Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Katteelskeren skrev:

Skal ringe gynekologen neste uke for å bestille ny time, og blir nok henvist til Rikshospitalet. Håper ikke det tar så lang tid😊

Kjenner jeg gruer meg litt til uttak da jeg har hørt at dette er ubehagelig. 

Uttakene går stort sett veldig fint, så lenge man får riktig smertelindring. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katteelskeren
3 timer siden, prøverpåny skrev:

Uttakene går stort sett veldig fint, så lenge man får riktig smertelindring. 😊

Hvilke type smertelindring får man? 

Må man holde seg hjemme fra jobb når man har uttak og innsett?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Katteelskeren said:

Hvilke type smertelindring får man? 

Må man holde seg hjemme fra jobb når man har uttak og innsett?😊

Du får paracet, voltaren og beroligende. Du får 3 dagers sykemelding som du henter ved innsett, og form kan være individuelt men jeg har alltid trengt sykemeldingen. Første dagen får du heller ikke kjøre bil pga beroligende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aaa08 skrev:

Innsett av 2 egg om 45 min! 

Resten skal de prøve å dyrke videre

Masse lykke til! 

Trodde de skulle dyrke den til blalcosyt eller ble det 2 dagers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 21.50, Wiley skrev:

Ja, på tredje innsett tok vi opp alle 7 2-dagers fra frys og dyrket videre, to ble satt inn på dag 5, negativt forsøk. Denne gangen dyrket de 7 videre til blasto etter at jeg satte inn 3-dagers og 1 6-dagers på frys igjen nå. 

Veldig kjipt at det ikke gikk denne gangen heller😞 

Jeg husker selv at jeg var så negativt til den fryseforsøket vi skulle ha før vi skulle dra til utlandet. Vi lurte lenge på om vi orket å bruke 10.000kr til på noe som ikke gikk. Og det var jo den siste fryste egget. Men så gikk det. Og vi sparte mye penger.

egget som ble tinet var litt treg i starten, og den dagen de skulle sette den inn, måtte vi vente 30 min ekstra, fordi de ville den om den kanskje fikk fart i seg. Og nå er det trege egget en liten frisk jente i magen min🙌🏼

Så jeg lærte å aldri å gi opp når man fortsatt har sjansen. Mange leger sier at de anbefaler fryseforsøk, for da blir det satt inn på naturlig syklus. Og kroppen er ikke så herdet med masse hormoner.. så ikke gi opp helt enda❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hollymolly skrev:

Masse lykke til! 

Trodde de skulle dyrke den til blalcosyt eller ble det 2 dagers?

Fikk inn 2 stk som er 2 dagers, resten skal de dyrke videre... De deler seg ikke helt som de skal sa legen... Fikk bildet av disse to, ser ut som at de har fragmenter også men det så legen ikke noe om... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

Kjære AnonymBruker!

Eg fekk så vondt av dykk då eg las dette! Eg har også lest det neste innlegget ditt, og kjenner at eg blir sint og lei meg på dykkar vegne over slik oppførsel! :raven:

Eg skjønner godt at det var tungt for dykk å møta ei slik haldning og oppførsel frå eit vennepar som har betydd mykje for ein opp gjennom åra! det er lett for dei som har fått fleire barn utan problem å snakka om det at ein kan ha eit fint liv utan barn. Dei har verkeleg ikkje vore i dykkar sko og kjent på frustrasjonen og smerten.

Eg kan og skal heller ikkje gi deg råd i kiva de bør gjera i forhold til dette venneparet, men vil strekka ut ei hand og gi mi fulle støtte til dykk!! :klem: Å ta valet om å prøva å få eigne barn gjennom IVF er ikkje eit lett val å ta, og det er ein tung prosess å gå gjennom både fysisk og psykisk! 

det var mine "2 cent's" ;)

Ynskjer dykk all mogeleg lykke og krysser alt som kryssast kian for at barnedrømmen dykkar vert oppfylt (snarast!) 💜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteelskeren

Lurer på hvor lang ventetid det er fra man blir henvist videre fra gynekologen, til oppstart av behandling? Kirurgen som utførte lap anbefalte Rikshospitalet. Hører gjerne erfaringer fra Ullevål også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Katteelskeren skrev:

Hvilke type smertelindring får man? 

