Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, prøverpåny skrev:

Jeg skulle begynne syklusdag 20 og jeg spurte om det hadde betydning at jeg har lange sykluser, men fikk til svar at det ikke hadde noe å si.. Men lurer jo litt på om det er lurt å starte midt i eggløsning da..  🤨

Jeg fikk beskjed om det samme. Jeg har korte sykluser, på ca 25-26 dager, men med den eggløsning ca. dag 16. Så jeg startet med sprayen ganske tett etter eggløsning, men fikk beskjed at det ikke gjorde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har endometriose (eller uansett egentlig):

Er det vanlig å få murringer og stikninger i eggstokker/buken gjennom hele sykluser mellom forsøk?

Altså, jeg skjønner jo at syklus etter et negativt forsøk kan være så som så - men jeg stusser over at jeg har det jeg vil kalle milde ELsymptomer (type at man kjenner eggstokkene er der - litt murring, litt sånn «meh») hele syklusen fra og til. Det er på begge sider, og kan variere litt. Litti selve bukområdet, så kanskjeden ene eggstokken - og så kanskje den andre. Menstruasjonene er ikke smertefulle eller noe.

Jeg blir jo selvsagt stressa for at det er endometriosen som girer seg opp, men jeg har jo liksom hatt operasjon nettopp og fjernet vev :S 

Er det bare meg som har det sånn? Hadde negativt forsøkt i slutten av november.

Jeg har forsåvidt en polypp, men de skal jo ikke gi symptomer sånn sett (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fnugg said:

Dere som har endometriose (eller uansett egentlig):

Er det vanlig å få murringer og stikninger i eggstokker/buken gjennom hele sykluser mellom forsøk?

Altså, jeg skjønner jo at syklus etter et negativt forsøk kan være så som så - men jeg stusser over at jeg har det jeg vil kalle milde ELsymptomer (type at man kjenner eggstokkene er der - litt murring, litt sånn «meh») hele syklusen fra og til. Det er på begge sider, og kan variere litt. Litti selve bukområdet, så kanskjeden ene eggstokken - og så kanskje den andre. Menstruasjonene er ikke smertefulle eller noe.

Jeg blir jo selvsagt stressa for at det er endometriosen som girer seg opp, men jeg har jo liksom hatt operasjon nettopp og fjernet vev :S 

Er det bare meg som har det sånn? Hadde negativt forsøkt i slutten av november.

Jeg har forsåvidt en polypp, men de skal jo ikke gi symptomer sånn sett (?). 

Jeg kan ikke si jeg har opplevd nøyaktig det samme med stikninger og smerter i hele syklusen, men jeg føler definitivt at jeg har mer symptomer på endometriose nå etter behandling. For meg så er mensen blitt værre, har slitt mer med migrene og i tillegg fått flere og større cyster i brystene. Kroppen min har definitivt reagert på alle hormonene jeg har fått i meg det siste året, og da spesielt med tanke på all ekstra østrogen. Snakket litt med legene om det og de sa vi kunne evt vurdere naturlig syklus på fryseforsøk for å unngå å gjøre ting værre, men så ble det nytt fersk forsøk i stedet for. Hadde lap i oktober 17 så det er en god stund siden operasjonen min da. Min erfaring er at det tar lang tid før hormonene er ute av kroppen, så det kan godt være at du fortsatt blir påvirket fra forrige forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fnugg skrev:

Dere som har endometriose (eller uansett egentlig):

Er det vanlig å få murringer og stikninger i eggstokker/buken gjennom hele sykluser mellom forsøk?

Altså, jeg skjønner jo at syklus etter et negativt forsøk kan være så som så - men jeg stusser over at jeg har det jeg vil kalle milde ELsymptomer (type at man kjenner eggstokkene er der - litt murring, litt sånn «meh») hele syklusen fra og til. Det er på begge sider, og kan variere litt. Litti selve bukområdet, så kanskjeden ene eggstokken - og så kanskje den andre. Menstruasjonene er ikke smertefulle eller noe.

Jeg blir jo selvsagt stressa for at det er endometriosen som girer seg opp, men jeg har jo liksom hatt operasjon nettopp og fjernet vev :S 

Er det bare meg som har det sånn? Hadde negativt forsøkt i slutten av november.

Jeg har forsåvidt en polypp, men de skal jo ikke gi symptomer sånn sett (?). 

