegg har Egmont som konsern egne etiske retningslinjer som de ikke følger i denne saken eller når det gjelder andre saker. Hadde jeg vært pårørende hadde jeg saksøkt de herfra og til månen. Det er helt sykt hva Egmont er villig til å tjene penger på. 

:klaske:

Brudd på vær varsom plakaten håndheves ikke av domstolene. Dette er ikke juridisk lover.

Det er ingenting i vær varsom plakaten som sier pressen ikke skal beskrive relevante drapshandlinger.

Du får vise til hvor i vvp det sies at drapshandlinger ikke skal omtales i stedet for å slenge ut tull.

Endret av AmonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og svar til dette.

Tråden stenges også etter gjentatte ryddinger over kort tid.

Elaine Marley, mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...