Gå til innhold

Jemtland saken


NancyDrew

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det noen som har kjennskap til det økonomiske i denne saken? Har dette kommet fram i avisene?

Jeg tenker litt på at en fremmedlegionær ikke får utbetalt pengene for blodslitet før han slutter, etter plikttiden. Og hva en skilsmisse eventuelt ville medføre økonomisk.

Men jeg kjenner ikke detaljene og tidslinjene i denne saken. Det er derfor jeg spør.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe kontrovers i forbindelse med drukningen her, aktoratet har lagt til grunn at hun ble skutt, og var bevisstløs og døende, men ble senket i vann før hun var "ordentlig" død, og dermed druknet som følge av dette.

Hvilke andre opplysninger er evt. kommet frem i forhold til dette?

Det virker som noen snakker om kranvann, badekar og bøtter, og det blir jo litt sært, om vi ikke kan snakke om dette, hvis dette er noe som er snakket om i retten?

Ble hun druknet, et eller annet sted, i bøtte eller badekar, FØR hun ble skutt?

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Er det egentlig noe kontrovers i forbindelse med drukningen her, aktoratet har lagt til grunn at hun ble skutt, og var bevisstløs og døende, men ble senket i vann før hun var "ordentlig" død, og dermed druknet som følge av dette.

Hvilke andre opplysninger er evt. kommet frem i forhold til dette?

Det virker som noen snakker om kranvann, badekar og bøtter, og det blir jo litt sært, om vi ikke kan snakke om dette, hvis dette er noe som er snakket om i retten?

Ble hun druknet, et eller annet sted, i bøtte eller badekar, FØR hun ble skutt?

Det ble ikke funnet alger i prøvene fra lungene noe som er vanlig å finne dersom en drukner i vann eller elv, sa etterforskeren. Rettsmedisineren har ikke uttalt seg enda så mulig det skyldes at det var vinter? Men både tiltalte, vennen, samboeren til vennen og sønnen virker å støtte opp om forklaringen om at hun ble dumpet dagen etter. Dersom det stemmer er spørsmålet hvor han druknet henne siden det er slått fast at hun druknet ca 2 timer etter skuddet ikke et døgn etter da hun ble kastet i vannet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mounira76 said:

Det ble ikke funnet alger i prøvene fra lungene noe som er vanlig å finne dersom en drukner i vann eller elv, sa etterforskeren. Rettsmedisineren har ikke uttalt seg enda så mulig det skyldes at det var vinter? Men både tiltalte, vennen, samboeren til vennen og sønnen virker å støtte opp om forklaringen om at hun ble dumpet dagen etter. Dersom det stemmer er spørsmålet hvor han druknet henne siden det er slått fast at hun druknet ca 2 timer etter skuddet ikke et døgn etter da hun ble kastet i vannet. 

Akkurat.

Jeg så nylig dokumentarserien om hun svenske dama som druknet mannen sin og drepte foreldrene sine året etterpå, der var det også snakk om alger, men siden de ikke hadde et referansemål på hvor stor algeforekomsten var i det aktuelle vannet på det aktuelle tidspunktet, så kunne de ike fastslå at konsentrasjonen av alger i lungene til mannen samsvarte med algekonsetrasjonen i vannet på det tidspunktet han skulle ha blitt druknet der.

Men det er uansett meget interessant...

Endret av 282_NaughtySpark
Skriveleifer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Hvordan kan hun grus i lungene, hvis hun ble druknet hjemme? 

Mulig jeg er heeelt idiot nå, men man kan vel kveles av snø også? Det vil jo smelte og trekke nedover i lungene. Og det er vel både algefritt og med rester av sand/grus. 

Men klart nå vet vi jo ingenting om mengdene vann de fant i lungene

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hun kan ikke drukne av å ligge i snø. Forutsetningen for å drukne er at man puster/tar inn vann i lungene—- store mengder.

Endret av Sheila-S
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sheila-S skrev:

Altså hun kan ikke drukne av å ligge i snø. Forutsetningen for å drukne er at man puster/tar inn vann i lungene—- store mengder.

Nei ikke av å bare ligge i snø. Men man kan vel bruke snø og kvele noen bevisst? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
2 timer siden, Sheila-S skrev:

Altså hun kan ikke drukne av å ligge i snø. Forutsetningen for å drukne er at man puster/tar inn vann i lungene—- store mengder. Drukner ikke av å ligge i snø.

Blir man tatt av snøskred,  og bli liggende flere meter under snømasser så er det vel snakk om kvælning på grunn av mangel på surstoff.      En person som dør av drukning fyller lungene m/ vann og søkk som en stein.    Har personen kanskje  vert død før  han / hun havner i vannet er  så er det stor større sjanse for at vedkomende  flyter som blåse  at lungene ikkje er fylte m/ luft og det finnes  oppdrift.  

