Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg veid 79 kg de siste to dagene, som jeg er veldig fornøyd med! Har ikke vært under 80 kg siden jeg var 16 - 17 år... Jeg regner med å gå opp litt i jula, men ser ikke på det som krise. Skal prøve å være flink mesteparten av tida, men skal spise og kose meg med god samvittighet. Skal opprettholde gode rutiner med trening og kosthold.

Jula er ikke en slankemåned, sånn er det bare :P Jeg tenker de andre 11 månedene har mer å si.

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig at det er vesentlig vanskeligere i desember enn ellers. I helgen har jeg spist vanlig, sundt, men mer enn jeg har gjort de siste ukene. Og også litt pepperkaker 😊 gått opp nesten en kilo! Håper mye er vann og slikt, så det meste blir borte igjen. Er mye tøffere å spise lite igjen idag, etter å ha sluppet opp litt i helgen. Men det er et problem jeg har. Vanskelig å komme inn igjen i det  etter en utskeielse. Spesielt nå som jeg leser til eksamen. 

Men jeg må bare holde øynene på målet, jeg var jo så fornøyd med at vekta gikk nedover. Så nå lager jeg en stor porsjon suppe, som blir middag i to dager, og drikker sukkerfri energidrikk for eksamens lese energi. 😁

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som syns det er ekstra vanskelig å holde vekta/gå ned i desember måned? Det er akkurat som at det krever en dobbel dose viljestyrke enn resten av året! Off

Anonymkode: e6510...540

Nei egentlig ikke. Pleier ikke legge på meg nevneverdig i jula heller. Jeg spiser omtrent hva jeg vil julaften og 1 og 2 juledag, uten at det blir frosting av den grunn. Resten av desember spiser jeg i grunn som vanlig pluss litt ekstra. Det vil si at desember er ikke en måned jeg pleier å gå NED i vekt, men jeg holder den. Hvis jeg vet det blir en veldig fet julemiddag så spiser jeg litt mindre på dagtid. Dessuten trener jeg som vanlig i hele desember. Er ikke så gira på desserter heller så det blir bare litt fordi det blir servert. Drikker ikke mer alkohol enn til vanlig i jula heller. 

Det handler vel om vaner. Jeg er slank, grenser til for tynn fordi jeg har innarbeidede vaner (men jeg er faktisk en overspiser, men jeg har det stort sett under kontroll med unntak av enkelte perioder. Den verste perioden gikk jeg opp 30 kg på 9 mnd. Var alvorlig psykisk syk og innlagt 7 av disse månedene så ble myyye mat og nesten sengeliggende, men har gått ned de kg igjen) rundt hvor mye mat jeg spiser, hva jeg spiser og hvor mye jeg trener. Jeg har heller ikke koblingen om at jul = overspising av all slags mat og kaker. Jeg baker rundstykker, julebrød, lager eggesalat og kjøper greddost (graddost?). Dette spiser jeg fra julaften til nyttårsaften, men i normale mengder. Kaker og godteri kjøper jeg ikke inn, men får jo mer enn nok der jeg feirer jul. Men igjen så begrenser jeg det. Trenger ikke hele pepperkakeboksen for å bli fornøyd. Holder med noen stk. :)

Jeg tror at har man innarbeidet vanen om at desember er mat fra ende til annen. At det er DET man forbinder med ei god jul, så må man jobbe med å endre denne forbindelsen. Begynne å se på jula som mer enn det. Det er jo julepynten, julelysene, familien, julegavene, musikken og ja, også tradisjonsmat som utgjør julen. For min del kommer maten i andre rekke. Man må rett og slett jobbe med egen tankegang for å klare å kontrollere alle fristelsene. For det er jo mange av dem. :)

Skjønner godt at jula er vanskelig for mange sånn sett. Jeg pleide før å spise mye mer i jula enn jeg gjør nå, men synes det er så mye bedre å møte det nye året uten 5 nye kg. :) Og jeg koser meg ikke noe mindre selv om jeg ikke forspiser meg. Tror faktisk jeg koser meg mer for jeg setter mer pris på det når det er i mindre mengder. Og jeg slipper å gå i matkoma etter julemiddagen. :)

Det skjer liksom noe i hodet på folk når det blir jul. Da skal det spises. Og "man må jo kose seg i jula". Jo selvsagt! Men er kos det samme som å overspise? Ikke for min del. Overspising medfører bare negativt for min del. Trigger spiseforstyrrelsen jeg har. Som jeg har klart å få kontroll på. Verken under- eller overspising. Det krever mye tankevirksomhet og viljestyrke hos meg da. Kommer ikke av seg selv. Så jeg tenker at for å beholde selvkontrollen og samtidig slippe å lide fordi man har så lyst på alt mulig, så må man jobbe hardt med egen tankegang og reflektere litt rundt hva man ønsker å forbinde jula med. 