Må man holde seg hjemme fra jobb når man har uttak og innsett?😊

Jeg hadde sykemelding fra uttaksdag til og med innsettsdag. Det var nødvendig, spesielt på uttaksdag - jeg har også stillesittende jobb. Men det kjentes jo ganske greit, bortsett fra innsettet som jeg ikke merket.

Jeg fikk endel paracet, og en annen type som var erstatning for noe som hadde acetylsalisylsyre i (jeg kan ikke ha det). Så fikk jeg noe flytende som jeg skulle drikke 30 min før, gikk fra å være helt utslitt (var veldig syk i tillegg med megasmerter pga det) til å fnise for meg selv på venterommet :P Og så fikk iallefall jeg bedøvelse inni der. 

Jeg vil si uttaket var.....jeg er ikke enig i at det var helt greit - men jeg gruer meg ikke voldsomt til neste gang. Men jeg har jo fødsel å sammenlikne med i smerteskala. 

Gikk fint sålenge jeg pustet veldig godt, men det kjentes godt når de stakk inn og «støvsugde» ut - men ikke på en sånn ekkel måte som jeg hadde tenkt.

Det er mer vondt mot eggstokkene enn «oppover», noe som hjelper meg iallefall. 

Gikk veldig raskt, og spaserte jo av meg selv etterpå. Innsettet dro jeg alene på, tok kollektiv etterpå uten noen særlig vondter bortsett fra at eggstokkene kjennes veldig dot pga stimulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

Uff, får så vondt av å lese det du skriver 😢 Ut i fra egen erfaring opplever jeg at det er så «lett» å fire av seg såre kommentarer og ytre diverse meninger fra de som allerede har barn og prøvingen i prosjekt baby har gått smertefritt... Folk må passe sine egne ting og tenke litt på hvordan det kan påvirke de som er i en sårbar situasjon 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Katteelskeren skrev:

Lurer på hvor lang ventetid det er fra man blir henvist videre fra gynekologen, til oppstart av behandling? Kirurgen som utførte lap anbefalte Rikshospitalet. Hører gjerne erfaringer fra Ullevål også. 

Det er bare samtaler på Ullevål. Alt annet på Riks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Katteelskeren skrev:

Lurer på hvor lang ventetid det er fra man blir henvist videre fra gynekologen, til oppstart av behandling? Kirurgen som utførte lap anbefalte Rikshospitalet. Hører gjerne erfaringer fra Ullevål også. 

For oss gikk det veldig raskt, men vi hadde flaks for de fikk inn en avlysning av en oppstartssamtale. Så for oss gikk det vel bare et par uker. De rakk ikke sende ut brev i posten om innkalling engang.

Men behandlingen er vel både på Ullevål og Rikshospitalet? Vi hadde oppstartssamtale på Ullevål, men fikk beskjed om at resten av behandlingen vil være på Rikshospitalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Katteelskeren
3 minutter siden, Uvisst85 skrev:

For oss gikk det veldig raskt, men vi hadde flaks for de fikk inn en avlysning av en oppstartssamtale. Så for oss gikk det vel bare et par uker. De rakk ikke sende ut brev i posten om innkalling engang.

Men behandlingen er vel både på Ullevål og Rikshospitalet? Vi hadde oppstartssamtale på Ullevål, men fikk beskjed om at resten av behandlingen vil være på Rikshospitalet. 

Aha, alt er så nytt for meg så trodde de drev med behandling på både Ullevål og Rikshospitalet😅 Tusen takk for svar dere. Håper vi er like heldige med kort ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hollymolly said:

Veldig kjipt at det ikke gikk denne gangen heller😞 

Jeg husker selv at jeg var så negativt til den fryseforsøket vi skulle ha før vi skulle dra til utlandet. Vi lurte lenge på om vi orket å bruke 10.000kr til på noe som ikke gikk. Og det var jo den siste fryste egget. Men så gikk det. Og vi sparte mye penger.

egget som ble tinet var litt treg i starten, og den dagen de skulle sette den inn, måtte vi vente 30 min ekstra, fordi de ville den om den kanskje fikk fart i seg. Og nå er det trege egget en liten frisk jente i magen min🙌🏼

Så jeg lærte å aldri å gi opp når man fortsatt har sjansen. Mange leger sier at de anbefaler fryseforsøk, for da blir det satt inn på naturlig syklus. Og kroppen er ikke så herdet med masse hormoner.. så ikke gi opp helt enda❤️ 

