Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

Jeg finner det merkelig at "høyre ekstreme" får ikke lov å si sine meninger om dette. Det er ikke "høyre ekstreme" som drepte disse jentene, det var muslimer som tilhørte en ukjent radikal gruppe kanskje ISIS. Om "høyre ekstreme" bruker det som et poeng at jenter og kvinner bør være forsiktige med disse mennene som kommer ifra en kultur som har en kultur og kvinnesyn som er langt ifra det vi har i Norge er de faktisk ekstremister da? Hadde en faktisk høyre ekstrem gruppe drept 2 muslimske jenter på fjellet som tilhørte en neo-nazistisk gruppe der de tok film hva hadde skjedd med dem i Norge?

Folk her som bruker tid med å rakke ned på hypotetiske høyre ekstreme som ikke eksisterer idag, istedenfor å kondemnere den handlingen disse jentene ble utsatt for. Disse holdingene og radikalismene ikke vært en del av kulturen deres elles så hadde de ikke vært så stolte over det de gjorde og video tapet hele handlingen. Flest parten av muslimer vil anse dette som en grusom handling utført av monstre, men andelen totalt i muslimske verden så er det 21% av muslimer som har sympati for ISIS og andre slike grupper.     

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Maren burde få begravelsen betalt av staten.

Dette er en æresbevisning man gir til statsmenn og soldater, men det kan i spesielle tilfeller gis til andre. På den måten kan Norge vise familien at vi alle står samlet i sorgen. Garden burde også være på flyplassen når hun kommer til Norge.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kat-e skrev:

Jeg synes Maren burde få begravelsen betalt av staten.

Dette er en æresbevisning man gir til statsmenn og soldater, men det kan i spesielle tilfeller gis til andre. På den måten kan Norge vise familien at vi alle står samlet i sorgen. Garden burde også være på flyplassen når hun kommer til Norge.

Hvorfor mener du hun skal få det.? Skal alle som blir drept  i utlandet få det liksom.? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Hvorfor mener du hun skal få det.? Skal alle som blir drept  i utlandet få det liksom.? 

Nei, ikke alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 8.15, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg finner det merkelig at "høyre ekstreme" får ikke lov å si sine meninger om dette. Det er ikke "høyre ekstreme" som drepte disse jentene, det var muslimer som tilhørte en ukjent radikal gruppe kanskje ISIS. Om "høyre ekstreme" bruker det som et poeng at jenter og kvinner bør være forsiktige med disse mennene som kommer ifra en kultur som har en kultur og kvinnesyn som er langt ifra det vi har i Norge er de faktisk ekstremister da? Hadde en faktisk høyre ekstrem gruppe drept 2 muslimske jenter på fjellet som tilhørte en neo-nazistisk gruppe der de tok film hva hadde skjedd med dem i Norge?

Folk her som bruker tid med å rakke ned på hypotetiske høyre ekstreme som ikke eksisterer idag, istedenfor å kondemnere den handlingen disse jentene ble utsatt for. Disse holdingene og radikalismene ikke vært en del av kulturen deres elles så hadde de ikke vært så stolte over det de gjorde og video tapet hele handlingen. Flest parten av muslimer vil anse dette som en grusom handling utført av monstre, men andelen totalt i muslimske verden så er det 21% av muslimer som har sympati for ISIS og andre slike grupper.     

Jeg prøver å skriver om mye av det du påpeker her b.la. İslam ikke er en religion slik de fleste kjenner til og forbinder med  religion(kristendom),men at İslam FAKTISK er en lovreligion. Jeg skreiv at religionen(koranen) ER LOVEN i islamske land.Blir bare slettet av moderator..

Endret av Tyrk40
Rettelse
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, kat-e skrev:

Jeg synes Maren burde få begravelsen betalt av staten.

 

Jeg ser ingen grunn til det.

13 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Jeg finner det merkelig at "høyre ekstreme" får ikke lov å si sine meninger om dette. Det er ikke "høyre ekstreme" som drepte disse jentene, det var muslimer som tilhørte en ukjent radikal gruppe kanskje ISIS. Om "høyre ekstreme" bruker det som et poeng at jenter og kvinner bør være forsiktige med disse mennene som kommer ifra en kultur som har en kultur og kvinnesyn som er langt ifra det vi har i Norge er de faktisk ekstremister da? Hadde en faktisk høyre ekstrem gruppe drept 2 muslimske jenter på fjellet som tilhørte en neo-nazistisk gruppe der de tok film hva hadde skjedd med dem i Norge?

