Gå til innhold

Snart kan personer med penis dusje i damegarderoben.


kat-e

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Drakan said:
 

https://www.wnd.com/2018/09/unisex-changing-rooms-proven-magnets-for-sex-assault/

I land hvor unisexgarderober er mer vanlig i stor skala, har man sett økning av overgrep saker. 

Flere artikler om dette tema, og det er høyst relevant i forhold til utviklingen fremover. 

Det refereres her til en mann som ved flere anledninger har forsøkt å snikfotografere damer/jenter. Løsningen på det er ikke at kvinner/jenter skjuler seg men at mannen stopper å gjøre det. Da må samfunnet ha en klar og tydelig holdning på at slik snikfotografering er uakseptabelt, ulovlig og straffes seriøst. I dag har myndighetene en diffus holdning til snikfotografering. Man må også kontrollere bedre ved at man ikke får lov til å ta kameraer og mobiler inn i garderober. De bør også mikrofonovervåkes.

Dette er på samme måte som jeg mener at når kvinner beveger seg ute alene på kveldstid og blir trakassert så er ikke løsningen at kvinnene holder seg innendørs men at menn oppdras til å ikke gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Karamellsaus skrev:
Det er folk vi snakker om her, folk som ikke har vært like heldige som oss andre når det gjelder identitet og fysisk uttrykk. Å tro at en kvinne med penis vil slenge kuken i trynet på deg... hvem tror du at du er egentlig?

Hvorfor kan ikke personer som mener de kvinner til tross for at de har en mannskropp, gå i herregarderoben?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Testosteron said:
 

Hvorfor kan ikke personer som mener de kvinner til tross for at de har en mannskropp, gå i herregarderoben?

Hva er en mannekropp?

Hvis de har tatt hormonbehandling, har damepupper og dameformer og kler og pynter seg som en dame men har penis, er de da mann?

Hvis de har kraftig muskulatur, dyp stemme, skjegg og kler seg som en mann men er dame mellom beina, er de da en mann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 21.22, Bag skrev:

Hva er en mannekropp?

Hvis de har tatt hormonbehandling, har damepupper og dameformer og kler og pynter seg som en dame men har penis, er de da mann?

Hvis de har kraftig muskulatur, dyp stemme, skjegg og kler seg som en mann men er dame mellom beina, er de da en mann?

Er ikke det litt selvmotsigende i seg selv, at visse trekk og bekledning skal avgjøre kjønn? Ikke alle menn har store muskler, og ikke alle kvinner liker å kle seg feminint. 

Så er det engang sånn at det er én ting som er en definitivt skiller våre to kjønn biologisk fra hverandre, og det er kjønnsorganet. 

Og garderober er i grunn det eneste stedet vi bør ha et skille der. Ikke alle passer inn innenfor våre menneskeskapte normer og forventninger til kjønnene, og det bør være stor takhøyde for å være annerledes. Samtidig må man også klare å tilpasse seg andre, og det går på å ikke på å respektere alle de andre som ikke vil ha det motsatte kjønn inn i garderoben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest duftlyset
På 4.11.2018 den 20.28, FrankDrebin skrev:

En hvilken som helst mannsgris kan jo påstå at han "ser seg selv som kvinne" og ha det alle tiders i damegarderoben. 

Ja, og det er her selve problemstillingen ligger, tror jeg. Hvordan kan man vite 100 prosent sikkert? Man kan jo juridisk bytte kjønn men dette er visst en lang og krevende prosess (etter et raskt google søk). Og kanskje er det her grensa bør ligge. 

Om en mann hadde byttet kjønn til kvinne og dermed gått inn i jentegarderoben, hadde jeg hatt null problemer med dette. Dere som reagerer på dette bør da vel strengt tatt reagere mer på lesbiske, for de vil nok se mer på dere, enn hva en mann som har byttet kjønn ville gjort.

Mennesker (generelt sett) definerer kjønn ut i fra kjønnsorgan. Vi lever i 2018 og helt ærlig mener jeg at mennesker idag vet bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, duftlyset skrev:

Ja, og det er her selve problemstillingen ligger, tror jeg. Hvordan kan man vite 100 prosent sikkert? Man kan jo juridisk bytte kjønn men dette er visst en lang og krevende prosess (etter et raskt google søk). Og kanskje er det her grensa bør ligge. 

