Gå til innhold

Jemtland saken


NancyDrew

Anbefalte innlegg

På 19.11.2018 den 13.44, pessimistisk skrev:

Kan jeg spørre hvilke sider dere følger saken på? Jeg har vært litt på ulike nyhetssider, og ser det er svært ulikt hvor mye de tar med. Jeg lurer på hvilke sider dere synes rappoterer mest(live) innholdsrikt?

Jeg følger på Dagbladet, da jeg ikke har råd til å betale for plussabb. På alle landets lokalaviser 🙄 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Gasellen skrev:

Jeg følger på Dagbladet, da jeg ikke har råd til å betale for plussabb. På alle landets lokalaviser 🙄 

Både Hamar Arbeiderblad og Oppland arbeiderblad refererer fra saken uten pluss-abonnement...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vampyrina skrev:

Både Hamar Arbeiderblad og Oppland arbeiderblad refererer fra saken uten pluss-abonnement...

Mulig. Jeg velger altså å benytte meg av Dagbladet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 14.18, Sola* skrev:

h-a.no.

Takk for svar :)  Har fulgt litt med der når rettsaken er live, men ser ut som om jeg skal lese litt i ettertid må jeg ha abbonoment... Synes det er veldig utfyllende, men litt vanskelig når det ikke er tydelig streker mellom de ulike tidspunktene. 

På 19.11.2018 den 14.59, Vampyrina skrev:

Jeg følger Dagbladet, Hamar arbeiderblad og Oppland arbeiderblad. HA er mest utfyllende, synes jeg

Takk :) Oppland arbeiderblad har jeg ikke sjekket ut enda! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var greien mellom avtalen mellom broren og mannen til janne? Han hadde besøkt mannen i fengsel og skrevet under på at han aldri skulle nevne det han sa, da må han betale 1 mill. Og dette har de skrevet i en kontrakt. Skjønner ikke dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg det med promillen? Jeg forsto ikke helt den greia. Hvordan kan promillen øke etter at man er død? Jeg tviler på at hun hadde over 4 i promille den aktuelle natta?  /dum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Janzypants said:

Kan noen forklare meg det med promillen? Jeg forsto ikke helt den greia. Hvordan kan promillen øke etter at man er død? Jeg tviler på at hun hadde over 4 i promille den aktuelle natta?  /dum

Promillen økte ikke, men for at hun skulle ha den promillen hun hadde, på det tidspunktet hun døde, i følge mannens forklaring, så måtte promillen vært så (usannsynlig) høy at den mest sannsynlig ville vært dødelig i seg selv, og i hvert fall ikke forenelig med å ha vært bevisst, tatt taxi og vært våken og kranglet etter de kom hjem.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Promillen økte ikke, men for at hun skulle ha den promillen hun hadde, på det tidspunktet hun døde, i følge mannens forklaring, så måtte promillen vært så (usannsynlig) høy at den mest sannsynlig ville vært dødelig i seg selv, og i hvert fall ikke forenelig med å ha vært bevisst, tatt taxi og vært våken og kranglet etter de kom hjem.

Ah, sånn ja! TAKK!  Herlighet, noen ganger fungerer ikke hjernen optimalt :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å måle promille på døde personer er litt omstridt. Når kroppen dør kan den danne promille i blodet som en del av dødsprosessen. Det skjedde med en ung gutt som døde i en bilulykke. Det ble en større sak ut av det, foreldrene kjempet og fikk til slutt medhold for at promillen ikke skyldtes alkohol. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janzypants said:

Ah, sånn ja! TAKK!  Herlighet, noen ganger fungerer ikke hjernen optimalt :P 

Det er derfor han har et forklaringsproblem i forhold til det at det er fastslått at hun døde av drukning, samtidig som det er troverdig at hans forklaring stemmer om at han ikke dumpet henne i elva før nesten et døgn senere, så han må ha druknet hennet, et annet sted, innen to-tre timer etter skuddet, som fastslått av obduksjonen.

For, hvis hun ikke skulle ha dødd, og druknet, før etter midnatt dagen etterpå, når han dumpet henne i elva, så måtte hun ha hatt denne skyhøye, og usannsynlige promillen, når de kom hjem fra fest.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duff said:

Det med å måle promille på døde personer er litt omstridt. Når kroppen dør kan den danne promille i blodet som en del av dødsprosessen. Det skjedde med en ung gutt som døde i en bilulykke. Det ble en større sak ut av det, foreldrene kjempet og fikk til slutt medhold for at promillen ikke skyldtes alkohol. 

Jeg mener også å ha hørt noe om dette, men da tror jeg det er snakk om mye mindre mengder, og også spørsmålet om promille var tilstede i det hele tatt eller ikke. Dette kan selvfølgelig være av interesse for foreldrene i situasjonen du nevner.

Hvor lenge etter døden intreffer det blir målt har også noe å si, siden det jo er forskjellige nedbrytnings- og gjæringsprosesser som avgjør i hvor stor grad alkohol dannes i kroppen som følge av dette.

