Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Fnugg said:

Skulle gjerne hatt litt innspill:

Fertilitetsklinikken var stappa av timer denne uka, og jeg skulle egentlig startet på kort protokoll i helgen. Legen hadde notert seg kort protokoll straks etter hysteroskopi. 

Jeg har jo nettopp hatt lapraskopi (+fjernet polypp før helga) - men tenkte jeg ville ta UL bare for å dobbeltsjekke at murringer som har vart i 2 sykluser etter negativ IVF ikke er ny cyste på eggstokk.

Jeg kan jo vente en syklus, men fikk inntrykk av at det kanskje var lang protokoll da. Og jeg får jo ikke UL før evt oppstart til helga pga fullbooking......

Så:

Jeg er litt stressa for å «kaste bort» 1 forsøk   om murringene er masse endotrøbbel som må fikses - samtidig er jeg usikker på om det er har så mye å si fra eller til.

Har 2 forsøk igjen, og hadde lyst å forsøke kort protokoll en gang 🤔

 

Den er jo selvsagt vanskelig og uansett hva du velger så kommer du kanskje til å føle det var feil valg hvis det ikke går på neste runde. Jeg tenker at siden det er såpass kort tid siden siste lap pluss at du nettopp har fjernet polypp at det egentlig er bedre å ikke vente, jo lenger du venter jo større sjangse for endo trøbbel? Men samtidig er det jo ikke noe i veien for å teste kort protokoll på neste runde også. Du må nesten bare føle litt på det selv. Dette dreier seg så utrolig mye om flaks uansett at det spiller liten rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Fiiol skrev:

Ja, det vet jeg. Spørsmålet mitt i første omgang var om dere hadde mannen med inn, altså at han sitter ved siden av deg ved egguttak og ved innsett. Hehe, kom nok ikke frem i neste innlegg, akkurat det.

Ja, man hører jo om det også. Synes jeg hører og leser mest om at erfaringer med flere forsøk. Har tenkt at det er grunnen til at klinikker gir «pakketilbud», og at det offentlige gir 3 forsøk. Ikke lenge til nei, starter snart opp med sprøyter. :) 

 

 

Da skjønte jeg spm.. 🤪 Her har mannen vært med inn på uttak all fire gangene og to ganger vært med til innsett. Egentlig er han ikke til nytte som støtte, da han har mer enn nok med ikke å gå i bakken, men han ønsker å være tilstede. To innsett har det ikke blitt noe av, men da var det heller ikke planlagt at han skulle være med..

Her inne gis det nok et litt feil bilde av hvor vanlig det er å ikke lyktes på første forsøk, siden det sikkert er flest av de med gjentatte forsøk som skriver mest vil jeg tro. :) Men har ingen fasit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nikketutta skrev:

Tenker akkurat det samme som dere, har aldri fått en positiv graviditetstest tidligere, hvorfor skal den plutselig bli positiv nå? Hvordan vil kroppen min reagere på medisinene, hvordan vil mannen takle denne situasjonen, hva gjør vi hvis det ikke går disse 3 forsøkene? Vil vi klare å fortsette prøvingen eller blir det ikke noe babydrøm? Mange tanker man går gjennom :( 

«Godt» at jeg ikke er alene om disse tankene ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fiiol skrev:

Ja, det vet jeg. Spørsmålet mitt i første omgang var om dere hadde mannen med inn, altså at han sitter ved siden av deg ved egguttak og ved innsett. Hehe, kom nok ikke frem i neste innlegg, akkurat det.

