Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er det noen her som benytter donor? Ventetiden på donor er lang, så jeg har litt lyst å komme i kontakt med noen som går igjennom det samme.. For dere som ikke trenger det, så virker det som om ventetiden er en måned eller to? For min del er hele prosessen med hormoner å slikt enda et halvt år fram i tid... 😔 Så jeg føler jeg ikke "henger med" på alt som skrives her inne 😅

Anonymkode: 71f02...fcf

For å si det sånn! Vi har ventet på donor siden sensommeren 2018 😆 vi går privat for å slippe køen. (Venter enda på donor offentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Alvildeivf skrev:

For å si det sånn! Vi har ventet på donor siden sensommeren 2018 😆 vi går privat for å slippe køen. (Venter enda på donor offentlig)

Hvor lang er ventetiden privat?  Vi tenkte vi skulle prøve offentlig før vi gikk over til det private.. Kan jeg spørre hvilket sykehus dere benytter offentlig? 

Anonymkode: 71f02...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang er ventetiden privat?  Vi tenkte vi skulle prøve offentlig før vi gikk over til det private.. Kan jeg spørre hvilket sykehus dere benytter offentlig? 

Anonymkode: 71f02...fcf

Ullevål er det vel, privat måtte jeg vente 2 uker også bestilte vi sperm via european spermbank ☺️👍🏽 Den shipper de over night ☺️ Siden jeg ikke har all verdens med tid begynte vi privat med engang. Har ikke tid i vente i 1 år offentlig gitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wiley var det jeg trengte å lese. Takk. Hadde søkt opp erfaringer på nettet, men fant få som delte opplevelsen av å gjennomføre det. Jeg hadde så høy puls og skjelvinger, men kjente jo ingenting. Imponert over hvor lett nålen gikk inn i huden. Skal ta orgalutran også om noen dager. Litt tykkere sprøytespiss, men satser på den er like spiss ytterst. Samboer ville ikke sette sprøyten, tilbydde meg å kjøre meg til klinikken heller. 

Tåpelig å henge seg opp i sprøytene skjønner jeg nå. 

@prøverpåny godt å være i gang ja. Har lenge ønsket og trodd at jeg ikke måtte igjennom dette, så burde egentlig vært gang for lenge siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Liljeholmen skrev:

Hei. 

Jeg og min samboer Har vært gjennom utredning, og er blitt henvist videre til ivf i det og offentlige etter denne. Utredning viste redusert spermkvalitet og vi har prøvd selv i 1,5 år. Vi er begge akkurat fylt 30. Kjenner dette ble en skikkelig omstillingsprosess, og jeg føler meg helt tom, selv om vi nå får hjelp. Mange tankeprosesser. Er det noen som har noen erfaring/tips og råd til oss? Hilsen meg. 

Jeg syntes også det tok litt tid å venne seg til tanken om at vi trenger IVF. Det er også dårlig spermkvalitet som er vårt problem.

Jeg syntes det etterhvert ble godt å senke skuldrene og tenke at noen andre nå "tar seg av" å befrukte egget for oss. Og er glad for tanken om at det i det minste er større sjanse nå, som man vet at man får satt inn et befruktet egg, enn det er når man ikke vet om spermen engang når frem til egget.

Jeg har vel ikke så mange råd å komme med, annet enn å lese all informasjon du får nøye. Jeg har funnet svar på det aller meste i tilsendt informasjon og i appen på nettet (IVF fra Oslo universitetssykehus)

Og det er veldig lite du kan gjøre feil i denne prosessen, egentlig. Det viktige er å huske at spray og sprøyter må tas til rett tid. Jeg var en stund bekymret for om jeg tok nesesprayen feil, fordi jeg ikke kjente noen bivirkninger. Men skjønte jeg at jeg bare måtte skjerpe meg, man klarer jo ikke ta nesespray feil. Det samme sier de på Rikshospitalet.

Så slipp ned skuldrene, og bare la prosessen gå sin gang, det er vel det beste tipset jeg kan gi. Når du først er inne i systemet, og ballen har begynt å rulle, så er det bare til å henge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteelskeren

Jeg skulle hatt mensen på søndag, senest mandag. Kan laparoskopi utsette mensen? De sjekket også egglederene med blå kontrastveske. Operasjonen ble gjort på fredag. 

Når jeg våknet fra narkosen var det en del blod i sengen, siden bindet de tok på meg havnet mer på siden. 

Blødde litt de to første dagene. Men regner med at mensen likevel skal komme? Har fortsatt ømme bryster som ikke går bort før mens ankommer.  

