Gå til innhold

Ikke vaksinere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Vanlig fyr said:

Det er litt komisk når du snakker om intelligens, samtidig som du likestiller bekymrede foreldre som blir påvirket av kjendiser og psudovitenskap med det overveldende flertall av leger, biologer og forskere.

Det er heller tragisk enn komisk når alt du kan gjøre er å beskylde de som har et annet syn enn deg for å bli påvirket av kjendiser psudovitenskap fordi du tilsynelatende ikke kan argumentere for ditt eget syn. Du støtter deg bare opp mot det flertallet tror, fordi du som de fleste andre kun tror at flertallet ikke kan ta feil. De fleste vaksine forkjempere kan for det meste bare snakke nedlatende om de som setter spørsmål til det allment aksepterte angående vaksiner.

Men dere får bare sove videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vanlig fyr
1 minutt siden, Sam French said:

Du støtter deg bare opp mot det flertallet tror, fordi du som de fleste andre kun tror at flertallet ikke kan ta feil. 

Av ren nysgjerrighet, hvis du er på et sykehus og 9 av ti leger gir deg en diagnose mens en annen lege gir deg en helt annen diagnose.... hvem lytter du til?

Forskjellen mellom deg og meg er at jeg lytter til og respekterer fagfolk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
7 minutter siden, Sam French said:

 fordi du tilsynelatende ikke kan argumentere for ditt eget syn. 

 

Hvordan argumenter man mot noen som hevder at jorda er flat eller at 911 var en jødisk Konspirasjon? 

 

Denne episoden av enemies of reason var laget med slike som deg i tankene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, dette er jo mat til trollet. 

Jeg liker de fleste. Har ikke noe vondt å si om noen. MEN vaksinemotstandere gjør at jeg ser rødt! Er dere helt jævla dumme eller??? Sluker den teite hjernen deres all propagandaen? JA, sorry meg - jeg blir usakelig når det kommer til vaksinemotstandere. 

Jeg synes det grenser til omsorgssvikt om man ikke vaksinerer barna sine!!! Håper det en gang blir påbudt med vaksiner, hvis ikke blir det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Eller at man ikke får barnehageplass. Man må tenke på flokkimmuniteten, og ta vare på hverandre. 

Jævla hippier

 

Anonymkode: cc3b0...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååh, dette er jo mat til trollet. 

Jeg liker de fleste. Har ikke noe vondt å si om noen. MEN vaksinemotstandere gjør at jeg ser rødt! Er dere helt jævla dumme eller??? Sluker den teite hjernen deres all propagandaen? JA, sorry meg - jeg blir usakelig når det kommer til vaksinemotstandere. 

Jeg synes det grenser til omsorgssvikt om man ikke vaksinerer barna sine!!! Håper det en gang blir påbudt med vaksiner, hvis ikke blir det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Eller at man ikke får barnehageplass. Man må tenke på flokkimmuniteten, og ta vare på hverandre. 

Jævla hippier

 

Anonymkode: cc3b0...d48

Du føyer deg inn i rekken av usaklige vaksineforkjempere. Det ser ikke ut som dere klarer å være saklige..

Anonymkode: 3c4f3...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååh, dette er jo mat til trollet. 

Jeg liker de fleste. Har ikke noe vondt å si om noen. MEN vaksinemotstandere gjør at jeg ser rødt! Er dere helt jævla dumme eller??? Sluker den teite hjernen deres all propagandaen? JA, sorry meg - jeg blir usakelig når det kommer til vaksinemotstandere. 

Jeg synes det grenser til omsorgssvikt om man ikke vaksinerer barna sine!!! Håper det en gang blir påbudt med vaksiner, hvis ikke blir det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Eller at man ikke får barnehageplass. Man må tenke på flokkimmuniteten, og ta vare på hverandre. 

Jævla hippier

 

Anonymkode: cc3b0...d48

Hva du tenker om vaksinemotstandere er jo helt irrelevant. Hold deg saklig i stede og kom med informative innlegg, så kanskje flere deler din mening om selve vaksinene. Det er nok av vaksineforkjempere her i diskusjonen som kommer med usaklig kommentarer, som i bunn og grunn har motsatt effekt enn det dere ønsker. 

Vis du er opptatt av flokkimmuniteten, så begrunn det i stede da jeg regner med du har satt deg godt inni dette.

Jeg har vært en vaksinemotstander tidligere og ser begge syn. Dog har jeg tatt alle vaksiner, etter vaksinert meg og barnet mitt har tatt alle vaksinene. 