Anonymkode: 1ed4d...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med motivasjonen for tiden.. Har ca 5 kg igjen, gått ned 7 i høst, men etter utskeielser forrige helg har det vært vanskelig å finne motivasjon igjen. Dette er ikke nytt for meg. Tidligere har jeg holdt på en stund å spise sundt, men etter en bursdag eller liknende anledning med kaker, er det som en alkoholiker etter en drink, og jeg gir blaffen i hva jeg vil oppnå, og vil ha mer godt.. 

Denne gangen hadde jeg bestemt meg for at jeg skal nå målet, men nå sliter jeg.. 

Hva gjør dere andre når dere mister motivasjonen? Tusen takk for alle tips, og skriv det gjerne hvis flere har det på samme måte 😊

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med motivasjonen for tiden.. Har ca 5 kg igjen, gått ned 7 i høst, men etter utskeielser forrige helg har det vært vanskelig å finne motivasjon igjen. Dette er ikke nytt for meg. Tidligere har jeg holdt på en stund å spise sundt, men etter en bursdag eller liknende anledning med kaker, er det som en alkoholiker etter en drink, og jeg gir blaffen i hva jeg vil oppnå, og vil ha mer godt.. 

Denne gangen hadde jeg bestemt meg for at jeg skal nå målet, men nå sliter jeg.. 

Hva gjør dere andre når dere mister motivasjonen? Tusen takk for alle tips, og skriv det gjerne hvis flere har det på samme måte 😊

Anonymkode: f185a...efd

Da har jeg tatt en pause fra vektnedgangen et par uker og fokusert på å holde vekten. Dvs ikke kaste seg over mat og snop, men spise slik at jeg ikke går verken opp eller ned i vekt. Lettere å jobbe med viljestyrken uten at man tvinger seg i kcal-underskudd samtidig. Så har jeg fortsatt å spise i underskudd når den verste cravingens har gitt seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med motivasjonen for tiden.. Har ca 5 kg igjen, gått ned 7 i høst, men etter utskeielser forrige helg har det vært vanskelig å finne motivasjon igjen. Dette er ikke nytt for meg. Tidligere har jeg holdt på en stund å spise sundt, men etter en bursdag eller liknende anledning med kaker, er det som en alkoholiker etter en drink, og jeg gir blaffen i hva jeg vil oppnå, og vil ha mer godt.. 

Denne gangen hadde jeg bestemt meg for at jeg skal nå målet, men nå sliter jeg.. 

Hva gjør dere andre når dere mister motivasjonen? Tusen takk for alle tips, og skriv det gjerne hvis flere har det på samme måte 😊

Anonymkode: f185a...efd

Jeg pleier å ta noen dager med vedlikehold og så finner jeg frem feks gamle bilder av meg selv som slankere, for å huske hvorfor jeg slanker meg 😊 

Anonymkode: d4f26...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med motivasjonen for tiden.. Har ca 5 kg igjen, gått ned 7 i høst, men etter utskeielser forrige helg har det vært vanskelig å finne motivasjon igjen. Dette er ikke nytt for meg. Tidligere har jeg holdt på en stund å spise sundt, men etter en bursdag eller liknende anledning med kaker, er det som en alkoholiker etter en drink, og jeg gir blaffen i hva jeg vil oppnå, og vil ha mer godt.. 

Denne gangen hadde jeg bestemt meg for at jeg skal nå målet, men nå sliter jeg.. 

Hva gjør dere andre når dere mister motivasjonen? Tusen takk for alle tips, og skriv det gjerne hvis flere har det på samme måte 😊

Anonymkode: f185a...efd

Kjenner meg SÅ igjen!

Hadde en hyggelig opplevelse der jeg gikk ned mer enn forventet. Plutselig viste vekten 62,9!!! Hva belønnet jeg meg med? Å slakke litt for lenge. Vips, der viste vekten 66 komma ett-eller-annet, gitt! Da ble jeg så demotivert at jeg ga litt opp. Midlertidig. Har møysommelig jobbet med å ønske vektnedgang igjen, og hva dette innebærer. Å greie 60 kg før årsslutt kan jeg nå bare skyte en hvit pil etter, men jeg er iallfall ned til 64,4. Det går rette veien igjen!

