Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jippi! Gikk ned 1 kg denne uken og er så glad. Det er ikke helt realistisk å gå ned til under 70 kg innen tidsfristen min, men du store hvor nær jeg er. Det er en vidunderlig følelse. Altså: 1.1 kg unna første delmål!!!! Ble så mye mer motivert nå. Snart er jeg ferdig med denne fryktelige perioden i livet. Å være over ønsket vekt har på en måte vært synliggjøringen av hvordan kroppen har sviktet. Nå skal jeg snart ikke bli minnet på det, når jeg tar på klær eller ser meg i speilet. Håper selvfølgelig at kroppen blir bedre når vekten går ned også. Gleder meg til å kjøpe en ny kjole til jul og nyttår. Det blir en ny start ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forespørsel om jeg kunne skrive litt om min metode for å gå ned i vekt. Deler selvfølgelig gjerne 🙂

Jeg har nå gått ned 20 kg på fem måneder. Teller kalorier og passer på å få trimmet. I realiteten spiser jeg akkurat det jeg vil, men passer på mengden. Har jeg lyst på sjokolade så spiser jeg sjokolade så fremst det er rom for det i kaloribudsjettet. Brus, potetgull eller annet godt nytes på kvelden etter at alle måltidene er inntatt. Da vet jeg hva jeg har igjen 🙂 

Jeg veier ikke maten jeg spiser. Legger inn ca mengde i Lifesum. Jeg er ganske flink til å estimere vekt og mengde da. Tenker at det skal godt gjøres (for min del vel og merke) å bomme så mye på mengden at jeg ikke går i kaloriunderskudd totalt sett i løpet av uka. Det eneste jeg kan finne på å veie er potetgull 😂

Jeg har hatt noen platå underveis. Har da økt litt på matmengden noen dager, og vekten har da sluppet taket. Underveis har jeg satt meg delmål, og da har jeg bare fokusert på det målet. 

Ligger på rundt 1500-1600 kalorier hver dag. Teller ikke kalorier i bursdag, bryllup eller slike ting. Gjør ikke noe om jeg går ned litt mindre en uke, eller om vekta står litt stille. Spist er spist, og jeg skal kunne leve med forandringene jeg har gjort når jeg når mitt endelige vektmål. Det betyr at jeg må kunne skeie ut av og til. Har en ganske avslappet holdning til akkurat dette, men den holdningen måtte jeg kjempe litt for i eget hode. 

Når det gjelder trim så passer jeg på å få gått en trimtur eller noe stort sett hver dag. Går mellom 40 -60 min hver dag. Dersom jeg går på ski går jeg kanskje 35-40 min, men da får jeg jo trimmet hele kroppen. Men ingen krise om det blir en eller to pausedager, eller om jeg en dag bare går 20 min. 🙂 Nå er jeg i tillegg hestepasser, så brenner litt ekstra kalorier på arbeidet i stallen.

Når jeg bestemte meg for å gå ned i vekt var det ekstremt viktig for meg at jeg ikke gjorde så store endringer at det ble et slit i lengden. Det å aldri kunne kose seg, måtte passe på hva jeg spiser i en bursdag, ha totaltforbud mot snop eller stå med kjøkkenvekta hver dag, det hadde jeg aldri holdt ut. Måten jeg gjør dette på nå kan jeg leve godt med, og det tror jeg har vært nøkkelen for min del 🙂 

Så får vi se da om denne metoden blir å fungere hele veien inn. Mistenker at de siste kiloene kan bli tøffe. Det problemet får jeg evt. løse da. Bare vekta går ned så gjør det egentlig ikke noe om jeg omså bruker ett år på de siste kiloene. Både jeg og kroppen min har det uansett mye bedre nå enn før 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

Godt jobba, gapskratt! Jeg tror den innstillinga du har er helt essensiell for suksessen din. Det må være en livsstilsendring som er overkommelig i et livsperspektiv, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, justloseit skrev:

Godt jobba, gapskratt! Jeg tror den innstillinga du har er helt essensiell for suksessen din. Det må være en livsstilsendring som er overkommelig i et livsperspektiv, tror jeg. 