Jeg er kritisk til leger og legemiddelindustrien da de har tatt 10 år av livet mitt pga korrupsjon av  to legemiddler. Takk gud for at jeg hørte på den ene legen som gikk i mot de andre og jeg fikk tilbake livet mitt, for at flere var skeptisk og det endte til slutt med et stort søksmål hvor legemiddel virksomheten tapte. Før dette ble jeg også kalt idiot, uviten, dum etc. 

En lege som går i mot legemiddelindustrien mister fort lisensen sin. En lege som er medskyldig at en pasient/pasienter dør, når legen vet bedre/uaktsomhet etc mister ikke lisensen sin. 

Jeg sier ikke at dette er tilfelle med vaksiner som den erfaringen jeg har, men det har blitt avdekket en del korrupsjon når det kommer til vaksiner også. Ikke rapportere bivirkninger, forskning som manipuleres, forskning som ikke kommer frem i lyset osv. Det er vanskelig å vite hva man skal stole på. 

En annen interessant ting ang vaksiner er systemet rundt dette og hvilken legemiddel virksomhet Norge får de fleste vaksinene sine fra. Ganske hårreisende. Det har vært giftige og dødelige stoffer i vaksiner tidligere. Om det er det som henger igjen hos vaksinemotstander vet jeg ikke. 

Men enn så lenge tør jeg ikke å ikke vaksinere. Jeg har ikke nok kunnskap til å la vær og velger derfor å stole på vaksineprogrammet vi har i Norge. 

 

Anonymkode: d8759...b5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E det ikke på tide at noen avslører den store konspirasjon på at sikkerhetsbelte er fra for trafikanter i bil.

Dette er bare noe stor globale industrien har funnet på, da spesielt svenske Volvo som har lurt oss i en årrekke. 
Man kan bare tenke seg hvor mye disse firmaene har tjent på denne løgnen. Det er ekstremt mye penger i bilindustrien.

På toppen av det hel viser det seg at antall drepte i trafikken falt drastisk lenge før sikkerhetsbelte ble innført.

Er det noen som kjenner jeg igjen i argumentasjonen. Virker den fornuftig? Kanskje dere da ser på deres egne argument på nytt,

976851577_US_traffic_deaths_per_VMT_VMT_per_capita_and_total_annual_deaths.thumb.png.72d162c084e742795a46f2005f9fffe1.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har en datter på 2mnd og har bestemt meg for å ikke vaksinere henne. Grunnen holder jeg for meg selv men kan si så mye at vaksinering i mine øyne er gift. Men jeg håper veldig på at det er noen her inne som også velger å ikke vaksinere barnet sitt? Føler det bare er meg og vet hvor mye «dritt» vi som ikke vaksinerer barna våres får i tryne. Som vil lufte tankene sine :) 

 

Anonymkode: 19350...cec

Det er veldig egosistisk og små barn som ikke tåler smitten og kan stryke med kan dø pga ditt barn ikke blir vaksinert.

Jeg har vaksinert mine og det har ikke gitt et eneste problem.
Jeg er også selv vaksinert og det har heller ikke gitt et eneste problem.

Det er en grunn til at vi har så lite farlige tilfeller i norge det er fordi vi har et godt vaksinasjonsprogram.

Mennesker som ikke bryr seg om å følge det risikerer helsen til så mange mennesker rundt seg og ikke minst sitt eget barn men først og fremst dem som er for små til å vaksineres enda og som har hjertesykdom og annen sykdom eller svakhet som gjør at de vil ikke overleve smitte.

Uforskylt kan da deres barn (som er uskyldig i foreldrenes valg) smitte og gjerne ta livet av et svakt lite mennesker som følge av at du er I MOT anbefalt vaksinasjonsprogram som har fungert for hele det norske land år etter år etter år.
Egoist tenker jeg

Anonymkode: 8f819...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2018 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Se videoen under, den er av et barn med kikhoste. Se godt etter når babyen ikke får luft fordi hosten tar henne. Dette medfører hjerneskade hos barn hvis fraværet av luft blir tilstrekkelig. Ingen oppegående foreldre ønsker det for sine barn. Vi kan godt kutte vaksiner, da er vi tilbake til den tiden folk fikk 11 unger for å se 3 av dem vokse opp, vil du det?

 

Anonymkode: d9959...663

Stakkars liten baby!!! :cry3::cry3::cry3:

Anonymkode: 8f819...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Åååh, dette er jo mat til trollet. 