Jeg mistet kanskje egentlig ikke motivasjonen, jeg mistet disiplinen. Å styre blodsukkeret jevnt og trutt - ikke trigge insulin-utskillelsen på feil tidspunkt. Eller, jeg mistet motivasjonen til å være så nøye/disiplinert. Det var feil #1. Feil #2 var at jeg ga etter når jeg var fysen, ikke sulten.

Jeg skriver det igjen: Fysen -> spis gulrot. Ikke lyst på gulrot? Da er du ikke sulten, berta! Sulten? Gulrot går fint ned. Jeg har gått ned uten å telle kalorier, og uten et spesielt kosthold. To hovedregler: Vit hva som starter insulinutskillelse. Vit forskjell på sulten og fysen. Jeg syndet mot begge da jeg slakket, og det har tatt tid og anstrengelse å komme inn i rett spor igjen.

Jeg spiser selvsagt måltider, fysen/sulten-problematikken utspiller seg mellom måltidene. Etter litt utskeielser, er fysen ikke lenger bare fysen, men FYSEN!!! Gulroten ble liggende bakerst og nederst i kjøleskapet, gitt. Nå har jeg tatt rev i seilene :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med motivasjonen for tiden.. Har ca 5 kg igjen, gått ned 7 i høst, men etter utskeielser forrige helg har det vært vanskelig å finne motivasjon igjen. 

Hva gjør dere andre når dere mister motivasjonen? Tusen takk for alle tips, og skriv det gjerne hvis flere har det på samme måte 😊

Anonymkode: f185a...efd

Er i samme situasjon som deg. Har til og med omtrent samme vektmål. Her har de to siste ukene (både hverdag og helg) vært utfordrende. For mye kos og samlinger. Har gått opp litt og kjenner på det med motivasjon. Eller motivasjon er like sterk, det er viljestyrken som har fått seg en knekk. Synes vektnedgangen har gått så tregt også er jeg så nært målet. Synes det blir bare tyngre og tyngre å holde disiplin når jeg nærmer meg målet. Og desember er jo ekstra ille. Om jeg har noen råd? Jeg tenkte å ta et par ekstrem dager. Kanskje det kan gjør slik at suget blir mindre? Også jobbe med det mentale. Bare fordi huset har kaker og snop til å vare til over jul, betyr det ikke at julen skal begynne for meg. Mann og barn, og gjester skal få kose seg, men for jeg skal klare det må jeg vente til senere. 

Eller vet jeg at magesyken er i omløp. Haha. Kanskje det er håp ennå. Bare tuller (ikke slett er dere snill).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bilder av andre som har slanket seg på feks Instagram. Det motiverer meg en del. Sett en strek over det som har vært. Å begynn nærmest på nytt. Men denne gangen slipper du å begynne på start vekta:) Tving deg selv til å tenke positivt. Dette får du til. All jobben du har lagt inn i det skal ikke skylles ned i dass. Tørk av deg på knærne å gå videre. Men ikke ta vann over hodet.

Jeg har begynt med periodisk fasting , og jeg er overrasket over hvilken effekt over sukkersuget det har hatt. Det er mye enklere å kose seg litt en dag, uten å måtte betale for det dagen etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg skrev her inne tidligere i dag har jeg gått rundt å vært så irritert på meg selv. Opp i stedet for ned! To uker med kos (selv om det har vært unntakstilstand). Nå har jeg bestemt meg for å ta en runde eggfaste. Jeg er så motivert for jeg vet jeg har hatt gode resultater tidligere. Det blir en knallhard helg vil jeg tro, men er forberedt på det. Nå skal jeg ta meg i skinnet og få vekk litt vekt. Tviler på jeg når målet før jul men du store hvor deilig det har vært å nådd målet til 1 januar. Så nå er det bare å ta seg i skinnet og gjennomførte et skippertak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag en på eggfaste unnagjort. Ned 800 gram. Da er det bare 200 gram unna vekten jeg hadde for to uker siden. Selvsagt er det mest vann, men tror mye av vektoppgangen var vann også. Dag en var svært enkel. Har vært alt for mye god mat i et par uker og kjenner meg matlei. Tror de neste dagene skal gå greit også. Vanskeligst er faktisk å drikke nok, men det er ikke en ny problemstilling. 