Vil bare få mensen overstått 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Katteelskeren skrev:

Jeg skulle hatt mensen på søndag, senest mandag. Kan laparoskopi utsette mensen? De sjekket også egglederene med blå kontrastveske. Operasjonen ble gjort på fredag. 

Når jeg våknet fra narkosen var det en del blod i sengen, siden bindet de tok på meg havnet mer på siden. 

Blødde litt de to første dagene. Men regner med at mensen likevel skal komme? Har fortsatt ømme bryster som ikke går bort før mens ankommer.  

Vil bare få mensen overstått 😒

Min var også forskinket etter lap

 Har de funnet noe forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang er ventetiden privat?  Vi tenkte vi skulle prøve offentlig før vi gikk over til det private.. Kan jeg spørre hvilket sykehus dere benytter offentlig? 

Anonymkode: 71f02...fcf

Jeg måtte vente et par måneder på første time, og etter samtalen var det bare å starte opp på første syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteelskeren
35 minutter siden, Aaa08 skrev:

Min var også forskinket etter lap

 Har de funnet noe forresten? 

Okei, greit å vite at dette er normalt. Tok en test for sikkerhetens skyld. Men visste på forhånd at testen umulig ville være positiv etter den type behandling og pga. funnet som ble gjort. 

Har ikke endometriose, men tette eggledere. Hva er årsaken til deres barnløshet og hvor lenge måtte du vente før mens kom?

Endret av Katteelskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Uvisst85 skrev:

Jeg syntes også det tok litt tid å venne seg til tanken om at vi trenger IVF. Det er også dårlig spermkvalitet som er vårt problem.

Jeg syntes det etterhvert ble godt å senke skuldrene og tenke at noen andre nå "tar seg av" å befrukte egget for oss. Og er glad for tanken om at det i det minste er større sjanse nå, som man vet at man får satt inn et befruktet egg, enn det er når man ikke vet om spermen engang når frem til egget.

Jeg har vel ikke så mange råd å komme med, annet enn å lese all informasjon du får nøye. Jeg har funnet svar på det aller meste i tilsendt informasjon og i appen på nettet (IVF fra Oslo universitetssykehus)

Og det er veldig lite du kan gjøre feil i denne prosessen, egentlig. Det viktige er å huske at spray og sprøyter må tas til rett tid. Jeg var en stund bekymret for om jeg tok nesesprayen feil, fordi jeg ikke kjente noen bivirkninger. Men skjønte jeg at jeg bare måtte skjerpe meg, man klarer jo ikke ta nesespray feil. Det samme sier de på Rikshospitalet.

Så slipp ned skuldrene, og bare la prosessen gå sin gang, det er vel det beste tipset jeg kan gi. Når du først er inne i systemet, og ballen har begynt å rulle, så er det bare til å henge med.

Tusen takk for gode råd og svar, fint å finne støtte i andre som opplever det samme :) Vi venter nå på innkallingen i posten, og er veldig spent på hvor lang tid det tar. Takk for tips om app, jeg skal laste den ned. Ellers prøver jeg å lese meg opp så mye jeg kan, og innser at dette bare må vi få til. Det er godt å finne ut hva som er problemet iallefall, og som du skriver, prøve å slappe av siden det blir litt «utenfor vår kontroll» nå. Har dere vært gjennom mange runder eller har dere akkurat startet opp med behandling? Sender dere masse gode tanker, og håper det ordner seg for dere også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Liljeholmen skrev:

Tusen takk for gode råd og svar, fint å finne støtte i andre som opplever det samme :)Vi venter nå på innkallingen i posten, og er veldig spent på hvor lang tid det tar. Takk for tips om app, jeg skal laste den ned. Ellers prøver jeg å lese meg opp så mye jeg kan, og innser at dette bare må vi få til. Det er godt å finne ut hva som er problemet iallefall, og som du skriver, prøve å slappe av siden det blir litt «utenfor vår kontroll» nå. Har dere vært gjennom mange runder eller har dere akkurat startet opp med behandling? Sender dere masse gode tanker, og håper det ordner seg for dere også:)

Vi har startet på første nå, jeg begynner på sprøyter i morgen. Så jeg er ikke så bevandret i dette her jeg heller. Men syntes det var veldig deilig å komme igang. Vi hadde flaks og kom inn til første samtale veldig fort, fordi noen avbestille sin time. Så vi kom inn under to uker etter at gynekologen hadde sendt inn papirene til sykehuset. Hvis det ikke hadde værtfor det, så hadde vi ikke fått samtale før nå i januar.