Jeg liker de fleste. Har ikke noe vondt å si om noen. MEN vaksinemotstandere gjør at jeg ser rødt! Er dere helt jævla dumme eller??? Sluker den teite hjernen deres all propagandaen? JA, sorry meg - jeg blir usakelig når det kommer til vaksinemotstandere. 

Jeg synes det grenser til omsorgssvikt om man ikke vaksinerer barna sine!!! Håper det en gang blir påbudt med vaksiner, hvis ikke blir det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Eller at man ikke får barnehageplass. Man må tenke på flokkimmuniteten, og ta vare på hverandre. 

Jævla hippier

 

Anonymkode: cc3b0...d48

Det grenser ikke til omsorgssvikt. Det ER omsorgssvikt

Anonymkode: afa5d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 23.58, AnonymBruker skrev:

 

Hva du tenker om vaksinemotstandere er jo helt irrelevant. Hold deg saklig i stede og kom med informative innlegg, så kanskje flere deler din mening om selve vaksinene. Det er nok av vaksineforkjempere her i diskusjonen som kommer med usaklig kommentarer, som i bunn og grunn har motsatt effekt enn det dere ønsker. 

Vis du er opptatt av flokkimmuniteten, så begrunn det i stede da jeg regner med du har satt deg godt inni dette.

Jeg har vært en vaksinemotstander tidligere og ser begge syn. Dog har jeg tatt alle vaksiner, etter vaksinert meg og barnet mitt har tatt alle vaksinene. 

Jeg er kritisk til leger og legemiddelindustrien da de har tatt 10 år av livet mitt pga korrupsjon av  to legemiddler. Takk gud for at jeg hørte på den ene legen som gikk i mot de andre og jeg fikk tilbake livet mitt, for at flere var skeptisk og det endte til slutt med et stort søksmål hvor legemiddel virksomheten tapte. Før dette ble jeg også kalt idiot, uviten, dum etc. 

En lege som går i mot legemiddelindustrien mister fort lisensen sin. En lege som er medskyldig at en pasient/pasienter dør, når legen vet bedre/uaktsomhet etc mister ikke lisensen sin. 

Jeg sier ikke at dette er tilfelle med vaksiner som den erfaringen jeg har, men det har blitt avdekket en del korrupsjon når det kommer til vaksiner også. Ikke rapportere bivirkninger, forskning som manipuleres, forskning som ikke kommer frem i lyset osv. Det er vanskelig å vite hva man skal stole på. 

En annen interessant ting ang vaksiner er systemet rundt dette og hvilken legemiddel virksomhet Norge får de fleste vaksinene sine fra. Ganske hårreisende. Det har vært giftige og dødelige stoffer i vaksiner tidligere. Om det er det som henger igjen hos vaksinemotstander vet jeg ikke. 

Men enn så lenge tør jeg ikke å ikke vaksinere. Jeg har ikke nok kunnskap til å la vær og velger derfor å stole på vaksineprogrammet vi har i Norge. 

 

Anonymkode: d8759...b5c

Dere nektet jo å lese dokumentasjonen vi kommer med

Anonymkode: afa5d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere nektet jo å lese dokumentasjonen vi kommer med

Anonymkode: afa5d...cea

Dere? Du leste ikke hva jeg skrev? 

Anonymkode: d8759...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2018 den 21.03, Midgard skrev:

* Isolering
* Reiseforbud
* Antibiotika
* Generell helsetilbud
* Vaksiner

1. Isolering og reiseforbud har ingen innvirkning på nedgangen i dødelighet. Syke mennesker blir ikke friske av å isoleres.

2. Det var over 90% nedgang før antibiotika og vaksiner kom inn i bildet. Jeg tror du klarer å forstå at dette er en vesentlig utvikling, men du har ingen forklaring på hvorfor. Det er åpenbart at du vil unngå å nevne kosthold, og selv fagfolk som er for vaksiner anerkjenner dette i større grad enn deg.
 

På 29.11.2018 den 21.03, Midgard skrev:

* Noen personer har en konstant immunrespons mot M.tuberculosis.
Man vet ikke om personer er smittet med bakterien, men det er rapportert at opptil 10% av disse utvikler sykdom.

* Næringsstoffer alene har ingen immuneffekt. Et sunt kosthold bedrer kroppens evne til bekjempe infeksjoner.

Om man ikke vet om folk er smittet av bakterien, hvordan kan det rapporteres at 10% av et ukjent antall utvikler sykdom? Fri fantasi?

