Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

1 time siden, Katteelskeren skrev:

Kan jeg spørre hva fragmenter betyr? Finnes det noen løsning på dette problemet? Føler så med dere altså, dette må være tøft! 

Vet ikke helt hca det betyr, men for mye fragmentering er vel ikke bra. Dette ødelegger egget.  De vet ikke hvor det kommer fra, så vanskelig å finne en løsning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var også med donor? 

Anonymkode: 71f02...fcf

Nei, sorry - det donorgreiene fikk jeg ikke helt med meg i innlegget :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, prøverpåny skrev:

Jeg holder til der. På første samtale snakker man med lege og sykepleier. Legen foretar en GU, selv om man er ferdig utredet. Så går man gjennom prøverforløpet og hvilke tiltak som er gjort. Sykepleieren forklarer mer om prosessen, hvilke typer medisinene som brukes og hva de skal hjelpe for. Så tar man blodprøve (om det trengs). Vet ikke om det er standard i Porsgrunn at de sjekker for kromosomfeil, eller om det bare gjøres dersom det er tenkt ICSI (at en sædcelle hentes opp og stikkes direkte inn jeg egg).. Vet ikke hvor lang ventetid mellom samtale og oppstart er nå. Oppstartsbrev med resepter etc får man i posten, men elektronisk kommunikasjon gjøres gjennom et kryptert program man får tilgang til etter oppstartssamtalen. 

Jeg liker meg godt der, og føler meg ivaretatt! 😊

Tusen takk for svar😊

Godt du føler deg ivaretatt der, kjenner jeg gruer meg litt. Føler det er så mye "styr"😅 Men kommer vel fort inn i det. Har lang reisevei og, så håper man slipper og opp dit alt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Naomi1988 skrev:

Tusen takk for svar😊

Godt du føler deg ivaretatt der, kjenner jeg gruer meg litt. Føler det er så mye "styr"😅 Men kommer vel fort inn i det. Har lang reisevei og, så håper man slipper og opp dit alt for ofte.

Hvor lang tid tok det før du fikk oppstartsbrev forresten? Måtte du vente flere sykluser for å begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne på anonym så jeg ikke skal bli identifisert av noen....

Jeg skal igang med et nytt forsøk, og har ganske mye trøbbel underveis før/etter det første. Da var jeg ikke sykemeldt noe utenom innsett/uttak.

I ettertid av forsøket har jeg diskutert med legen angående at jeg har en veldig presset arbeidssituasjon (arbeidsmiljø+at jeg får straff indirekte fordi de prøver å kvitte seg med en vanskelig ansatt - og de håndterer situasjonen ufattelig dårlig. Dette går ut over mange andre også - så konfliktnivået er høyt).

Essensen er at jeg skal igang med nytt forsøk nå snart, og samtidig med dette må jeg påregne ganske hektisk arbeidstid rent generelt (hvilket jo kan gå helt fint) - men også samtidig et høyt konfliktnivå hvor jeg må uttale meg i veldig krevende saker og sannsynligvis mye "dårlig håndtering" av ting. 

Så: dere som har hatt sykemelding, når har dere "brukt" den - utover innsett/uttak ved krevende situasjoner/jobber e.l?

Jeg kan jo ikke spørre om en hel måned, men jeg vurderte å ta noen dager før uttaket og så til et par dager etter forventet mens (?). 

Legen kommer til å foreslå gradert, noe jeg hadde tenkt var lurt om det bare var fysiske symptomer som var greia. Men hovedproblemer her er jo selve tilstedeværelsen på jobb - for da blir en dratt inn i konflikten uansett om en er der 1 eller 5 dager i uka. 

Er det noen som har kloke råd? Jeg vil bare ikke ødelegge dette forsøket på grunn av stress - og mitt stressnivå er RIMELIG høyt før forsøket dessverre. Og det er grunnet en kombinasjon av tøff prøverørsperiode og jobbstress.

Anonymkode: e0110...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naomi1988 skrev:

Hvor lang tid tok det før du fikk oppstartsbrev forresten? Måtte du vente flere sykluser for å begynne?

