Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Aaa08 skrev:

Ble ikke gravid nei, men ikke de neste forsøkene heller. 

Det er lite snakk  om coasting i Norge, man snakker med flere forskjellige klinikker i utlandet og det kan ødelegge kvaliteten på eggene 

Hm.. jeg skal bare ha en dag uten sprøyte. Uttak på torsdag forhåpentligvis. Håper ikke det ødelegger noe😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Wiley @Fiiol @Betta123

Før så tenkte jeg at det gjør ingenting om at sæd /egg ikke er våres, men da jeg hørte at det kan faktisk være den eneste måten for oss så ble det mer ekte og mere skremmende... Det var rart å fylle ut dokumenter om donor... Veldig rart.. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette... 

Men snakket med kjæresten i dag, vi prøver med våres 2, 3 ganger til, og hvis det blir noen fine egg på frys med donor sæd så kan vi bruke det senere eventuelt. 

Og ja, vi starter igjen om 2 uker.... Spray først.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kone92 skrev:

Hm.. jeg skal bare ha en dag uten sprøyte. Uttak på torsdag forhåpentligvis. Håper ikke det ødelegger noe😬

Å men det var ikke lenge uten da. Jeg gikk uten 4 dager.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sixxen skrev:

Hei.

Meg og min samboer skal igang med første forsøk i neste måned syklus, har litt ustabil syklus. Meg og min samboer har prøvd lenge å få barn nå og er veldig spente. Vi er usikker på hvordan det vil bli og søker litt informasjon fra dere der ute som har erfaring fra Ivf? Er det noen her der det har gått på første forsøk? Jeg skal ha kort prosedyre. Håper virkelig det er vår tur til å bli foreldre snart ❤️🤰👶Vi får tre forsøk, og det er på KK i Bergen. Noen andre som har vært der?

 

Hei! Vi gikk gjennom ivf i fjor og det gikk på første forsøk for oss😀 Jeg er nå 26+0 og går mot tredje trimester snart med termin i mai ❤️ 

For oss var prosessen (også) lang, men stort sett gikk selve ivf-prosessen med medisiner og kontroller rimelig greit. Både eggene mine og mannens sperm var av veldig god kvalitet, jeg er 32 og han er 30, og vi er sikre på at dette hadde mye å si for at det gikk for oss da problemet vårt ligger hos meg og en sjelden diagnose som heter uterus didelphys. Altså, jeg har to separate livmorer (to livmorer med en eggstokk og en eggleder på hver av de og to livmorhalser) Vi prøvde lenge å bli gravide (visste ikke om min diagnose da) og fikk det endelig til i januar i fjor. Dessverre var dette utenfor livmor og jeg måtte hasteopereres og livet ble snudd på hodet.  Det var sånn vi fikk vite om livmorsituasjonen og fikk beskjed om at den ene egglederen min var helt ødelagt og ble fjernet. Egglederen på den andre livmoren er der enda, men denne livmoren er ikke egnet for svangerskap. Vi fikk derfor beskjed om at den eneste måten vi kunne bli gravide på var gjennom ivf. For oss var det ikke tvil om at vi ønsket å starte søknadsprosessen så fort kroppen og sinnet var klare for det. 

Begynte på lang protokoll i tre uker, sprøyter i ti dager, uttak på mandag, som dessverre var ekstremt smertefullt pga min anatomi, smertefritt  innsett onsdag og ENDELIG positiv test 14 dpo 😍 

Husk at det er mange med ulike utfordringer som det går for på første førsøk, selv om man ikke hører så mye fra de etterhvert. Vi går som regel over til andre forumer når situasjonen vår forandrer seg.💕 

Masse, masse lykke til! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Aaa08 skrev:

Å men det var ikke lenge uten da. Jeg gikk uten 4 dager.... 

Ah.. det var lenge! Hva var grunnen din? Hadde du også for høyt hormonnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Aaa08 said:

@Wiley @Fiiol @Betta123

Før så tenkte jeg at det gjør ingenting om at sæd /egg ikke er våres, men da jeg hørte at det kan faktisk være den eneste måten for oss så ble det mer ekte og mere skremmende... Det var rart å fylle ut dokumenter om donor... Veldig rart.. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette... 

Men snakket med kjæresten i dag, vi prøver med våres 2, 3 ganger til, og hvis det blir noen fine egg på frys med donor sæd så kan vi bruke det senere eventuelt. 

Og ja, vi starter igjen om 2 uker.... Spray først.... 