Folk her som bruker tid med å rakke ned på hypotetiske høyre ekstreme som ikke eksisterer idag, istedenfor å kondemnere den handlingen disse jentene ble utsatt for. Disse holdingene og radikalismene ikke vært en del av kulturen deres elles så hadde de ikke vært så stolte over det de gjorde og video tapet hele handlingen. Flest parten av muslimer vil anse dette som en grusom handling utført av monstre, men andelen totalt i muslimske verden så er det 21% av muslimer som har sympati for ISIS og andre slike grupper.     

De sverget troskap til IS, så uansett hvem de tilhørte før, gjorde de dette for IS i islams navn.

Jeg blir hele tiden forundret hvordan sunn fornuft kalles for ekstremisme nå for tiden. Å lære døtrene sine sunn fornuft gjør enhver far og mor til rasist, ekstremist, høyreekstrem, nazist, osv. Men å la dem være naive og betale altfor pris for sin naivitet gjør foreldre til ... gode, tolerante og inkluderende mennesker. Verden vi lever i er snudd opp ned.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at mennesker som sprer og deler denne videoen videre ikke skjønner at de gjør et godt stykke arbeid for drapsmennene og gruppen drapsmennene tilber/jobber for. Den dagen jeg frivillig jobber for denne organisasjonen må noen dra meg avgårde til lukket avdeling.

Og for dere som påstår at man er feig og naiv om man velger å ikke se videoen. Bullshit! De aller færreste har til gode å se et drap bli utført i løpet av livet. De aller færreste har behov for å se et drap bli utført. De aller fleste derimot, har evne og fantasi nok til å forestille seg hvor jævlig denne handlingen er. Jeg fordømmer ALLE som tar livet av andre mennesker - enten de er gule, rosa, blå, grønne, hvite, svarte..eller tilber Gud, Allah, Julenissen, Fantorangen eller Faen selv. Det blir begått bastilialske og groteske drap hver bidige dag i denne sørgelige verden, til og med av mannen i gata her i trygge, lille naive Norge (https://www.aftenposten.no/norge/i/J19apj/-Politiet-ma-vise-at-de-kan-tas_-uansett-hvor-anonyme-og-feige-disse-nettbrukerne-er--) - her oppfordres det og heies fram drap, på Internett - I NORGE. Uansett hvor i verden man befinner seg, skal man huske at det finnes forskrudde mennesker - mennesker som burde bli sendt sammen ut på en øde øy hvor de kunne ha utryddet hverandre. 

Å oppfordre mennesker til å se en film hvor to mennesker blir myrdet..jeg har faen meg ikke ord. Dere burde oppsøke hjelp. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå at folk velger å se videoen. Det er akkurat det terroristene vil. De har valgt å filme henrettelsene for å kunne spre videoen, slik at flest mulig skal få sett den grusomme handlingen. Ved å se videoen, gjør dere det terroristene vil. Hvorfor tror dere IS filmer og legger ut videoene på nett? De vil at flest mulig skal se det. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 18.49, Peonjenta skrev:

Det er da en selvfølge at de pårørende til de drepte kvinnene ikke ønsker at det bestialske klippet ligger ute på nett i all offentlighet! 

Har dere hørt om verdighet?  

Noen mennesker tenker ikke så langt.

De tenker heller ikke at de hjelper terroristene når de sprer videoen. Terroristene ønsker at flest mulig skal få sett det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de 2 jentene i et eget telt da drapsmennene kom? Sov de, og så ble de drept? Det er så masse off-topic her. Skjedde det noe i forkant?

Hva skjedde egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, MalloryK skrev:

Var de 2 jentene i et eget telt da drapsmennene kom? Sov de, og så ble de drept? Det er så masse off-topic her. Skjedde det noe i forkant?

Hva skjedde egentlig?

Det står masse om saken i fra alle de store nyhetskalene, det er bare å google "marokko" foreksempel, så finner du all informasjon som er tilgjengelig. 