Tusen takk :) 

Ja, det tror jeg er veldig viktig. Om jeg går ned i vekt for så å falle tilbake til gamle uvaner, så vil jeg jo naturligvis bare legge på meg igjen. Mye sitter i hodet. Det er definitivt der jeg har gjennomført den største endringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest justloseit

Jeg hadde en ganske stor milepæl i går, til meg å være 😅 Jeg har jo "prøvd" halvhjertet å gå ned i vekt i sikkert to år nå. Men for første gang er jeg faktisk godt i gang og holder meg til planen, uke etter uke uten å lage meg selv unnskyldninger for å glippe. Og i går klarte jeg å være på både kafé OG restaurant uten å sprenge kaloribudsjettet mitt! Jeg spiste faktisk passe porsjoner med sunn mat og endte opp på et underskudd. Det hadde vært umulig for meg for bare to mnd siden. Vektnedgang er GØY når ballen faktisk har begynt å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så glad da jeg gikk på vekta i sta. Ned fra 73,9 min vekt i går. Også den vekta jeg plottet inn på tabellen fra «vi som skal ned før jul»:) 

Til 73,2 i dag.  Hadde en indre jubel opplevelse🐛 Jeg føler at til nå så har periodisk fasting vært super metode for meg. Jeg kan spise de måltidene jeg vil sammen med andre uten å tenke kalorier. Var på kurs i går, der vi fikk lunsj og kaker. Forsynte meg med begge deler. Naturlig nok regulerer den krympede magesekken min en del merker jeg, så mye kommer naturlig. Men da føler jeg meg tilfreds, og det er jo målet. Tiden frem til lunsj er lett heldigvis. Det kan noen ganger være vanskelig om jeg sitter oppe lenge om kvelden, for da kan sulten komme snikende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så deilig å kjenne hvor godt kroppen fungerer når jeg er flink til å trene og til å spise riktig mat. I går hadde jeg besøk og det ble mye fet mat, godteri og brus, og i dag føles kroppen elendig. Det er motivasjon for å spise sunnere, kroppen får jo mye mer energi og fungerer rett og slett bedre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplevelsen har jeg hatt. Jeg spiste litt godteri her en dag, og ble så oppblåst og rar i magen. Merker kroppen ikke har godt av det. Mye deiligere å spise sundt 😊 

Deilig å kunne spise litt usunt, men ikke falle tilbake til dårlige vaner. Det frister ikke lengre engang. Rart å tenke på at tidligere kunne jeg spise en hel sjokolade på vei hjem, spiste mye kaker og var rimelig avhengig av sukker. 

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

Spørsmål til alle slankere - med julebordsesongen i mente, hvordan gjør dere det med festing og slanking?

Jeg har forstått at ganske mange avstår fra alkohol fullstendig mens de slanker seg. Jeg burde nok gjort det selv, for dette er typiske anledninger hvor det flyter fullstendig ut for min del. Det er som om jeg ikke husker hva kalorier er en gang lenger når jeg står på Burger King etter endt bytur. 😅 Jeg har nå fire fester jeg skal på før jul, én vurderer jeg å ta avholds, men de resterende kommer jeg helt sikkert til å drikke. Hva er deres tips og triks for å få fest og slanking til å gå sånn nogenlunde overens? Jeg bruker av og til å drikke vin for da får jeg ikke så mange kalorier for rusen, totalt sett, men jeg tåler i utgangspunktet ganske lite og opplever at jeg har dårlige kontroll over promillen på vin enn f. eks. øl. Og så er det jo all maten og snacksen i tillegg... 🙀 Uff, kanskje jeg bare må innstille meg på å la de tre festene gå som de går, og heller konsentrere meg om å ikke flyte helt ut dagen derpå. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, justloseit skrev:

Spørsmål til alle slankere - med julebordsesongen i mente, hvordan gjør dere det med festing og slanking?