Skjønner den sitter langt inne, synes hele prosessen har vært sånn. Først tenker man at nå går det endelig, og så går tiden. Man ser for seg at prosessen ikke skal være så vanskelig når man først har kommet så langt, men så må man hele tiden flytte den streken foran seg, hele tiden omstille seg til dårlige nyheter og enda dårligere nyheter. Det er greit at du ikke må vente så lenge på å starte igjen da, bare prøv å ta vare på deg selv i mellomtiden og prøv å gi hodet en pause!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Frk.Pøls skrev:

 

Hei! Vi gikk gjennom ivf i fjor og det gikk på første forsøk for oss😀 Jeg er nå 26+0 og går mot tredje trimester snart med termin i mai ❤️ 

For oss var prosessen (også) lang, men stort sett gikk selve ivf-prosessen med medisiner og kontroller rimelig greit. Både eggene mine og mannens sperm var av veldig god kvalitet, jeg er 32 og han er 30, og vi er sikre på at dette hadde mye å si for at det gikk for oss da problemet vårt ligger hos meg og en sjelden diagnose som heter uterus didelphys. Altså, jeg har to separate livmorer (to livmorer med en eggstokk og en eggleder på hver av de og to livmorhalser) Vi prøvde lenge å bli gravide (visste ikke om min diagnose da) og fikk det endelig til i januar i fjor. Dessverre var dette utenfor livmor og jeg måtte hasteopereres og livet ble snudd på hodet.  Det var sånn vi fikk vite om livmorsituasjonen og fikk beskjed om at den ene egglederen min var helt ødelagt og ble fjernet. Egglederen på den andre livmoren er der enda, men denne livmoren er ikke egnet for svangerskap. Vi fikk derfor beskjed om at den eneste måten vi kunne bli gravide på var gjennom ivf. For oss var det ikke tvil om at vi ønsket å starte søknadsprosessen så fort kroppen og sinnet var klare for det. 

Begynte på lang protokoll i tre uker, sprøyter i ti dager, uttak på mandag, som dessverre var ekstremt smertefullt pga min anatomi, smertefritt  innsett onsdag og ENDELIG positiv test 14 dpo 😍 

Husk at det er mange med ulike utfordringer som det går for på første førsøk, selv om man ikke hører så mye fra de etterhvert. Vi går som regel over til andre forumer når situasjonen vår forandrer seg.💕 

Masse, masse lykke til! ❤️

Hei. Tusen takk for svar. Litt av en anatomisk knute det der. Utrolig kjekt å høre at det ordnet seg for dere og at det gikk bra med deg ❤️ Så stas da, ikke lenge til termin da. Tipper det føles som om tiden går veldig sent nå de siste månedene. Jeg også er den med problemet av oss to, jeg har endometriose og har vært operert for det. Det var såpass lite at det skulle ikke være et problem, men det har vist seg og være det likevel. Da jeg får mye smerter av å ikke gå på prevensjon vil de at jeg skal få hjelp nå så ikke vi går for lenge, legene vil unngå at jeg må operere igjen nå. 

 

Er veldig spente på hvordan det vil gå, og håper som alle andre at det går på første, men må nok innstille oss på at det kan ta noen forsøk. Masse lykke til med de siste ukene/månedene❤️ og gratulerer så mye med at dere skal få et lite mirakel i mai. tusen takk for lykke ønskninger ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Popkorn skrev:

Hei alle sammen! 

Med veldig lave forhåpninger kan jeg nå være litt aktiv på et slikt forum. Har hatt mange hindere de siste årene (med 2018 som et helvetesår), men nå endelig ser det ut til at også jeg skal få komme i gang med prøverørsprosessen. Skal starte på nesespray nå på tirsdag. 

Kort om meg, er snart 33 og mannen er 36. Etter noen år med prøving startet 2018 med at vi fikk resultater fra utredningen for ufrivillig barnløshet og mannen min fikk beskjed om at han hadde dårlige svømmere og hadde høyere sjanse for testikkelkreft.

 

Så fulgte det med behandling som ikke fungerte og en sjokkbeskjed til meg om at jeg hadde hepatitt b og dermed ikke kunne få hjelp til assistert befruktning i Norge. Etter en overraskende lang ventetid hos infeksjonsmedisinsk avdeling på Ullevål (der jeg var livredd for å være smittebærer og bearbeide min knuste drøm om å få barn) fikk jeg diagnosen kronisk hepatitt b. Jeg ble født i utlandet og har sannsynligvis fått en skitten sprøye en eller annen gang. Drømmen om barn fikk en ny gnist da jeg fikk diagnosen inaktiv og plutselig kunne få hjelp i norge allikevel! 

Derimot så har mannen min også strevd med alt som har skjedd og vil heller adoptere. Han kommer selv fra en familie med flere adoptivsøsken, og her har det vært masse høylytt diskusjon frem og tilbake. 

I oktober da vi endelig ble enige om å gi det et forsøk, fant vi ut at mammaen min hadde lungekreft. Plutselig var ikke prøverør hovedfokus. Heldigvis har alt med mamma gått fint og hun er på bedringens vei. 

Vi fant ut at vi trengte et avbrekk og tok turen til Brasil i jula (mannen min er derfra) og selv med smittefare for zika er vi veldig fornøyde med det valget. Vi fikk virkelig slappet godt av og har nytt giv for det nye året. 

 

På grunn av zika smitte måtte vi vente litt. Jeg trodde vi måtte vente minst 2 måneder for å i det hele tatt sette i gang, men nå skal vi jammenmeg få starte med nesespray før blodprøven er tatt! Dette gjør de fordi jeg må ha smitteivf på grunn av hepatitten og det gjennomføres kun enkelte ganger i året. Det er en fare for at forsøke må avbrytes, men kjære tid! Noe så spennende. 