Jeg får ordentlig vondt i magen av denne saken, klarer ikke å fatte hvordan en sånn ondskap kan ramme to vanlige, uskyldige jenter som bare ville dra på fjelltur. 

(Og ikke kom med en sånn reprimade om at jentene burde tenkt seg om å reise til marokko blablabla) marokko har millioner av turister hvert år og ble ansett som trygt å reise til, selv om det sikkert har endret seg nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, miaw skrev:

Det står masse om saken i fra alle de store nyhetskalene, det er bare å google "marokko" foreksempel, så finner du all informasjon som er tilgjengelig. 

Jeg får ordentlig vondt i magen av denne saken, klarer ikke å fatte hvordan en sånn ondskap kan ramme to vanlige, uskyldige jenter som bare ville dra på fjelltur. 

(Og ikke kom med en sånn reprimade om at jentene burde tenkt seg om å reise til marokko blablabla) marokko har millioner av turister hvert år og ble ansett som trygt å reise til, selv om det sikkert har endret seg nå.

Ondskap kan skje overalt, men alle og enhver skjønner nok at muslimske land er mer risikabelt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, miaw said:

Det står masse om saken i fra alle de store nyhetskalene, det er bare å google "marokko" foreksempel, så finner du all informasjon som er tilgjengelig. 

Jeg får ordentlig vondt i magen av denne saken, klarer ikke å fatte hvordan en sånn ondskap kan ramme to vanlige, uskyldige jenter som bare ville dra på fjelltur. 

(Og ikke kom med en sånn reprimade om at jentene burde tenkt seg om å reise til marokko blablabla) marokko har millioner av turister hvert år og ble ansett som trygt å reise til, selv om det sikkert har endret seg nå.

tygt? en kvinne kan ikke gå alene der uten å bli antastet og sett på som en hore. er det trygt i din lille verden?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, miaw skrev:

(Og ikke kom med en sånn reprimade om at jentene burde tenkt seg om å reise til marokko blablabla)

Neivel? Det er flere land som advarer mot å dra alene opp i fjellene i Marokko, spesielt kvinner. UDI har oppdatert sin reiseråd etter drapene og advarer nå også mot å dra alene opp i fjellene.

I Norge får man kjeft hvis man advarer sine døtre mot å dra alene på byen, spesielt i folketomme områder. Da "legger vi skylda på dem" om noe skulle skje...... Men det er dessverre en fattig trøst at det ikke er ofrenes feil, noe det ALDRI er.

Reality check:
Det finnes drittsekker og drapsmenn der ute. Det er noe vi bare må ta inn over oss. Det er helt for jævlig at de er der, men de er altså der. Dermed må man ta sine forholdsregler. Det blir bare fryktelig naivt å drite i alle advarsler og ikke bry seg om sin egen sikkerhet fordi man har en "rett" til å bevege seg hvor man vil, når man vil.....

Disse to jentene ble advart mot å dra alene å slå opp telt i fjellene. Likevel gjorde de det. Det gjør saken enda mer tragisk. Så ja, jeg tillater meg å påpeke at de burde ha tenkt seg om før de dro opp i fjellene blablabla....

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Opie said:

Neivel? Det er flere land som advarer mot å dra alene opp i fjellene i Marokko, spesielt kvinner. UDI har oppdatert sin reiseråd etter drapene og advarer nå også mot å dra alene opp i fjellene.

I Norge får man kjeft hvis man advarer sine døtre mot å dra alene på byen, spesielt i folketomme områder. Da "legger vi skylda på dem" om noe skulle skje...... Men det er dessverre en fattig trøst at det ikke er ofrenes feil, noe det ALDRI er.

Reality check:
Det finnes drittsekker og drapsmenn der ute. Det er noe vi bare må ta inn over oss. Det er helt for jævlig at de er der, men de er altså der. Dermed må man ta sine forholdsregler. Det blir bare fryktelig naivt å drite i alle advarsler og ikke bry seg om sin egen sikkerhet fordi man har en "rett" til å bevege seg hvor man vil, når man vil.....

Disse to jentene ble advart mot å dra alene å slå opp telt i fjellene. Likevel gjorde de det. Det gjør saken enda mer tragisk. Så ja, jeg tillater meg å påpeke at de burde ha tenkt seg om før de dro opp i fjellene blablabla....