Alle cellene i kroppen din, inkludert hvite blodceller og andre immunceller, bygges av næringsstoffer fra maten du spiser. Næringsstoffer forandrer miljøet i kroppen, forandrer og øker mikroflora i tarmen, samt regulerer oksidasjonsprosesser og betennelsesreaksjoner. Se nevnte eksempler om hvordan mineraler som sink og selen hindrer kolerabakterien i å feste seg til tarmcellene. Du skummer kun overflaten. Hva tror du er årsaken til at noen mennesker har immunrespons og andre ikke?

Det er samme faktorer involvert i at folk har «latente» sykdommer, at noen får «resistente» sykdommer, at noen blir syke tross vaksinasjon, og til at noen holder seg friske uten vaksinasjon. Det er forandringer i miljø/kjemisk balanse, som skaper vidt forskjellige forutsetninger for helse og sykdom.
 

På 29.11.2018 den 21.03, Midgard skrev:

* Er pest bedre enn kolera ?

Er pest bedre enn influensa?

Det som forårsaker mest sykdom og permanente skader, dreper flest, koster mest, og ikke kan behandles på annen måte er selvfølgelig verst. Og som vi har vært inne på betyr dette sult og feilernæring. Næring hindrer både sykdom og sult, samt behandler folk som allerede er syke. Vaksiner kan kun forebygge sykdom ifølge deres oppfatning, og ikke alltid særlig effektivt heller med tanke på vaksiner som BCG.

BCG er kontroversiell selv i fagmiljøet, og har i gjentatte undersøkelser vist alt fra 0 til 80% effekt. Den blir visstnok mindre effektiv jo nærmere ekvator (eller fattigdom, sult og krigsrammede land) man kommer. 0% effekt i Sør-India, og 60-80% effektiv i Storbritannia. Problemet er at BCG heller ikke virker i vestlige land, da det er helt andre faktorer som gjør at folk blir syke. Det disse menneskene har er kjemikaliebelastning og/eller næringsmangel, ikke vaksinemangel.

"Besides being the world's most widely used vaccine, and being directed against the world's leading cause of infectious disease mortality, BCG is the most controversial vaccine in current use. Estimates of protection imparted by BCG against pulmonary tuberculosis vary from nil to 80%
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673695923489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kardemomme skrev:

1. Isolering og reiseforbud har ingen innvirkning på nedgangen i dødelighet. Syke mennesker blir ikke friske av å isoleres.

2. Det var over 90% nedgang før antibiotika og vaksiner kom inn i bildet. Jeg tror du klarer å forstå at dette er en vesentlig utvikling, men du har ingen forklaring på hvorfor. Det er åpenbart at du vil unngå å nevne kosthold, og selv fagfolk som er for vaksiner anerkjenner dette i større grad enn deg.
 

Om man ikke vet om folk er smittet av bakterien, hvordan kan det rapporteres at 10% av et ukjent antall utvikler sykdom? Fri fantasi?

Alle cellene i kroppen din, inkludert hvite blodceller og andre immunceller, bygges av næringsstoffer fra maten du spiser. Næringsstoffer forandrer miljøet i kroppen, forandrer og øker mikroflora i tarmen, samt regulerer oksidasjonsprosesser og betennelsesreaksjoner. Se nevnte eksempler om hvordan mineraler som sink og selen hindrer kolerabakterien i å feste seg til tarmcellene. Du skummer kun overflaten. Hva tror du er årsaken til at noen mennesker har immunrespons og andre ikke?

Det er samme faktorer involvert i at folk har «latente» sykdommer, at noen får «resistente» sykdommer, at noen blir syke tross vaksinasjon, og til at noen holder seg friske uten vaksinasjon. Det er forandringer i miljø/kjemisk balanse, som skaper vidt forskjellige forutsetninger for helse og sykdom.
 

Er pest bedre enn influensa?

Det som forårsaker mest sykdom og permanente skader, dreper flest, koster mest, og ikke kan behandles på annen måte er selvfølgelig verst. Og som vi har vært inne på betyr dette sult og feilernæring. Næring hindrer både sykdom og sult, samt behandler folk som allerede er syke. Vaksiner kan kun forebygge sykdom ifølge deres oppfatning, og ikke alltid særlig effektivt heller med tanke på vaksiner som BCG.

