Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Nå har vekta stått helt fullstendig stille i to uker, til tross for relativt lavt kaloriinntak. Nå må jeg prøve noe annet. Mer protein, mindre karbohydrater og ikke noe sukker, dvs ikke min ukentlige troika som jeg pleier å spise på lørdag. Det eneste sukkeret jeg får i meg er fra frukt, som jeg spiser litt av. 

Noen som har flere gode forslag til meg? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta et skikkelig spise vindu så kroppen skjønner at det ikke er mangel på mat? Hvis du har spiste få kalorier lenge tror den det er matmangel og setter ned forbrenningen for å holde deg lengst mulig i livet. 

Verdt å forsøke før du kutter enda mer ned 😊 etter å ha lest mye i tråden her treffer de fleste slike platåer innimellom. Skjønner det ikke er gøy.. 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tistelblad skrev:

Nå har vekta stått helt fullstendig stille i to uker, til tross for relativt lavt kaloriinntak. Nå må jeg prøve noe annet. Mer protein, mindre karbohydrater og ikke noe sukker, dvs ikke min ukentlige troika som jeg pleier å spise på lørdag. Det eneste sukkeret jeg får i meg er fra frukt, som jeg spiser litt av. 

Noen som har flere gode forslag til meg? 🙂

Drikker du nok vann? Det gjør i allefall ikke jeg, men jeg vet det hjelper... Verd er forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tre dager har jeg logget middagen på Myfitnesspal. Jeg er veldig overrasket over hvor lite kalorier det er i middag som er "ren mat". Jeg har spist kotelett, skinkestek og pepper biff. Tilbehøret har vært grønnsaker, skysaus og thousands island max 3%. Alle middagene havnet under 300 kalorier. Jeg ble god og mett, og maten smakte nydelig. Gikk på en Halloween snop sprekk, men tror allikevel jeg er under på kalorier siden resten av dagen lå så lavt.

Jeg synes det er gøy med middagstråder, og det hadde vært gøy med en for slakere også. En ting er å lese oppskrifter på nett og i bøker, en helt annen ting er å høre med mennesker som faktisk har veiet og logget.

Dere som er drevne i logging... Kan dere dele noen middager som passer i hverdagen, som er overraskende lite kalorier? Om dere har antall kalorier i middagen hadde det også vært gøy å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike
På 18.10.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Bruk en app som Happyscale, den hjelper deg med å forstå at enkelte høyere målinger ikke nødvendigvis betyr at du går opp i vekt. Den hjelper meg mye :) 

Anonymkode: d4f26...003

Happyscale finnes ikke til Android. Er det noen som vet om et godt alternativ? 

På 28.10.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Måtte bare fortelle noen at dongeribuksen jeg har på i dag har blitt løsere. 

Jeg er så glad :)

 

Anonymkode: 1ba0e...85d

Hurra for det!! Det er så gøy når man merker forskjell på klærne 😁

16 timer siden, Tistelblad skrev:

Nå har vekta stått helt fullstendig stille i to uker, til tross for relativt lavt kaloriinntak. Nå må jeg prøve noe annet. Mer protein, mindre karbohydrater og ikke noe sukker, dvs ikke min ukentlige troika som jeg pleier å spise på lørdag. Det eneste sukkeret jeg får i meg er fra frukt, som jeg spiser litt av. 

Noen som har flere gode forslag til meg? 🙂

Det har den hos meg også, det er så frustrerende! Jeg vurderer å prøve 5:2 dietten, som noen skryter av i tråden. Si fra om du finner noe som fungerer! 😊

Endret av blåbærpike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Mye flinke folk her, og det er fint å kunne motivere hverandre! Nå skal jeg prøve denne metoden denne uka, og så får jeg prøve noe annet neste uke hvis det ikke funker. 🙂