Det er snart to år siden jeg ble henvist, og da var ventetiden lenger enn den er nå. Jeg hadde samtale i mai og startet forsøk på mens i sept om jeg husker riktig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Naomi1988 skrev:

Tusen takk for svar😊

Godt du føler deg ivaretatt der, kjenner jeg gruer meg litt. Føler det er så mye "styr"😅 Men kommer vel fort inn i det. Har lang reisevei og, så håper man slipper og opp dit alt for ofte.

Ja, det er litt styr. 😊 Jeg tar alt av GU hos en gyn i hjembyen, også pga reisevei. Funker fint det utenom at det er dyrere. Porsgrunn sender et skjema som Gyn fyller ut og så sender jeg det og evt UL-bilder til Porsgrunn på Crypho (kryptert) etter undersøkelse. Når legen i Porsgrunn har sett på skjemaet ringer sykepleier opp og forteller om videre forløp. Tror det ligger en liste over de gynekologene Porsgrunn har avtale med på hjemmesidene til ivf-avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prøverpåny skrev:

Ja, det er litt styr. 😊 Jeg tar alt av GU hos en gyn i hjembyen, også pga reisevei. Funker fint det utenom at det er dyrere. Porsgrunn sender et skjema som Gyn fyller ut og så sender jeg det og evt UL-bilder til Porsgrunn på Crypho (kryptert) etter undersøkelse. Når legen i Porsgrunn har sett på skjemaet ringer sykepleier opp og forteller om videre forløp. Tror det ligger en liste over de gynekologene Porsgrunn har avtale med på hjemmesidene til ivf-avdelingen.

Såpass ja, får ikke håpe det er så lang ventetid nå🤞 Å ja, det hadde jo vært supert å slippe å kjøre så langt bare for ul. Takk for svar❤❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar denne på anonym så jeg ikke skal bli identifisert av noen....

Jeg skal igang med et nytt forsøk, og har ganske mye trøbbel underveis før/etter det første. Da var jeg ikke sykemeldt noe utenom innsett/uttak.

I ettertid av forsøket har jeg diskutert med legen angående at jeg har en veldig presset arbeidssituasjon (arbeidsmiljø+at jeg får straff indirekte fordi de prøver å kvitte seg med en vanskelig ansatt - og de håndterer situasjonen ufattelig dårlig. Dette går ut over mange andre også - så konfliktnivået er høyt).

Essensen er at jeg skal igang med nytt forsøk nå snart, og samtidig med dette må jeg påregne ganske hektisk arbeidstid rent generelt (hvilket jo kan gå helt fint) - men også samtidig et høyt konfliktnivå hvor jeg må uttale meg i veldig krevende saker og sannsynligvis mye "dårlig håndtering" av ting. 

Så: dere som har hatt sykemelding, når har dere "brukt" den - utover innsett/uttak ved krevende situasjoner/jobber e.l?

Jeg kan jo ikke spørre om en hel måned, men jeg vurderte å ta noen dager før uttaket og så til et par dager etter forventet mens (?). 

Legen kommer til å foreslå gradert, noe jeg hadde tenkt var lurt om det bare var fysiske symptomer som var greia. Men hovedproblemer her er jo selve tilstedeværelsen på jobb - for da blir en dratt inn i konflikten uansett om en er der 1 eller 5 dager i uka. 

Er det noen som har kloke råd? Jeg vil bare ikke ødelegge dette forsøket på grunn av stress - og mitt stressnivå er RIMELIG høyt før forsøket dessverre. Og det er grunnet en kombinasjon av tøff prøverørsperiode og jobbstress.

Anonymkode: e0110...d8e

Hei. 

Jeg har alltid fått sykmelding noen dager før uttak, og vanligvis ble sykmeldt fram til test dato, men det var pga overstimulering eller ubehag etter uttaket. Denne gangen er jeg sykmeldt en uke etter innsett, men gleder meg til å dra på jobb på mandag... Alt for mange tanker når man ikke har noe å gjøre... 