Jeg opplever det samme.... Stikninger og murringer gjennom hele syklusen....  Men det hadde jeg før ivf også 

Endret av Aaa08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wiley skrev:

Jeg kan ikke si jeg har opplevd nøyaktig det samme med stikninger og smerter i hele syklusen, men jeg føler definitivt at jeg har mer symptomer på endometriose nå etter behandling. For meg så er mensen blitt værre, har slitt mer med migrene og i tillegg fått flere og større cyster i brystene. Kroppen min har definitivt reagert på alle hormonene jeg har fått i meg det siste året, og da spesielt med tanke på all ekstra østrogen. Snakket litt med legene om det og de sa vi kunne evt vurdere naturlig syklus på fryseforsøk for å unngå å gjøre ting værre, men så ble det nytt fersk forsøk i stedet for. Hadde lap i oktober 17 så det er en god stund siden operasjonen min da. Min erfaring er at det tar lang tid før hormonene er ute av kroppen, så det kan godt være at du fortsatt blir påvirket fra forrige forsøk. 

 

1 time siden, Aaa08 skrev:

Jeg opplever det samme.... Stikninger og murringer gjennom hele syklusen....  Men det hadde jeg før ivf også 

Hm.....jeg har ikke hatt plager før nå med endometriose (altså før i sommer) - og jeg er jo selvsagt engstelig for at endometriosen brer seg på nytt.

Men har dere fått «krav» om ekstra tiltak - og får dere lov til å teste kort protokoll eksempelvis? Når dere har sånne symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fnugg said:

 

Hm.....jeg har ikke hatt plager før nå med endometriose (altså før i sommer) - og jeg er jo selvsagt engstelig for at endometriosen brer seg på nytt.

Men har dere fått «krav» om ekstra tiltak - og får dere lov til å teste kort protokoll eksempelvis? Når dere har sånne symptomer?

Man har vel ikke så mye «krav» i det offentlige sånn sett, men lang protokoll skal vel være bedre med endometriose. Snakk med legen din, det kan hende ultralang nedregulering er noe de vurderer. I bunn og grunn sier de jo at man ikke har dårligere sjangser for å lykkes med endometriose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 1 forsøk med lang protokoll og 2 med kort(det ene ble avbrutt) i Riks..  Men nå skal jeg til Danmark, lang protokoll da den ga finere egg enn i kort protokoll. Og jeg mener best med lang med oss med endometriose, mye forskning på det i utlandet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wiley skrev:

Man har vel ikke så mye «krav» i det offentlige sånn sett, men lang protokoll skal vel være bedre med endometriose. Snakk med legen din, det kan hende ultralang nedregulering er noe de vurderer. I bunn og grunn sier de jo at man ikke har dårligere sjangser for å lykkes med endometriose. 

 

1 time siden, Aaa08 skrev:

Jeg hadde 1 forsøk med lang protokoll og 2 med kort(det ene ble avbrutt) i Riks..  Men nå skal jeg til Danmark, lang protokoll da den ga finere egg enn i kort protokoll. Og jeg mener best med lang med oss med endometriose, mye forskning på det i utlandet 

Jeg går privat, men har inntrykk av at det er relativt likt sånn sett. 

De var ikke åpne overhodet første gang for å prøve kort :P Men nå snakke de om å prøve kort, få Ovitrelle litt senere enn sist osv. 

Jeg tenker at jeg «vil» prøve litt forskjellig ang kort/lang - men om de er veldig lunkne så tar jeg selvsagt lang på alle. Tenkte jeg ville sjekke før oppstart igjen om det er kommet cyste(r) på nytt, det får de jo iallefall sett på UL. 

Når det er sagt har jeg virkelig sympati med de som sliter med smerter/stort ubehag ifbm endometriose, selv med milde plager synes jeg det påvirker ting som trening/sex osv (ubehag = har jo ikke lyst). Synes det er ganske drøyt at det fremmes som «normalt» for alle de som oppsøker lege, jeg synes endometriosesmerter er mye verre og mer langvarig enn menssmertene jeg hadde i tenårene. Det påvirker liksom hele formen, synes jeg - med slapphet/følelse av å være uvel og kvalm osv. 

Har to forsøk igjen, så jeg tenker jeg gjør som de befaler. Det er vel egentlig denne rugingen av eggene som gjør utslaget, kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Medicus fikk jeg beskjed om at de helst tilbyr kort protokoll og lave doser hormoner, for at behandlingen skal være mest mulig skånsom. https://medicus.no/kunstig-inseminasjon/ Har ikke endometriose eller noe annet påvist, som forklarer at vi ikke lykkes selv. 