BCG er kontroversiell selv i fagmiljøet, og har i gjentatte undersøkelser vist alt fra 0 til 80% effekt. Den blir visstnok mindre effektiv jo nærmere ekvator (eller fattigdom, sult og krigsrammede land) man kommer. 0% effekt i Sør-India, og 60-80% effektiv i Storbritannia. Problemet er at BCG heller ikke virker i vestlige land, da det er helt andre faktorer som gjør at folk blir syke. Det disse menneskene har er kjemikaliebelastning og/eller næringsmangel, ikke vaksinemangel.

"Besides being the world's most widely used vaccine, and being directed against the world's leading cause of infectious disease mortality, BCG is the most controversial vaccine in current use. Estimates of protection imparted by BCG against pulmonary tuberculosis vary from nil to 80%
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673695923489

1. Dødeligheten går ned fordi færre blir syke. Dødelighet er døde pr X antall personer. (ikke smittede personer)

2. Ser det ut som at vaksine ikke hadde effekt ?200402-140oef1.thumb.jpeg.c41fb7515a864c492b839591f04c535c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Midgard skrev:

1. Dødeligheten går ned fordi færre blir syke. Dødelighet er døde pr X antall personer. (ikke smittede personer)

2. Ser det ut som at vaksine ikke hadde effekt ?

Nei, det ser ikke slik ut når man ikke bruker nettets mest sammenpressede statistikk:

fig-2007-12-21-01.gif.d3377aefda2fec02344fe73fdd69d083.gif
 

11ff1.thumb.jpg.15dc7bf0e9ac0c6216227675f8a2fbda.jpg


fhr2014---fig2---tuberkulose-historisk.png.3f590cf935dd03142c9f5d66565f6ad3.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2018 den 15.15, Vanlig fyr skrev:

Motstridende informasjon? Du siterer en side hvor standpunktet er et overveldende JA for vaksine, men du velger noen sitater her og der for å tjene din egen agenda. 

Jeg siterer en side med forskning som viser klare sammenhenger mellom næringsstoffer og sykdom. Dette er dokumentert og bekreftet i utallige studier, og slettes ikke plukket ut fra noen få sitater.

Diskusjoner om vaksiner ender ofte på samme måte; med dårligere stemning og uten at noen har blitt klokere. Med tanke på effekten næringstoffer har på sykdomsforekomst og dødelighet er denne kunnskapen vesentlig for riktig forståelse av kropp og helse. Man kan lære mye, uansett hvilket standpunkt man har. Dere må ikke være så redde for annen kunnskap enn den dere er vant med.

Forskning handler heller ikke om standpunkt eller fordommer, men om å finne ut av hva som er sant og ekte, og hva som faktisk fungerer. Vitenskap skal være objektiv og nøytral, men på tross av større bevissthet rundt metodene er det sjeldent hva som skjer i praksis.

Holdninger og verdier påvirker alt fra hva man forsker på, hvilke spørsmål man stiller til hvordan man tolker resultatene. Etablerte og allment aksepterte sannheter gjør det samme. Om man tror at demoner og forbannelser forårsaker sykdom vil det føre til helt andre spørsmål og konklusjoner. Svarene man finner er alltid påvirket av grunnlaget de legges til.

Vitenskapelig fremgang er heller ikke lineær, og det er hele tiden et pågående arbeid (work in progress.) Dette innebærer ofte at man må se forbi antagelser og forutinntatt kunnskap. Seriøse forskere må i like stor grad forsøke å avkrefte hypoteser, som å bekrefte dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kardemomme skrev:

Nei, det ser ikke slik ut når man ikke bruker nettets mest sammenpressede statistikk:

grafene dine er ikke enige med seg selv

Tuberculosis (TB) is still responsible for 2 million deaths every year despite being a treatable airborne infectious disease. “Consumption“ and “Phthisis“ were terms historically used to describe TB, which was responsible for one in four deaths in the 19th century. Due to its infectious nature, chronic progression and long treatment, TB is a great burden for society. Moreover the emergence of multi-drug resistant TB and the current TB-HIV epidemic has raised even greater concern. Treating and preventing TB has become a permanent challange since the ancient times. Bacille Calmette-Guérin (BCG) is the only vaccine available today and has been used for more than 90 years with astonishing safety records. However, its efficacy remains controversial. No universal BCG vaccination policy exists, with some countries merely recommending its use and others that have implemented immunization programs. In this article we review several important milestones of BCG vaccine development from the discovery till today.