Om en mann hadde byttet kjønn til kvinne og dermed gått inn i jentegarderoben, hadde jeg hatt null problemer med dette. Dere som reagerer på dette bør da vel strengt tatt reagere mer på lesbiske, for de vil nok se mer på dere, enn hva en mann som har byttet kjønn ville gjort.

Mennesker (generelt sett) definerer kjønn ut i fra kjønnsorgan. Vi lever i 2018 og helt ærlig mener jeg at mennesker idag vet bedre. 

Ja, et fysisk kjønnsskifte hadde vært noe annet, men når alt han har for å bevise at han er "kvinne" er en K i passet sitt, tviler jeg på at han vil bli sett på med blide øyne når han valser inn i damegarderoben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, duftlyset skrev:

Ja, og det er her selve problemstillingen ligger, tror jeg. Hvordan kan man vite 100 prosent sikkert? Man kan jo juridisk bytte kjønn men dette er visst en lang og krevende prosess (etter et raskt google søk). Og kanskje er det her grensa bør ligge. 

Om en mann hadde byttet kjønn til kvinne og dermed gått inn i jentegarderoben, hadde jeg hatt null problemer med dette. Dere som reagerer på dette bør da vel strengt tatt reagere mer på lesbiske, for de vil nok se mer på dere, enn hva en mann som har byttet kjønn ville gjort.

Mennesker (generelt sett) definerer kjønn ut i fra kjønnsorgan. Vi lever i 2018 og helt ærlig mener jeg at mennesker idag vet bedre. 

Hva har skjedd med biologien de siste årene som gjør at vi skal definere det på noe annen måte? I den grad man ønsker å skille mellom kjønn, så må man ha noen klare grenser.

Alternativet er å kjøre én felles garderobe for alle. Noen vil helt sikkert finne det naturlig, men kulturen vår er at nakenhet mellom voksne av ulike kjønn er noe seksuelt. Andre steder i verden ikke dette nødvendigvis noe seksuelt, mens andre igjen kan se på for eksempel et håndtrykk mellom kjønnene som noe potensielt seksuelt.

Jeg vil tro det er ganske stor oppslutning i Norge om at kvinner og menn har egne garderober i idrettshaller og svømmehaller. Noe annet ville nok ført til dårligere hygiene og smittfare. Sett ut ifra det er det ganske logisk å ha flere garderober. Så er spørsmålet hvor man vil skille mellom hva som er en kvinne og hva som er en mann.

Kulturelle barrierer er brutt når det kommer til homofile og andre, og det er bra. Aksepten for å kle seg motstridende til tradisjonelle kvinne- og mannsidealer er langt større. Det er ganske fritt spillerom, men man møter på et problem når det kommer til garderober. I den grad vi ønsker et skille, bør det også vare en klar definisjon. Vi har kjønnsdelte garderober, og med det er ikke garderobene en seksuell arena. Ja, homofile menn og kvinner finnes i de ulike garderobene, men det synes ikke, og det er i utgangspunktet et trygt sted for alle. Det blir noe annet dersom en mann som føler seg som en kvinne, kommer inn med en penis i kvinnegarderoben. Den personens følelser skal ikke trumfe alle de andres.

Kjønn slik vi ser det, er biologisk, ikke seksuelt, bundet. Peniser i en garderobe, vaginaer i den andre. Hvilke seksuelle drifter en person har, og eventuelle personlige usikkerhetsmomenter en har, bør ikke avgjøre noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 23.17, Madame Butterfly skrev:

Kanskje Norge bare må få avskaffet disse nakendusj garderobene, slik som de gjør andre steder i verden? 

Man går inn i et skifte avlukke, med låsbar dør på begge sider, der det gjerne er plass til hele familien. Så går man ut i felles arealet. Låser inn bagen, og går videre til felles dusjen, der alle dusjer både før og etter svømming med badeklærene på 👍

Jeg går mye å bader, både med og uten ungene/familien. Jeg hater disse «naken med fremmede stundene» 😳😳😳

Det er faktisk enda verre sammen med bekjente, jeg trimmer alene, orker ikke stå å sprade naken sammen med mamman til Erle og en haug med små venninner. 