Dette var pga ulendt terreng, ikke pga fare for overfall. Så det blir helt feil. De var friluftsentusiaster, de var vandt til vanskelig terreng og klima.

ellers er jeg enig med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2018 den 21.58, BlackCloud skrev:

De fleste er selvfølgelig ikke slik, men det finnes også mange menn som ikke forstår at kvinner er redde for å bli voldtatt, eller at voldtekter kan påvirke et menneske masse i ettertid. Jeg har til gode å se en kvinne tenke slik. Jeg forstår ikke hvordan denne personen kan prøve å si at Marokko er trygt. Det er et kvinnefiendtlig land. Kanskje det er trygt å reise dit som mann, men ikke som kvinne.

Enig. Jeg har vært i et nordafrikansk land med ei venninne, og har aldri følt meg så utrygg. Vi respekterte kulturen ved å ha lange skjørt, ofte bukser og langarmet genser tiltross for det varme været. men ble likevel trakassert og forfulgt på åpen gate. Jeg har reist mye, også alene, men har aldri følt meg så utrygg som da. Det er stor forskjell på å reise til enkelte land om du er mann og kvinne. Jeg kommer ikke til å reise tilbake til et slikt land igjen. Jeg kjenner ei fra marokko og historiene hun forteller er veldig drøye. For en mann kan marokko vært trygt, men som kvinne ville jeg ikke reist dit. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2018 den 0.50, kvikksand9 skrev:

Jeg må si meg enig i mye det Mellomkjøttet har sagt.
Det er virkelig på tide at norske medier begynner å beskrive virkelig sanne ting. Det holder ikke med ordet "brutalt drap". Hvorfor kan man ikke beskrive hva som skjedde, er man redd for at norske lesere skal få en ubehagelig følelse midt under juletiden? 
Jeg har sett videoen, ble oppriktig kvalm, og måtte ha litt tid for meg selv, og sånn burde det være!! Jeg kan ikke sitte her og bare tenk "uff, stakkars jenter", tenk at noen har faktisk gått gjennom det, og vi våger ikke å lese eller se beskrivelsen om det. Helt tåpelig synes jeg! Husker bare #Metoo saker, hvor forskjellig skildret det var på norske aviser vs utenlandske aviser, norske aviser var så mild i beskrivelsen. 

hva er poenget med å se videoen? Vi vet hva som skjedde, hvorfor dette behovet for å se et så brutalt drap? Jeg synes det er respektløst, den har allerede har fått nok visninger. Det er jo det terroristene vil, spre frykt og at flest mulig skal se videoen. Hva med verdigheten til ofrene og pårørende? Hadde du syntes det var greit om en i familien din ble henrettet på den måten og videoen sirkulerte? Det er litt det samme som at enkelte stopper opp og titter nysgjerrig på en trafikkulykke. Og filmer. Vi kan fint visualisere hva som skjedde med jentene, uten at vi trenger støtte opp om en video syke islamistiske fundamentalister har laget. Spar meg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, miss spjåk skrev:

hva er poenget med å se videoen? Vi vet hva som skjedde, hvorfor dette behovet for å se et så brutalt drap? Jeg synes det er respektløst, den har allerede har fått nok visninger. Det er jo det terroristene vil, spre frykt og at flest mulig skal se videoen. Hva med verdigheten til ofrene og pårørende? Hadde du syntes det var greit om en i familien din ble henrettet på den måten og videoen sirkulerte? Det er litt det samme som at enkelte stopper opp og titter nysgjerrig på en trafikkulykke. Og filmer. Vi kan fint visualisere hva som skjedde med jentene, uten at vi trenger støtte opp om en video syke islamistiske fundamentalister har laget. Spar meg. 

Tror du må lese innleggene du siterer på nytt. Det står ingenting om at man må se videoer. Det står at det er viktig av mediene skriver hvordan kvinnene er drept. Det er stor forskjell mellom "kvinnene ble knivstukket" og "kvinnene ble halshugget". Det første skriver norske medier, det siste skriver utenlandske medier. Tråden handler om hvordan mediene velger å rapportere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...