Ville bare dele fordi slanking er slik en følelsesmessig berg og dalbane. I går var jeg så skuffet og nå er kampviljen tilbake. Heia oss! Vi kan ikke la små tilbakeganger sette stopper for å nå vårt mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler 😊 jeg har fått tilbake motivasjonen nå jeg også, godt hjulpet av det dere skrev. Jeg er sterkere enn fristelsene, og vil nå målet mitt 😁 husker jo hvor fornøyd jeg var da jeg gikk nedover i vekt. Så idag har jeg spist sundt, og loggfører det, så jeg har oversikt noen dager til det blir mer rutine igjen. 

Jeg har også en ekstra motivasjon, for på nyåret har jeg bestilt time til vurdering for å operere magen. Har delte magemuskler, så utover dagen blir den større og større. Har innsett at den ikke blir bra selv om jeg går ned i vekt. Derfor konsultasjon. Og da hadde det vært fint å nesten være i mål vektmessig 😀 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å egentlig ikke skrive her før etter at søndagen var omme, rett og slett fordi jeg for tiden sprekker alt for mye. Nesten hver helg har jeg sprukket. Går i varme sjokoladeboller, pizza, melkesjokolade osv. Men nå orker jeg ikke mer. Det er så slitsomt å trene, spise i underskudd også ødelegge en hel ukes trening og underskudd pga man ikke klarer å motsi fristelsene. Alle rundt meg er sånn «Men du MÅ ikke trene, men du KAN jo spise litt sjokolade». Ingen har sagt at JEG må trene, jeg VIL trene og trener fordi jeg har tidligere sett hvor mye trening i seg selv har forandret kroppen min, gjort den strammere, fastere og finere. I tillegg liker jeg å kjenne på svetten renne og være gjennomsvett etter en hard cardio økt for eksempel. 
 

og det med sjokolade, altså det folk flest mener er «du kan spise EN BIT sjokolade eller EN rad sjokolade». Men vet dere hva, det gjør ikke susen for meg. Jeg klarer ikke å dekke sjokoladesuget ved å spise kun EN bit sjokolade. Jeg trenger for eksempel en hel plate, ja jeg sa det. 
 

det jeg derimot har prøvd å lære meg i det siste og som jeg hittil har lyktes med er å spise når jeg først er SULTEN. I tillegg legger jeg meg 22, så blir ingen mat etter det også spiser jeg frokost først etter at jeg er hjemme fra trening. En erstatning for sjokolade er proteinbarer, ja, masse kalorier, men det metter og dekker behovet og dere vet jo at proteiner holder en mett lenge. 
 

jeg skal veie meg på mandag. Har gått fra 63,6 til 60,7 siden sist mandag. Husk at mye var vannvekt fra helgen. 

Anonymkode: 91fe3...681

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned fra 84 kg til 68 kilo siden august i år. Nå den siste måneden har vekten stått stille på 68, jeg har skeiet ut og har ikke klart å holde kostholdet mitt. Den siste uken har både jeg og samboer skeiet ut. Vi har spist pizza, pepperkaker, kakao med krem, chips.. MEN nå skal vi ikke handle inn noe usunt før vi skal ha julebesøk. Jeg nekter at vekten skal gå oppover. Og det er faktisk ikke noe digg å trykke alt det usunne i trynet heller... Sitter å ser på motivasjonsbilder. Nemlig bilde av meg selv fra august og bilde nå. Jeg kan nå målet om å veie 59-60 kg til sommeren! Jeg SKAL det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit
5 timer siden, RoNo skrev:

Dag en på eggfaste unnagjort. Ned 800 gram. Da er det bare 200 gram unna vekten jeg hadde for to uker siden. Selvsagt er det mest vann, men tror mye av vektoppgangen var vann også. Dag en var svært enkel. Har vært alt for mye god mat i et par uker og kjenner meg matlei. Tror de neste dagene skal gå greit også. Vanskeligst er faktisk å drikke nok, men det er ikke en ny problemstilling. 

Ville bare dele fordi slanking er slik en følelsesmessig berg og dalbane. I går var jeg så skuffet og nå er kampviljen tilbake. Heia oss! Vi kan ikke la små tilbakeganger sette stopper for å nå vårt mål. 