Nei, vi får følge med utviklingen, og innføre fellesdusjer, da er det ingen dom føler seg utilpass, samme hvilket kjønn de måtte ha, eller måtte mene å ha 😳 

For meg er det nærliggende å tenke en eller annen form for psykose, en eller annen kognitiv brist.

HC garderobe kan helt sikkert være praktisk. Er man litt annerledes er det faktisk en god del ting man ikke kan gjøre på lik linje med andre. 

Var det ikke et ramaskrik fordi en mor hadde tatt med seg en retardert 10 åring i damegarderoben ? Om han ikke greide å dusje selv fikk han la der være å gå i svømmehallen.

Jeg tenker jo at både jeg og min datter hadde vært mer komfortabel med en retardert 10 åring i garderoben, enn en trans-et-eller-annet på 55 😳

Ikke hadde jeg tenkt det var særlig kult for guttungen alene i herregarderoben sammen med menn som viftet rundt med både pupper og pikk 😳

Hadde glatt gått i HC garderoben, jeg og ungene 

🤕 hadde fått diagnosen «takler ikke livet i 2018» Det er galskap hel greiene. 

Transmann fjerner vel brystene før de eventuelt får operert en penis. Så dette er nok ikke noe sannsynlig scenario i herregarderoben dersom vedkommende skal dusje i garderoben til kjønnet vedkommende identifiserer seg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 23.27, theTitanic skrev:

Det blir fryktelig mange garderober siden alle sikkert må være like store for at ingen skal føle seg diskriminert. Lesbene vil ha en, homsene vil ha en, damene vil ha en ,mennene vil ha en, transene vil ha en... hva er neste?  Så, nei, det er ikke riktig at transene skal ha egen transegarderobe lik som dame og mannegarderoben. Det er heller tross alt ikke så mange transer så de få som er klarer fint å bruke enerommene. Noen kaller det kanskje handicapgarderobe, men man må da ikke være handicappet der. Det er et rom til den som trenger å skifte alene. Transer trenger å skifte alene. Og nei, det er ikke flust av transer. Jeg har ikke sett en i løpet av mine snart 40 leveår annet enn på tv. 

Jeg har møtt flere, til tross for at min bekjentskapskrets ikke er av de aller største. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 1.11, Peonjenta skrev:

Jeg tror prosentsjansen for å bli voldtatt av en dame i en garderobe er mikroskopisk sammenlignet med om menn og damer hadde felles garderobe. 

Jeg tror sjansen for å bli voldtatt i en offentlig garderobe er rimelig liten uansett om det er kvinner eller menn der. 

På 5.11.2018 den 1.31, Horten Market skrev:

Ikke glem at det finnes mennesker som er født med begge sett kjønnsorganer. Enkelte som roper om toleranse, viser sitt sanne jeg når det er de selv som må vise toleranse.

For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. 👍

 

På 5.11.2018 den 1.32, Drakan skrev:

En interkjønn burde gå i den egne luken også :) 

Dersom de ikke føler seg bekvemme med å dusje sammen med andre, så ja. Men om de går i de ordinære garderobene, burde de ihvertfall ikke føle seg uvelkomne. De fleste (alle?) som er født intersex heller vel mest mot det ene kjønnet. I noen tilfeller vil det ikke engang være synlig for andre. Eller mener du at en kvinne, født som kvinne, med alle ytre kjønnskarakteristika som kvinne, men med indre test ikler i stedet for eggstokker ikke skal få gå i damegarderoben?!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 1.36, Peonjenta skrev:

Blir ikke disse operert mens de er nyfødte i Norge.  De tester for hormoner også opererer de bort det kjønnsorganet som er feil basert på hormonprøven?   Men det er kanskje opp til foreldrene.....

Før var det vanlig å operere disse barna til jenter, siden det er den enkleste operasjonen. 

Hormonprøver gir ikke alltid riktig svar på hvilket kjønn man har. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.11.2018 den 16.02, theTitanic skrev:

Tankegang er en kompleks ting.

Dette er nå hva jeg føler. Det er lettere med en dame og en mann sammen med meg i dusjen enn en som er litt av begge deler. Det er for meg forstyrrende. 