Og for å være ærlig så er det ingenting å gjøre for at egget skal feste seg. Så tror ikke det skader å dra på jobb.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå... Skal til gyn for å sjekke slimhinnen på tirsdag morgen, men ingen tegn til blødning foreløpig. Må forskyve timen senest mandag morgen om det ikke har kommet blødning. Men holder det at blødningen har startet f.eks søndag for sjekk av slimhinnen og oppstart av sprøyter?

Har ikke tatt noen g-test enda, men gjør det søndag eller mandag morgen tenker jeg. Tror jeg hadde eggløsning rett etter at jeg startet på spray basert på el-tester, men vet ikke om lutealfasen blir påvirket av sprayen.. Hadde siste samleie før spraystart 2 dager før, så skal litt til at det har klaffet, noe jeg heller ikke vet om jeg håper på med tanke på de mange kjemiske vi har hatt. Føler litt at vi må ha utrolig flaks for at det perfekte egget skal dyrkes frem, siden vi har hatt tre avbrutte forsøk etter uttak siden eggene faller fra før innsett..

Hmm, vet ikke helt hva jeg forventer av svar altså, må bare lufte tankene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Aaa08 skrev:

Hei. 

Jeg har alltid fått sykmelding noen dager før uttak, og vanligvis ble sykmeldt fram til test dato, men det var pga overstimulering eller ubehag etter uttaket. Denne gangen er jeg sykmeldt en uke etter innsett, men gleder meg til å dra på jobb på mandag... Alt for mange tanker når man ikke har noe å gjøre... 

Og for å være ærlig så er det ingenting å gjøre for at egget skal feste seg. Så tror ikke det skader å dra på jobb.. 

Nei, jeg er jo helt enig i at det mest optimale er å være på jobb.

Eneste er at det er ganske kjipt på jobb om dagen, og jeg kjenner at jeg har det ganske dårlig rent mentalt sånn i utgangspunktet relatert til det.

Litt sånn at man tenker på det døgnet rundt, bortsett fra når du sover - og da drømmer du om det :P Nei, men jeg har stresset på meg ganske store fysiske plager, og tenker jeg skal ta en prat med legen når det har gått litt ut i forsøket.

Men som du sier: ikke spesielt smart å sitte hjemme for å glo i veggen heller akkurat ;) 

Anonymkode: e0110...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Tar denne på anonym så jeg ikke skal bli identifisert av noen....

Jeg skal igang med et nytt forsøk, og har ganske mye trøbbel underveis før/etter det første. Da var jeg ikke sykemeldt noe utenom innsett/uttak.

I ettertid av forsøket har jeg diskutert med legen angående at jeg har en veldig presset arbeidssituasjon (arbeidsmiljø+at jeg får straff indirekte fordi de prøver å kvitte seg med en vanskelig ansatt - og de håndterer situasjonen ufattelig dårlig. Dette går ut over mange andre også - så konfliktnivået er høyt).

Essensen er at jeg skal igang med nytt forsøk nå snart, og samtidig med dette må jeg påregne ganske hektisk arbeidstid rent generelt (hvilket jo kan gå helt fint) - men også samtidig et høyt konfliktnivå hvor jeg må uttale meg i veldig krevende saker og sannsynligvis mye "dårlig håndtering" av ting. 

Så: dere som har hatt sykemelding, når har dere "brukt" den - utover innsett/uttak ved krevende situasjoner/jobber e.l?

Jeg kan jo ikke spørre om en hel måned, men jeg vurderte å ta noen dager før uttaket og så til et par dager etter forventet mens (?). 

Legen kommer til å foreslå gradert, noe jeg hadde tenkt var lurt om det bare var fysiske symptomer som var greia. Men hovedproblemer her er jo selve tilstedeværelsen på jobb - for da blir en dratt inn i konflikten uansett om en er der 1 eller 5 dager i uka. 

Er det noen som har kloke råd? Jeg vil bare ikke ødelegge dette forsøket på grunn av stress - og mitt stressnivå er RIMELIG høyt før forsøket dessverre. Og det er grunnet en kombinasjon av tøff prøverørsperiode og jobbstress.