Jeg klarer ikke helt å ta det inn. Og driver egentlig bare og venter på det neste gale som skal skje... Uff... Litt rart innlegg fra meg, men holder kortene veldig inntil brystet og trenger å få litt utløp. 

Hjelpede meg, FOR et sinnsykt tøft år!

Håper virkelig dere lykkes og at 2019 blir et mye bedre år på dere ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Wiley ja, det er sant. Har forstått at alt for mange egg ikke nødvendigvis er positivt, og at kvalitet er bedre enn kvantitet. Hadde bare sett for meg liiitt flere enn 6. Hadde heller ikke lyst å «tvinge de sammen» ved icsi allikevel, etter at jeg leste mer om akkurat det. Men, nå ble det sånn. Håper de klemmer inn en sterk sædcelle og ikke en hjelper en tilfeldig og blind trøttis inn da, vet ikke om de vurderer dem også, før de sprøyter inn. Håper også at ikke noen av eggene blir ødelagt av sprøytespissen.

Takk for svar!

@Betta123 nei, må ikke ta sorgene på forskudd. Det har du helt rett i. Nå blir det å vente i spenning frem mot fredag. Godt du har innblikk i andres positive erfaringer til tross for få egg, det hjelper å lese. Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aaa08 skrev:

@Wiley @Fiiol @Betta123

Før så tenkte jeg at det gjør ingenting om at sæd /egg ikke er våres, men da jeg hørte at det kan faktisk være den eneste måten for oss så ble det mer ekte og mere skremmende... Det var rart å fylle ut dokumenter om donor... Veldig rart.. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette... 

Men snakket med kjæresten i dag, vi prøver med våres 2, 3 ganger til, og hvis det blir noen fine egg på frys med donor sæd så kan vi bruke det senere eventuelt. 

Og ja, vi starter igjen om 2 uker.... Spray først.... 

Tenker det er helt naturlig å trenge tid på å bearbeide dette for både deg og kjæresten din. Kanskje hjelper å tenke på det som en del av utredningsprosessen først, og «lagre» tanken om donor som en mulighet i bakhodet, som får modne gradvis. Håper dere får noen fine kjæresterdager sammen nå, med litt pause fra alt dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har erfaring med for mange eggposer og at bare den ene vokser sånn at forsøket måtte avbrytes, før man kom til uttak? Og ble det endring når dosen ble skrudd opp til neste forsøk? 

Anonymkode: c8738...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kone92 skrev:

Ah.. det var lenge! Hva var grunnen din? Hadde du også for høyt hormonnivå?

Ja den var alt for høy.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord alle sammen. Er helt tom for energi pga dette processen men er glad for at vi starter så fort på nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Aaa08 skrev:

Ja den var alt for høy.. 

Min er 13,3. Hadde du mer enn det? Håper bare virkelig det ikke gjør ar forsøket blir ødelagt😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kone92 skrev:

Min er 13,3. Hadde du mer enn det? Håper bare virkelig det ikke gjør ar forsøket blir ødelagt😫

Det var ikke mye. Jeg hadde 17 og dagen etter 24... Hadde innsett uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aaa08 skrev:

Det var ikke mye. Jeg hadde 17 og dagen etter 24... Hadde innsett uansett 

Oi! Det var mye 😳 Da håper jeg det går litt bedre for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Aaa08 skrev:

@Wiley @Fiiol @Betta123

Før så tenkte jeg at det gjør ingenting om at sæd /egg ikke er våres, men da jeg hørte at det kan faktisk være den eneste måten for oss så ble det mer ekte og mere skremmende... Det var rart å fylle ut dokumenter om donor... Veldig rart.. Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette... 

Men snakket med kjæresten i dag, vi prøver med våres 2, 3 ganger til, og hvis det blir noen fine egg på frys med donor sæd så kan vi bruke det senere eventuelt. 

Og ja, vi starter igjen om 2 uker.... Spray først.... 

Jeg må bare si at du er skikkelig inspirerende og pågangsmotet ditt er veldig sterkt! Utrolig å tenke på alle nedturene gang etter gang men likevel fortsetter vi. Kan ikke få sagt hvor godt det er å dele erfaringer med dere her inne.  Veldig bra at du starter på an igjen så fort!! Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jeg skal igang igjen! 

Vi snakket også såvidt om både donoregg og sæd, og tenker at vi kjører på siste forsøk offentlig, går ikke det kjøper vi 3pk privat - SÅ går vi over til donor. For oss spiller det ingen rolle så lenge jeg får bære det selv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fiiol skrev:

Da er det hentet 6 egg ut. Høres så lite ut, jeg trodde det skulle bli mer. Håper de er friske og fine. 

Husk at du trenger kun ett gullegg og satser på at det er blant de 6 eggene. Masse lykke til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nikketutta skrev:

Husk at du trenger kun ett gullegg og satser på at det er blant de 6 eggene. Masse lykke til ❤️ 

Takk ❤️ 5 stk er nå befruktet. Føles som et hekkeløp dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...