Hva finner du forstyrrende? Eller er du komfortabel med alle i dusjen? 

Du kan dusje med både kvinner og menn, men ikke en som er begge deler, for det er "forstyrrende"!?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, Thyra skrev:

Du kan dusje med både kvinner og menn, men ikke en som er begge deler, for det er "forstyrrende"!?! 

Ja. Og det syntes nok mange. Sånn er det bare. Skal du være hårsår på transenes vegne? 2018 er virkelig de forulempedes år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Er ikke det litt selvmotsigende i seg selv, at visse trekk og bekledning skal avgjøre kjønn? Ikke alle menn har store muskler, og ikke alle kvinner liker å kle seg feminint. 

Så er det engang sånn at det er én ting som er en definitivt skiller våre to kjønn biologisk fra hverandre, og det er kjønnsorganet. 

Og garderober er i grunn det eneste stedet vi bør ha et skille der. Ikke alle passer inn innenfor våre menneskeskapte normer og forventninger til kjønnene, og det bør være stor takhøyde for å være annerledes. Samtidig må man også klare å tilpasse seg andre, og det går på å ikke på å respektere alle de andre som ikke vil ha det motsatte kjønn inn i garderoben. 

Nei, ikke alle menn har store muskler, og ikke alle kvinner liker å kle seg feminint. Men man må se på helhetsinntrykket. Å bare se på kjønnsorganet blir for snevert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, theTitanic skrev:

Ja. Og det syntes nok mange. Sånn er det bare. Skal du være hårsår på transenes vegne? 2018 er virkelig de forulempedes år. 

Så det koker ned til at du ikke ønsker å se mennesker som er annerledes? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 4.11.2018 den 21.04, Bag skrev:

Man kan vel like gjerne spørre hvorfor i alle dager du dusjer du med andre damer? Hva har kjønn med saken å gjøre?

Når man hopper elegant over biologi, dna, natur og allt som heter vitenskap og heller lener seg på følser...ja da er man desperat på å snu verden for å ta hensyn til de få slik du forsøker.

Å skifte kjønn. Å føle seg født i feil kropp. Dette er noe jeg respekterer fullt ut. Jeg har ingen motforestillinger mot transkjønnede, men frem til den skifteprosessen er ferdig, bør de gå i garderober som matcher den kroppen de er født med. Det spiller ingen rolle hva kjønn de føler de er der og da, men hva de fysisk er på det tidspunktet. Igjen her må det skilles mellom fakta og følser. For fakta er at man fysisk og biologisk er vitenskapelig definert som mann dersom man har penis, pung, og resten som følger med.

Dersom verden skal vendes, kues og snues opp ned hver gang det føles noe, så vil det gå skrekkelig galt veldig fort!!! Dersom du tar en hvilke som helst vond situasjon et menneske kan komme opp i og får to valg: i en forsamling på 50 mennesker, må du ta avgjørelsen som enten vil krenke og såre 2 av dem eller så må du gjøre motsatt og såre 48 personer for å blidgjøre de 2. Hva ville du valgt? For jeg kan fint se at dette ikke er enkelt eller behagelig for transkjønnede, men alle fornuftige personer vil vel ta hensyn til "the greater good"? Det er jo det normale et hvert oppegående samfunn vil gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk storm i et vannglass.

Ingen pre-op transkvinner har ønske om å dukke opp i garderoben og vise frem kuken sin. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
24 minutter siden, Thyra skrev:

Så det koker ned til at du ikke ønsker å se mennesker som er annerledes? 

Mennesker og dyr er naturlig redd for det de ikke helt forstår. Forsvarsmekanisme fra naturens side. Det handler ikke om at man ikke ønsker de som er annerledes i samfunnet. Det handler ikke om at vi ikke ønsker å dele skole, buss, butikk og fritid med dem. Men når det kommer til nakenhet spesiellt, ligger det en naturlig sjenanse og et visst ubehag å være naken rundt flere av det motsatte kjønn. Dette ligger nedarvet i biologien vår. Sånn er livet. Det må vi som mennesker forholde oss til, selv om noen kan føle seg krenket av det. Det er ingen menneskrett å gå igjennom livet uten å bli såret eller krenket. Samfunnet er bygget for å favne flest mulig, men det er umulig at alle er happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...