Anonymkode: e0110...d8e

Jeg går privat, og i kontrakten min står det at det sykemeldes fra uttak til innsett. Også mannen kan sykemeldes. Regner med det er samme prosedyre på sånt generelt sett? Jeg har aldri før tatt ut en sykemelding, og det sitter langt inne, men jeg vil vurdere det når det er min tur til uttak. Jeg synes du skal ta hensyn til deg og dine behov. Ingen andres. Dette er noe av det største du gjør i livet. Så mye stress som du beskriver høres belastende ut. Selv synes jeg det er en enorm belasting å stå midt i ivf-karusellen, helt uavhengig av stressfaktorer på jobb. Har fått signal fra sjefen min om jeg skal kun tenke på meg selv oppi dette, og ta tid for meg selv hvis jeg trenger det. Ønsker deg lykke til! Og pass godt på seg selv.

Anonymkode: 2934a...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er jo helt enig i at det mest optimale er å være på jobb.

Eneste er at det er ganske kjipt på jobb om dagen, og jeg kjenner at jeg har det ganske dårlig rent mentalt sånn i utgangspunktet relatert til det.

Litt sånn at man tenker på det døgnet rundt, bortsett fra når du sover - og da drømmer du om det :P Nei, men jeg har stresset på meg ganske store fysiske plager, og tenker jeg skal ta en prat med legen når det har gått litt ut i forsøket.

Men som du sier: ikke spesielt smart å sitte hjemme for å glo i veggen heller akkurat ;) 

Anonymkode: e0110...d8e

Hei! Jeg hadde 12 uker nedregulering med nesespray i høst, sov da dårlig pga hetetokter og hodepine og var sykmeldt 30 prosent hele høsten. Det fungerte veldig fint for min del! Jeg har vært gjennom en del mislykkede forsøk og mentalt blir det tyngre for hvert forsøk. Da var det godt å være litt sykmeldt og ta det litt med ro når jeg sov dårlig. Sjefen min er verdens beste og støttet meg 100 prosent.

For utfallet har det nok ingen betydning. Da jeg fikk sønnen på første ivf hadde jeg en veldig stressende jobb og ble gravid selv med sene jobbkvelder. Nå med sykmelding ble det dprligste forsøket vi har hatt. Men: sykmeldingen hjalp likevel for å holde ut den lange tiden med medisinering! Så mitt råd er å kjenne på deg selv og din situasjon, og hvilke bivirkninger du får av medisinene. Noen får veldig lite. Så ser du hvordan det går. Ingen skam med litt sykmelding om man trenger det, men jobben er fin avkobling fra ivf-tankene også. Ønsker deg masse lykke til 💗!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt sykemelding i den perioden hvor en test vil gi gi svar. Noen dager før, fordi jeg ble helt besatt de dagene. Umulig å jobbe med andre mennesker da

Gull verdt de gangene det ikke gikk. Når det gikk bra friskmeldte jeg meg (veldig enkelt å gjøre via nettet).

En annen gang tok jeg ut feriedager

Anonymkode: 5317d...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med kort protokoll. På hvilken dag hadde dere uttak? Jeg har ul på dag syv med sprøyter, og håper på uttak ikke alt for lenge etter det (hvis det i det hele tatt har utviklet seg fint da). Utålmodig allerede, og vil bare få dette her overstått 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang etter 8 dager med sprøyter(gonal) , andre gang 11 eller 12

Endret av Aaa08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Waldfee skrev:

Hei! Jeg hadde 12 uker nedregulering med nesespray i høst, sov da dårlig pga hetetokter og hodepine og var sykmeldt 30 prosent hele høsten. Det fungerte veldig fint for min del! Jeg har vært gjennom en del mislykkede forsøk og mentalt blir det tyngre for hvert forsøk. Da var det godt å være litt sykmeldt og ta det litt med ro når jeg sov dårlig. Sjefen min er verdens beste og støttet meg 100 prosent.

For utfallet har det nok ingen betydning. Da jeg fikk sønnen på første ivf hadde jeg en veldig stressende jobb og ble gravid selv med sene jobbkvelder. Nå med sykmelding ble det dprligste forsøket vi har hatt. Men: sykmeldingen hjalp likevel for å holde ut den lange tiden med medisinering! Så mitt råd er å kjenne på deg selv og din situasjon, og hvilke bivirkninger du får av medisinene. Noen får veldig lite. Så ser du hvordan det går. Ingen skam med litt sykmelding om man trenger det, men jobben er fin avkobling fra ivf-tankene også. Ønsker deg masse lykke til 💗!