Nei, vann er jeg elendig på!! Og det er så dumt fordi jeg vet at jeg bør og at kroppen og forbrenninga har godt av det. Kanskje jeg skal skru på vannfunksjonen på yazio igjen, og faktisk ta den alvorlig. (Jeg ble så lei av at den masa om vann hele tiden at jeg skrudde den av...;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går riktige veien 😊 definitivt mindre muffinsmage da jeg tok på olabuksen idag. Har ikke lyst til å spise masse godteri lengre heller. I helgen har resten av familien spist både godteri og potetgull, og det frista ikke engang. Spiste litt yoghurt nøtter(6stk) og var fornøyd med det 😀

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt glemt hvor digg popkorn er og bringebær med sukrin gold og chia frø er jo nydelig også. Har spist sunn og god mat i store mengder og fortsatt LANGT under. Ble vel 1000 kalorier under i går, og spiste kontinuerlig. Så gøy, nå er det bare å håpe på resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen tøffe dager nå, fikk sjokkerende nyheter som var ganske tunge. Har holdt meg til å spise sunt, unntatt igår kveld der jeg spiste ca 100g sjokolade. Tror det skled ut akkurat igår fordi jeg var så trøtt, hadde stått opp 5.30, og barna hadde sovet i bilen på vei hjem fra barnehagen, og da de våknet igjen ville de ikke legge seg før sent. Vanligvis ville jeg lagt meg når jeg var så trøtt, men det kunne jeg ikke siden jeg måtte få barna til å sove først. Så da var veien til litt sjokolade kort.. 

Men det var igår, ny dag idag 😀 

Er også fornøyd med at jeg ikke har spist masse usunt de andre dagene. Holder motivasjon enda 😊

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det er så motiverende å følge med på vekten i "ned i vekt før jul" tråden. Ser at hos noen går det raskt og hos andre går det saktere, men ser ut til at det stort sett går i riktig retning for alle. Kjempe kjekt! Skulle ønske jeg også hadde et jafs, og gikk ned over en kg på en uke. Det hadde virkelig motivert. 😋

Justeringer for kommende uke:

Fortsett å logge maten og ligge på samme nivå som denne uken.

Drikke mer vann og grønn te. Drikke mindre kaffe.

Øke aktivitetsnivået, gå litt mer og få inn noen korte treningsøkter om kroppen tillater det.

Spise mindre salt.

🤔 Håper det er gjennomførbart og gir resultater.

Hva er deres plan for kommende uke? 😊

Kjekt å høre hva som virker for dere og hva dere synes er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virker for meg er å holde meg et visst antall kalorier hver dag. Da fører jeg altså opp alt som inntas av både vått og tørt. Passer også å bruke minimalt med olje til steking, men om jeg må bruke litt så fører jeg opp det også. Utrolig mye kalorier i litt olje altså. Jeg trener fire til fem dager i uken. Har intensivert styrketreningen den siste uken og det kjenner jeg godt. Er veldig støl og tror nok også at det har påvirket vekten denne uken. Det er vel slik at kroppen holder på litt ekstra vann når man har trent hardt. Jeg velger i hvert fall å tro det ut fra hva jeg har lest i ulike artikler. 

Min plan utover det vanlige er å øke hverdagsaktiviteten. Jeg kan fint gå i stedet for å kjøre bil hver gang. 

Ellers så syns jeg det meste fungerer for tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, RoNo skrev:

Kjenner det er så motiverende å følge med på vekten i "ned i vekt før jul" tråden. Ser at hos noen går det raskt og hos andre går det saktere, men ser ut til at det stort sett går i riktig retning for alle. Kjempe kjekt! Skulle ønske jeg også hadde et jafs, og gikk ned over en kg på en uke. Det hadde virkelig motivert. 😋

Justeringer for kommende uke:

Fortsett å logge maten og ligge på samme nivå som denne uken.

Drikke mer vann og grønn te. Drikke mindre kaffe.

Øke aktivitetsnivået, gå litt mer og få inn noen korte treningsøkter om kroppen tillater det.