Anonymkode: 2934a...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først dosene med spray er tatt i dette forsøket! ☺️🤞 Spent på hva jeg har i vente av bivirkninger.. 👵

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos Medicus fikk jeg beskjed om at de helst tilbyr kort protokoll og lave doser hormoner, for at behandlingen skal være mest mulig skånsom. https://medicus.no/kunstig-inseminasjon/ Har ikke endometriose eller noe annet påvist, som forklarer at vi ikke lykkes selv. 

Anonymkode: 2934a...a6a

Stemmer det (for de fleste/alle klinikker) bortsett fra om du har endometriose. 

Har du sjekket med lapraskopi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fine tester på g-testtråden @Jeio ☺️ Spennende dager fremover! Håper den klorer seg fast.. Var det ett eller to egg du satt inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prøverpåny skrev:

Så fine tester på g-testtråden @Jeio ☺️ Spennende dager fremover! Håper den klorer seg fast.. Var det ett eller to egg du satt inn?

Ja, nå er det veldig spennende, nervepirrende! Jeg satte inn to, så det er jo  spennende om det er ett eller to som har festet seg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

Dette synes jeg er veldig merkelig at de føler at de må si høyt. Hva vil det si i praksis at de ikke kan støtte dere i valget? Og hvorfor? Er de religiøse? Skjønner godt at dette var en veldig dum og ekkel opplevelse og synes rett og slett det er dårlig gjort. Heier på dere 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bokdamen skrev:

Dette synes jeg er veldig merkelig at de føler at de må si høyt. Hva vil det si i praksis at de ikke kan støtte dere i valget? Og hvorfor? Er de religiøse? Skjønner godt at dette var en veldig dum og ekkel opplevelse og synes rett og slett det er dårlig gjort. Heier på dere 💕

Det vil vel ikke si så mye mer enn at de ikke er enig i valget vårt. Men for får del betyr skapte det en avstand i vennskapet, og vi kommer ikke til å dele noe mer dem dem om prosessen. 

De er kristne, men det er vi også.

 

og takk❤️

Anonymkode: 1b2a2...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går hadde vi en av de kjipeste opplevelsene så langt i prosessen.

Vi har kun fortalt om prosessen til noen få venner av oss. Og et av venneparene fortalte oss i går at de ikke var enige i valget vårt om å bruke prøverør. Sånn etisk sett. Og at de ikke kunne støtte oss i det valget. De snakket også om at det gikk an å få et fint liv uten barn. De selv har fått flere barn uten problemer. 

Jeg synes det er fint de fortalte det, men samtidig gjorde det skikkelig vondt. Jeg knakk helt sammen etter at de hadde dratt.

Dette var et vennepar som er en del år eldre enn oss, og har vært forbilder for oss i mange år.

Anonymkode: 1b2a2...a87

Kjente jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Som dere sikkert vet er det kun en liten minoritet som mener dette. Jeg kjenner med meg selv at jeg aldri ville klart å holde kontakten med noen jeg vet innerst inne ikke respekterer og støtter meg og mine valg når det kommer til noe så viktig. Jeg håper dere har andre venner som stiller opp og støtter dere i denne prosessen, selv om det selvfølgelig er sårt at noen dere har sett opp til kommer med en slik beskjed. Vit at dere har full støtte blant majoriteten og jeg ønsker dere lykke til videre med prosessen! ❤️

Anonymkode: a1c16...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente jeg fikk vondt inni meg av å lese dette. Som dere sikkert vet er det kun en liten minoritet som mener dette. Jeg kjenner med meg selv at jeg aldri ville klart å holde kontakten med noen jeg vet innerst inne ikke respekterer og støtter meg og mine valg når det kommer til noe så viktig. Jeg håper dere har andre venner som stiller opp og støtter dere i denne prosessen, selv om det selvfølgelig er sårt at noen dere har sett opp til kommer med en slik beskjed. Vit at dere har full støtte blant majoriteten og jeg ønsker dere lykke til videre med prosessen! ❤️

Anonymkode: a1c16...f7a

Kanskje er det medisinene som gjør det, men nå gråt jeg. Tusen takk for støttende ord❤️ 

Anonymkode: 1b2a2...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...