Dette ble jeg litt nysgjerrig på.. Kanskje det er noe jeg kan gjøre for å booste vektnedgangen et par dager i uken... Bruker du å spise noe sammen med egg når du eggfaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, justloseit skrev:

Dette ble jeg litt nysgjerrig på.. Kanskje det er noe jeg kan gjøre for å booste vektnedgangen et par dager i uken... Bruker du å spise noe sammen med egg når du eggfaster?

Vet ikke hvordan det er å gjøre bare et par dager i uken. Man spiser fett (jeg bruker majones) med egg også ost med lavt karbohydrat innhold. Les litt på nett så finner du nok bedre svar enn jeg kan gi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare dele og skryte litt, menneskene i mitt virkelige liv bryr seg så lite om slanking, selv om flere har hatt godt av å prøve. Dag to på eggfaste og ned 800 gram til, altså 1.6 kg ned på to dager. Fortsatt ikke noe problem å følge reglene. Drikker kanskje litt mindre enn foreslått og det ble nok mer ost også. Men gud så deilig å spise en hel brie uten å bry seg med kalorier. Har energi, føler meg mett, men ånden er sjokkerende. Uansett, har ikke tenkt å gjøre dette i mange dager (reglene er 3-5 dager pluss utfasing). Regner med jeg når det første vektmål i morgen eller overmorgen og det gjør det verd det for min del. Helt ærlig, jeg kommer til å gråte av glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, RoNo skrev:

Må bare dele og skryte litt, menneskene i mitt virkelige liv bryr seg så lite om slanking, selv om flere har hatt godt av å prøve. Dag to på eggfaste og ned 800 gram til, altså 1.6 kg ned på to dager. Fortsatt ikke noe problem å følge reglene. Drikker kanskje litt mindre enn foreslått og det ble nok mer ost også. Men gud så deilig å spise en hel brie uten å bry seg med kalorier. Har energi, føler meg mett, men ånden er sjokkerende. Uansett, har ikke tenkt å gjøre dette i mange dager (reglene er 3-5 dager pluss utfasing). Regner med jeg når det første vektmål i morgen eller overmorgen og det gjør det verd det for min del. Helt ærlig, jeg kommer til å gråte av glede. 

Hvorfor går du på denne dietten egentlig? 

Anonymkode: 91fe3...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går du på denne dietten egentlig? 

Anonymkode: 91fe3...681

Det er en kickstart eller bryte platå. Jeg har hatt jevn reduksjon i vekt i nesten et år nå. Inn i mellom er det deilig å ta et skippertak, særlig når det går tregt eller man er nært et delmål. Siden jeg la på meg pga sykdom betyr det veldig mye for meg å gå ned de kiloene. Jeg føler at de symboliserer all smerte og lidelse jeg har hatt siste årene. Jeg er ikke bra (nesten ikke bedre engang). Sykdommen har ødelagt vanvittig mye for meg og mitt liv, og jeg nekter rett og slett at det skal være synlig lengre hvor kroppen har sviktet. Siden det er begrenset hvor mye jeg klarer å bevege meg/trene må jeg gjøre det med kosten. Drømmen min er å jogge og gå lange fjellturer. Jeg har et håp om at smertene jeg sliter med, blir redusert om vekten går ned. Når man har lite håp om bedring, må man gripe det håpet man har med begge hender. Jeg er forøvrig ingen jojo slanker. Vekten har vært stabil fram til jeg ble syk. Det er tøft psykisk å være syk og det hjelper ikke på psyken å være feit og fremmed i sin egen kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig må jeg slanke meg for første gang i mitt liv! Jeg har alltid hatt stabil vekt og matinntaket har regulert seg selv. Jeg har alltid spist mye søtsaker, og heller kuttet ned på mat. Selvom dette ikke akkurat er sunt. 

Men i høst har jeg spist myye potetgull/smågodt/is/whatever, vi snakker mange kilo i uka. Samt burger og pommes frites nesten hver dag. 

Og resultatet er nå 3 kg opp. Jeg er tross alt heldig at det ikke er enda flere kilo før jeg merket vektoppgangen. Jeg har faktisk ikke merket den før nå når jeg måtte kjøpe ny bukse.. 

Jeg er litt demotivert må jeg innrømme, men jeg må ordne opp i dette så jeg ikke legger på meg enda mer.

Dagen i dag har gått greit, men tok et par-tre twist:( Det jævla søtsuget! 

Anonymkode: 5962f...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...