Takk, veldig slitsom runde denne gangen. Har ikke gitt opp håpet helt på fryseforsøket, men tenker jo mitt om ting som bør undersøkes. Vurderer hysteroskopi og scratching før neste runde, vil i alle fall snakke med noen andre leger nå for å høre hva de tenker. Kan godt være alle mener fire mislykkede forsøk med våre forutsetninger er helt innenfor normalen men da tenker jeg det er fint å få høre det i klartekst. Har jo fortsatt en runde til igjen i det offentlige om fryseforsøket skjærer seg men jeg tror det blir privat for vår del, når man kommer til dette punktet tror jeg bare man har behov for å bli fulgt opp litt tettere. 

Håper alt er bra med deg, kjempekoselig å høre at det går bra med graviditeten! Og koselig at du titter innom og sjekker hvordan det går med oss som fortsatte inn i 2019 tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Takk, veldig slitsom runde denne gangen. Har ikke gitt opp håpet helt på fryseforsøket, men tenker jo mitt om ting som bør undersøkes. Vurderer hysteroskopi og scratching før neste runde, vil i alle fall snakke med noen andre leger nå for å høre hva de tenker. Kan godt være alle mener fire mislykkede forsøk med våre forutsetninger er helt innenfor normalen men da tenker jeg det er fint å få høre det i klartekst. Har jo fortsatt en runde til igjen i det offentlige om fryseforsøket skjærer seg men jeg tror det blir privat for vår del, når man kommer til dette punktet tror jeg bare man har behov for å bli fulgt opp litt tettere. 

Håper alt er bra med deg, kjempekoselig å høre at det går bra med graviditeten! Og koselig at du titter innom og sjekker hvordan det går med oss som fortsatte inn i 2019 tråden. 

Jeg har bare gått på privat, tror ikke jeg hadde klart å takle så mye venting som det er i det offentlige. Så har man råd så anbefaler jeg virkelig privat. Men så er det mange som klarer å bli gravide i det offentlige også. Vi har alle våre utfordringer, og det viktigste er at man får den riktige behandlingen. Og riktig dosering av medisiner. Jeg synes også det er like viktig å få lov til å snakke med leger og sykepleier når man har behov for det. Dette er en skikkelig tøft prosess og den støtten man får av legene er veldig viktig. Til Klinikken min kunne jeg ringe når som helst å snakke med sykepleier eller leger. Det var en stor lettelse. 

Jeg har vært så kvalm i graviteten. Så spyr forsatt. Så har måtte ta pause fra nettet. Men når jeg overskudd så kommer jeg inn her og leser en del. Heier på alle sammen her, og håper det er deres tur i 2019🙌🏼🙌🏼 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, Aaa08 skrev:

Hva syntes dere om våres embryo som ble satt inn? Er de veldig fragmenterte? 

 

IMG_20190119_132317.jpg

Mente legen at de var det? Og eventuelt hvorfor de satt dem inn hvis de hadde noe fragement? Jeg kan veldig lite om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hollymolly skrev:

Mente legen at de var det? Og eventuelt hvorfor de satt dem inn hvis de hadde noe fragement? Jeg kan veldig lite om dette. 

Han sa ikke det direkte nei, men ser selv de ikke ser ut som disse jeg ser på nettet... 

Tror det er derfor vi ikke lykkes.. Nettopp pga fragmentering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her inne om noen som hadde hatt et innsett, og at klinikken da hadde gjort/sagt noe fint til paret, som hjalp litt på hele den «uromantiske» prosessen det er med prøverør. Finner det ikke igjen. Noen som drar kjensel på det? Gruer meg til vårt første forsøk snart. Ikke at jeg er redd det er vondt, men fordi jeg er livredd for tiden etter og en eventuell skuffelse. Klarer dessverre ikke tenke/tro at det skal gå på første forsøk, eller i det hele tatt. 

Blir litt trist når jeg hører og leser om fine overraskelser andre gravide lager for den kommende pappaen. Skulle ønske jeg kunne gjort noe sånt. 

På min utredningsrapport står det at behandlingsformen er ivf, ev. icsi, eller en kombinasjon de to. Jeg har lyst å gå for en kombinasjon av de to, hvis det går, og hvis det kan øke sjansen. Noen andre som har gjort det? De vet ikke hvorfor vi ikke blir gravide på egenhånd, kanskje vi finner mer ut av det nå videre i prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...