Tusen takk fr konstruktive og fine svar til deg og de andre som har svart ❤️ 

Jeg tror heller egentlig ikke det har noe å si for utfallet på graviditet - men jeg begynner å få litt sånn tendenser til depresjon. Og jeg merker at jeg får mye ekstremt repetetive tanker/videoer i hodet (om dere skjønner) i ukedagene, og i helgene. Det har jeg jo hatt med IVFkjøret, men det er liksom min «private sfære» hvor jeg jo har bestemt selv at jeg vil gjennomgå dette. Men når det også kopler seg på psykisk jobbstress, da kjenenr jeg det røyner veldig på mentalt uten at ejg klare stoppe det.

Blæh......denne våren blir ingen høydare, men det hjelper å få gode råd her :) 

Anonymkode: e0110...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Tar denne på anonym så jeg ikke skal bli identifisert av noen....

Jeg skal igang med et nytt forsøk, og har ganske mye trøbbel underveis før/etter det første. Da var jeg ikke sykemeldt noe utenom innsett/uttak.

I ettertid av forsøket har jeg diskutert med legen angående at jeg har en veldig presset arbeidssituasjon (arbeidsmiljø+at jeg får straff indirekte fordi de prøver å kvitte seg med en vanskelig ansatt - og de håndterer situasjonen ufattelig dårlig. Dette går ut over mange andre også - så konfliktnivået er høyt).

Essensen er at jeg skal igang med nytt forsøk nå snart, og samtidig med dette må jeg påregne ganske hektisk arbeidstid rent generelt (hvilket jo kan gå helt fint) - men også samtidig et høyt konfliktnivå hvor jeg må uttale meg i veldig krevende saker og sannsynligvis mye "dårlig håndtering" av ting. 

Så: dere som har hatt sykemelding, når har dere "brukt" den - utover innsett/uttak ved krevende situasjoner/jobber e.l?

Jeg kan jo ikke spørre om en hel måned, men jeg vurderte å ta noen dager før uttaket og så til et par dager etter forventet mens (?). 

Legen kommer til å foreslå gradert, noe jeg hadde tenkt var lurt om det bare var fysiske symptomer som var greia. Men hovedproblemer her er jo selve tilstedeværelsen på jobb - for da blir en dratt inn i konflikten uansett om en er der 1 eller 5 dager i uka. 

Er det noen som har kloke råd? Jeg vil bare ikke ødelegge dette forsøket på grunn av stress - og mitt stressnivå er RIMELIG høyt før forsøket dessverre. Og det er grunnet en kombinasjon av tøff prøverørsperiode og jobbstress.

Anonymkode: e0110...d8e

Jeg ville diskutert dette litt med legen. Jeg føler med deg, jeg var i en tøff jobb hvor konfliktnivået var høyt da vi holdt på med IVF sist. Jeg holdt på å gå helt i veggen da vi holdt på med forsøk samtidig. Kan full sykemelding fra uttak til innsett, og så igjen rundt testdato, med gradert i mellom, være et alternativ? Hvis det blir svært tøft for deg psykisk, er det like mye grunnlag for sykemelding som fysiske plager. Jeg tok ut ferie siste forsøket, for at jeg skulle ha fri hele veien. Det var utrolig godt. Men nå hadde vi forsøk i august, rett etter at klinikken åpnet etter sommeren. Det er litt kjipere å bruke ferien sin nå. 

Jobbstresset skal ikke kunne påvirkegraviditetssjansene. Men jeg følte veldig på at det gjorde det selv, og det blir i hvert fall MYE når man må kombinere jobbstress og IVF. 

Masse lykke til :) 

Anonymkode: 72d33...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Katteelskeren skrev:

Hva koster medisiner per forsøk, sånn ca? Både kort og lang protokoll. 

Jeg har brukt fra 9000 til 14000 på hvert forsøk. Kommer mer an på doser og tid med sprøyter enn hvilken protokoll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...