Ønsker dere også masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katteelskeren skrev:

Okei, greit å vite at dette er normalt. Tok en test for sikkerhetens skyld. Men visste på forhånd at testen umulig ville være positiv etter den type behandling og pga. funnet som ble gjort. 

Har ikke endometriose, men tette eggledere. Hva er årsaken til deres barnløshet og hvor lenge måtte du vente før mens kom?

Hvis jeg ikke husker feil så skulle jeg ha mens dag etter operasjonen. Den ble 5 dager forskinket. 

Jeg har endometriose, men ser ut som at den ikke er så aktiv.  Hadde mitt 4 forsøk nå, og det er nok noe galt med embyro... De har fragmenter hver gang, og noen stopper i utviklingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 21.41, Naomi1988 skrev:

Hei jenter:-) Prøver igjen:-) Vi har nå prøvd i 3 år på søsken til mini, prøvde i 3.5 år før vi klarte det på egenhånd med første. Har vært igjennom laparoskopi, hvor de fjernet en cyste på nesten 10cm, ellers alt i orden med meg, mannen tok en sædprøve i høst, den var dårlig, endret på kosthold og begynte med sink og tran, fikk bedre prøvesvar i desember. Vi skal nå inn til Porsgrunn 29.01, på første samtale, hva kan vi forvente oss at skjer der? Noen som har vært i Porsgrunn? Pleier det å gå lenge fra første samtale til en begynner på medisiner? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fnugg skrev:

Jeg måtte vente et par måneder på første time, og etter samtalen var det bare å starte opp på første syklus.

Det var også med donor? 

Anonymkode: 71f02...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Naomi1988 skrev:

 

Jeg holder til der. På første samtale snakker man med lege og sykepleier. Legen foretar en GU, selv om man er ferdig utredet. Så går man gjennom prøverforløpet og hvilke tiltak som er gjort. Sykepleieren forklarer mer om prosessen, hvilke typer medisinene som brukes og hva de skal hjelpe for. Så tar man blodprøve (om det trengs). Vet ikke om det er standard i Porsgrunn at de sjekker for kromosomfeil, eller om det bare gjøres dersom det er tenkt ICSI (at en sædcelle hentes opp og stikkes direkte inn jeg egg).. Vet ikke hvor lang ventetid mellom samtale og oppstart er nå. Oppstartsbrev med resepter etc får man i posten, men elektronisk kommunikasjon gjøres gjennom et kryptert program man får tilgang til etter oppstartssamtalen. 

Jeg liker meg godt der, og føler meg ivaretatt! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alvildeivf skrev:

Ullevål er det vel, privat måtte jeg vente 2 uker også bestilte vi sperm via european spermbank ☺️👍🏽 Den shipper de over night ☺️ Siden jeg ikke har all verdens med tid begynte vi privat med engang. Har ikke tid i vente i 1 år offentlig gitt 

Så man mister ikke plassen i den offentlige køen, om man prøver privat i mellomtiden? 😄 

Anonymkode: 71f02...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Katteelskeren
1 time siden, Aaa08 skrev:

Hvis jeg ikke husker feil så skulle jeg ha mens dag etter operasjonen. Den ble 5 dager forskinket. 

Jeg har endometriose, men ser ut som at den ikke er så aktiv.  Hadde mitt 4 forsøk nå, og det er nok noe galt med embyro... De har fragmenter hver gang, og noen stopper i utviklingen 

Kan jeg spørre hva fragmenter betyr? Finnes det noen løsning på dette problemet? Føler så med dere altså, dette må være tøft! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man mister ikke plassen i den offentlige køen, om man prøver privat i mellomtiden? 😄 

Anonymkode: 71f02...fcf

Nope! Men jeg måtte si fra om jeg ble gravid i mellomtiden ☺️👌🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alvildeivf skrev:

Nope! Men jeg måtte si fra om jeg ble gravid i mellomtiden ☺️👌🏽

Så bra 😄 kanskje vi må vurdere å prøve det...  Hvordan er prisforskjellen?  Takk for at du tar deg tid å svare! Det setter jeg veldig stor pris på 😄😄

Anonymkode: 71f02...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra 😄 kanskje vi må vurdere å prøve det...  Hvordan er prisforskjellen?  Takk for at du tar deg tid å svare! Det setter jeg veldig stor pris på 😄😄

Anonymkode: 71f02...fcf

Inseminering privat ligger på va 8200,- PR gang. Eller blir det ivf? Offentlig er det egenandel på kun 1500,- 

men privat kommer også spermen i tillegg. Tror vi har betalt over 60000 for sperm hittil 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...