Ja, man hører jo om det også. Synes jeg hører og leser mest om at erfaringer med flere forsøk. Har tenkt at det er grunnen til at klinikker gir «pakketilbud», og at det offentlige gir 3 forsøk. Ikke lenge til nei, starter snart opp med sprøyter. :) 

 

 

Eg skjønte kva du meinte :) Men eg var kanskje litt uklar i formuleringen av mitt svar: Dei to gongene gubben var med på uttaket var han med meg heile tida utanom då han gjorde sin sæddonasjon. Han var med på venteværelset og då eg fyrste gongen var så nervøs at eg byrja å grine, så var han der og klemte og trøysta meg, han haldt meg i handa heilt frå venteværelset og inn i laboratoriet. Der inne måtte jo eg få satt meg på plass i gynekologstolen, så då var det litt vel vanskeleg for han å halda handa mi, så då gjorde han ikkje det. ;) Men når eg var på plass satte sjukesøstera ein stol/krakk til han oppe ved hovudet mitt slik at han igjen kunne halda handa mi og stryka meg på håret (noko som roa meg kraftig ned). Eg var så heldig at eg er ein av dei som ikkje har hatt meir enn eit lett ubehag ved alle uttaka mine, så eg var jo veldig letta då det synte seg at eg hadde enkle uttak, men eg vile uansett ha gubben der med meg.. for eg følte at det liksom forsterka den følelsen av at dette (eventuelle) livet er noko me er med på å skapa begge to.. og han kunne då vera der for meg i byrjinga når me då "lagar" dette barnet, på samme måte som at han vil vera med og støtta under ein eventuell fødsel. Eg føler liksom at det vert ein veldig fin reise som me slik får vera saman om heile vegen ♥️

Me var faktisk heldige og vart gravide på vårt første forsøk, men pga. min alder så mista me i MA. Me fekk satt inn to egg, begge festa seg, men den fyrste var ein såkalla vanishing twin, medan den andre såg me hjarteslag på i veke 5 og i veke 10 var det null liv. Så no går eg på blofortynnande i håp om at det vil hjelpa på blodgjennomstrøyminga i livmor. Krysser fingrane for at alle gode ting er 3 ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Wiley skrev:

Den er jo selvsagt vanskelig og uansett hva du velger så kommer du kanskje til å føle det var feil valg hvis det ikke går på neste runde. Jeg tenker at siden det er såpass kort tid siden siste lap pluss at du nettopp har fjernet polypp at det egentlig er bedre å ikke vente, jo lenger du venter jo større sjangse for endo trøbbel? Men samtidig er det jo ikke noe i veien for å teste kort protokoll på neste runde også. Du må nesten bare føle litt på det selv. Dette dreier seg så utrolig mye om flaks uansett at det spiller liten rolle. 

Jeg tenkte litt det samme, og siden hysteroskopien har jeg ikke hatt «endoirritasjon» selv om jeg kun er noen dager før mens - så de småvondtene kan jo ha vært pga muskelknute 🤔

Hm......

Han som opererte mente man burde vente 1 syklus, men han er jo ikke fertilitetsspesialist.

Er så vanskelig å gamble når det er så dyrt, men som du sier så er jo tid ikke endometriosens venn heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fnugg said:

Jeg tenkte litt det samme, og siden hysteroskopien har jeg ikke hatt «endoirritasjon» selv om jeg kun er noen dager før mens - så de småvondtene kan jo ha vært pga muskelknute 🤔

Hm......

Han som opererte mente man burde vente 1 syklus, men han er jo ikke fertilitetsspesialist.

Er så vanskelig å gamble når det er så dyrt, men som du sier så er jo tid ikke endometriosens venn heller. 

Vet ikke om det hjelper, men han «bad boy of ivf» legen som har behandlet venninnen min kjører hysteroskopi med utskraping og scratching som en del av behandlingen ved oppstart på kort protokoll for å «rense» livmor. Om det har noe for seg vet jeg ikke, men hun ble gravid da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Wiley skrev:

Vet ikke om det hjelper, men han «bad boy of ivf» legen som har behandlet venninnen min kjører hysteroskopi med utskraping og scratching som en del av behandlingen ved oppstart på kort protokoll for å «rense» livmor. Om det har noe for seg vet jeg ikke, men hun ble gravid da. 

Bad boy of IVF :legrine:(hvem er det???) Jeg tror ikke de gadd å scratche noe inni der, men jeg vet og om ei her inne som lykkes det forsøket (etter da) skrætsjing, så jeg har planer om det om ikke forsøk 2 lykkes.

