Gå til innhold

Drapene i Marokko og mediene.


julia83

Anbefalte innlegg

Jeg minimerte videon og ble bare kvalm. Det er lenge siden jeg har bedt og jeg ber for kjærligheten i dag og de gode menneskene i verden. Hva søren mennesker kan finne på å gjøre uff det er helt forferdelig. Jeg var nylig i Marokko og er kjent med den marokkanske kulturen og folket. Dette var et rolig sted som var trygt. IS er for jævlige og sparer ingen ikke unger engang. Husk at muslimske må enten flykte eller kjempe mot disse. De som kjemper blir halshugget som de jentene. Håper de forsvinner fra jorda. Hakke ord. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fortsatt redd. Kommer ikke til å sove på lenge. Stakkars jente i videoen. Og sånne menn vil vi ha i Norge? Blir så forbanna. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mellomkjøttet skrev:

Dersom dette hadde vært en "ordinær" drapssak er jeg enig med deg. Men dette er ikke det. Dette er terror.

Mediene rapporterte f.eks fortløpende fra terroren i Nice, uten hensyn til at alle pårørende til de 86 ofrene først var orientert. Og publikums behov for informasjon ble heller ikke omtalt som "nysgjerrige landsmenn".

Man er ikke en kikker fordi man ønsker å vite hva som foregikk i Nice i 2016, eller i Paris i 2015. Terrorhandlinger eller uvanlige drap har offentlig interesse og skal ikke begrenses til de pårørendes sfære. Enkelte detaljer kan være det, men også her må det gjøres en konkret avveining, og her mener jeg danske og andre utenlandske medier har gjort en riktigere bedømning av hva som skal offentliggjøres veid opp mot hensynet til de pårørende.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver at våre medier ikke dekker dette når de allerede begynte å knytte det opp mot terror og islamister i går. Det står svart på hvitt i flere av artiklene, så hvorfor skriver du at dette ikke blir dekket som noe annet enn en brutal voldshandling? Det er ikke sant. Det dekkes ikke som for eksempel Orderud. Videoen blir ikke delt fordi det ikke har blitt bekreftet om den er ekte og knyttet til denne handlingen, og av andre ulike hensyn. Medier og etterforskere har erfaringer med slike "falske" videoer fra før.

Endret av Lava Anne
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Jeg ble kvalm bare av å lese om hvordan de ble drept 😔 Har sett slike videoer tidligere av nysgjerrighet men jeg har intet behov om å se slike ting igjen. Uff for en tragedie 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at noen få personers moralske panikk her på KG ødelegger en ellers viktig og konsktruktiv debatt om medienes valg av hva som skal og ikke skal rapporteres om.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mellomkjøttet skrev:

Det er synd at noen få personers moralske panikk her på KG ødelegger en ellers viktig og konsktruktiv debatt om medienes valg av hva som skal og ikke skal rapporteres om.

Du kan heller fortsette å forsvare din sak saklig eller diskutere andre sider ved denne saken ordentlig uten å stemple andre som moralsk paniske. Du skriver i et tidligere innlegg at de norske mediene presenterer dette som en vanlig og isolert voldshandling som ikke strekker utover seg selv. Det er feil.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lava Anne skrev:

Du kan heller fortsette å forsvare din sak saklig eller diskutere andre sider ved denne saken ordentlig uten å stemple andre som moralsk paniske. Du skriver i et tidligere innlegg at de norske mediene presenterer dette som en vanlig og isolert voldshandling som ikke strekker utover seg selv. Det er feil.

Nei det har jeg ikke skrevet.

Jeg har skrevet hvorfor norske medier bør beskrive eksplisitt hva som gjør disse drapene brutale og uvanlige. Det har de ikke gjort. Det har derimot utenandske medier gjort. Og jeg har argumentert for hvorfor det i denne saken er relevant å beskrive drapshandlingene eksplisitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var en terror-aksjon. Tenkte meg det. Om du ser litt utover msm-skjule-media så finnes det bilder/videoer og diskusjoner om saken, feks samnytt.se

Har selv vært på ferie i Marokko, og for meg føltes det trygt, men jeg er en middelaldrende mann og var på ferie i de store byene. Så færre tildekkede personer i Agadir enn på Grønland i Oslo. Så hva sier det om fremtiden i Norge?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Det er synd at noen få personers moralske panikk her på KG ødelegger en ellers viktig og konsktruktiv debatt om medienes valg av hva som skal og ikke skal rapporteres om.

Du er lei deg for at norske medier er mindre sensasjonshungrige enn utenlandske?

Å klage over at detaljene ikke er godt nok beskrevet er sjukt sjuk sjukt.

To jenter er drept.....og dine imaginære evner strekker seg ikke lengre enn at du vil ha mere detaljer om hvordan det foregikk?

Eller ligger det en aldri så liten skjult agenda her.....noe du ønsker å poengtere kanskje?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når politiet sier de jobber ut ifra en video som er lagt ut på nett, så trenger vel de færreste å se den for å forstå hva som skjedde. Disse IS-galningene finnes i mange land så er det er vel bortimot umulig å verne seg 100%.

 

Denne saken er bare jævlig og jeg føler utrolig med ofre og familene❤

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Nei det har jeg ikke skrevet.

Jeg har skrevet hvorfor norske medier bør beskrive eksplisitt hva som gjør disse drapene brutale og uvanlige. Det har de ikke gjort. Det har derimot utenandske medier gjort. Og jeg har argumentert for hvorfor det i denne saken er relevant å beskrive drapshandlingene eksplisitt.