Selve hendelsen er oftast ikkje så intrs. når en ulykke inntreffer.     Det er vel   oftast det som skjer " Før " og > " Etter"    som er avgjørende for skyld.    Og det er alltid slik at tvil skal komme den skuldige til gode      

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et skudd går av ved et uhell og skader det kjæreste du har, så sjekker du puls, starter gjenopplivning og ringer 113. Uansett sjokktilstand. Ferdig snakka! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det med drukning så kan jeg forestille meg at det er mulig og sannsynlig? at man har valgt å skyfle snø over en skutt person for å skjule denne midlertidig i en kaotisk situasjon på en gårdsplass midt på natten. Det er ikke lett for legfolk å finne puls og avgjøre om en person er død, i hvert fall ikke om man er dritings. Grusblandet snø kan smelte over den varme og bevisstløse kroppen og trekkes inn i lungene av pustebevegelser. Dermed utløse den endelige dødsårsaken. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Blir man tatt av snøskred,  og bli liggende flere meter under snømasser så er det vel snakk om kvælning på grunn av mangel på surstoff.      En person som dør av drukning fyller lungene m/ vann og søkk som en stein.    Har personen kanskje  vert død før  han / hun havner i vannet er  så er det stor større sjanse for at vedkomende  flyter som blåse  at lungene ikkje er fylte m/ luft og det finnes  oppdrift.  

Selve hendelsen er oftast ikkje så intrs. når en ulykke inntreffer.     Det er vel   oftast det som skjer " Før " og > " Etter"    som er avgjørende for skyld.    Og det er alltid slik at tvil skal komme den skuldige til gode      

Så om han handlet i selvforsvar og var i sjokktilstand og dermed lot en person dø, samt dumpet henne i elva, så skal han få minimal straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, heavyheart skrev:

Så om han handlet i selvforsvar og var i sjokktilstand og dermed lot en person dø, samt dumpet henne i elva, så skal han få minimal straff?

Nei asså det er ingen som støtter han og mener han skal ha mild straff her. Han er fortsatt en iskald drapsmann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har skrevet ulike teorier her på dette med drukning. Har nå snakket med kollega som er helsearbeider, men ingen av oss rettsmedisinere...

Det vi tror er at han har skutt henne og etterpå funnet puls på henne, påfølgende har fått panikk og det har resultert i at han druknet henne. Snø er ikke nok, men antakelig har han helt vann over henne slik at hun har inhalert det- fått det i lungene og døde av det.

En teori jeg la frem her tidligere om at kulden vil nedsette metabolismen og at hun så kan ha levd lengre enn de timene rettsmedisinerne legger frem. Det som dog taler mot dette er at SJ selv sier at han pakket damen i plast. Dermed er jo oksygentilførselen helt stengt og hun kunne umulig ha levd 1 døgn på den måten.

 

Ser frem til ekspertenes (rettsmedisinernes) tanker rundt dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sheila-S skrev:

Jeg har skrevet ulike teorier her på dette med drukning. Har nå snakket med kollega som er helsearbeider, men ingen av oss rettsmedisinere...

Det vi tror er at han har skutt henne og etterpå funnet puls på henne, påfølgende har fått panikk og det har resultert i at han druknet henne. Snø er ikke nok, men antakelig har han helt vann over henne slik at hun har inhalert det- fått det i lungene og døde av det.

En teori jeg la frem her tidligere om at kulden vil nedsette metabolismen og at hun så kan ha levd lengre enn de timene rettsmedisinerne legger frem. Det som dog taler mot dette er at SJ selv sier at han pakket damen i plast. Dermed er jo oksygentilførselen helt stengt og hun kunne umulig ha levd 1 døgn på den måten.

 

Ser frem til ekspertenes (rettsmedisinernes) tanker rundt dette.

Men hvordan forklarer det da funnet av grus i lungene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Janzypants skrev:

Men hvordan forklarer det da funnet av grus i lungene? 

Hvis det er en brønn så kan det komme opp grus og sand når den begynner å gå tørr men det Skjer jo helst på sommeren ved tørke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kitcat skrev:

Til det med drukning så kan jeg forestille meg at det er mulig og sannsynlig? at man har valgt å skyfle snø over en skutt person for å skjule denne midlertidig i en kaotisk situasjon på en gårdsplass midt på natten. Det er ikke lett for legfolk å finne puls og avgjøre om en person er død, i hvert fall ikke om man er dritings. Grusblandet snø kan smelte over den varme og bevisstløse kroppen og trekkes inn i lungene av pustebevegelser. Dermed utløse den endelige dødsårsaken. 

 

Ja det er det jeg tenker også. Han sier jo at postmannen kom, og han visste at sønnen var hjemme og hørte skudd. Sønn hørte måking av trappa like etterpå. Jeg ville ihvertfall trodd at han hadde gjemt "liket" i snøen mens han hentet plast osv og ikke bare lot henne ligge der. 

Han har jo vært forholdsvis kalkulert på alle andre måter mtp at han tenkte på at tlf kunne spores, bytta bil, kjørte blodig snø langt vekk og selv etterlyste dama. 

Kan være han drukna henne i ei bøtte i tillegg, men smeltet snø som fant veien ned i lungene kan ihvertfall forklare grusen. 

Det meste av vann i nærheten var frosset slik jeg forstod det og grus finner man ikke i springvann. Dette regner jeg med er noe av det første teknikere sjekket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...