Men jeg GRØSSER av tanken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fnugg said:

Bad boy of IVF :legrine:(hvem er det???) Jeg tror ikke de gadd å scratche noe inni der, men jeg vet og om ei her inne som lykkes det forsøket (etter da) skrætsjing, så jeg har planer om det om ikke forsøk 2 lykkes.

Men jeg GRØSSER av tanken! 

Han her: https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9383167/Mohammed-Taranissi-interview-we-help-nature-to-achieve-what-its-meant-to-achieve.html

det var et vanvittig opplegg han kjørte med blodprøver hver dag i 2 mnd, immunologi prøver og heftig medisinering. Nå som venninnen er gravid kjører de UL hver uke fra uke 5 (!) og HCG prøver annenhver dag frem til de er fornøyde tror jeg. Og både progesteron piller og sprøyter. Veldig intenst men utrolig skreddersydd. Og utrolig dyrt selvsagt. 

Vurderer scratching selv, har ikke tenkt så mye på om det er vondt men leste såvidt at det kanskje ikke er så smart sammen med endometriose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de fleste jeg skrev med i prøverør 2018 er her ❤️ hvordan går det med alle? ❤️

Endret av Håper mamma i 2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Han her: https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9383167/Mohammed-Taranissi-interview-we-help-nature-to-achieve-what-its-meant-to-achieve.html

det var et vanvittig opplegg han kjørte med blodprøver hver dag i 2 mnd, immunologi prøver og heftig medisinering. Nå som venninnen er gravid kjører de UL hver uke fra uke 5 (!) og HCG prøver annenhver dag frem til de er fornøyde tror jeg. Og både progesteron piller og sprøyter. Veldig intenst men utrolig skreddersydd. Og utrolig dyrt selvsagt. 

Vurderer scratching selv, har ikke tenkt så mye på om det er vondt men leste såvidt at det kanskje ikke er så smart sammen med endometriose?

Holy macaroni! Det hørtes litt voldsomt ut, men om man er ultrainfertil eller har prøvd endel så ser jeg jo poenget liksom. I utgangspunktet virker det jo kanskje litt overbehandlende. 

Ikke smart med endometriose nei?....Hm.....hun jeg vet lykkes meddelt hadde forsåvidt ikke det. Dette må undersøkes litt før det gjøres ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fnugg said:

Holy macaroni! Det hørtes litt voldsomt ut, men om man er ultrainfertil eller har prøvd endel så ser jeg jo poenget liksom. I utgangspunktet virker det jo kanskje litt overbehandlende. 

Ikke smart med endometriose nei?....Hm.....hun jeg vet lykkes meddelt hadde forsåvidt ikke det. Dette må undersøkes litt før det gjøres ja!

Ja det er heftige saker. Det var bare 2 forsøk for venninna, det var 10 mnd ventetid i det offentlige så de ville ikke vente. Hun har endometriose pluss andynemose pluss PCOS så full pakke der i gården, men tror det er relativt likt opplegg for alle.

Har hørt både positive og negative historier ang scratching så man kan vel bare gjøre et forsøk tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wiley skrev:

Han her: https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9383167/Mohammed-Taranissi-interview-we-help-nature-to-achieve-what-its-meant-to-achieve.html

det var et vanvittig opplegg han kjørte med blodprøver hver dag i 2 mnd, immunologi prøver og heftig medisinering. Nå som venninnen er gravid kjører de UL hver uke fra uke 5 (!) og HCG prøver annenhver dag frem til de er fornøyde tror jeg. Og både progesteron piller og sprøyter. Veldig intenst men utrolig skreddersydd. Og utrolig dyrt selvsagt. 

Vurderer scratching selv, har ikke tenkt så mye på om det er vondt men leste såvidt at det kanskje ikke er så smart sammen med endometriose?