Nå ble vel Jannes målt til 1.2 i urin, og 1.5 i blod, om jeg ikke husker feil, noe som er ganske godt beruset, og ville gitt henne denne usannsynlige høye promillen den natta hun ble skutt, HVIS hun ikke druknet før hun ble dumpet i elva den påfølgende natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Klappe said:

Hva var greien mellom avtalen mellom broren og mannen til janne? Han hadde besøkt mannen i fengsel og skrevet under på at han aldri skulle nevne det han sa, da må han betale 1 mill. Og dette har de skrevet i en kontrakt. Skjønner ikke dette

Det var visstnok mannen som hadde truet med å saksøke broren, hvis broren sa noe om hva mannen hadde sagt i tiden før han ble pågrepet. Dette snakket de visstnok om når broren (til Janne) besøkte ham i fengsel, for å konfrontere han med tiden de hadde tilbragt sammen når Janne var "savnet".

Tror det er minst en artikkel med dette som tema i VG, men poenget var at broren selvfølgelig ikke gikk med på dette. Har ikke lest noe annet om dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål angående kjørelengden på de forskjellige bilene. Ser at det er et tema under forhandlingene i dag. Hvordan kan påtalemyndighetene være sikre på hvor langt de forskjellige bilene har gått? Altså, de visste jo ikke hva km-standen sto på 28. desember, liksom? Og kjørecomputeren kan jo tiltalte ha nullstilt. Hvis dere skjønner? Mulig jeg roter med begrepene. Men poenget er, hvordan kan de med sikkerhet si hvor langt bilene har kjørt hvis dem ikke visste hvor mye bilen hadde gått i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Janzypants said:

Bare et spørsmål angående kjørelengden på de forskjellige bilene. Ser at det er et tema under forhandlingene i dag. Hvordan kan påtalemyndighetene være sikre på hvor langt de forskjellige bilene har gått? Altså, de visste jo ikke hva km-standen sto på 28. desember, liksom? Og kjørecomputeren kan jo tiltalte ha nullstilt. Hvis dere skjønner? Mulig jeg roter med begrepene. Men poenget er, hvordan kan de med sikkerhet si hvor langt bilene har kjørt hvis dem ikke visste hvor mye bilen hadde gått i utgangspunktet?

Jeg ser det nå i VG

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJPm6l/kripos-ekspert-svein-jemtland-kan-ikke-ha-kjoert-til-eid-bru-foer-2-januar?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Og det gjør jo på ingen måte saken noe bedre, for denne løgnaktige faen.

Hva er det liksom han håper at han skal komme unna med her?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Janzypants said:

Bare et spørsmål angående kjørelengden på de forskjellige bilene. Ser at det er et tema under forhandlingene i dag. Hvordan kan påtalemyndighetene være sikre på hvor langt de forskjellige bilene har gått? Altså, de visste jo ikke hva km-standen sto på 28. desember, liksom? Og kjørecomputeren kan jo tiltalte ha nullstilt. Hvis dere skjønner? Mulig jeg roter med begrepene. Men poenget er, hvordan kan de med sikkerhet si hvor langt bilene har kjørt hvis dem ikke visste hvor mye bilen hadde gått i utgangspunktet?

Som det står i artikkelen, så er visst nok alle/begge bilene så nye at de har kjørecomputere, som nullstiller seg pr dag/dato, og ut i fra dette har de kunnet fastlå hvor mange km bilene har kjørt, og på hvilken dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Som det står i artikkelen, så er visst nok alle/begge bilene så nye at de har kjørecomputere, som nullstiller seg pr dag/dato, og ut i fra dette har de kunnet fastlå hvor mange km bilene har kjørt, og på hvilken dato.

Ah, tusen takk for at du svarer! :)  Tydeligvis ikke lest den artikkelen! Visste heller ikke at nye biler har den funksjonen. Så da lærte jeg noe nytt! På min bil, en 2015-modell, må jeg resette manuelt, dersom jeg vil se hvor langt jeg kjører den dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Janzypants said:

Ah, tusen takk for at du svarer! :)  Tydeligvis ikke lest den artikkelen! Visste heller ikke at nye biler har den funksjonen. Så da lærte jeg noe nytt! På min bil, en 2015-modell, må jeg resette manuelt, dersom jeg vil se hvor langt jeg kjører den dagen. 

Det er hva DU ser, i panelet ditt, ikke hva som blir registrert i kjørecomputeren..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Det er hva DU ser, i panelet ditt, ikke hva som blir registrert i kjørecomputeren..

Ja, der kan du se hvor bilkyndig jeg er 😂 Så dette er informasjon som verkstedene kan ta ut hvis det er behov for det? Som i denne saken.  Det siste svaret sier seg selv, men hvis jeg har forstått det korrekt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janzypants said:

Ja, der kan du se hvor bilkyndig jeg er 😂 Så dette er informasjon som verkstedene kan ta ut hvis det er behov for det? Som i denne saken.  Det siste svaret sier seg selv, men hvis jeg har forstått det korrekt! 

 

Helt riktig, hvis man har en kjørecomputer, uten at jeg vet alt eller egentlig så mye om det, så registrerer den masse, blant annet kjørelengde, feilmeldinger, den har en serivcetimer, osv osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Jeg ser det nå i VG

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJPm6l/kripos-ekspert-svein-jemtland-kan-ikke-ha-kjoert-til-eid-bru-foer-2-januar?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Og det gjør jo på ingen måte saken noe bedre, for denne løgnaktige faen.

Hva er det liksom han håper at han skal komme unna med her?

 

Jeg skjønner det ikke helt men han tenkte nok at han var smart nok til å komme unna med at det var en ulykke. Hva tror dere er grunnen til at han skulle lyve om når han kastet liket i Glomma? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...