Nei, ta den argumentasjonen en gang til er du snill, for den var vanskelig å finne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Norske medier omtaler fortsatt ikke drapshandlingene. De beskriver "brutal vold" og "brutalt drap". De skriver ikke hva dette innebærerer. Det må man til danske aviser for å få vite.

Normalt er det heller ikke nødvendig å omtale drapshandlingene eksplisitt. Men i dette tilfellet mener jeg danske medier har rett. Det er relevant fordi det viser at drapet er noe større enn et vanlig drap. Vi snakker ikke Orderud-drap her. Det er noe mer.

Mediene kunne til sammenligning også kun omtalt krigføringen til Assad i Syria som "svært brutal". Men de velger likevel å vise bilder av døde barn gasset ihjel fordi det er viktig for å folk å vite hva "brutal krig" i dette tilfellet faktisk innebærer. Hvorfor de har vurdert så annerledes i dette tilfellet er ikke godt å vite.

Jeg har skrevet hvorfor norske medier bør beskrive eksplisitt hva som gjør disse drapene brutale og uvanlige. Det har de ikke gjort. Det har derimot utenandske medier gjort. Og jeg har argumentert for hvorfor det i denne saken er relevant å beskrive drapshandlingene eksplisitt.

Du har skrevet dette. Du impliserer at man må kjenne til voldshandlingene for å forstå at dette ikke er et vanlig drap, men noe mer. Våre egne riksmedier har også knyttet det til noe mer, terror og islamistisk fundamentalisme. Man trenger ikke eksplisitte detaljer om voldshandlinger for å forstå at dette ikke er et såkalt vanlig drap fordi riksmediene allerede har rapportert drapene som en terrorhandling utført av islamske fundamentalister. Derfor mener jeg du må ha andre argumenter enn de du har for å forsvare hvorfor du mener at mediene bør skrive eksplisitt om voldshandlingene, spesielt så kort tid etter drapene. Etter hva jeg husker tok det også tid før de for eksempel skrev eksplisitt om hva som skjedde i Baneheia-drapene. Hva medier dekker og velger å være forsiktige med kan ha med mange hensyn å gjøre. Det handler ikke bare og alltid om politisk korrekthet.

Endret av Lava Anne
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at svina er tatt. Måtte straffen bli grusom. Og takk til høyere makter for at de ble pågrepet i Marokko og ikke i Norge. Nå vil de få sin velfortjente straff, og aldri mer se friheten igjen, forhåpentligvis på en 1mx1m celle frem til de møter sin død i galgen.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=3890

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svina som har gjort dette bør radbrekkes og settes på steile og hjul. Deretter kan de begraves neddynka i griseblod. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

De svina som har gjort dette bør radbrekkes og settes på steile og hjul. Deretter kan de begraves neddynka i griseblod. 

Steile og hjul er en undervurdert metode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lava Anne skrev:

Steile og hjul er en undervurdert metode.

Sant. Akkurat nå klarer ikke fantasien min strekke til for hvilke grusomheter jeg ønsker påføre disse patetiske jævlene. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lava Anne skrev:

Du har skrevet dette. Du impliserer at man må kjenne til voldshandlingene for å forstå at dette ikke er et vanlig drap, men noe mer. Våre egne riksmedier har også knyttet det til noe mer, terror og islamistisk fundamentalisme. Man trenger ikke eksplisitte detaljer om voldshandlinger for å forstå at dette ikke er et såkalt vanlig drap. Derfor mener jeg du må ha andre argumenter enn de du har for å forsvare hvorfor du mener at mediene bør skrive eksplisitt om voldshandlingene, spesielt så kort tid etter drapene. Etter hva jeg husker tok det også tid før de for eksempel skrev eksplisitt om hva som skjedde i Baneheia-drapene. Hva medier dekker og velger å være forsiktige med kan ha med mange hensyn å gjøre. Det handler ikke bare og alltid om politisk korrekthet.

Ja, man må det. Å bli "brutalt knivdrept" kan være så mangt og sier ingenting hvorfor disse drapene er spesielle. Utenlandske medier har rapportert om handlingene som viser at de er spesielle fordi de er knyttet en modus opreandi hos terrrorganisasjoner. Derfor det er relevant. Både for publikum og myndighetene. Akkurat som drapsmetodene i andre terrorsaker er relavnte, enten det handler om lastebiler, maskingevær eller bomber.

Og igjen vil jeg gjenta at norske medier med denne linjen kunne holdt seg til å rapportere om "brutal krigføring" i Syria uten å viser bilder av gassede barn. Likevel gjorde de det fordi det viser noe mer. Noe mer enn at dette bare er en "brutal krig". Det er modus oprandi fra en krigsforbryter, derfor er det relevant.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mellomkjøttet skrev:

Ja, man må det. Å bli "brutalt knivdrept" kan være så mangt og sier ingenting hvorfor disse drapene er spesielle. Utenlandske medier har rapportert om handlingene som viser at de er spesielle fordi de er knyttet en modus opreandi hos terrrorganisasjoner. Derfor det er relevant. Både for publikum og myndighetene. Akkurat som drapsmetodene i andre terrorsaker er relavnte, enten det handler om lastebiler, maskingevær eller bomber.

Og igjen vil jeg gjenta at norske medier med denne linjen kunne holdt seg til å rapportere om "brutal krigføring" i Syria uten å viser bilder av gassede barn. Likevel gjorde de det fordi det viser noe mer. Noe mer enn at dette bare er en "brutal krig". Det er modus oprandi fra en krigsforbryter, derfor er det relevant.

 

Eneste jeg greier å tenke ut fra det du skriver er at du allerede har fått sett alt for mye fakta fra grufulle handlinger og dermed har mistet din evne til å ta inn over deg grusomheter med mindre de er billedligjort på et svært detaljert nivå.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...