Spise mindre salt.

🤔 Håper det er gjennomførbart og gir resultater.

Hva er deres plan for kommende uke? 😊

Kjekt å høre hva som virker for dere og hva dere synes er vanskelig.

Jeg har stått omtrent stille de siste ukene, men sist uke bestemte jeg for å spise mer proteiner og mindre karbohydrater, selv om kcal har vært omtrent det samme. Og da gikk jeg plutselig 1,4 kg. Mulig det er tilfeldig, men jeg håper jo ikke det 😉

Jeg lurer på det du skriver om kaffe. Er det ikke bra med kaffe? Har du lest det? Jeg vet jo at grønn te med sitron + vann er bedre, men jeg er avhengig av mine 6 kopper kaffe om dagen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært noen tøffe dager nå, fikk sjokkerende nyheter som var ganske tunge. Har holdt meg til å spise sunt, unntatt igår kveld der jeg spiste ca 100g sjokolade. Tror det skled ut akkurat igår fordi jeg var så trøtt, hadde stått opp 5.30, og barna hadde sovet i bilen på vei hjem fra barnehagen, og da de våknet igjen ville de ikke legge seg før sent. Vanligvis ville jeg lagt meg når jeg var så trøtt, men det kunne jeg ikke siden jeg måtte få barna til å sove først. Så da var veien til litt sjokolade kort.. 

Men det var igår, ny dag idag 😀 

Er også fornøyd med at jeg ikke har spist masse usunt de andre dagene. Holder motivasjon enda 😊

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

Bra, ikke gi deg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Tistelblad skrev:

Jeg har stått omtrent stille de siste ukene, men sist uke bestemte jeg for å spise mer proteiner og mindre karbohydrater, selv om kcal har vært omtrent det samme. Og da gikk jeg plutselig 1,4 kg. Mulig det er tilfeldig, men jeg håper jo ikke det 😉

Jeg lurer på det du skriver om kaffe. Er det ikke bra med kaffe? Har du lest det? Jeg vet jo at grønn te med sitron + vann er bedre, men jeg er avhengig av mine 6 kopper kaffe om dagen..

Det med kaffe har jeg lest begge deler (både bra og dårlig). Men. Jeg drikker veldig mye kaffe og har egentlig dårlig søvn kvalitet. I forhold til magefett er stress og dårlig søvn uheldig, så tenkte å forsøke å redusere mengden koffein for å se om det ble en forandring. :) Skal holde dere oppdatert. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RoNo skrev:

Det med kaffe har jeg lest begge deler (både bra og dårlig). Men. Jeg drikker veldig mye kaffe og har egentlig dårlig søvn kvalitet. I forhold til magefett er stress og dårlig søvn uheldig, så tenkte å forsøke å redusere mengden koffein for å se om det ble en forandring. :) Skal holde dere oppdatert. 😉

Det høres ikke dumt ut. Det med søvn har jeg også lest, og dessverre sover jeg også dårlig. Likevel tror jeg ikke det har noe med koffeinen å gjøre siden jeg stort sett drikker på formiddagen. Det er jo verdt et forsøk likevel. Stress får jeg ikke gjort så mye med. Sånn er hverdagen, liksom 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, RoNo skrev:

Kjenner det er så motiverende å følge med på vekten i "ned i vekt før jul" tråden. Ser at hos noen går det raskt og hos andre går det saktere, men ser ut til at det stort sett går i riktig retning for alle. Kjempe kjekt! Skulle ønske jeg også hadde et jafs, og gikk ned over en kg på en uke. Det hadde virkelig motivert. 😋

Justeringer for kommende uke:

Fortsett å logge maten og ligge på samme nivå som denne uken.

Drikke mer vann og grønn te. Drikke mindre kaffe.

Øke aktivitetsnivået, gå litt mer og få inn noen korte treningsøkter om kroppen tillater det.

Spise mindre salt.

🤔 Håper det er gjennomførbart og gir resultater.