Anerkjenner du TB effekt på samfunnet ?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenner og Koch jobbet utifra hypotesen om at alle bakterier er monomorfe, som betyr at de kun har én form. Dette stemmer ikke, og det blir stadig observert pleomorfe bakterier, som har evne til å drastisk forandre form og type i respons på forandringer i miljøet.

De ulike forståelsene av bakterier skapte splid blant mikrobiologer i tiden før utvikling av vaksiner. Monomorfisme fikk mest popularitet og ble det gjeldende paradigme, og er hva som dominerer dagens legevitenskap. På tross av at man i nyere tid har dokumentert at den opprinnelige teorien er full av feil, og burde anses som foreldet.

Det er observert pleomorfe bakterier i blodet til friske mennesker. Dette gjenspeiles i det faktum at man finner en helt annen bakteriesammensetning i velernærte mennesker og mennesker med ulike næringsmangler. I en kropp er det kjemisk balanse som avgjør miljøet, og bakteriene er en respons på miljøet de lever i. Pleomorfisme er understudert og ignorert, og dagens vaksinekunnskap basert på gamle teorier og eventyr for voksne. Virus og bakterier er i seg selv virkninger som påvirkes av underliggende årsaker. Legionella pneumophila er et godt eksempel, og dokumentert pleomorf, som i noen tilfeller ikke kan knyttes til sykdom i det hele tatt. Miljøet forandrer selve bakterien, bakteriens oppførsel og evnen til celledeling. Resistente bakterier er pleomorfisme i aksjon, og vi bytter ganske enkelt ut et problem med et annet så lenge man ikke forandrer miljøet i en mer gunstig retning.

Herpes virus mer vanlig i underernærte barn med lungebetennelse, enn velernærte barn med lungebetennelse:

"Herpes simplex virus was more common in malnourished children with pneumonia than well-nourished children with pneumonia"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7845751

"The observations from the present data demonstrate that using different concentrations/dilutions of the basic medium TGY one can decipher various morphologies of D. radiodurans. We attribute this phenomenon (i.e., variation in morphology) to nutrition induced pleomorphism. The observed pleomorphism in D. radiodurans implies that, limitations on the sizes of a bacterium are not due to the ability to take up nutrients per se but arise from the competition for available nutrients as described by Young. Nutrient concentration, chiefly results in formation of smaller, faster growing cells like monomer and dimer forms compared to larger size (tetrads or multimers). The presence of monomer or dimer units is the result of size oriented higher surface to volume ratio, which aid in nutrient scavenging in a deficient environment. In effect a bacterium can enhance its survival by simply adapting its morphological forms to propagate in a particular environment

Young suggested that, by accruing evidence for cell shape, it is possible to manipulate bacterial morphology with enough confidence. Concurrently, one can also arrive at how morphological changes affect survival in different nutrient deficit conditions. This investigation divulges with experimental evidence that cell shape per se is influenced by nutrient acquisition property. The study also provides impetus for further experimentation in varied nutritional situations which facilitate favourable conditions for one bacterial shape over another. This report concludes that nutrient concentration in a culture media of D. radiodurans incites pleomorphism and we support this general concept in bacteria."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2714317/ 

"Morphological adaptation is an important biological function of a microorganism to cope with its environment. Pleomorphism (to exist in a number of morphological forms) took centre stage in many discussions wherein a bacterium exhibits morphological transition and altered mode of reproduction in response to an environmental condition."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2714317/ 



En betydelig del av det såkalte immunforsvaret ligger i tarmen. Mikroorganismer og miljøet i tarmen står for både opptak av næringsstoffer og avgiftning/utskilling av skadestoffer, og har en direkte effekt på helsetilstand. Næringstilgang avgjør og forandrer tarmfloraen.

"Our results reveal that the healthy children had a significantly higher number of operational taxonomic unit in their gut than that of the malnourished children (healthy vs. malnourished: 546 vs. 310). 

In malnourished children, bacterial population of the phyla Proteobacteria and Bacteroidetes accounted for 46 and 18%, respectively. Conversely, in healthy children, Proteobacteria and Bacteroidetes accounted for 5% and 44, respectively

In malnourished children, the phylum Proteobacteria included pathogenic genera, namely Klebsiella and Escherichia, which were 174-fold and 9-fold higher, respectively, than their healthy counterpart. The predominance of potentially pathogenic Proteobacteria and minimal level of Bacteroidetes as commensal microbiota might be associated to the ill health of malnourished children in Bangladesh."

Gut Microbiota of Healthy and Malnourished Children in Bangladesh
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3221396/ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...