Jeg har forstått at ganske mange avstår fra alkohol fullstendig mens de slanker seg. Jeg burde nok gjort det selv, for dette er typiske anledninger hvor det flyter fullstendig ut for min del. Det er som om jeg ikke husker hva kalorier er en gang lenger når jeg står på Burger King etter endt bytur. 😅 Jeg har nå fire fester jeg skal på før jul, én vurderer jeg å ta avholds, men de resterende kommer jeg helt sikkert til å drikke. Hva er deres tips og triks for å få fest og slanking til å gå sånn nogenlunde overens? Jeg bruker av og til å drikke vin for da får jeg ikke så mange kalorier for rusen, totalt sett, men jeg tåler i utgangspunktet ganske lite og opplever at jeg har dårlige kontroll over promillen på vin enn f. eks. øl. Og så er det jo all maten og snacksen i tillegg... 🙀 Uff, kanskje jeg bare må innstille meg på å la de tre festene gå som de går, og heller konsentrere meg om å ikke flyte helt ut dagen derpå. Erfaringer?

Jeg kommer nok til å stramme inn litt ekstra dagene før julebordet og så heller kose meg litt ekstra den dagen. Så går det forhåpentligvis opp i opp😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit
2 timer siden, Hvitløk skrev:

Jeg kommer nok til å stramme inn litt ekstra dagene før julebordet og så heller kose meg litt ekstra den dagen. Så går det forhåpentligvis opp i opp😊

Det var ingen dum løsning. Spare inn noen kalorier og ha til gode, i forkant! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt skuffa i dag, veiedagen min viste null nedgang. Uff, dette er slitsomt merker jeg. Jeg har vært på vekta hverdag fordi jeg plotter resultatet i en app som viser nedgangen på en annen måte. Har sett lavere tall på vekta en hva den viste i dag. Så kroppen holdet vann tror jeg😥 

Merker at kroppen har blitt mindre i klærne mine, og at cm har krympet. Men det er så lettere å finne motivasjon i vekt en på følelsen. Jeg skal prøve å bli kvitt vannvekten i helgen ved å innta flere kalorier på lørdag. Får besøk så da passer det bra. Siden jeg holder på med periodisk fasting teller jeg egentlig ikke kalorier, men når jeg tar stikkprøver så ser jeg at jeg spiser for lite. Rekker ikke å spise så mye på åtte timer. Blir til at jeg spiser med et 5 timers spisevindu i stede. Så i stede for å faste i 16/8 ser jeg at det blir mer 19/5. Det positivet er at jeg ikke lenger har cravings. Magesekken har krympet slik at jeg ikke behøver å føle på sult hele tiden. 

Håper på en bedre uke neste uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle tipse om appen my weight der man legger inn startvekt og legger inn vekt etterhvert som man går ned. Den arkiverer alt og lager en kurve for deg så man kan se fremgangen sin og du kan legge inn ønsket vekt eller så kan appen regne ut ca målvekt, hvor stor fremgang man har hatt og når det er realistisk for deg å nå målet☺️ Jeg synes i alle fall den er veldig motiverende, verdt å sjekke ut!

 

Har strøket ut navn og daglige kalorier da det lå litt lavt og ikke er reelt for mitt faktiske kosthold.FCA78E02-6972-404E-AD14-6B23DF89911E.thumb.jpeg.8d274d5d7cd74e892229092c4e686030.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her 🙋 Har nå en BMI på 35, så målet i løpet av neste år er å gå ned til normalvekt 🙂Tenkte det kunne være greit å bare starte nå med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen andre som syns det er ekstra vanskelig å holde vekta/gå ned i desember måned? Det er akkurat som at det krever en dobbel dose viljestyrke enn resten av året! Off

Anonymkode: e6510...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som syns det er ekstra vanskelig å holde vekta/gå ned i desember måned? Det er akkurat som at det krever en dobbel dose viljestyrke enn resten av året! Off

Anonymkode: e6510...540

Jepp. Har falt av lasset. Håper på en bedre uke fra i morgen. 

Anonymkode: 1ba0e...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Har falt av lasset. Håper på en bedre uke fra i morgen. 

Anonymkode: 1ba0e...85d

You and me both i så fall. Lykke til, til begge oss da, vi fortjener å lykkes 😊

Anonymkode: e6510...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

You and me both i så fall. Lykke til, til begge oss da, vi fortjener å lykkes 😊

Anonymkode: e6510...540

Vi er tre.

Starter på mandag :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...