Høres voldsomt ut med han legen, men virker jo å gi resultater! Scratcing har jeg gjort tre ganger nå, de har vært litt frem og tilbake ift om det er lurt ved endometriose/sdenomyose. Før forrige forsøk ville de ikke gjøre det pga endometriose, nå hadde jeg hysteroskopi før fryseforsøk og da skulle de plutselig gjøre scratching mens de «var i gang». Aner ikke om lurt eller ikke, de gangene jeg har blitt gravid har jeg ikke hatt scratching - unntatt da jeg ble hravid utenfor livmor (kanskje embryo flyktet pga scratchingen...)  så er veldig usikker på at jeg fikk det nå, men får håpe hysteroskopi med saltvann og skraping kan renske opp slik han bad boy holder på med 😂.

scratching er littegrann ekkelt og vondt/ubehagelig, men veldig fort overstått så det går helt fint. Det tar bare noen sekunder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Håper mamma i 2018 skrev:

Ser de fleste jeg skrev med i prøverør 2018 er her ❤️ hvordan går det med alle? ❤️

Vi som er her sliter i vei fortsatt! 🤞 Hyggelig å høre fra deg, hvordan går det med deg ? 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Håper mamma i 2018 said:

Ser de fleste jeg skrev med i prøverør 2018 er her ❤️ hvordan går det med alle? ❤️

Fortsatt like dårlig som i fjor :( 

Så du skrev inne i 2018 tråden, så koselig at alt går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Waldfee said:

Høres voldsomt ut med han legen, men virker jo å gi resultater! Scratcing har jeg gjort tre ganger nå, de har vært litt frem og tilbake ift om det er lurt ved endometriose/sdenomyose. Før forrige forsøk ville de ikke gjøre det pga endometriose, nå hadde jeg hysteroskopi før fryseforsøk og da skulle de plutselig gjøre scratching mens de «var i gang». Aner ikke om lurt eller ikke, de gangene jeg har blitt gravid har jeg ikke hatt scratching - unntatt da jeg ble hravid utenfor livmor (kanskje embryo flyktet pga scratchingen...)  så er veldig usikker på at jeg fikk det nå, men får håpe hysteroskopi med saltvann og skraping kan renske opp slik han bad boy holder på med 😂.

scratching er littegrann ekkelt og vondt/ubehagelig, men veldig fort overstått så det går helt fint. Det tar bare noen sekunder! 

Alltid like spennende å få motstridende beskjeder! Men jeg har trua på hysteroskopi jeg, kan vel ikke være feil å renske litt opp i baby boksen ;) 

Jeg venter på journalen, så tenker jeg vi tar noen samtaler med privat klinikker og hører om det kan være en ide for meg før fryseforsøket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Waldfee skrev:

Vi som er her sliter i vei fortsatt! 🤞 Hyggelig å høre fra deg, hvordan går det med deg ? 💗

Hos meg gror og spirer det en liten jente ❤️ hatt et veldig tøft svangerskap til nå så håper det rore seg litt 🙂 ville høre hvordan det gikk med dere alle da ❤️ Håper lykke. Setter til hos dere snart også ❤️❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Håper mamma i 2018 skrev:

Hos meg gror og spirer det en liten jente ❤️ hatt et veldig tøft svangerskap til nå så håper det rore seg litt 🙂 ville høre hvordan det gikk med dere alle da ❤️ Håper lykke. Setter til hos dere snart også ❤️❤️

Så fantastisk at det spirer, godt å høre at noen lykkes med ivf og. Lykke til videre med svangerskapet, og alt det fine du har i vente ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kosttilskudd er lure å ta under prøving? Tar folsyre og multivitamin, er det noe annet man bør ta? 

Anonymkode: 9af59...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kosttilskudd er lure å ta under prøving? Tar folsyre og multivitamin, er det noe annet man bør ta? 

Anonymkode: 9af59...09a

Q10 i store doser, vit e, a og melatonin 

Sink og selen, d vitamin 

Ikke hjalp så mye her nei, men får jeg negativ test om 2 uker så starter jeg med enda høyere doser.. 

Man skal helt starte minst 3 mnd før ivf

Endret av Aaa08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...