Hva er deres plan for kommende uke? 😊

Kjekt å høre hva som virker for dere og hva dere synes er vanskelig.

For meg har dette vært den enkleste vektnedgangen noensinne (har vært opp og ned i vekt hele mitt voksne liv). Jeg har vært på lavkarbo, lavkalori, registrering av alt jeg spiser osb osb. Nå: Følger ingen diett og tenker ikke slankemat i det hele tatt, men prøver spise mest mulig normalt slik naturlige slanke gjør. Har observert hvordan mine slanke venninner spiser. Og det funker! Spiser akkurat det jeg vil i normale porsjoner til frokost, lunsj, eventuelt et mellommåltid og middag. Godteri og bakst holder jeg til helgen og i normale mengder, feks en kanelbolle på fredag og en skål smågodt lørdag. Nå har jeg gått ned 8 kg siden i sommer bare ved hjelp av disse justeringene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, lulus skrev:

For meg har dette vært den enkleste vektnedgangen noensinne (har vært opp og ned i vekt hele mitt voksne liv). Jeg har vært på lavkarbo, lavkalori, registrering av alt jeg spiser osb osb. Nå: Følger ingen diett og tenker ikke slankemat i det hele tatt, men prøver spise mest mulig normalt slik naturlige slanke gjør. Har observert hvordan mine slanke venninner spiser. Og det funker! Spiser akkurat det jeg vil i normale porsjoner til frokost, lunsj, eventuelt et mellommåltid og middag. Godteri og bakst holder jeg til helgen og i normale mengder, feks en kanelbolle på fredag og en skål smågodt lørdag. Nå har jeg gått ned 8 kg siden i sommer bare ved hjelp av disse justeringene. 

Det er fantastisk bra. Hurra for deg. Dine nye vaner kommer sikkert til å gjøre slik at du ikke går rett opp igjen. 

Jeg er innerst inne en naturlig slank person,  men la på meg pga sykdom (svært lavt aktivitetsnivå, samt kos/trøst). Lavkarbo har vært suksess tidligere, men fungerte dårlig mtp barna. Når jeg prøvde lavkalori byttet jeg over til erstatningsprodukt som lett majones og lett ost. Funker dårlig av en eller annen grunn, tror det ble for mange sprekker siden jeg ikke trivdes med maten. Nå logger jeg alt, spiser rent kjøtt og grønnsaker, hjemmelaget dressing osv. Noen erstatninger har det blitt, men ikke i stor grad. Prøver å styre unna gluten og melkeprodukter pga sykdom (har prøvd alt annet) så kostholdet er snudd opp ned. Spiser masse, godt og ofte. Det ser ut til at kroppen trives med det. Må bare anbefale de som måtte lese dette. Myfitnesspal :) Det er så motiverende. Den sier jeg når ønsket vekt om 5 uker om jeg fortsetter slik. 5! Uker. Det er jo ingenting. Ikke føler jeg at jeg har ofret mye heller, utenom alkohol. Men det er nok bare bra å ha en hvit måned, sparer penger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere søvnproblemer? Jeg er i en periode nå med veldig lite søvn, og blir da sulten flere timer tidligere enn jeg vanligvis blir. Hvordan håndterer dere det? 

Anonymkode: 8d60c...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere søvnproblemer? Jeg er i en periode nå med veldig lite søvn, og blir da sulten flere timer tidligere enn jeg vanligvis blir. Hvordan håndterer dere det? 

Anonymkode: 8d60c...2a0

Jeg, og blir sulten på kvelden. Sikkert fordi jeg er så sliten og skulle egentlig ha lagt meg. Sover alt for lite våkner etter 4-5 timer og greier ikke alltid å sovne igjen. I natt var det 5.20 minutt. Oppe en time i løpet av natten og begynte dagen kl 6. Sykt irriterende. Kunne sovet til 12 men får det ikke til.

Anonymkode: 1ba0e...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...